ברוך דיין האמת: המקובל רבי זבולון המבורגר זצ"ל

מהמרכז הרפואי הדסה עין כרם בירושלים מגיעה הבוקר הידיעה הקשה על הסתלקות המקובל רבי זבולון המבורגר זצ"ל • הלוייתו בצהרים בירושלים עיה"ק.

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

תולדותיו

רבינו נולד ביום א' אלול שנת תש"ב בשכונת כנסת בירושלים של מעלה מקום שהסתופפו וגדלו בתוכו הרבה מגדולי ישראל לאביו השקדן הגדול, מרא דכולא תלמודא, הגאון הצדיק ר' אברהם משה המבורגר זצ"ל בן הגה"צ ר' שמואל שואל המבורגר זצ"ל חתן הגאון הקדוש המקובל רבי זבולון חרל"פ זצ"ל דיין בבית דינו של מרן השרף רבינו המהרי"ל דיסקין זיע"א, רבינו התייחס כצאצא לבעל הלבושים והחיי אדם,ומשפחתו היא מגזע המיוחס לדוד מלך ישראל.

אביו הגדול היה שקדן מופלג באופן שאין לו אח ורע כאשר היה לומד ח"י שעות ביממה והתמדתו היתה לשם דבר בימים ההם, וזכה שהיה בקי בכל מכמני התורה בבקיאות מדהימה, והדבר היה לפלא לכל רואיו.

כן נודע בפרישותו וסיגופיו אשר זיכך בהם את נפשו, ורבים היו באים אליו להתברך כאשר היו זקוקים להפקד בדבר ישועה ורחמים והיה מתקיים אצלו בפשוטו מאמר חז"ל צדיק גוזר והקב"ה מקיים.

בבית גדול וקדוש זה זרח אורו הגדול של רבינו ונקרא שמו בישראל זבולון ע"ש זקנו הגר"ז חרל"פ זצ"ל, וכבר משחר נעוריו ניכר היה כי לגדולות נוצר בהיותו מבורך בס"ד בכשרונות מיוחדים, וגם היה בעל מידות נאצלות אשר היו לאות ולמופת לכל רואיו.

בצל רבותיו הגדולים

 בילדותו נתחנך בת"ת וישיבת עץ חיים כאשר עיקר תורתו בימים ההם ינק מאביו הגדול שהיה ידוע בגדלותו בתורה כאמור.

בהמשך עלה ללמוד בישיבת "כוכב מיעקב" טשעבין, בה נקשר נפשו עם מרן הגאון מטשעבין זצוק"ל שהפליא את ידיעותיו המקיפות בעמדו אצלו בכור המבחן על כל מסכת קידושין בע"פ והוא אך צעיר לימים, וכאשר זכה רבינו וחיבר בהמשך הזמן את ספרו הראשון על מסכת קידושין, זכה להסכמתו הנלהבת של מרן זצוק"ל.

משם עבר ללמוד בישיבת סלונים ברמת גן שם קנה תורה מאת ראשי הישיבה הגאונים הגדולים רבי צבי מרקוביץ ורבי שבתי יגל זכרונם לברכה.

אך עיקר שיטת לימודו שקנה מרבותיו אפשר לייחס אל התקופה כאשר נטה אהלו לישיבת מיר המעטירה וקנה תורה אצל ראש הישיבה הגאון הגדול רבי חיים שמואלביץ זכרונו לברכה, ולאחמ"כ אצל חתנו ראש הישיבה הגאון הגדול רבי נחום פרצוביץ זכרונו לברכה, בו ראה את רבו המובהק, ואשר ממנו קנה את הדרך המיוחד לחדש בעומק ובפלפול כפי שנהוג בעולם הישיבות, והיה מרגלא בפומי' דרבינו תדיר ששיטת לימודו קנה אצל רבו הגר"נ זצ"ל.

בשערי תורת החן

גולת הכותרת היה כאשר ברבות הימים זכה להכנס בשערי תורת החן וקנה תורתו מפי גדולי המקובלים בירושלים וזכה רבינו להיות נחשב ומוגדר למחדש בתורת הקבלה, ורבים מגדולי המקובלים כהיום מחשיבים עצמם כתלמידיו.

ידוע הי' רבינו בבקיאותו הנדירה שהיתה לו בחכמת היד והפרצוף יש לו דרך ייחודית על "קו החיים וקו המזל" כשהוא בקי בהכרת תווי הפנים וידוע בתחום זה כפועל ישועות בקרב הארץ, ורבים נושעו על ידו.

הרבצת תורה לרבים

ידוע הי' רבינו ומפורסם בשיעוריו שמסר בישיבות המקובלים בתורת הנסתר, פרק מיוחד יש לייחס לעשרות השנים שבהן הרביץ תורה לרבים במקומות שונים מהן יש מושב גמזו, שם קבע שיעוריו בהלכה ובאגדה עשרות בשנים בבית הכנסת המרכזי, ובעוד מקומות רבים אין ספור, ורבים באו לשמוע את שיעוריו העמוקים בהיותו פה מפיק מרגליות וצולל  במים אדירים, באופן שאין לו אח ורע.

ספריו הגדולים

זכה רבינו שברבות השנים הוציא לאור ספריו הגדולים "שערי זבול" י"ד כרכים ומהם עוד בכתובים הכוללים חידושים וביאורים פנינים ומרגליות על דרך הפשט ועל דרך הדרוש בכל מקצועות התורה בנגלה ובנסתר, והתקבלו באהבה ובחיבה בין תופשי התורה והמוני בית ישראל בכל אתר ואתר, ורבים הם שהספרים היו להם למשיב נפש, יש לציין כי הרבה חלקים בנגלה כבר זכה להוציא לאור בהיותו צעיר לימים וגדולי ישראל כבר בזמנו בירכו את המחבר והפליאו בשבח הספר.

בשנים האחרונות הוקם בעצתו ובברכתו המכון בשם "זבול תפארתך" עם המטרה להוציא מחדש את כל ספריו לאור עולם לאחר שחלפו למעלה משני עשרונים מהוצאתן לאור, ואכן זכו בשנים אלו להוציא לאור חלק ניכר מספריו מחדש ברוב פאר והדר כאשר עיני הקורא תחזינה מישרים,.

בכל עת ועידן שבהם זכו להוציא לאור התקיים מעמד אדיר לציון הופעת הספר לאור עולם בראשות רבינו ובהשתתפות אלפי תלמידים והמוני בית ישראל מכל אתר ואתר והיה מעמדים אלו משאירים רושם עמוק בלב המשתתפים.

פרישותו וצדקותו

פרישותו מהבלי עוה"ז של רבינו היתה לשם דבר בפני עצמו, כאשר עשרות בשנים היה ישן בכל לילה על הארץ, והרבה שנים היה דר בחדר קטן וצנוע ולא אבה לקבל עזרה מבחוץ רק היה מסתפק בלחם צר ומים לחץ, וגדולי הדור בכל השנים ראו בו כאחד הצדיקים הנסתרים שיש בכל דור ודור.

תיקונים ופדיוני נפש  ערך רבינו לרבים שבאו אליו עשרות בשנים.

גם זכה רבינו להערכה מיוחדת מגדולי הדורות הקודמים, וכפי הידוע שהסנדלר הקדוש זי"ע היה אומר עליו כי זכה לנשמה גבוהה מעל 17 דורות.

תל תלפיות

מעונו הצנוע של רבינו בשכונת בתי הורדנא בירושלים היו להמונים תל תלפיות, כאשר רבים שיחרו לפתחו בהיותו ידוע כפועל ישועות ובקי בחכמת הפרצוף והפנים כאמור, יש לציין כי רבינו היה מתמסר שנים על גבי שנים כל נפשו למען הכלל, שעות ארוכות היה מקבל אנשים במאור פנים ומעודדם ומחזקם, כן היה מקרב רחוקים לאבינו שבשמים ורבים השיב מעון וכל גדולי ישראל באו אליו להתייעץ אתו בענינים המסובכים ביותר ולפעמים במקרים מיוחדים היה עושה אף שאלה מן השמים וקולע למטרה והכל בהצנע לכת ובסודיות מוחלטת.

השנים האחרונות

לפני כעשור לקה רבינו באירוע מוחי שממנו נשאר משותק בחלק מגופו [עד יומו האחרון] והמשיך במפעליו הגדולים ובקבלת קהל לעצה ולברכה.

נר אלוקים טרם יכבה

בתחילת חודש שבט חש רבינו ברע ופונה לביה"ח במצב קשה מיד בהוודע הידיעה התארגנו בכל מקום ומקום לתפילת רבים לרפואתו ואכן בחסדי שמים נרשמה הטבה במצב בריאותו. והלך והשתפר, ולפנות בוקר של יום שני ער"ח כט שבט זעק לפתע שמע ישראל ופרחה נשמתו באחד.

אשכבתיה דרבי מסע הלוויה תצא היום יום שני ער"ח אדר א' בשעה 2.00 בצהריים מבית מדרשו שכונת בתי הורדנא רחוב דוד ילין 53 ירושלים  לחלקת הרבנים בהר המנוחות ליד קברי אבותיו.

 

 

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture