$$$20 הרב זלמן גוראריה והרבי מליובאוויטש. צילום: מתוך חב"דפדיה

מבט חסידי: העתיד מוכרע בלבבות, לא בכיכרות / הרב אריאל למברג

איש עסקים עשיר שקיבל הבטחה משתלמת תמורת הטרפות למסע לגיוס כספים • מדוע הכרובים התנשאו מעל לוחות הברית שהיו בתחתית הארון?

כתבות נוספות בנושא:

הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה • צפו

הרב זלמן גוראריה היה חסיד נאמן של הרבי מליובאוויטש ואיש עסקים עשיר שעשה חיל בעסקיו. פעם פנה אליו קרוב משפחתו, הרב שמריהו גוראריה, שהיה גיסו של הרבי, וביקש ממנו להצטרף למסע לגיוס כספים עבור הישיבה המרכזית של חב"ד בניו יורק.

הרב זלמן נטה לדחות את ההצעה. הוא היה עסוק בביזנס ולא היה פנוי לאסוף תרומות. אך הרב שמריהו העלה הצעה מפתה: "אם תצטרף אליי למסע, תזכה להיכנס לרבי ולבקש ברכה לכל מה שתרצה". להצעה כזו לא מסרבים, כמובן – והרב זלמן הצטרף למסע והשניים אכן הצליחו לגייס כספים רבים לטובת הישיבה.

ואז הגיע תורו של הרב שמריהו לפרוע את השטר. ואכן, הרבי הסכים לקבל את הרב זלמן לפגישה בה יבקש כל דבר שיבחר.

הרב זלמן נכנס לחדרו של הרבי, וביקש ישועה. אנייה מלאת סחורה ששייכת לו תקועה בלב ים, ובכל יום שעובר הוא מפסיד המון כסף. הוא מבקש ברכה שהבעיה תיפתר.

"ר' זלמן", ענה לו הרבי, "ניתנה לך הזדמנות נדירה לבקש כל מה שתרצה. יכולת לבקש ברכה להצלחה בחינוך הילדים. ובמקום זה אתה מדבר על כסף?!"…

ר' זלמן היה פיקח, הוא התעשת מיד ואמר, זה בדיוק מה שאני מבקש.

מי שהכיר את ר' זלמן ומשפחתו יודע שהוא אכן זכה בהתגשמות שתי הברכות.

הכרובים

הסיפור המיוחד הזה מחבר אותנו לתמיהה בפרשתנו. בפרשת תרומה קוראים על הנקודה הקדושה ביותר בעולם, בה נמצא החפץ שפעל כ'אנטנה' בין העולמות ושידר בין העולם הזה לעולם העליון. זה היה ארון עץ קטן, בגודל של מטר ורבע על שבעים וחמישה סנטימטרים בערך, מצופה זהב. בתחתית הארון היו מונחים שני לוחות הברית שהוריד משה מהשמיים, ומעל הארון התנשא זוג כרובים, יצורים שמימיים פורשי כנפיים.

התורה מספרת שבמשך ארבעים השנים של הנדודים במדבר, משה היה מקבל דרך הכרובים את המסרים מהקדוש ברוך הוא. קולו של האלוקים היה נשמע בין היצורים פורשי הכנפיים ומלמד את משה את המצוות. "וְנוֹעַדְתִּי לְךָ שָׁם וְדִבַּרְתִּי אִתְּךָ מֵעַל הַכַּפֹּורֶת מִבֵּין שְׁנֵי הַכְּרֻבִים אֲשֶׁר עַל אֲרֹן הָעֵדֻת".

וכאן יש משהו תמוה: מדוע הכרובים התנשאו מעל הלוחות? כיצד יתכן שלוחות הברית שירדו מהשמיים היו למטה, בתחתית הארון, ואילו הכרובים עמדו מעליהם? יש משהו קדוש יותר מהתורה?!

השאלה מתחזקת במיוחד כשמבינים מי הם אותם "כרובים". רש"י מביא הסבר שהמקור שלו הוא בגמרא, ואומר כך: "פרצוף תינוק להם". אז מה משמעות הדברים, שמעל לוחות הברית עומדים שני ילדים?

מסביר על כך הרבי: ליהודי יש חובה יסודית מעבר להיותו יהודי הגון בעצמו: להתמסר לילדים. הוא חייב לרדת מעולמו הבוגר ולחנך ילדים שימשיכו בדרך שלו. הוא אינו רשאי להסתפק בכך שהוא עצמו בסדר, הוא אפילו לא יכול להתמקד בנאומים גדולים ובמהפכות דרמטיות. הוא חייב לעשות משהו מאוד נקודתי: לסחוף את הילד שלו ולהתנחל בליבו. כך מצווה התורה בפרשת שמע ישראל: "ואהבת את השם אלוקיך… ושננתם לבניך". לא מספיק שאתה יודע, לא מספיק שאתה אוהב את השם בכל לבבך ובכל נפשך; עליך להעביר את הדברים גם ללב של הילדים שלך.

והדבר העצום עוד יותר: החינוך של הילדים עומד מעל התורה, משום שהוא תעודת הביטוח שלנו. העתיד לא מוכרע במצעדי גנרלים ובנאומי בחירות, הוא מוכרע בבית. כל המהפכות הגדולות מתנקזות בסופו של דבר לנקודה מאוד ספציפית: האם הילדים איתנו? הילדים הם דור ההמשך שאמור להוביל את החזון, והחינוך שהם יספגו בילדות לא יחלוף לעולם. מה שהם יקבלו עכשיו, יישאר בליבם תמיד.

לכן הכרובים סוככו על התורה, כדי להעביר מסר כביר: הלוחות כשלעצמם אינם מספיקים. הם אמנם חפץ אלוקי שירד מהשמיים, רבנים וגדולי תורה יכולים להוסיף ולכתוב אלפי ספרים המבוססים על התורה, אבל מה שקובע בסופו של דבר הוא לא מה אנחנו יודעים אלא מה אנחנו מעבירים הלאה.

וזה הסוד הגדול בעולם: העתיד מוכרע בלבבות, לא בכיכרות. באנשים ולא באנדרטאות. כך אנו רואים אחרי יציאת מצרים: משה רבינו לא חגג את הניצחון בצעדה שנתית או בהקמת אנדרטה ענקית שינציחו את ניצחון העבדים על האימפריה. משה מצווה דבר אחר לגמרי, ביתי ומשפחתי: לכנס את הילדים בליל הסדר ולספר להם על הנס.

החינוך של הילדות אינו חולף לעולם, והוא תעודת הביטוח הטובה ביותר לשמירת התורה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
5 1 הצבעה
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יפה!! אהבתי!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture