Yonatan Sindel/Flash90

חוק הגיוס: כמעט הוביל לבחירות, אבל רק כמעט / סיכום שנה

'המשבר' עדיין נמצא בעיצומו ויוכרע בבית דין של מעלה בימי ראש השנה, בינתיים מסכם דוד גולדברג את השנה שחלפה, מאז שבג"ץ ביטל את החוק הקודם, הקואליציה שכמעט התפרקה, הצעת החוק של מערכת הביטחון והקואליציה שכמעט התפרקה שוב

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

"מַה שֶּׁהָיָה הוּא שֶׁיִּהְיֶה וּמַה שֶׁנַּעֲשָׂה הוּא שֶׁיֵּעָשֶׂה וְאֵין כָּל חָדָשׁ תַּחַת הַשָּׁמֶשׁ", אומר לנו החכם מכל אדם, שלמה המלך בספר קהלת. אין מתאים יותר מפסוק זה כאשר אנו באים לסכם את השנה החולפת ומבקשים להתייחס לאחד האירועים המרכזיים והמשמעותיים ביותר שחלפו עלינו: חוק הגיוס.

נשוב אחורה במנהרת הזמן אל ערב ראש השנה ה'תשע"ח (לו רק היינו יכולים להיות כעת בשלהי ה'תשע"ז, כמה היינו עושים הכל על מנת ששנת ה'תשע"ח תהיה שנה טובה יותר…). מה קורה עם חוק הגיוס? בג"ץ פסל את החוק שהעבירו המפלגות החרדיות בתגובה להצעת חוק לפיד, ובמפלגות החרדיות פועלים במרץ על מנת להביא לחקיקת חוק גיוס חדש עוד בקדנציה הנוכחית. עכשיו תעתיקו את הטקסט אל ערב ראש השנה ה'תשע"ט.

מה בכל זאת אירע בדרך? בעיקר פילוג בעמדה החרדית, כאשר חברי הכנסת של אגודת ישראל, בהוראת מועצת גדולי התורה של המפלגה מתנגדים להצעה אותה גיבשה הוועדה שהקים שר הביטחון אביגדור ליברמן, שכללה נציגות של צה"ל ומשרד הביטחון, בעוד חברי הכנסת של ש"ס ודגל התורה, בהוראת רבותיהם, מסבירים כי מדובר בחוק הטוב ביותר שיכולים לקבל בנקודת זמן זו, ולכן צריכים להסכים עליה.

בפועל, כאיש אחד אך לא בלב אחד, נמנעו הח"כים החרדים מהצבעה על חוק הגיוס בקריאה ראשונה, תוך קבלת הבטחה להכנסת שינויים הכרחיים בהצעת החוק לקראת העלתה להצבעה במליאת הכנסת לקריאה שנייה ושלישית. מי שהפתיע והורה לחברי סיעתו להצביע בעד החוק, ובכך למעשה גרם לאישורה, הוא ח"כ יאיר לפיד שניסה לעטות על פניו ארשת ממלכתיות ולהסביר כי אם צה"ל קבע כי אלו היעדים שהוא זקוק להם – מדובר בחוק טוב.

בין לבין, הכנסת כמעט והתפזרה על רקע המשבר סביב חוק הגיוס, כאשר עד לאחרונה ניסה ראש הממשלה בנימין נתניהו להפעיל שריר קואליציוני ואיים כי אם בתוך שבועיים, מועד שכמובן כבר חלף מזמן, הצעת החוק לא תוגש לאישור סופי, הוא יקדים את הבחירות. בכנסת מנסים למצוא כעת את הנוסחה שתרבע את המעגל ותאפשר שינויים בחוק שמחד יקבלו את תמיכת האדמו"רים החברים במועצת גדולי התורה, ומאידך לא יעוררו מרבצו את שר הביטחון ליברמן שכבר הודיע פומבית כי יתנגד לכל שינוי.

ההערכה במערכת הפוליטית היא כי הפתרון יימצא וכי ליברמן יסכים בסופו של דבר לשינוי שישאיר אותו עוד במשרת שר הביטחון, אשר לפי מצב מפלגתו בסקרים, לא נראה כי שוב תיקרה לפניו הזדמנות הפז להיכנס לקרייה בתל אביב כשר הממונה. בנוסף, נתניהו אינו מעוניין בהליכה לבחירות על רקע נושא זה, שעלול להגדיל את כוחה של יש עתיד על חשבון מפלגתו – הליכוד.

עד כמה יסכימו להכניס בה שינויים, עד היכן יתפשרו שלוחי הציבור החרדי בכנסת ועד כמה יתעקש ליברמן שלא להכניס שינויים? על כך יכריעו בבית דין של מעלה בימי ראש השנה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture