צילום: דוברות הכנסת - דני שם טוב

החרם האופוזיציוני: מאבק חסר טעם / ישראל ארנפלד

גם להתנגדות אוטומטית צריך להיות גבול. גם היא צריכה להיעשות בשום לב ושכל, ועל פי האינטרסים של גוש הימין. כעת נסתם הגולל על הקמתה של ועדת האתיקה בשיתוף פעולה של הכנסת כולה

כתבות נוספות בנושא:

יוקר המחייה והעולם החרדי: ליברמן, זו הבעיה האמיתית / שחר וולף
אנחנו לא סוג ב' / יצחק רביץ, ראש מועצת קרית יערים - טלזסטון
להעתיק את מחאת יוקר המחייה ליוקר הדיור / עו"ד נתן רוזנבלט
סיכומו של שבוע: למרות הסיכון, דרעי כבר לא מסוגל לשתוק יותר / שמואל קרמרסקי

במאבקה של האופוזיציה בכנסת היא זה מכבר חרגה מההתנהלות הקלאסית של האופוזיציות לדורותיהן. חוסר שיתוף הפעולה בוועדות, בין יו"ר האופוזיציה לראש הממשלה ובחרמות שמוטלים לעיתים תכופות מאוד על ישיבות והצבעות חריג מאוד ביחס למה שהיה כאן אפילו בימי שיאי היריבות בין השמאל לנתניהו. אלא שבאופן כללי, המאבק הזה, למרות השיאים שהוא שובר בזה אחר זה, מוצדק לחלוטין.

הממשלה הנוכחית שקמה על חודו של קול ונמצאת במצב בו היא כנראה לא זוכה לאמון מרוב העם, מצדיקה את המאבק החריג. ברומא – תהיה רומאי, אומר הפתגם. גם אם צודקת הטענה לפיה הממשלה היא חובת המציאות בשל המצב בו לולא הקמתה – היה העם בישראל צועד לבחירות חמישיות, מן הראוי שהממשלה הזו תיזכר בכל רגע עד כמה היא בעייתית מכל הבחינות.

אבל גם להתנגדות אוטומטית צריך להיות גבול. גם היא צריכה להיעשות בשום לב ושכל, ועל פי האינטרסים של גוש הימין. בשעת כתיבת השורות נסתם הגולל על הקמתה של ועדת האתיקה בשיתוף פעולה של הכנסת כולה. ועדת האתיקה חשובה לאמון הציבור בכנסת. אם כל ח"כ יוכל להתנהג ככל העולה על רוחו, קוד ההתנהגות בכנסת יידרדר. וגם כך מצבו לא מזהיר. ולא, החרם שהטילה האופוזיציה הוא לא חלק מהמאבק הצודק בקואליציה. האופוזיציה טוענת, שלו תקום ועדת האתיקה, היא תשמש בידי הקואליציה כלי לניגוח האופוזיציה בלבד. עם כל הכבוד להנהגת הליכוד, האמת היא שהטענה הזו מגוחכת, שקרית ומנותקת מהמציאות. גם אם כוונותיה של האופוזיציה זדוניות כטענתם של החברים מהליכוד, האפשרות הזו פשוט לא עומדת במבחן המציאות.

הכללים לפיהם פועלת הועדה שבמוקד הוויכוח, כוללים את הפרט הבא: "ועדת האתיקה דנה בקובלנות רק אם משתתפים בישיבה לפחות שלושה מחבריה. כל החלטה הנוגעת לקובלנה צריכה להתקבל ברוב קולות של כל חברי הוועדה, ואילו החלטה הקובעת שחבר כנסת חרג מכללי האתיקה צריכה להתקבל גם בישיבה בהשתתפות כל ארבעת החברים".

המסקנה הנחרצת שעולה מהדברים שלעיל, לא מאוד מורכבת. אם חברי האופוזיציה, שניים במניין, יעקב מרגי מש"ס וגילה גמליאל מהליכוד, יקבלו את המינוי של יו"ר הכנסת ויתמנו לחברים בוועדה – היא לא תוכל לזוז בלעדיהם. הקואליציה לא תוכל לדון במעשיו של אף חבר כנסת בלי הסכמתו של לפחות אחד מהם, ועל מנת להעניש ח"כ היא אפילו תהיה חייבת גם את נוכחותו של הרביעי.

לעומת זאת, אם נציגי האופוזיציה לא יקבלו את המינוי, יו"ר הכנסת מיקי לוי שמינה גם שני ממלאי מקום מהקואליציה, יפעיל את הוועדה כשאין בה אפילו נציג אחד לצד שטוען לרדיפה ובכך האופוזיציה תגיש לקואליציה במגש של כסף את האפשרות להתעמר בחבריה.

גילה גמליאל ניסתה בערבו של יום חמישי לגשש אצל יריב לוין באשר לאפשרות שתסכים להתמנות לחברת ועדה רק אם היא תמונה ליו"ר שלה. כבר היו דברים מעולם. לפי התקנון יו"ר הכנסת רשאי למנות את מי שירצה ליושב ראש הוועדה ויש לכך תקדים. במהלך מוזר וחסר פשר, הנהגת האופוזיציה סירבה גם לזה. כל הצעדים שננקטו בנוגע לוועדה הזו, מכריזים בלי שמץ של ספק על כך שהאופוזיציה לא נלחמת, היא גם לא מנסה להגן על עצמה. היא מחרימה, מתנגדת ונאבקת בלי קשר לסיטואציה, לאינטרס שלה, ובוודאי בלי שמץ של ממלכתיות.

הליכוד יצאה השבוע במחאה שהוביל יואב קיש על אי השיתוף של נתניהו בביקורים מדיניים. ח"כ מיקי זוהר נענה ומיהר לצייץ ש"עצוב שלראש הממשלה בפוטנציה אין טיפת ממלכתיות". אם יותר לי להשיב ליו"ר הקואליציה לשעבר, אומר לו שכידוע בכדי לריב – צריך שניים. כשנתניהו יקיים את הישיבה הקבועה עם ראש הממשלה וכשהאופוזיציה לא תתנגד לכל דבר גם במקרים בהם היא דוחפת לעצמה מקלות בגלגלים, אולי תימצא הדרך לממלכתיות גם אצל הצד השני.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
1 1 הצבעה
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ידידי ועדת האתיקה יכולה להיות כלי ניגוח חזק ויצירת כותרות מול מתנגדי השמאל. לא להיות נאיבי.

כל ציפייה להתנהגות נורמלית מן הצד השני (להלן: הקואליציה) אין לה בסיס מציאותי. צד זה רומס בזה אחר זה את כל הכללים הנהוגים ו/או המצופים מבלי אפילו למצמץ. יש בעיה חוקית? משנים את החוק וזהו! במצב זה רק פלא שלא המציאו חוק נוסח ארדואן שרק למפלגות השמאל יש זכות ייצוג בבית ואילו השאר הם בגדר בלית חוקיים' (שש… אולי גם זה יגיע!).

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture