יוקר המחיה – זמן למחאה: זה התחיל ב'אסם' – ואז הצטרפו האחרים / שחר וולף

מפעלי אוסם. צילום: Yoav Dothan

יוקר המחיה – זמן למחאה: זה התחיל ב'אסם' – ואז הצטרפו האחרים / שחר וולף

להתייקרויות יש תמיד הסבר שמניח את הדעת - הקורונה, עליית מחירים של חומרי הגלם, התובלה ועוד, אבל לכל גל התייקרות יש את הצד השני - הצד שלנו, הצרכנים. אין מנוס מלקרוא לכולנו לצאת לרחובות ולמחות / דעה

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

בשבועות האחרונים אנו עדים לגל התייקרות של מוצרים רבים. זה התחיל בחברת 'אסם', שאת מוצריה כולנו רוכשים – הקטשופ, הפסטה, הקפה, הבסקוויטים ומה לא? 'אסם', אחת מיצרניות המזון הגדולות בארץ שאחראית גם על יבוא של מוצרים רבים שאנחנו רגילים לרכוש, הודיעה לנו באופן חד צדדי על עליות מחירים, בטענה "המוצדקת" שחומרי הגלם והשינוע מתייקרים. 'אסם' היתה הנחשון, חברות רבות המתינו לשעת הכושר ולאחר ההודעה של אוסם הודיעו גם הן על עליית מחירים – "סנו", "ברילה", "ליימן שטיסל" חברות האלכוהול המיובא וחברות היין "כרמל", "טפרברג" ועוד חברות הודיעו כי הם מצטרפות לחגיגה וכך מוצרים רבים עתידים להתייקר בעד 10%.

להתייקרויות יש תמיד הסבר שמניח את הדעת – הקורונה, עליית מחירים של חומרי הגלם, התובלה ועוד, אבל לכל גל התייקרות יש את הצד השני – הצד שלנו, הצרכנים. בהודעות שקיבלנו בשבועות האחרונים נכללו גזרות מצד ממשלת "השינוי" – גזרות כלכליות חד צדדיות, המס על מוצרי החד פעמי, הרכבים, השתיה המתוקה, הארנונה, המים, החשמל ומוצרי החלב שעד היום היו בפיקוח. מעלים את יוקר המחייה בשיעור שלא היה כדוגמתו שנים רבות.

כל ההתייקרות הזאת נעשית בניתוק מוחלט ממה שקורה במציאות הקשה כיום. לחברות ולממשלה לא מפריע לעקוץ אותנו ולדרוש מאיתנו לשלם להם יותר.

האם גל ההתייקרות מוצדק או שמדובר בחזירות לשמה? נחלק את התשובה למגזר הפרטי ולממשלתי:

לאחר השנתיים האחרונות בהן חיינו בגלי קורונה מתחלפים, והממשלה השתמשה במדיניות כלכלית מרחיבה – העניקה מענקים נדיבים, חילקה פיצוים ואיפשרה לחיים להמשיך – כולנו ידענו שיגיע היום ונשלם את המחיר. כלכלנים רבים הזהירו אותנו על כך. אבל כלכלה לחוד ומציאות לחוד. הקב"ה גלגל לישראל כ"כ הרבה דברים טובים בשנתיים האחרונות – ההייטק הישראלי הצליח בצורה יוצאת דופן, הייצוא הישראלי זינק לשיא של כל הזמנים, תשלומי המיסים גדלו מאד, הצמיחה גדלה ויחס החוב-תוצר (היחס בין התוצר הלאומי לחוב הלאומי) קטן ליחס שארה"ב ואירופה יכולים רק לקנא בנו.

המצב הזה לא מצדיק בשום מצב העלאת מיסים, להיפך! מהכסף שהצטבר ניתן לעודד את מערכת החינוך, הבריאות והרווחה. לצערנו בממשלה הזו מלבד דיבורי סרק על הורדת יוקר המחיה יש רק עליות, חוץ מהורדת מחירי הטלפון הנייח. הממשלה לא עושה דבר על מנת לרסן את עליות המחירים במגזר הפרטי, להפך, אנחנו שומעים שתיקה חרישית מצד שר האוצר שמבין את העליות בשוק המזון. מה שגרוע יותר זה שכל מה שעולה לעולם לא יורד.


שחר וולף
נעבור למגזר הפרטי – החברות שמעדכנות אותנו על עליות המחירים, נהנו בשנים האחרונות מביקושים אדירים. כאשר כולנו היינו בבית בקורונה סל המזון שלנו קפץ פלאים, כולנו צרכנו הרבה יותר, החברות נהנו מרווחים גדולים יותר. לאחר שחזרנו לחיים הרגילים אמנם סל המזון שלנו ירד במעט, אבל לא באופן משמעותי לעומת מה שהיה לפני הקורונה, כך שהחברות עדין מרוויחות הרבה יותר.

במקביל רוב הסחורה נקנית בדולרים ונמכרת לנו בשקלים, כך שהיבואנים מרוויחים יותר מירידת ערך הדולר.

אתם בטח שואלים, מה באשר לרשתות השיווק הגדולות – שופרסל, רמי לוי וויקטורי? הם החלו בזמזום על עליית מחירים, אך הממונה על התחרות במשק, החלה בחקירה מולם על תיאום מחירים, ואופס, הזמזום נעלם.

בעוד כשבועיים גל ההתייקרות יתחיל, ואני רוצה להציע משהו – בכל סופרמרקט ישנם מוצרים של החברות הקטנות יותר – החברות ההוגנות יותר. הם לא הודיעו על עליית מחירים, הם עושים הכל כדי לשרוד בשוק, אנחנו כאן כדי לעודד אותם ובמקביל לקנות בזול יותר. חפשו אותם.

במקביל אני חושב שאין מנוס מלקרוא לכולנו לצאת לרחובות ולמחות, לפני כעשור חבורה של צעירים בג'ינס שתוקשרה היטב עשתה כאן מהפכה של ממש, במחירי המזון, במחירי הדיור ובהתערבות הממשלתית לטובת האזרח, אותם צעירים משתייכים היום לאותם בעלי ממון שמנחיתים עלינו את העליות במשק. המדינה שלנו בשלה למחאה חברתית חדשה, מחאה שאולי תקום מהצד האמוני של המפה, אני סבור שאם אנחנו נרים את הכפפה נזכה למקום של האהדה בציבור.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

צודק בכל מילה

ברגע ששמעתי על כוונת אוסם להעלות מחיר, בקשתי מכל המשפחה להפסיק רכישת מוצרים שלהם.

תחרימו את אוסם . בעל הבית פשיסט עמלקי טמא

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture