מסע התעלות צוות מוסדות 'אמונת ציון' נחלי התורה' בפולין והונגריה

בימי ר"ח אדר נסעו צוות המחנכים, רמי"ם ומשגיחים של מוסדות החינוך 'אמונת ציון' וישיבת 'נחלי התורה' בנשיאות הגה"ח הרב שמואל שטרן שליט"א רב קהילת  'נחלי נצח' ומוסדות אמונת ציון בירושלים למסע תפילות בקברי צדיקים אשר בפולין כשגולת הכותרת הייתה שבת בליז'ענסק.

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

המסע נפתח כבר כשבועיים לפני הנסיעה בכנס מיוחד אשר נערך לצוות בכדי שיוכלו להכין ליבם לקראת המסע. בכנס נשאו דברים הרב מאיר פישמן הי"ו שהרחיב בגדולת הצדיקים קדושי עליון. ור' אדי גולדס שהכין את הנוסעים לקראת הביקור במחנות ההשמדה אושוויץ בירקנאו.

בצהרי יום חמישי ל' אדר א' יצא המסע לדרך במריאה לבודפסט בירת הונגריה, היעד הראשון במסע היה קרעסטיר, ביתו וציון פועל הישועות הרה"ק רבי ישעיה ב"ר משה זצוק"ל. שם סעדו סעודת ר"ח ותפילת ערבית נרגשת בחדרו של הרה"ק ר' ישעיה מקרעסטיר. משם המשיכו לציונו הקדוש אשר בפאתי העיירה  ויצאו אל רימנוב, ציונם של הרה"ק ר' מנדל מריnנוב ותלמידו ר' הערשלע זיע"א. לקראת הבוקר הגיעה הפמליה אל דינוב שם התפללו שחרית וסעדו את ארוחת הבוקר בבנין ההכנסת אורחים רחב הידיים, ועלו לתפילה ושפיכת צקון לחש ציונו הק' של בעל הבני יששכר זצוק"ל.

ויסעו מדינוב ויחנו בלנצהוט, עיירת מקום ציונו הק' של הרה"ק רבי נפתלי מרופשיץ ובנו זיע"א. בדרך לציון נכנסו לסיור בביהכ"נ העתיק אשר נמצא בעיירה ואשר נשתמר כמעט בשלמותו. עם סיום הביקור בלנצהוט יצאה הקבוצה הנכבדה ליז'ענסקה לקראת שבת לכו ונלכה.

הנה מה טוב ומה נעים שבת אחים גם יחד שבת מרוממת בליז'ענסק, ליד ציונו נאווה קודש של הרה"ק רבי אלימלך מליז'ענסק. האורחים נהנו ברוחניות ובגשמיות מהאירוח במלון החדש במרחק 50 מטר מהציון. את סעודות השבת סעדו האורחים באולם הכנסת אורחים "מעדני מלך" של הכנסת אורחים ליז'ענסק, ונהנו משפע המאכלים, יינות מבושמים ותפנוקי מעדנים שהוגשו ביד רחבה. סעודות השבת ארכו שעות ארוכות במהלכם עסקו אנשי החינוך בענייני חינוך, כשראש הישיבה הרה"ח ר' שמואל שטרן שליט"א נשא את משאו המרכזי בעת "רעווא דרעווין". במשך השבת  נערכו דיונים ופאנלים מרתקים בהשתתפות הצוות החינוכי בראשות המנהל החינוכי הרב אלחנן רייזמן שליט"א אשר הרחיב על האחריות והאפשרויות שבידנו לעשות שכל תלמיד יצליח ויתעלה. במהלך השבת שוררו האורחים שירים מיוחדים שהופקו לכבוד המסע. השירים בוצעו ע"י בעל המנגן ר' מרדכי גולדמן ברוב רגש על מילותיו של הרה"ק ר' אלימלך זצוקלל"ה בניגון המוכר "דאווינען". כמו"כ עוד ניגון שליווה את המסע היה "פועל'ן אין פולין".

במוצאי שבת עלו בני החבורה בצוותא חדא לציון הק' שם העתירו בתפילה שעה ארוכה על הכלל והפרט ועל תלמידיהם שיוושעו ברו"ג, משם יצאו לאולם היכל ישעיה המפואר לסעודת דוד מלכא משיחא "מלווה מלכה".

באישון לילה המשיכו אל עבר היעד הבא העיר קראקוב, לפנות בוקר עם הגיעם העירה פנו להשתטחות ותפילה על  ציונם של הרמ"א, המגלה עמוקות, הב"ח, התוס' יו"ט ועוד קדושי עליון הטמונים בבית החיים העתיק.  ולאחר מכן פנו לתפילת שחרית מרוממת בבית הכנסת העתיק. ועם סיום התפילה פנו לאושוויץ ובירקנאו, מחנות ההשמדה שם הושמדו בימי הזעם ע"י הנאצים ושותפיהם ימ"ש מליונים מבני עמינו הי"ד.
הביקור במקומות אלו קשה מאוד, אין הלב יכול להכיל את הרגשות האיומים המטפסים בלב כאשר מסתובבים בין הביתנים שבתוכם עונו ונעקדו על קידוש ה' אנשים, נשים וטף שחטאם היחיד הוא שהם מזרע ישראל.
לחשוב שצמרות העצים ראו את הזוועות שהתחוללו שם.
לחשוב שעל הקירות האלו ממש חרטו יהודים את שמותיהם בטיפות הדם האחרונות שלהם.
לראות את גדרות התיל האימתניות שעמדו וחשמלו למוות את כל מי שרק התקרב אליהם.
להבין את עוצמתם של שרידי וניצולי השואה שעל אף הזוועות האיומות לא איבדו צלם אנוש ועדיין נותר בליבם הרצון לחיות.

מן הפח אל הפחת, פשוטו כמשמעו, מאושוויץ פנינו לבירקנאו, שם נחשפנו לממדי הזוועה האימתניים שהתרחשו שם.

אינה דומה שמיעה לראיה, רבות שמענו על השואה אבל כשרואים מול העיניים מוחשי את גודל הזוועה, הלב מתאבן וקופא ולא בגלל הקור המקפיא ששרר שם, אלא בגלל הקור האנושי שהנאצים ימ"ש השאירו במקום הארור הזה. לעולם, לעולם לא יוכל האוויר שם להיטהר, אין שום חומר בעולם שיוכל לחטא ולנקות את האוויר הרעיל של אותם מקומות.

רגעים מרטיטים נחרתו בליבנו עת עמדנו כולם ליד קיר המוות. עת אשר הגה"ח ר' שמואל שטרן ראש המוסדות נשנק מבכי בעת אמירת הקדיש לע"נ אותן נשמות שפתיל חייהם נקפד באבחת ירי הכדורים ע"י אותם רוצחים שפלים. וקבלת עול מלכות שמים בעמדנו ליד המשרפות בבירקנאו, שם זעקנו את הזעקה שנשמעה שם מליוני פעמים לפני 75 שנים אבל הפעם הייתה בזעקה הזו גם נימה של ניצחון ונקמה על הנאצים. הנה אנחנו כאן! חיים וקיימים! מנציחים את מורשתם של מי שרציתם לגדוע ולעקור.

אחרי הביקור המרגש והטעון נסענו לעבר שדה התעופה אשר בקטוביץ בדרכינו לארץ הקודש. עמוסי רשמים וחוויות שבנו לבתינו מלאים עוצמות ורגשי התעלות ממסע קדוש זה.

על כל המלאכה ניצח ברוב כשרון ותבונה ר' עמרם פישמן מזכ"ל המוסדות ומנכ"ל עמ"י הפקות שדאג לכל פרטי המסע מהחל ועד כלה, מרגע היציאה מירושלים ועד החזרה הביתה. שלל פינוקים ומתנות הורעפו על משתתפי המסע כה לחי….

 

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture