צילום: פלאש 90

ברוך דיין האמת: השר לשירותי דת דוד אזולאי ז"ל; ההלוויה הלילה בי-ם

אבל בש"ס: השר לשירותי דת ואחד מבכירי המפלגה, דוד אזולאי, נפטר אחה"צ לאחר התמודדות ממושכת עם מחלת הסרטן. בן 64 בפטירתו • במערכת הפוליטית סופדים: "אדם נדיר. סמל ומופת לאיש ציבור צנוע שעזר תמיד לכולם"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ברוך דיין האמת: מחיפה מגיעה הערב ההודעה המצערת על פטירתו של השר לשירותי דת, דוד אזולאי, והוא בן 64 שנים. בחודשים האחרונים התמודד אזולאי עם מחלת הסרטן כשמצבו הולך ומידרדר. לפני מספר שבועות, בהוראת היועמ"ש, הועברו סמכויותיו לשר דרעי לנוכח מצבו הקשה. הלווית השר דוד אזולאי ב-22.30 בי-ם. רה״מ נתניהו יגיע ב-23.00. השר ייקבר בבית הלוויות סנהדריה מקום קבורתו של הגר״ע יוסף זצ״ל.

השר הרב דוד אזולאי ז"ל, בן 64, נשוי ואב לארבעה. התגורר רוב חייו בעיר עכו. לפני כשנתיים עבר להתגורר בקריית שמואל, חיפה. נולד בעיר מקנס שבמרוקו ב-5 במאי 1954 ועלה לישראל בשנת 1963 כילד בן 9, בן למשפחת אזולאי המיוחסת לחיד"א המונה כשמונה נפשות. בארץ הם התיישבו ברכסים.

מבית הספר היסודי הוא עבר לישיבת הראשון לציון בירושלים. לאחר שירותו בצה"ל כחובש קרבי התמסר לתחום החינוך אותו ראה כיעד. הוא למד בסמינר למורים "חזון יחזקאל" אצל הרב דוד נחמן בלוי ע"ה והחל לשמש כמורה ועד מהרה הפך למנהל בית הספר. הוא עסק בחינוך כ-20 שנה והעמיד דורות של תלמידים.

את פעילותו בחינוך שילב עם עשייה ציבורית. החל כחבר מועצת העיר עכו, כסגן ראש המועצה ולאחר מכן כראש המועצה האזורית נחל עירון. בשנת תשנ"ו (1996) נבחר לכהן כחבר כנסת ברשימת ש"ס, שם שימש בין השאר כיו"ר ועדת הפנים ואיכות הסביבה. בתפקידו זה זכה להערכה רבה בשל דאגתו לזכויות האזרח וכן בשל סיוריו בבתי הסוהר ומתקני כליאה הרבים במה שהפך לנושא הקרוב לליבו – זכויות האסירים. בשנת תשס"א מונה לסגן שר הפנים בממשלתו הראשונה של אריאל שרון.

במהלך כהונתו במשרד הפנים עמד בראש צוות מקצועי שפעל לבדיקת מעמדם של בני הפלשמורה באתיופיה, וזאת לאור הבירור ההלכתי שערך מרן הגאון רבי עובדיה יוסף זצוק"ל, אשר הכריע לגבי יהדותם של העולים מאתיופיה. בעקבות הוועדה התקבלה החליטה הממשלה לאפשר עלייתם של שארית יהודי אתיופיה.

פעילותו הפרלמנטרית הענפה לאורך השנים הניבה השגים רבים, ביניהם שלל חוקים חברתיים שיזם, כדוגמת איסור גביית דמי כניסה לגנים ציבוריים, תיקון לחוק הגנת שכר העובדים, חוק הרשות הארצית לכבאות והצלה לעיגון מעמדם של לוחמי האש, פטור מתשלום ארנונה לבתי עלמין שאינם למטרות רווח, תיקון לחוק פיצוי לנפגעי פוליו ועוד. הוא חולל שינוי בתחומים רבים, ביניהם דירוג התשלום במעונות יום, משפחתונים וצהרונים – סיוע למשפחות נזקקות בקבלת דרגות סבסוד, סיוע משרד הבריאות לילדים נכים ברכישת והתאמת עזרים רפואיים, סיוע למפוני גוש קטיף, ועוד.

לזכותו נזקפות עד היום כ-780 הצעות חוק(!), זאת מלבד מאות דיונים שנשא מעל בימת הכנסת ואלפי שאילתות שייעודן היה להטיב עם האזרח. הוא ישב בכל ועדות הכנסת, והיה חבר בשדולות למען הדיור הציבורי, למען העסקה ישירה, למען השתלבות תעסוקתית של המגזר החרדי, למען אנשים עם מוגבלויות, למען חיזוק הפריפריה, למען השלטון המקומי, כיהן כיו"ר השדולה למניעת הגירה בלתי חוקית לישראל והסדרתה. כל אחת מהשדולות הללו שימשו כר נרחב לעשיה וחקיקה.

בממשלה ה-34 מונה לכהן כשר לשירותי דת, במהלכה הוביל שינוי מהותי בהנגשת שירותי הדת לכלל האוכלוסייה ושיפור תדמית שירותי הדת, ורשם הישגים רבים בתחומי הכשרות, הנישואין, הקבורה ומעמד העדה האתיופית.

לאורך כל שירותו הציבורי הדגיש את הזכות הגדולה שנפלה בחלקו להיות ציר נאמן לשולחיו, מועצת חכמי התורה בראשות מרן רבנו עובדיה יוסף זצוק"ל ויבדל"ח מרן חכם שלום הכהן שליטא, ועל פיו היתה שגורה דברי הגמרא: "כמדומים אתם ששררה אני נותן לכם? עבדות אני נותן לכם".

הרב אזולאי היה חביב משכן הכנסת וזכה להערכה רבה מנציגי כל סיעות הבית, אשר התפעמו מנועם הליכותיו, אצילותו וסבר פניו, ורבים ראו בו גשר של סובלנות בין כל המגזרים.

ח״כ ינון אזולאי בהודעה: "ברוך דיין האמת. בדקות האחרונות נלקח לנו אבי מורי זכר צדיק לברכה. אנו מתארגנים לקראת הלוויתו. אני ומשפחתי מבקשים מכל הפעילים ומכל אנשי השטח שעובדים קשה בשעות אלו, שימשיכו לעבוד קשה למען התנועה הקדושה. זה היה רצונו של אבי זצ״ל למען קידוש השם״.

במערכת הפוליטית סופדים לאזולאי:

השר אריה דרעי ספד לחברו: ״ברוך דיין האמת. אני בוכה על חברי היקר, אהובי, שותפי לדרך עשרות שנים, הרב דוד אזולאי, שהלך כעת לעולמו לאחר יסורים רבים והוא רק בן 64. רבי דוד הישר, הצנוע, איש החסד, איש המעשה, צדיק אמיתי, נפטר והשאיר את משפחתו, את משפחת ש״ס ואת בית ישראל, כואבים וחסרים. יהי זכרו ברוך״. צפו.

ראש הממשלה בנימין נתניהו על פטירתו של השר דוד אזולאי ז"ל: "ממשלת ישראל אבלה היום על פטירת חברנו היקר, השר דוד אזולאי ז״ל, שהלך לעולמו. במשך תקופה ארוכה התפללנו לרפואתו של דוד, שנאבק במחלה קשה. לצערנו, מאבקו לחיים הסתיים לפני שעות אחדות. דוד כיהן במשך למעלה משני עשורים כחבר כנסת, ויזם חוקים רבים שתכליתם להיטיב עם אזרחי המדינה. הוא היה שר מצוין וחרוץ שהאיר פנים לכל אדם, אוהב שלום ורודף שלום. הוא יחסר לי ולכל חברי הממשלה. אנו שולחים תנחומים עמוקים לבני משפחתו הנפלאה, ובתוכם הבן ינון שממשיך את דרכו כחבר כנסת. דוד יחסר לכולנו מאוד. יהי זכרו ברוך".

סגן שר הבריאות ח״כ יעקב ליצמן: "איבדנו ידיד יקר, רב זכויות ומעש, בעל רגישות חברתית מיוחדת ונציג ציבור מוערך על כל שדרות העם בישראל. הרב דוד אזולאי ז״ל היה פרלמנטר מעולה, הצטיין באהבת ישראל ותמיד נהג כבוד לזולת. אני משתתף בצער המשפחה ומשגר תנחומים לבנו היקר יבלח”ט ח”כ ינון אזולאי ולכל מוקיריו מכל שכבות האוכלוסיה. יהי זכרו ברוך".

יו"ר 'דגל התורה' ח"כ הרב משה גפני: "הייינו בידידות אישית ומשפחתית עשרות שנים ואני מאבד חבר יקר שהיינו קרובים אחד לשני וצר לי על פטירתו, שימליץ טוב בעדנו ובעד כל כלל ישראל שזכויותיו רבות ושתהא נשמתו צרורה בצרור החיים".

שרת המשפטים איילת שקד: "שר הדתות דוד אזולאי היה אדם מיוחד, צנוע וטוב לב. עבדתי איתו בכל שבוע, הוא הקפיד להגיע לישיבות ועדת השרים לחקיקה בה היה חבר, כל אימת שיכול היה. תמיד הוא הגיע מוכן, הקפיד ללמוד את החומר ולהביע דעות ברורות על כל הנושאים שעל הפרק. הוא יחסר לי מאד. יהי זכרו ברוך".

נשיא המדינה התייחס הערב לפטירתו של השר דוד אזולאי ואמר: ״נעצבתי כל כך על מותו של ידידי, שר הדתות דוד אזולאי. דוד היה אחד הפולטיקאים המרגשים והמחוברים ביותר לכל שבטי ישראל. איש עכו שעסק בצרכי ציבור באמונה כל ימיו לצד מסירות אין קץ למשפחתו הנפלאה. בתקופה האחרונה התמודד בגבורה עם מחלתו אך הקפיד להמשיך ולשרת את הציבור ככל יכולתו. נישא את זכרו בליבנו.״

המועמד לראשות עיריית ירושלים השר זאב אלקין: "ממשלת ישראל איבדה היום אדם יקר מאוד- שר הדתות דוד אזולאי. זן נדיר מאוד בפוליטיקה, מחד איש עדין בעל מידות ולב רחב. ומאידך, אדם שנון שאהבת עם ישראל הייתה בלבו. בכל שנותיו הרבות בכנסת פעל רבות למען כלל האוכלוסייה וקידם חוקים רבים. יצא לנו לעבוד המון יחד- בוועדת השרים לענייני חקיקה, בהם היה פעיל מאוד, וכן בשאר הפעילות הפרלמנטרית בכנסת. בשעה קשה זו, אני משגר תנחומים לבנו ממשיך דרכו בעשייה הציבורית, ח"כ ינון אזולאי, וכן ליתר בני המשפחה הנרחבת, אשר איבדו יחד עם עם ישראל וממשלת ישראל, אדם מיוחד שנזכור אותו תמיד".

המועמד לראשות העיר ירושלים, משה ליאון: "בעיצומו של יום הבחירות התבשרתי שקרה הנורא מכל. איבדנו איש יקר וחבר אמת שהכרתי באופן אישי. ברגעים אלו, עם כל העבודה עלינו לעצור הכל ולהתאבל על חברינו הרב דוד אזולאי, שר הדתות. אני שולח את תנחומי הכנים למשפחה היקרה, שלא תדעו עוד צער".

המועמד לראשות העיר ירושלים, יוסי דייטש: "‏קיבלתי בצער ובכאב את הידיעה המרה על לכתו בטרם עת של שר הדתות הרב דוד אזולאי ז"ל. דוד היה איש ציבור, איש אמת, איש עשייה ושלום. אני משתתף בצער המשפח".

שר החינוך ויו״ר הבית היהודי, נפתלי בנט: "השר דוד אזולאי ז״ל, איש מאיר פנים, טוב לב. שליח ציבור אמיתי שחיבר בין ציבורים בענווה. עלה ממרוקו, שירת בצה״ל כחובש קרבי ופעל רבות בזירה המקומית והארצית. דוד, החיוך שלך יחסר. ברוך דיין האמת".

ח"כ מיכאל מלכיאלי (ש"ס): "עם ישראל איבד היום אדם מיוחד שפעל עשרות בשנים למען כלל ישראל בשקט ובצנעה, וביצע מהפכות גדולות. ברמה האישית, איבדתי את מורה דרכי בעשייה הציבורית. זכיתי להיות ראש מטה שלו כשר הדתות, ושם למדתי מהי מסירות למען הציבור. הרב אזולאי לא היה נח ולא שקט עד שהפנייה של האזרח הפשוט, הייתה מסתדרת על הצד הטוב ביותר. גם לאחר מכן, כשנכנסתי לכנסת ישראל, התייעצתי וקבלתי את הדרכתו על כל צעד ושעל. בשעה קשה זו, משגר תנחומים לאשתו הצדקנית ולכל בני המשפחה היקרים, אשר זכיתי לראות את מסירותם העצומה בכל מהלך התקופה הקשה".

יו״ר הכנסת יולי (יואל) אדלשטיין: "‫תנחומים מעומק הלב בשמי ובשם כנסת ישראל למשפחתו של השר דוד אזולאי, שנפטר היום לאחר מאבק ממושך במחלה קשה. דוד ואני נבחרנו שנינו לכהונה ראשונה בכנסת לפני 22 שנים ומאז עבדנו יחד למען מטרות משותפות. הוא היה ח״כ מצויין ושר חרוץ אבל יותר מזה בן אדם ערכי וטוב. הוא יחסר לי מאוד‬".

יו"ר סיעת יהדות התורה ח"כ מנחם אליעזר מוזס: "אנחנו אבלים ומצטערים צער רב על פטירתו בטרם עת של השר הרב דוד אזולאי ז"ל. היה איש יקר מידות, תלמיד חכם, נעים הליכות ואציל הנפש. איבדנו נציג ציבור משכמו ומעלה. המקום ינחם את המשפחה בצערה".

ממראות חייו

צילום: דוברות הרבנות / גרשון פרידמן, פלאש 90 / יונתן זינדל, פלאש 90/

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ומשפיעה בועדת השרים לענייני חקיקה המשפיעה על החיים של כל עם ישראל
יהיה השר הבא ממשיך הלהא למשול בגאון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture