בנט התנגד, גנץ ויעלון תמכו: הפרוטוקול מהקבינט שלפני יום שישי השחור

העימות על ההבלגה בצוק איתן: 27 ביולי 2014, דיון הקבינט הסוער לפני יום שישי השחור ברפיח. גנץ ויעלון תמכו בהפסקת אש: "יש בכך רווח מבצעי. לא רואים חסרונות". בנט התנגד: "זה פוגע בחיילי צה"ל, אתם מרימים את האויב מהקרשים"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שלושה שבועות אחרי תחילת מבצע צוק איתן ברצועת עזה, יזמו האו"ם ומזכיר המדינה האמריקני ג'ון קרי הפסקת אש הומניטרית בין ישראל לחמאס למשך 72 שעות. אחרי שאישר זאת הקבינט המדיני־ביטחוני, היתה אמורה ב-08:00 בבוקר ביום שישי, 1 באוגוסט 2014, להיכנס לתוקפה הפסקת האש. הפסקת האש הופרה בתוך פחות משעה על ידי חמאס, שהחל לשגר טילים ופצצות מרגמה על יישובים ישראליים סמוך לרצועה.

במקביל, בשעה 09:05, תקפה חוליית חמאס שהגיחה דרך מנהרה כוח של צה"ל, הרגה את רס"ן בניה שראל וסמ"ר ליאל גדעוני, וחטפה את סגן הדר גולדין ברצועת עזה. לימים הוכרז גולדין כהרוג על ידי הרבנות הצבאית. כמה ימים לפני כניסת הפסקת האש שהובילה לאירועי "יום שישי השחור" ברפיח, התכנס הקבינט ב־27 ביולי כדי לאשר את פרטיה.

ב'ישראל היום' נחשפים הבוקר הפרוטוקולים מהישיבה המכרעת, ומהם עולה כי שר הביטחון דאז, משה (בוגי) יעלון, והרמטכ"ל דאז בני גנץ, שהובילו את התמיכה בה באותה ישיבה, לא הציגו לשרים את הסיכונים שעשויים להתרחש כתוצאה מהפסקת האש – שהתבררה לימים כקטלנית במיוחד.

גנץ: "בגדול, כל יום של הפוגה הומניטרית, לפחות ליום־יומיים, מייצר מצב שבו הכוחות מצליחים לטפל עוד ועוד במנהרות, עם פחות ופחות לחץ של חמאס, לכן יש כאן רווח מבצעי. אני ממליץ לקבל את ההפוגה ההומניטרית".

יעלון: "בפעולה שנעשית בשטח אנו מטפלים במנהרות. היום, וזה לא הודגש כאן, זה נעשה ביתר שאת. למה? כי זה לא תחת אש. הכוחות פנויים. אני ממליץ לאשר את ההפוגה".

שר הכלכלה דאז נפתלי בנט: "מה החסרונות של הפוגה? אתם מציגים רק יתרונות. אשמח לשמוע על חסרונות".

יעלון: "רוברט סרי (נציג האו"ם למזה"ת) תומך בהפוגה".

בנט: "שאלתי לגבי החסרונות של הפוגה הומניטרית".

יעלון: "אני רואה במצב זה (של ההפוגה) רק יתרונות. אני לא רואה חסרונות". יעלון הוסיף ולגלג על שאלתו של בנט והוסיף: "אם מישהו רוצה לכבוש את עזה, בוא נקיים דיון".

בנט התעקש: "אני מופתע מהתשובה. שאלתי על מחירים של הפוגה. הכל בסדר. אתם אומרים אין מחירים. אתם טועים. בטח שיש מחירים. הפסקת הלחץ על חמאס זה מחיר כבד. התרעננות של חמאס זה מחיר כבד. התחמשות מחדש של חמאס זה מחיר כבד. עיקרון במלחמה זה ניצול הצלחה".

בנט המשיך: "זה מחיר עצום כאשר יש לך יריב על הקרשים. אתה לא מרים אותו ונותן לו לשתות אלא ממשיך לתת לו בוקסים. זה נקראה ניצול הצלחה. מחיר נוסף הוא בכוחותינו. זה מסכן את חיילינו".

לעמדתו של בנט הצטרפו שרי ישראל ביתנו אביגדור ליברמן ויצחק אהרונוביץ', שהצביעו נגד הפסקת האש. מנגד, ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון יעלון וכל יתר שרי הקבינט הצביעו בעד. ההחלטה אושרה.

אחרי האירוע שבו נהרגו החיילים, התכנס שוב הקבינט. מהפרוטוקולים שמפורסמי הבוקר על ידי מטי טוכפלד ב'ישראל היום' עולה כי השר גלעד ארדן שאל את גנץ: "רגע, לחיילים היה אסור לפתוח באש מראש בשלב ההתקדמות?".

גנץ: "היה מותר להם להשיב באש כאשר יורים עליהם. כאשר אין אויב, אכן אסור היה לירות ירי מונע. הייתה הפוגה". בעקבות הדברים אמר ארדן כי לו היה יודע שלחיילי גבעתי אסור לירות, לא היה מצביע בעד הפסקת האש.

מכחול לבן נמסר בתגובה לחשיפת הדיון הדרמטי בקבינט: "הדלפות פרוטוקולים מדיוני קבינט ושימוש בהם באופן מניפולטיבי כתוצאה מלחץ בקמפיין בחירות מלמדות על חוסר אחריות, לחץ ומצוקה של המדליפים". עוד הוסיפו כי, "ראש הממשלה נתניהו הוא שהביא את הצעת מזכיר המדינה לשעבר ג׳ון קרי להפסקת אש הומניטרית לדיון אשר נדונה ואושרה בקבינט".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

נפתלי בנט שאפו! ברוך אומר ועושה.

מדהים לגולות את האמת שכולם מרגישים. עכשיו ברמת ידיעה שגנץ הוא שלום עכשיו ובוגי פחדן מספר 1 בישראל ולא קשוב למה שצריך לניצחון. כך היה גם במקרה של אלאור עזריה.
צבא של נקנקיות

התמונה הזאת משדרת
קבלת ה'חלטות רופסות' – ב'עוצמה'

שימו לב לרפיסותו של ביבי. לא רק גנץ.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture