שבת נאך יו"ט
אמר בשם הרה"ק רבי דוד משה מטשורטקוב זי"ע, שבת שאחרי יו"ט נקראת בלשון המדוברת שבת נאך יו"ט, והפירוש ס'איז נאך יו"ט, הוא ז"ל אמר זאת על שבת שאחרי שבועות, ובפרט שבת שאחרי שמחת תורה, שהכל מודים שבשבת ניתנה תורה וכל ההשפעות הטובות שנמשכות לעולם הזה הן על ידי תורה ושבת. (דברי שמואל, בראשית)
בשבת זו נכללין כל שבתות השנה
מפני מה נקרא שבת זה שבת בראשית, הלא שבת תשובה היא שבת הראשון לשבתי השנה, רק כי בשבת הזה נכללין כל שבתות השנה. (כנסת ישראל)
יומא אריכתא
שבת בראשית הוא יום ארוך, שהוא המשכות האור והתייחדות על כל שבתות השנה. (קהלת דוד, בראשית)
השבת מלוה המצוות שעשינו
אחר כל המצות הנעשות ביו"ט חג הסוכות, השבת שאחר כך מלוה המצות, ויוכלו להשאיר כח גדול בישראל העושים המצות, שיוכלו להחזיק עצמן בעבדות השי"ת, כדאיתא בגמרא דהחודש הזה נקרא ירח האיתנים משום דתקיפי במצות, וכתיב ויגרש את האדם כו', והלא כתוב מקודם פיתהו לכנוס, וח"ו שהיה עצה שאינה הוגנת, אך בודאי שהיה טובה על אח"כ אף שנתגרש משם, מכל מקום כיון שהיה שם פעם אחת, ניתן בו כח ורשימה שיוכל להזכיר עצמו מריח עליון ריח גן עדן, שלא יאבד אח"כ לגמרי, ויוכל לשוב למקומו הראשון. (שפתי צדיק, בראשית)
בשבת זו מצוה לשמוח
לרמז מה שנוהגין קצת שמחה גם בשבת בראשית, והוא דהנה שבת זה יש לכנהו בשם מוצא שלל רב, דהיינו התחלת קריאת התורה מתחלת מוצאה המכונה בשם שלל רב, על דרך הכתוב עלית למרום שבית שבי, ולאשר שנשבה גם מהמלאכים נקראת בשם שלל ר"ב דייקא. וזהו שיעור הכתוב שש אנכי על אמרתך היינו בשמחת תורה שאז הוא סיום התורה בהנהו מילין לעיני כל ישראל, המרומז בהנהו תיבין אנכי על אמרתך כנ"ל, כמוצא שלל רב היינו בשבת בראשית שאז הוא התחלת הוצאת התורה מתחלתה הנקראת בכללה בשם שלל רב כנ"ל, וא"כ מוכח מזה אשר גם בשבת בראשית מצוה לשמוח כמנהגי של ישראל. (צבי לצדיק, סוכות)
כ"א צריך להתבונן איך נשתכח ממנו קדושת הזמן
אמר לו הקב"ה לאדם איכה, התבונן היכן היית קודם החטא, שתפוח עקבו של אדם הראשון היה מכהה גלגל החמה ושימש בבית ועליה למעלה מדריגת מלאכים, ועכשיו איפה אתה, איך נפלת כל כך. וכן בשבת קודש זה צריך כל יהודי לומר לעצמו איכה, הלא אך זה עתה הי' חדש תשרי, ראש השנה עשי"ת יוה"כ סוכות ושמ"ע ושמחת תורה, אשר כל אחד התעלה והרגיש בעצמו התעוררות הלב, איכה, איך כבר שכחת מהכל וכלא היו, כלום חזרת לקדמותך. (דברי שמואל, בראשית)
מעתה מתחיל סדר חדש
טעם למה נקרא פרשת בראשית שבת בראשית, ולמה לא נקרא כן פ' נח או פ' לך שבת נח או שבת לך, אמר מורי חמי הגאה"ק ארי' דבי עילאי אבד"ק ווישניצא זלה"ה, דהענין כך הוא, דבימים הנוראים הקדושים כל אדם היה לו אז הרהור תשובה, וקבל אז על עצמו איזה הנהגה טובה כל איש לפי ערכו ומדריגתו, לכן נקרא שבת בראשית, שמזכירין להאדם שמה שעבר עבר ומעתה מתחיל סדר חדש, וישתדל את עצמו שיהי' מעתה טוב. (דברי יחזקאל, בראשית)
ע"י התשובה בימים הקדושים נתקדשנו בטהרה כקטן שנולד
הגאון הקדוש מצאנז זי"ע אמר טעם אמאי נקראה שבת זו שבת בראשית, ולא כן הדבר בשבת נח ולך לך וכו', וביאר דהנה אמרו רז"ל במדרש דהעושה תשובה הקב"ה בורא אותו בריאה חדשה, ולפי"ז נמצא דאחרי הימים נוראים אשר בני ישראל עשו תשובה וטהרו את עצמם מכל חטא ופגם, הרי הם כקטן שנולד מחדש, והלכך נקראת השבת הראשונה על שם המאורע שבת בראשית, ראשית הבריאה החדשה של כלל ישראל. (עטרת חיים, בראשית)
בשבת זו אפשר לתקן הכל
לפתח חטאת רובץ, הנה התשובה נקראת פתח כמ"ש רז"ל, פתחו לי פתח של מחט, וחטאת נקרא היצר הרע כמו שארז"ל, וזהו הפירוש לפתח היינו אפילו כשאדם עושה תשובה, חטאת רובץ ומקטרג, ואינו מניחו לשוב כראוי, ומה היא העצה שיוכל לשוב ולא יקטרג היצה"ר, והעצה היא כך, שיעשה מקודם תשובה על העובדין טבין, דהיינו על המצוות שעשה עד עתה שלא כראוי ונכון, וכמו שגם כעת אחרי שעברו עלינו הימים הקדושים והנוראים האלה, והיה לפנינו מצוות הרבה במחשבה ובדיבור ומעשה, מצות עשה דאורייתא ומצוות דרבנן, וכשאדם נותן אל לבו שהיה באפשר לקיים אותן המצוות ביתר קדושה ובטהרה וביותר השתוקקות וגעגועין, עולה מורע על ראשו שח"ו אי אפשר עוד לתקן, אחר שכבר עברו הימים הקדושים הנ"ל, אל יאמר כן ואל יתייאש מלשוב, כי כעת היא השבת הראשונה משנה זו, והוא שייך עוד לימים הקדושים הנ"ל, על כן יש בכח בשבת זה לתקן הכל על נכון. (מהרי"ד מבעלזא)
בשבת זו יתבונן שאין לו כלום בעבודת השי"ת
ונח מצא חן בעיני ה' העיקר הוא שיהיה האדם אצל עצמו רק בבחינת מציאת חן, היינו לדעת שאין לו כלום אצל הבורא ית', רק כל מה שהוא יתברך חונן אותו הוא מאוצר מתנת חנם, וההכרה הזאת מביא ליראה וקבלת עול מלכות שמים, וזה האוצר של יראת שמים, יראת ה' היא אוצרו, וזהו שאנו אומרים בתפלת ראש השנה וגם את נח באהבה זכרת, כי בראש השנה הוא זמן קבלת עול מלכות שמים, והוא ע"י ההכרה הזאת שאין לאדם רק מאוצר מתנת חנם, מציאת חן בעיני השי"ת, ובכח זה אנו עומדין להתפלל ביום הנורא. וזהו שבשבת קודש זה שהוא הגמר והשלימות של קדושת הימים הנוראים שעברו, אנו קוראים בסיום הסדרא את הפסוק ונח מצא חן בעיני ה', לרמז שזה העיקר, ומשרש הכרה הזאת נמשך השפעות כל מיני ברכות. (תורת אמת, בראשית)
שבת בראשית הוא נגד ר"ה
אדמו"ר א"ז בעל יסוד העבודה ז"ל אמר, כי שבת בראשית הוא נגד ראש השנה, נח נגד יוה"כ, לך נגד סוכות. (בית אברהם, בראשית)
הוגש ע"י הרב יוסף חיים אוהב ציון – באדיבות עלון בית יוסף להבה שע"י מוסדות דושינסקיא