נִצְּחוּ אֶרְאֶלִּים אֶת הַמְּצוּקִים: כ"ק האדמו"ר מסקולען זצוק"ל

אבל כבד בעולם החסידות ובציבור החרדי כולו עם היוודע הבשורה המרה על הסתלקותו של האדמו"ר מסקולען, הגאון הצדיק רבי ישראל אברהם פורטוגל זצוק"ל • בן 96 היה בהסתלקותו • ההלוויה: היום ב-11 מבית מדרשו בבורו פארק, לבית החיים במונסי

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ברוך דיין האמת: האדמו"ר מסקולען נסתלק לגנזי מרומים בבית החולים בברוקלין שבניו יורק שם אושפז בתקופה האחרונה לאחר סבל ממושך והתדרדרות במצבו הרפואי. בשעת יציאת נשמה שהו בחדרו מניין אברכים מהחסידות וכן בניו ומקורביו.

מסע הלוויתו של הרבי ייצא היום (שלישי) בשעה 11:00, מבית מדרשו בבורו פארק, לעבר בית החיים במונסי, שם ייטמן לצד אביו האדמו"ר זצ"ל ורעייתו הרבנית ע"ה.

האדמו"ר, זקן האדמו"רים – בן ה-96, נולד בשנת תרפ"ג בגבול רומניה וניצל ממחנות הריכוז. האדמו"ר שימש כמנהיג השני בשושלת סקולען, כשחסידיו ממוקמים בעיקר בארה"ב, בבריטניה ובישראל.

האדמו"ר זצ"ל נולד בעיירה סקולען שבמולדובה על גבול רומניה, לרב אליעזר זוסיא פורטוגל ולרבנית שיינא רחל. למד בישיבה בעיירה וויז'ניצא אצל האדמו"ר רבי אליעזר הגר (בעל הדמשק אליעזר). הוא ואביו ניצלו ממחנות הריכוז.

לאחר מלחמת העולם השנייה פעל עם אביו להצלת ילדים יתומים בשואה, בעיקר ברומניה. בית אביו התמלא במאות יתומים. לאחר החרפת המצב בקרב יהודי העיר צ'רנוביץ שבאוקראינה בשל רדיפות הבולשביקים הבריחו יחדיו את הילדים לבוקרשט. אביו נכלא ברומניה בשל הצלת הילדים ולאחר ששוחרר חזר לפעילות זו. אביו האדמו"ר נכלא שוב, במשך חמשה חודשים, וכן נכלא בנפרד גם האדמו"ר. בשנת ה'תשי"ט בערב שבת 'נחמו', הם שוחררו, אך נותרו לשבת בכלא עוד מספר ימים מכיוון שלא רצו לחלל את השבת.

שנה לאחר ששוחרר עם אביו מהכלא הרומני, עזבו את רומניה והיגרו לארצות הברית, שם התגורר אביו בשכונת קראון הייטס בברוקלין שבמדינת ניו יורק. בקראון הייטס פתח ביחד עם אביו בית כנסת קהילתי והמשיך בהצלת היהודים מהשואה. לאחר פטירת אביו בל' באב, ה'תשמ"ב הוכתר לאדמו"ר השני מסקולען.

במשך השנים פעל האדמו"ר להוציא את כתבי סבו הרב ישראל אברהם בספר "שם ושארית ישראל". בהקדמה לספרו הוא תאר את המאסר: "וממש היה כפסע ביני לבין המות, כי לא היה דרך הטבע להנצל מהם, ובדרך נס ממש נצלנו ממוות לחיים".

בית המדרש המרכזי של חסידות סקולען בראשותו שוכן בבורו פארק. בתקופות החגים שהה האדמו"ר בשכונת וויליאמסבורג בקרב חסידיו. חסידי סקולען מתגוררים גם בבני ברק, בלונדון, בויליאמסבורג, במונסי ובליקווד. בניו וחתניו מכהנים כדיינים ורבני הקהילות בחו"ל.

ידועים מוסדות חסד לאברהם סקולען אשר ייסד אביו האדמו"ר זצ"ל והמשיך לנהל ביד רמה את המוסדות בבני ברק מירון וקדימה למען ילדים ממשפחות מצוקה.

בהגיעו לפרקו נשא הרבי את הרבנית רייזל בתו של הרב מנחם זאב שטרן, רבה של גבעת שאול ונולדו להם שמונה ילדים, בהם הרב ישעיה יעקב רב קהילת "מאור הגולה" במונטריאול. הרב אפרים חיים יודא, רב ביהמ"ד סקולען מונסי. הרב צבי נח, רב ביהמ"ד סקולען-לייקווד. מחתניו, הרב חיים דב שטרן רב קהילת סקולען בבני ברק. הרב שמעון יואל וויינברגר והרב דוד לייב קליגהויפט, רב בית המדרש סטרעליסק וראש כולל סקולען בבורו פארק.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture