צילום: דוברות הבית הלבן

סופה של מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין? "מכסי המסחר בין המדינות יבוטלו"

האם טראמפ מחפש לרדת מהעץ? בתום פגישה בין מנהיגי סין וארה"ב הגיעו השניים להבנות לפיהן מהראשון לינואר לא יוטלו מכסים נוספים על סחורה הנמכרת בין המדינות • היצוא האמריקאי לסין נמוך בהרבה מאשר היבוא הסיני לארה"ב

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

סופה של מלחמת הסחר? נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ונשיא סין, שי ג'ינגפנג, נועדו הלילה (א') לפגישה שארכה כשעתיים וחצי, במהלך פסגת G-20 בבואנוס איירס והגיעו להבנות כי החל מה-1 בינואר לא יוטלו מכסים נוספים על סחורה הנמכרת ביו המדינות. כך דווח בטלוויזיה הממשלתית הסינית.
ביזנעס שימושי
הפגישה בין מנהיגי המעצמות התקיימה במסגרת הפורום, שמטרתו שיתוף פעולה וייעוץ בנושאים הקשורים למערכת הפיננסית הבינלאומית, ועל פי דיווחים בכלי תקשורת זרים היא כללה "שיחות טובות מאוד" וכי המשא ומתן בין המדינות יימשך. הדיווחים אף אושרו על ידי יועצו הכלכלי של טראמפ.

בהצהרה שנמסרה זמן קצר לאחר מכן מהבית הלבן, נאמר כי הנשיא דונלד טראמפ הסכים להשאיר את המכס על סחורות סיניות בשיעור של 10%, ולא להעלות אותו לשיעור של 25% החל מ-1 בינואר כפי שהתכוון. "שתי המדינות הסכימו לנסות ולהגיע להסכם בנושא הסחר תוך 90 ימים", נמסר בהצהרה. בוושינגטון אף ציינו כי סין הסכימה לרכוש באופן מיידי "כמות משמעותית" של מוצרים מארה"ב, כולל מוצרי חקלאות, אנרגיה, תעשייה ומוצרים נוספים – שהיוו סלע המחלוקת עם פרוץ מלחמת הסחר.

אלא שלמרות החיוכים ההדדיים, נראה כי מאחורי ההצהרה והדיווחים עומד ניסיון אמריקאי לרדת מהעץ הגבוה שטיפס עליו הנשיא טראמפ – מלחמת הסחר בין המעצמות. שכן לארה"ב כמעט ולא נותר מה להפסיד ממלחמת הסחר, לאחר שסין כבר הטילה מכסים כמעט על כל היצוא האמריקאי לסין. טראמפ לעומת זאת, יכול עדיין להטיל מכסים על סחורה סינית בהיקף של 237 מיליארד דולר. זאת, מאחר והיצוא האמריקאי לסין נמוך בהרבה מאשר היבוא הסיני לארה"ב.

משמעות ההצהרה, שלא כוללת ביטול מכסים מצד סין, אך כוללת הבטחה מצד האמריקאים שלא להטיל מכסים נוספים על סחורה המיובאת מסין, היא התקפלות ברורה מצד האמריקאים, שככל הנראה מחפשים את הדרך לרדת מהעץ.

הדילמה הסינית
רק לפני מעט יותר מחודשיים היו המעצמות בעיצומה של מלחמה רותחת, עם הטלת המכסים של טראמפ, בגובה 10%, על ייבוא סיני בשווי של 200 מיליארד דולר.

בהצהרה שפרסם אז טראמפ הוא הודיע על כוונתו להרחיב את המכסים לשיעור של 25% (במקום 10% בשלב זה) עד לסוף השנה הלועזית, והוא אף איים להטיל מכסים על סחורה נוספת בהיקף של 237 מיליארד דולר, מה שיביא דה-פקטו למצב שבו מוטלים מכסים על כל הייצוא הסיני לארצות הברית. "אם סין תפעל בתגובה נגד החקלאים שלנו ותעשיות אחרות, נעבור ישירות לשלב השלישי, שהוא הטלת מכסים על יבוא נוסף בשווי 267 מיליארד דולר", אמר אז טראמפ.

בתגובה, הטילה אז סין מכסים נגדיים בהיקף דומה. מכסים, שנכנסו לתוקפם עם החלת המכסים שהטיל טראמפ על היבוא הסיני לארה"ב. "לסין לא נותרה ברירה אלא להגיב לסבב הנוכחי של מכסים שהטילה ארה"ב, וזאת על מנת שתוכל להגן על הזכויות והאינטרסים שלה בעולם של סחר חופשי", הצהיר אז שר המסחר הסיני. "אפשר רק לקוות שארה"ב תבין את ההשלכות השליליות של פעולות מסוג זה ותנקוט בצעדים המתאימים לתקן אותם בזמן הקרוב". גם משרד החוץ הסיני הגיב אז ומסר כי "סין לא יכולה לקבל את הפעולות החד צדדיות של ארה"ב".

במאמר שפורסם אז ב'ניו-יורק טיימס' צוטט ראול הינוחוסה-אוחדה, מומחה לענייני סחר מאוניברסיטת קליפורניה בלוס אנג'לס, ששהה בסין כדי לדבר על הנושא עם גורמים רשמיים, אנשי עסקים ועובדים, כשהוא אומר כי התגובות הסיניות נכשלו בסיכול מתקפות הסחר של טראמפ וכי מנהיגיהם "מבולבלים באופן כללי". לדבריו, "הם לא יודעים מה לעשות וחוששים שהמודל של עין תחת עין משחק לידיו של טראמפ".

"ההרגשה של המנהיגים הסיניים כי אין ביכולתם לחזור בהם מהטלת המכסים הנגדיים, הכוללים כמעט את כל היצוא האמריקאי לשיא, מאחר והם הציגו את מלחמת הסחר כמלחמה אמריקאית לבלימת התחזקותה של סין, רק מוסיפה לחוסר-האונים בבייג'ין", נכתב אז ב'ניו-יורק טיימס'.

כזכור, במרכז מלחמת הסחר עומד ניסיונו של טראמפ להשיג הסכם סחר חדש מול סין, בשל טענתו כי חברות סיניות גונבות קניין רוחני ובשל חששו מגירעון הסחר של ארה"ב מול סין. "היינו ברורים ביותר לגבי סוג השינויים שיש לבצע, ונתנו לסין הזדמנויות רבות להתייחס אלינו בצורה הוגנת יותר. אך עד כה, סין לא הסכימה לשנות את התנהלותה", אמר טראמפ בעבר.

לקראת רפורמה?
לא הרבה שמו לב לאמירתה של קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל, במהלך הועידה. אך ייתכן מאוד כי הצהרתה לפיה "כל המשתתפות בוועידה הסכימו שיש צורך ברפורמה בארגון הסחר העולמי", היא זו שהביאה להחלטה של טראמפ שלא להטיל מכסים נוספים על סין. לפחות בשלב הזה.

לפני כשלושה חודשים הצהיר מזכיר הקבינט הסיני וונג אי כי סין תומכת בביצוע רפורמות במערכת המסחר העולמית ובארגון הסחר העולמי (WTO) בכדי להפוך אותה ליעילה יותר. "איננו מאמינים שהמערכת הנוכחית מושלמת וללא פגמים", אמר.

לדבריו, "סין תומכת בביצוע רפורמות נחוצות ושיפור המערכת הנוכחית, כולל ארגון הסחר, כדי להפוך אותה להוגנת, יעילה ורציונאלית יותר. המטרה של הרפורמות צריכה להיות לאפשר למדינות ליהנות בצורה הוגנת יותר מפירות הגלובליזציה, ולא להרחיב יותר את ההבדלים בין הדרום והצפון", הדגיש וונג. "נושא הרפורמה ב-WTO הוא מורכב ביותר וכולל תחומים רבים. סין מקווה שכל הצדדים המעורבים יאזרו בסבלנות ויתקדמו צעד אחר צעד", אמר אז אי.

דבריו של אי מצביעים למעשה על מגמת שינוי עמדות הממשל בבייג'ין, עם התחממות מלחמת הסחר עם ארה"ב, שכן סין התחייבה אינספור פעמים להמשיך ולכבד את מערכת הסחר העולמית, שארגון הסחר עומד במרכזה.
מקור: http://bizzness.net/

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture