Yonatan Sindel/Flash90

דו"ח נגד משרד הפריפריה: העמותה המקורבת לשר, מימון ההילולה והמינויים

דו"ח חריף של מבקר המדינה נגד המשרד בראשות השר אריה דרעי: בקשה של רעיית השר לתמיכה של מאות אלפי שקלים שבוטלה ברגע האחרון, מינויים בעייתיים של אנשי ש"ס ליועצים במשרד, מלגות לסטודנטים חרדים שלא עמדו בתנאים ועוד • בפנים: הדו"ח המלא

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

פרק שלם בדוח מבקר המדינה עוסק במשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל, שבראשו עומד השר אריה דרעי. על פי הדוח, ועדות המכרזים ברשויות לפיתוח בחרו בהליך מכרזי שני יועצים לקשרי ממשל ויועצת להעצמה נשית בלי שהוצג לוועדות מסמך המפרט את הצורך הנוגע להעסקתם. לשני היועצים שהועסקו ברשות לפיתוח הגליל היה רקע מקצועי במתן שירות למפלגת השר לפיתוח. כמו כן, הרשויות לפיתוח לא עשו די בכל הנוגע לפיקוח ובקרה על עבודת היועצים.

על פי ממצאי הדוח, בספטמבר 2016 הגישה עמותת "מפעלות שמחה" של יפה דרעי בקשת תמיכה על סך 567,996 שקלים למשרד שבראשו עמד בעלה. בקשת התמיכה הייתה חתומה על ידי יפה דרעי אבל לא צוין בה הקשר בינה לבין בעלה אריה דרעי. בפברואר 2017 אישרה ועדת התמיכות של המשרד את הבקשה אך לאחר שהחלה בדיקה של חשב המשרד, משכה העמותה את הבקשה ולא קיבלה את הכסף.

בנוגע לתוכנית "חרדים באקדמיה", בדוח נכתב כי המשרד השקיע ארבעה מיליון שקלים, ושהכסף הגיע לסטודנטים שלא היו זכאים לו. במארס 2016 הגיש המשרד בקשה להתקשרות בפטור ממכרז עם קרן טורונטו למיזם שכותרתו "תכנית חרדים באקדמיה והשמת חרדים בתעסוקה". המבקר בדק את חלוקת המלגות ל-90 סטודנטים ומצא שרק חמישה סטודנטים היו זכאים למלגה. מתוך רשימת המלגות שבדק המבקר, 54 בכלל לא גרים בנגב ו-31 אינם לומדים במוסדות להשכלה גבוהה בנגב או בגליל.

העמותה המקורבת שר

בדו"ח נכתב כי "בספטמבר 2016 הגישה עמותה א' למשרד לפיתוח בקשה לתמיכה בסך 567,996 ש"ח. יו"ר העמותה ומורשת החתימה היא בעלת זיקה א' לשר לפיתוח (להלן – בעלת זיקה א') ואינה זכאית לשכר מטעם העמותה. סמנכ"לית העמותה היא בעלת זיקה ב' לשר לפיתוח ושכרה השנתי הוא 230,000 ש"ח; הסמנכ"לית היא אחת מבין חמשת מקבלי השכר הגבוה ביותר בעמותה. בקשת התמיכה הייתה חתומה בידי בעלת זיקה א'. בבקשה לא נדרש לציין, וממילא לא צוין, כי יש זיקה בין השר לפיתוח לבין יו"ר העמותה וסמנכ"לית העמותה. בפברואר 2017 אישרה ועדת התמיכות את הבקשה במלואה. כאמור, סמכות זו נתונה לוועדת התמיכות בלבד והשר אינו מעורב".

בעקבות בדיקה שביצעה יחידת החשב של המשרד לפיתוח נמצא שיש זיקה בין השר לפיתוח לבין בעלי תפקידים בעמותה. בתשובתו של השר לפיתוח ממאי 2019 למשרד מבקר המדינה צוין כי המנכ"ל עדכן את השר בעניין זה, והוא הנחה אותו לפנות ליועץ המשפטי של המשרד. במאי 2017 שלחה נציגת העמותה דוא"ל לוועדת התמיכות בבקשה למשוך את הבקשה.

עוד נמסר בתשובה כי "המשרד… מפרסם בכל שנה עשרות קולות קוראים… הוא [השר] לא לקח חלק, בשום שלב, בכתיבת מבחני התמיכה או בחלוקת התקציבים שכן סמכות זו נתונה אך ורק לוועדת התמיכות שחבריה הם מנכ"לית המשרד, נציג היועץ המשפטי ונציג החשב… עם הגשת הבקשה, [בעלת זיקה א'] לא עדכנה אותו על כך שהעמותה הגישה בקשה לקבלת תמיכה ועל כן השר לא הודיע לגורמים הרלוונטיים במשרד. אילו היה מודע לכוונתה של [בעלת זיקה א'] ו/או העמותה שהיא עומדת בראשה להגיש את בקשת התמיכה, ברור כי היה מודיע לגורמים הרלוונטיים במשרד ובראשם היועץ המשפטי ופועל לפי הנחייתו… הפעם הראשונה שבה נודע לשר על הגשת הבקשה הייתה רק מספר חודשים לאחר סיום תהליך הבדיקה על ידי ועדת התמיכות של המשרד עת שהמנכ"ל עדכן אותו בעניין; השר הנחה את מנכ"ל המשרד לפנות באופן מידי ליועץ המשפטי של המשרד".

משרד מבקר המדינה מציין לחיוב את הפעולות של יחידת החשב של המשרד לפיתוח כ"שומר סף" לשמירה על כללי מינהל תקין.

בעלת זיקה א' מסרה בתשובתה ממאי 2019 למשרד מבקר המדינה כי לא נפל כל דופי בהתנהלות העמותה או בהתנהלותה שלה וכי הגשת מועמדות לתמיכה היא פעולה שגרתית, והעמותה הגישה באותה תקופה עשרות מועמדויות במסגרת קולות קוראים לפרויקטים שונים. נציגי הדרג המינהלי בעמותה נחשפו לקול הקורא באקראי והחליטו להגיש בקשת תמיכה, וזאת ללא מעורבותה משום שכלל לא עסקה בתפעול השוטף של העמותה. ההגשה נעשתה ללא מעורבות כלשהי מצד השר לפיתוח ואף ללא ידיעתו. עוד עולה מהתשובה כי שמה של בעלת זיקה א' צוין בגלוי בטופס הבקשה ללא שום הסתרה או טשטוש בעניין. ועדת התמיכות אישרה את הבקשה. נוהלי התמיכות אינם דורשים, כחלק מהמסמכים הנדרשים, הצהרה מצד הגוף המבקש תמיכה על קשרים עם נציגי המשרד הממשלתי. העמותה משכה את הבקשה מיוזמתה בשל פנייה מנציג המשרד לפיתוח בדבר ניגוד עניינים למראית עין.

הגם שבפועל לא הועברה תמיכה לעמותה א', משרד מבקר המדינה ממליץ ליועץ המשפטי לממשלה לבחון את טופס בקשת תמיכה ממשרדי ממשלה ואם נדרש לשלב בו הצהרה מצד מגישי הבקשה על זיקה למי מבעלי התפקידים במשרד הרלוונטי, כפי שמקובל בטפסים של נש"ם בעת גיוסי כוח אדם ובהתקשרויות עם ספקים. בבואה לדון בבקשות, ראוי שוועדת התמיכות תדון בזיקות שיועלו בבקשות. כמו כן, מומלץ כי במסגרת תהליכי גיבוש מבחני תמיכה וחתימתם ייבחנו הסדרי ניגוד העניינים של בעלי התפקידים במשרד הממשלתי, ובמידת הצורך יתקיים הליך היוועצות מול היועץ המשפטי של המשרד אם עולה סוגיה לבירור.

ההילולה בנתיבות

ב-11.1.16 התקשרה מנכ"לית המשרד לפיתוח דאז לראש עיריית נתיבות והודיעה כי המשרד לפיתוח יסייע בכיסוי הוצאות הילולת הרב ב' (שנועדה להתקיים יומיים אחרי כן), וזאת באמצעות קול קורא שיפורסם בימים הקרובים. יומיים לאחר מכן פרסמה הרשות לפיתוח הנגב "קול קורא לקידום אירועי תרבות, אומנות וספורט רבי משתתפים בנגב-2016". בקול הקורא הודגש כי לא ייתמך אירוע שהתקיים לפני פרסומו הפומבי של קול קורא זה. עוד נכתב כי הפעילות עבורה תינתן התמיכה חייב שתתבצע במישרין על ידי מבקש התמיכה, וההכנסות וההוצאות בגינה יירשמו במלואן בספריו.

על פי תנאי הקול הקורא, אירוע מסווג כ"מגה אירוע" אם הוא עונה לשני תנאים מצטברים: מספר המבקרים בו לא יפחת מ-100,000 בני אדם והיקף מחזורו לא יהיה פחות מ-800,000 ש"ח. "מגה אירוע" יהיה זכאי לתמיכה מרבית של 400,000 ש"ח או 50% מתקציבו, לפי הנמוך מביניהם.

בפברואר 2016 הגישה עיריית נתיבות בקשת תמיכה בהילולת הרב ב' שכבר התקיימה כאמור יותר מחודש קודם לכן. בבקשה נכתב כי האומדן לעלות הפעילות הוא 584,000 ש"ח ומספר המבקרים "הצפוי להשתתף" באירוע הוא 50,000 בני אדם. סכום התמיכה שביקשה העירייה מהרשות לפיתוח הנגב עמד על 477,000 ש"ח.

במאי 2016 שלח עובד א' מטעם הרשות לפיתוח הנגב שטיפל בתהליך ניקוד הקול הקורא (להלן – עובד א') דוא"ל לנציגי עיריית נתיבות ובו כתב: "הגשתם דו"ח ביצוע שסך העלויות הוא כ-584 אלפי ש"ח ומבחינת תנאי הקול קורא כפי שהבהרתי במייל הקודם בהיקף כזה תוכלו לקבל מקסימום 200 אלפי ש"ח (אירוע רב משתתפים). כדי לעמוד בקריטריונים של אירוע 'מגה' ולקבל תמיכה מקסימלית של 400 אלפי ש"ח, עליכם להגיש דוח ביצוע בסך 800,000 ש"ח וקהל משתתפים של 100,000 איש".

ביוני 2016 שלח עובד א' מטעם הרשות לפיתוח הנגב שני דוא"לים לנציגי עיריית נתיבות ובהן ביקש מהעירייה להגיש בקשה מעודכנת ובה תיקון הצעת התקציב ומספר המשתתפים.

בסוף יוני 2016 שוחח רואה החשבון של העירייה בטלפון עם עובד א' ושלח לראש עיריית נתיבות את הדוא"ל הזה: "אין העירייה יכולה לעשות זאת [להגדיל את התקציב] מאחר והעירייה נתנה ביטוי לכלל ההוצאות שנשאה בהם, ואין בידיה הוצאות נוספות לרישום… הוצע לנו להעמיס את הוצאות העמותה הפרטית על ספרי העירייה ולהגיש תקציב מתאים, כמו כן לתקן את מספר המשתתפים החזוי מ-50,000 איש ל-100,000 איש".

באוקטובר 2016 הודיעה הרשות לפיתוח הנגב לעיריית נתיבות כי ועדת התמיכות דחתה את בקשתה לקבלת תמיכה בהילולת הרב ב' עקב אי-עמידה במבחנים שנקבעו בקול קורא.

בעקבות דחיית בקשת התמיכה של עיריית נתיבות פנה ראש עיריית נתיבות, בנובמבר 2016, במכתב למשרד מבקר המדינה והלין על אופן תפקודם של הגופים הרלוונטיים. הוא ציין במכתבו כי "עיריית נתיבות סירבה בתוקף להצעה מטעם גורם רשמי ברשות לפיתוח הנגב להעביר דיווח ברישום כוזב או לבצע הסכם פיקטיבי עם מוסדות הרב ב' על פי בקשת המשרד וזאת כתנאי למילוי מחויבותו להעברת תקציב להילולה".

משרד מבקר המדינה מעיר לרשות לפיתוח הנגב בעניין פנייתה לעירייה לתקן את בקשת התמיכה שהגישה על מנת לקבל תמיכה גבוהה יותר; הגם שבסופו של דבר בקשת התמיכה של הרשות המקומית נדחתה עקב אי-עמידה במבחני התמיכה, ראוי להימנע מלבצע פניות לרשויות המקומיות העלולות להיתפס כניסיון להשפעה על הרשות לדווח בדרך שאינה משקפת את הפעילות של האגף שלו נועדה התמיכה.

הרשות לפיתוח הנגב ציינה בתשובתה כי הפנייה "נעשתה על ידי העובד בתום לב, שלא באישור הדרגים הבכירים ברשות, כאשר לא הייתה לעובד עצמו שאינו בכיר ברשות ואינו מתווה מדיניות או מוסמך לחייבה בהתנהגותו או בדבריו כל כוונה ליצור אפיק להעברת כספי ציבור שלא כדין". מבדיקת הרשות עלה כי כוונת העובד הייתה "כי ככל והעירייה לקחה חסות ואחריות על האירועים והם נערכו במסגרתה לרבות פעילות באמצעות העמותה מטעמה המשמשת כספק שירות לעירייה הרי שככל שכך הדבר ובכפוף לבדיקת העירייה באמצעות מנגנוניה, תתוקן הבקשה בהתאם כך שתשקף את הדברים".

משרד מבקר המדינה מעיר לרשות לפיתוח הנגב כי עליה להימנע מהכוונת רשויות מקומיות העלולה לגרור בקשות לתמיכה שאינן עונות על התנאים והקריטריונים, ויש לחדד הנחיות אלו לכלל העובדים. כמו כן, מומלץ לבחון את המתכונת לתקצוב פעילות אזורית המתבצעת מראש בתחום רשות מקומית מסוימת, אם בדרך של קול קורא אם בדרך של התקשרות עם ספק יחיד או מיזם משותף, עת מדובר ברשות אחת העשויה לממש את הקול קורא.

מינויים

המבקר מעביר ביקורת נרחבת על הלילי מינויים שונים במשרד וברשויות הכפופות לו ואופן עבודתם. בין היתר: בחירת מנכ"ל לרשות לפיתוח הנגב, בחירת יועץ לקשרי ממשל לרשות לפיתוח הנגב ובקרה על עבודתו, בחירת יועצת להעצמה נשית לרשות לפיתוח הגליל ובקרה על עבודתה, עבודת חברי ועדת המכרזים, תהליך איוש משרת ראש אגף ארגון, מינהל ומשאבים במשרד לפיתוח, הליך מכרזי למינוי סמנכ"ל בכיר הון אנושי ומינהל. (הפירוט המלא בדו"ח המצורף)

המבקר מציין בסיכום הדו"ח כי "הליקויים שצוינו בדוח זה בנושאי מינהל וגיוס כ"א לרשויות וכן בנושאי פיקוח ובקרה על עבודתם מחדדים את הצורך בשמירה על סדרי מכרזים, על עקרונות החיסכון והיעילות ועל סדרי בקרה ראויים במשרד לפיתוח וברשויות לפיתוח. על המשרד לפיתוח והרשויות לפיתוח להפיק לקחים מממצאי דוח זה ולטייב את פעילותם".

המשרד לפיתוח הנגב והגליל by מערכת Jdn on Scribd

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
6 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אין על אריה

אשרי הרב דרעי אשר עושה כל פעולו למען עולם התורה והיהדות בארץ ובעולם.
מספיק לחפס חפרפרת בענייניו כדי להשפיל את הציבור החרדי ולציירו כסחטן.
הכל נעשה אצלו לשם שמיים הוא נותן תמיכה גם לאשכנזים אוהב אותם ומפרגן להם כשצריך…
אשריו…

ליהודה גריב היקר אשמח לדעת פרטים מי אתה מאיפה וכו אנחנו משפחת גריב ואנחנו לא מכירים יהודה…..

כאשר יענו את רבי אריה כן ירבה וכן יפרוץ
תמיד הם מחפשים אותו ברוך השם ללא הצלחה

אשרי הרב אריה מכלוף שכל כולו נותן למען הכלל אל תירא ואל תחת.. ויקוים בך כל אשר תעשה תצליח..

Jdn תגידו אחת ולתמיד מי הדפוק שמסגנן את הכותרות שלכם?!
חיפשתי בנרות מה הופך את זה לדו"ח "חריף" ולא הצלחתי.
נא לדאוג שהכותרות לא תהיינה 'אילוסטרציה' לתוכן שמוגש בהם, מספיק עם הדמגוגיה לנפח אייטמים משעממים. כמו"כ ולהעלות את התגובה הזאת…

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture