מדוע הזדעזע ה"בבא מאיר", ממצרכים כשרים לא מוכרים?

עד כמה חייב אדם להשמר מ"התרים", שגורמים לקירור בעניני יהדות, ואיך ניתן לשמור על "חמימות" קדושת השבת - האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, בתשובה לשאלת תלמיד מסביר על המותר והאסור. - צפו

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה • צפו

"צריכים זהירות גדולה בכל עניין ההיתרים כי אדם במעטפת תורה ומצוות יכול להתיר לעצמו לעבור על כל ל"ט מלאכות אסורות בשבת, עבירות דאוריתא ולחשוב שהוא עושה זאת תחת מעטפת של פיקוח נפש וישנו ספק אם כך הדבר. אדם שמתיר לעצמו היתרים בטענה של פיקוח נפש זה דבר רגיש ומסוכן ויש פה עניין דאוריתא שזה סכנה גדולה ביותר" – כך אמר השבוע הרב פינטו במסגרת השיעורים המיוחדים – שיעורי השו"ת
לאחרונה, החל האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו שליט"א, למסור שוב את דרת השיעורים היחודית, הפתוחה לשאלות ותשובות של תלמידים ומבקשי דעת מכל רחבי תבל ובכל ענין ונושא, כאשר השיעור הקרוב יתקיים בע"ה, מלוס אנג'לס, וישודר בשידור חי בשעה 6.30 בבוקר לשעון ישראל. יש לציין כי במסגרת השיעור ניתן לשלוח שאלות בשלל נושאים, בהודעה למספר -+1 (718) 603-2424

ראינו בחיינו הרבה אנשים שלצערינו הרב עקב תפקידם צריכים לעבוד בשבת כמו סוהר, אך מכוון שהם עובדים בשבת משקל השבת בעיניהם נפרם, "דומיא דחול".
אנו זוכרים שבביתו הקדוש של הסבא רבי מאיר אבוחצירא כאשר בפעם הראשונה הביאו מצרכים כשרים לפסח שלא היו כשרים קודם לכן כמו קולה ועוגות, בבא מאיר הזדעזע. שאלו אותו הסובבים מדוע הזדעזע הרי אלו מצרכים כשרים בכשרות מהודרת לפסח.
ענה להם בבא מאיר " דומיא דחול" ,האוירה וההרגשה כשל יום רגיל בשנה. ודאי שהיום ישנם מגוון מצרכים כשרים לפסח שניתן לאכול, אולם חרוט בזיכרוננו ההזדעזעות של רבי מאיר אבוחצירא שדברים אלו מזכירים את שאר ימות השנה. לכן גם כאשר הביאו פלטה לשבת רבי מאיר לא הסכים לכך והקפיד שבביתו ישתמשו בחתיכת ברזל ששמו מעל הגז וכך היו מחממים אוכל בביתו של בבא מאיר. וכאשר היה דבר חדש אמר חדש אסור מן התורה.
היום נוצרו כל מיני פרצות להיתרים בנושאים שונים אולם על האדם מוטל לשמור על היסודות החשובים ביותר ולא לעשות אוירה של חול ,יום רגיל.
שמענו על העטים שכותבים בהם ונמחקים לאחר פחות מיממה. ועל כל עניין הכתיבה בשבת המשנה אומרת שיש איסור לכתוב שם מלא של אדם בשבת.
ישנה שאלה מעמיקה בראשונים, אם אדם כותב שם של אדם במספר שבתות כאשר בכל שבת כותב אות עד שמשלים את השם בשבת אחרת האם זאת עבירה דאוריתא מל"ט אבות מלאכה או שרק כתיבה מלאה של שם אדם בשבת והאם מדובר ברגע אחד או אם יפרוס את כתיבת השם אות אחת בכל מספר שעות האם זו גם תהייה עבירה דאוריתא ישנו דיון מעמיק בנושא.
אדם שעובד בעבודה שמחייבת עבודה בשבת יכול להתיר לעצמו לכבות או להדליק אור וכך לעבור על המלאכות האסורות בשבת.
באופן כללי צריך האדם להיזהר כי הוא עלול להתיר לעצמו היתרים ואז להיגרר ולעבור על עבירות קשות דאוריתא בלי לשים לב ובהתר של פיקוח נפש ,ותחת אותה מעטפת הוא יכול להתיר לעצמו את כל האיסורים. ובעצמו לא ירגיש בכך כי הוא חושב שפעל בצורה נכונה בגלל התר פיקוח נפש.
רבותינו הקדושים אומרים שישנם אנשים שמקיימים מעט מצוות וזוהי סכנה כי הם חושבים שהם בסדר עקב קיום קומץ מצוות וכך אף פעם לא יוכלו להגיע לתשובה אמיתית ומנגד ישנם אנשים שרחוקים מתורה ומצוות והם חוזרים בתשובה והולכים בדרך ה'.
צריכים זהירות גדולה בכל עניין ההיתרים כי אדם במעטפת תורה ומצוות יכול להתיר לעצמו לעבור על כל ל"ט מלאכות אסורות בשבת, עבירות דאוריתא ולחשוב שהוא עושה זאת תחת מעטפת של פיקוח נפש וישנו ספק אם כך הדבר.
אדם שמתיר לעצמו היתרים בטענה של פיקוח נפש זה דבר רגיש ומסוכן ויש פה עניין דאוריתא שזה סכנה גדולה ביותר.
לסיכום כל אדם עליו לשאול את רבו בצורה פרטנית מהו הגדר של מותר ומה הגדר שאסור.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture