רוץ יאיר, רוץ • 'מפלגת לפיד' טובה לחרדים! (פרשנות)

מה הניע את העיתונאי הכי מוערך במדינת ישראל לפרוש מתפקידו הנחשק לטובת פוליטיקה מאוסה? שאלה טובה • התשובה, לא פחות • פרשנות, פוליטיקה ומה שביניהן

כתבות נוספות בנושא:

"המשך אפליה ופגיעה מכוונת במגזר החרדי": התגובות לתוכנית האטומה
נתניהו: "יש לי הצעה לחוק - מי ששמו מתחיל בב' ונ' לא יוכל לכהן כרה''מ"
נתניהו נאם; בנט הגיב בזלזול וסימן בידו שיו''ר הליכוד אינו שפוי • צפו
דיון 40 חתימות - בנט: "החזון שלכם זה בחירות קיטוב וסגרים"; נתניהו: "הוא חסר אונים"

יאיר לפיד מקים תנועה חדשה. זאת עובדה כמעט מוגמרת, בהסתמך על התדמית שלפיד בנה לעצמו: אידיוט הוא לא. אילו יתברג במפלגה קיימת, יצליח לגרד עבורה מספר מנדטים נוספים, אך זו תהיה טעות אסטרטגית מבחינתו. לפיד לא רוצה להראות שהוא נכנס למערכת הפוליטית 'הישנה והמושחתת', ויתקשה מאוד למתג כדבעי את 'התקווה החדשה'.

אין ספק שהמהלך (הצפוי, יש לומר) שביצע, קרי, פרישתו מהגשת 'אולפן שישי' בערוץ 2, הינו דרמטי בכל קנה מידה. הוא טורף את הקלפים ומשנה את הסדר הקיים של המפלגות (בעיקר מרכז-שמאל) במתכונתם הנוכחית. נכון לעכשיו, המפסידה הגדולה היא 'קדימה' בראשות ציפי לבני, אך בל נקדים את המאוחר. עוד נגיע לזה.

העיתונאי

יאיר לפיד נחשב לעיתונאי חזק ומשפיע, הן בעיתונות המודפסת (ידיעות אחרונות) והן בתקשורת האלקטרונית (אולפן שישי, ערוץ 2). הוא הגיש קרוב לארבע שנים את התוכנית הפופולארית 'אולפן שישי', והפך אותה לאחת התכניות החשובות בטלוויזיה. הטור השבועי שלו בידיעות אחרונות, הוא אולי הטור הנקרא ביותר בישראל.

במשך שנים, הוא הטיף את האג'נדה שלו למאות אלפי קוראים. לפיד הרבה לעסוק בחינוך החרדי, בעתיד המדינה ובצורך ההכרחי שמישהו יתעשת וייקח אחריות לגורל ישראל, ואזרחיה. בגדול, הוא סבור כי התקציבים שממשלות ישראל (לדורותיה) העבירו לחינוך החרדי מהווים איום ממשי, ואם תרצו, זו 'התאבדות' של מדינת ישראל 'השפויה והליברלית'. בעוד שני עשורים, או שלושה, יהיו כאן יותר חרדים מחילונים, ומי יניע את הכלכלה הישראלית?

אם כן, זהו לפיד העיתונאי.

האדם

בשנים האחרונות נדמה כי לפיד 'התקרב לדת', אך לא באופן שאנחנו, הציבור החרדי, תופסים אותה. התקרבותו לדת מסתכמת בהתקרבות ל'תרבות היהודית'.

יאיר הוא בנו של יוסף (טומי) לפיד, מי שהקים את מפלגת 'שינוי' שחרתה על דגלה את המלחמה בציבור החרדי וכל דבר המדיף ריח דת. חלק מדעותיו והשקפת עולמו של אביו נטמעו גם בבנו יאיר. אולי הוא יכחיש ויכריז על עצמאות מחשבתית, אבל לנו אין ספק כי חייו בצל דמותו של אביו הגדול, תרתי משמע, הטמיעו בו חלק ניכר מתרבותו, השקפתו ושאיפותיו. אתם תוכלו לקרוא לזה 'גרסא דינקותא'. גם אנחנו.

אם כן, זהו לפיד האדם.

הסטיקרים

רגע לפני הבחירות, ואולי כבר לפני ההכרזה על בחירות רשמיות, תראו את הסטיקרים של לפיד, או את טוריו, עם המסרים הבאים: 'הפרדת דת ומדינה'. 'שינוי שיטת הממשל'. 'הקפאת תקציבים למוסדות החרדים'. 'שוויון זכויות מותנה בשוויון חובות'. 'יישום תקציב חברתי'. 'הגנה על מערכת המשפט'.

אם תרצו, אלו הסטיקרים שייראו אור בעתיד הלא רחוק, מצופים בסיסמאות קליטות זכירות ומעוצבות להפליא.

חברי המפלגה

ההערכה שלנו היא כי לפיד לא יתחבר למפלגה קיימת, כאמור, בטח שלא לקדימה (אם נסתייג, לפיד טרם הצהיר על כך באופן רשמי). קדימה נתפסת בעיני הציבור כמפלגה די מושחתת, מניפולטיבית ומחוסרת אידאולוגיה אמיתית.

לפיד, בניגוד ללבני, ינסה למכור חלום ישן והוא תקווה חדשה. הוא יביא פוליטיקה אחרת. פוליטיקה שונה. רק עם השקת תנועה חדשה, הוא יוכל לעשות זאת.

לפיד ינסה לקטוף עלים שטרם נבלו, פירות המחאה החברתית מהקיץ האחרון. מי אמר איציק שמולי ולא קיבל? כמו כן, התפטרותם של אנשים מרכזיים במשק ושל אישים בכירים במערכת הציבורית, לא נובעת מרצון כנה וטהור להשקיע את שארית ימיהם בזמן איכות. מנכ"לים של חברות ענק ובכירים במשרדי ממשלה, בנויים לעשייה. אולי לא הבנתם מדוע הם התפטרו מעבודה כה נחשקת, עכשיו אתם מקבלים מימד נוסף, מובן, רציונלי.

קוראים לו יאיר לפיד, נעים מאוד.

שינוי שיטת הממשל

לפיד חולם על ישראל חדשה. שיטת ממשל חדשנית. לפיד סבר לתומו כי מפלגת 'קדימה' תצליח לשנות את שיטת הממשל, אך כמו שאר מצביעי התנועה, התאכזב מאוד.

לפיד ינסה להטמיע שיטת ממשל נשיאותית. באופן כזה, כאשר הכוח יהיה בידיים של המפלגות הגדולות, הוא יוכל להיפטר מן 'הסחטנות החרדית'.

מי יפסיד

מפלגת קדימה שצונחת בסקרים האחרונים מ-28 ל-17 מנדטים ואף פחות מכך, היא המפסידה הגדולה. הדבר בולט יותר עם ההבנה שקדימה לא השכילה למקסם פוליטית את המחאה החברתית מהקיץ האחרון, והתנהלותה המבישה באופוזיציה.

קהל היעד של לפיד הוא מצביעי מרצ, העבודה, אך בעיקר קדימה. הליכוד לא צריך לחשוש משום שלפיד הוא לא 'כוס התה' של מצביעי המפלגה, בלשון המעטה.

המפלגה השנייה שצפויה להיפגע מהמהלך היא ישראל ביתנו. אומנם מדובר במפלגה ימנית, לפעמים קיצונית, ולפיד הוא מאבירי תנועות השמאל, אך יש בין מצביעי ישראל ביתנו המשתייכים לצד השמאלי של המפה, אשר נתנו את קולם לליברמן רק בגלל השתייכותם המגזרית, רוסים.

לפיד יוכל להצטייר בעיניהם כתקווה החדשה של השמאל הליברלי, אחרי שיבטיח להם נישואים אזרחיים ועוד כהנה וכהנה.

ומי ירוויח

המרוויחים הגדולים הם ללא ספק המפלגות החרדיות: ש"ס ויהדות התורה. החרדים ינסו להכניס תחושת 'איום' ו'סכנה' ופעילותם תניב עוד הצבעות בקלפי. "רוצים להשמיד אותנו, חייבים להתעורר", הם יכריזו, והם צודקים.

החרדים יגייסו את הרבנים למערכה וינפיקו מכתבים הקוראים לציבור "לפעול למען הצלחת הרשימה". המצב המתואר נוגע בעיקר ליהדות התורה, שרוב מצביעיה נמנים עם הציבור החרדי. כי "לא עת לחשות עתה".

בנוגע לש"ס, הסיפור מעט יותר מורכב. חלק גדול מאוד ממצביעי ש"ס הם אנשים שאינם חרדים ועלולים להיות מושפעים מהזרם האנטי-חרדי ששטף את המדינה כולה ועוד עשויה לשטוף את מערכת הבחירות הקרובות.

טוב יעשה אלי ישי אם יפנה את מקומו לאריה דרעי. דרעי יוכל להכניס רוח חדשה במפרשיה של המפלגה ולהחזיר עטרה ליושנה. האיחוד בין מנהיגי ש"ס, במידה ויוכלו לעבוד כצוות, יאחד את השורות במפלגה ויביא מצביעים שכבר נטשו אותה לטובת ליברמן, הליכוד או קדימה.

מהלך זה אף יצמצם משמעותית את הנזק של ש"ס כתוצאה מדו"ח המבקר שצפוי להתפרסם בזמן הקרוב ועל פי כל ההערכות, מי שיספוג את מרבית החיצים הוא השר אלי ישי.

גם הליכוד ירוויח, אם ישכיל לנצל נכון את המצב. בליכוד יצטרכו לעבוד קשה בכדי לשכנע את הציבור הימני כי רק תנועת הליכוד חזקה וגדולה תוכל לטרפד קואליציית שמאל מרכז. "המפלגה החדשה של לפיד תוותר על שטחים נרחבים מארץ ישראל" הם יאיימו על הבוחרים הפוטנציאליים מהצד הימני של המפה.

נתניהו צריך לשדר לציבור ולמערכת הפוליטית שהוא לא מפחד מהתנועה החדשה של לפיד, שזה לא 'מזיז' לו. הוא צריך להראות שהוא חזק, ודברים 'קטנים' כמו מפלגה של עיתונאי "שנוי במחלוקת" לא מפריעה לו.

ולסיום: כמה שאלות

מהמהלך הדרמטי הזה, התפטרותו של לפיד מערוץ 2, עולות כמה שאלות שצריכות להיאמר בקול. האם הקמפיין 'הרצחני' נגד הציבור החרדי בחודש האחרון, שבו לפיד נטל חלק מרכזי כאשר חשף בתוכניתו את נעמה מרגוליס מבית שמש, היה מתוזמן ומוזמן על ידי יועציו או אף על ידו.

האם התפטרותם של אישים בכירים במערכת הכלכלית והציבורית היא חלק מתכנית 'מאסטר' שרקח לפיד, מתפטרים שעשויים להצטרף למפלגה החדשה.אם נלך רחוק יותר, האם המאבק החברתי בקיץ האחרון היה גם הוא חלק מאותה תכנית 'מאסטר' גרנדיוזית.

שאלות יש, תשובות ברורות – לא ממש. על עובדה אחת אין עוררין: הפרישה של לפיד מהעיתונות וכניסתו לחיים הפוליטיים, הגיעו בתזמון מושלם.

מושלם מדי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
9 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הפרשנות הכי טובה שקראתי בימים האחרונים. מפתיע.

חד, שנון, בהיר ומסכם. היה כיף לקרוא, מחכה לעוד טורים מופלאים

פרשנות הטובה ביותר שקראתי על המהלך הזה של לפיד. כל הכבוד לכותב ולאתר על הפרשנות המושקעת. יש כבוד!

פרשנות מעולה. כל מילה בסלע.

גם כאן אני חייב לעצור את החגיגה.

נכון שאמנם הוא בהיר ומסכם, אבל אין לו גם לא טיפה אחיזה במציאות!
יאיר, אינו מאבירי תנועת השמאל – כמו שכתבת; הוא גם ממש לא ינק מאביו האנטי – כמו שתקרא בספרו; הוא בכלל לא מתבסס על שנאה – כמו שמקובל להגיד. הוא פשוט משהו חדש, תרבותי ונפלא. (ואסייג, שכמובן, לא לחרדים).

וודאי שיאיר לפיד טוב לחרדים! לא צריך להרחיק לכת. הוא מרסק את קדימה! וזה כבר חשוב. הוא תרבותי, וזה כבר יוצר שיח, והוא בעיקר די הגון , וזו נקודת פתיחה נוחה מעט יותר לדו שיח עמו.

בדרעי, קשה להאמין. זהו סוס מת. למרות שהתקשורת השמאלנית מנסה ליצור מצג שווא. מצביעי ש"ס מצביעים לרב עובדיה ולא לדרעי. זה לא יעזור לו כלום, עד שהרב יאמר כך.
בשנים האחרונות, הפך דרעי למשרת השמאל הקיצוני. הוא הולך בדרכם והוא היום יקירם. (לו היה לומד את הלקח לפני כמה שנים, יתכן ושלב הכלא, היה מדלג עליו…).
אם יש מישהו שרע לנו, זה רק האחרון, רוקד המה יפית המקצועי, שימכור את הרב עובדיה ואת בנו בעד חיוך טוב מהצד השני (ראיתם למשל איך הוא דיבר אצל אמנון לוי על המהדרין?!… הוא לא יעמוד איתן כנגד אף אחד! זכרו).

פרשנות מעולה!

מישל,
תודה…

אל יאיר לפיד:
אם תגדיל את ההתישבות היהודית ביהודה ושומרון ומזרח ים ותבצע התנתקות פלסטינית ותפעל על פי עקרונות עמותת חופש אזי יש לך את תמיכתי המלאה לראשות הממשלה

לדעתי ,תבנה נבחרת של עיתונאים ואנשי מקצוע מדרגה ראשונה כשרים ויהיה לך הצלחה וודאית
תהיה חכם ותפעל כחכמת שלמה המלך

אכן פרשנות טובה ומעניינת, אבל הרשו לי להציע עוד זוית…
אולי, רק אולי יאיר לפיד רוצה בטובת "רוב העם" ולא רב בטובת סקטור זה או אחר. חילוני מול דתי…
אולי הוא רוצה שיתוף פעולה בין שני הזרמים האלו שתרצו או לא חולקים מדינה אחת. שיתוף שבנוי על כבוד הדדי והבנה של צורכי כל הצדדים.
הוא קורא לנשיאה משותפת בנטל, זה הכל.
האם זה אכן איום? לבקש מהציבור החרדי לשאת בנטל שקשור בקיומה התקין של המדינה שלנו?
האם זה איום להיות שותפים במעגל העבודה?
מה הוא ביקש?
תקדישו כמה דקות מזמנכם לשמוע את הנאום הראשון שלו..
אולי לא תסכימו עם הכל, אבל הוא היחיד (אולי גם שלי יחימוביץ")שמדבר על איחוד השבטים, הסקטורים השונים בחברה שלנו. אנחנו יכולים לחכות עד סוף העולם שכל העם ירצה את אותם דברים אבל זה לא יקרה. אז לפחות בואו נכבד זה את צורכו של זה… זה באמת כל כך הרבה לבקש?
צפו בזה רק 12000 איש אז אני מניח שרובכם לא ראיתם…
אם רוצים לנהל דיון רציני, תקדישו בבקשה כמה דקות מזמנכם..
תודה.
http://youtu.be/Tw86L1ABocI

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture