צילום: פלאש 90

בהיעדרות ח"כי כחול לבן: ועדת הכספים אישרה את החזרי המס לנתניהו

בקשת רה"מ להחזר מס המוערך במאות אלפי שקלים אושרה ברוב של 8 תומכים מול 5 מתנגדים, חרף היעדרות כחול לבן מהוועדה. נציג רשות המסים לא ידע לענות ליו"ר הוועדה גפני על השאלה האם נגבה מס מראשי ממשלה בעבר על הוצאות • צפו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ועדת הכספים אישרה היום (שלישי) את בקשתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל פטור רטרואקטיבי ממס על הוצאות פרטיות בגין מילוי תפקידו כראש ממשלה. מדובר בהוצאות שהמדינה מימנה, ורשות המסים ביקשה מנתניהו לשלם מס על כך היות ולטענתה היה מדובר בטובות הנאה. שמונה ח"כים תמכו בבקשה, חמישה התנגדו וחבר אחד נמנע. חברי כחול לבן נעדרו מההצבעה.

על-פי נוסח החלטת הוועדה, מס הכנסה שהוטל על ראש הממשלה עד 31 בדצמבר 2017, בשל הכנסה שנובעת מתשלומי טובות הנאה הניתנות לו מתוקף תפקידו, יהיו על חשבון אוצר המדינה. מדובר בהוצאות מינואר 2009 ועד דצמבר 2017 בהיקף של כחצי מיליון שקל. בכך ביקש נתניהו שהמדינה תממן מאות אלפי שקלים שהוא נדרש לשלם כמס על ההוצאות שהמדינה משלמת על ביתו הפרטי בקיסריה.

הנוסח הסופי שעלה להצבעה ואושר: ״מס שהוטל על ראש ממשלה בשל הכנסות שניתנו לו מאוצר המדינה בקשר למילוי תפקידו כראש ממשלה יהיה על חשבון אוצר המדינה". לפי הנוסח הזה, נתניהו עדיין יצטרך לשלם מס על הוצאות שמוגדרות כפרטיות (למשל: מאות אלפי השקלים שנקבע שצריך לשלם על השדרוגים שנעשו בקיסריה), אך עם זאת – נתניהו לא יצטרך לשלם מס על שום הוצאה שהמדינה מימנה לו במסגרת מילוי תפקידו משנת 2017 אחורנית.

בכחול לבן אמרו קודם לכן בשיחות סגורות כי לא יטרפדו את ההצבעה גם אם לא יושגו סיכומים. בסיעה ציינו כי אם הליכוד יביא להצבעה רק את נושא המס הרטרואקטיבי יצביעו בעד. אם הליכוד יביא גם את הנושא של המעון החליפי, כחול לבן לא תהיה שותפה, אך גם לא תשבור את הכלים ולא תטרפד את המהלך.

זוהר: "מחפשים להפוך את ראש הממשלה לנכה כלכלי"

ח"כ מיקי זוהר מהליכוד אמר בדיון כי "יש כאן נושא חשוב- מעמדו של ראש ממשלה בישראל- האם הוא יהיה אדם שמבוקר עד ערב מחפשים להפוך אותו לנכה כלכלית, נרדף על ידי יועצים משפטיים, שכל היום צריך לעסוק בכלכלה שלו ושל בני ביתו? זה יכול להיות כל אחד, נוגע לכל ראש ממשלה שיהיה בישראל, זה לא דיון אישי על מצבו של נתניהו ויכולותיו הכלכליות".

ח"כ מיקי לוי מיש עתיד אמר כי "מי שנותנת את חותמת הכשרות למהלך המושחת הזה היא מפלגת כחול לבן שלנציגיה אין אפילו אומץ להגיע לדיון. מבקש להוציא צו הבאה לבני גנץ וחברי כחול לבן להגיע לוועדה. אם גנץ מסכים לוותר על הכל יש להוריד את מהמסמך את המילה "חליפי", אם הוא לא מסכים- הוא משקר".

ח"כ עודד פורר מישראל ביתנו: "חשבתי שקראת הדיון הזה יוצגו לנו נתונים, של כל האומדנים. ביקשתי שלא יתקיים דיון בלי לדעת את העלויות. אני מבקש חוות דעת של היועמ"ש וגם של היועצת המשפטית, לעניין החזרי המס. בנוסף אני מבקש שתהייה הכרה בהוצאות כל רכבי העבודה, אינסטלטור שכל הרכב שלו מלא בציוד משלם עליו שווי מס".

ח"כ אחמד טיבי מהרשימה המשותפת: "המסמכים שהוגשו צריכים לכלול פירוט של הסכומים, ביקשנו לקבל פירוט וטרם קיבלנו. זה לא מעביר לציבור את התמונה האמתית. לא זכור לי החזרי מס לנבחר ציבור". ח"כ מטאנס שחאדה מהרשימה המשותפת: "כל הוויכוח הפוליטי מתרכז לנושא הפוליטי – עלויות. אף אחד אין לו את האומץ להציג אלטרנטיבה פוליטית. אף אחד לא מעז להציע תוכנית פוליטית חלופית, ומסתבכים בשולי הדברים. זה לא אמור לכסות על כל הנושא הפוליטי".

צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

ח"כ שלמה קרעי מהליכוד השיב כי "חשוב להבין שמי שקבע את הדיון הזה היא רשות המיסים, שהחליטו לגבות מס רטרואקטיבי בשונה מכל ראש ממשלה בעבר. בשנת 1982 תוקנה התקנה והוחלט שהמדינה תישא בעלויות המעונות הפרטיים של ראשי ממשלה ולכן אני מציע לזמן אותם לכאן, שיתנו דו"ח כמה המדינה שילמה על אותן עלויות מאז ותראו שאף ראש ממשלה לא שילם מס על ההוצאות האלה".

ח"כ עאידה תומא סלימאן מהרשימה המשותפת טענה כי "רוצים שנתמקד רק בסכומים אבל מאחורי הסכומים עומדת מהות חשובה מאוד של כמה אנחנו יכולים לאפשר לפוליטיקאים לחיות על חשבון המדינה, לסובב את כל המערכת, את כל החוקים, להאשים את כל המערכות ברדיפה בשביל זה? אדם במעונו הפרטי, גם אם הוא ראש ממשלה, לא צריך לחיות על חשבון הציבור. כנראה שאנחנו בפתחה של מתקפה גם על רשות המיסים, יגידו שגם היא רודפת את ראש הממשלה".

ח"כ אופיר כץ מהליכוד הוסיף כי "אתם לא מפספסים שום הזדמנות לתקוף את נתניהו. אם היינו מביאים הצעה כזאת לראשי ממשלה עתידיים הייתם מסכימים, אבל אתם רוצים חוק אחד לנתניהו וחוק אחר לראשי ממשלה עתידיים. זה לא יקרה, החוק יהיה שווה לכולם. אנחנו מבינים שאין לכם איך להילחם בעשייה ובפופולריות של ראש הממשלה וזה מה שנשאר לכם לעשות, הוא זכאי לתנאים כמו כל ראשי הממשלה".

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני אמר כי "אנחנו אמורים לדון גם במה שכתוב, ההטבות. זה התפקיד שלנו. אנחנו צריכים לעסוק בעניין הזה. עד היום דנו על רה"מ ונשיא המדינה. העברנו פה חוק של ח"כ מיקי לוי, שהשווינו את מעמדי ראשי הממשלה לנשיאי המדינה. עשינו דיונים מקצועיים, ניסינו גם עכשיו להגיע לפתרון מקצועי מוסכם. זה התפקיד שלנו".

גפני לנציג רשות המסים: "למה מנהל רשות המסים לא כאן? למה? מכל דיון כזה בורחים, רק אני צריך לעמוד בחזית?"

יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני תקף בדיון את נציגי רשות המיסים ואמר כי "כאשר תמכנו בחוק של מיקי זוהר, שפטר מכאן והילך את כל ראשי הממשלה ממס, אם רשות המיסים הייתה אומרת שגבתה מס רטרואקטיבית היינו מחילים את החוק גם לגבי זה. הבנו מהרשות באופן ברור וחד משמעי, שזה לא יחול רטרואקטיבית. שכן אנחנו מדברים על הוצאות רה"מ לצורך מילוי תפקידו. מה שקרה שברגע שהוצאנו פטור לעניין הזה, הוציאו פתאום דרישה רטרואקטיבית לתשלום. זה נראה רע מאוד. רציתי שמנהל רשות המיסים יהיה כאן וייתן תשובות. אם היינו יודעים שזה יחול רטרואקטיבית, היינו עושים את החוק רטרואקטיבית. אני כועס מאוד על רשות המיסים שאמורה לתת תשובות חד משמעיות ולא עושה זאת".

ח"כ גפני הוסיף: "אני דורש תשובה. רשות המיסים, אתם גורם מרכזי בכל העניין הזה. אתם מעמידים אותנו במצב הכי לא נעים שיכול להיות. למה מנהל רשות המיסים לא כאן? מכל דיון כזה בורחים? תיתנו תשובות. שילמו מס, ראשי ממשלות לדורותיהם, כן או לא?". גיא גודלמן, נציג רשות המיסים, השיב: "אין לי תשובה לשאלה הזו".

יועמ"ש ועדת הכספים, ומ"מ יועמ"ש הכנסת, עו"ד שגית אפיק פירטה את השתלשלות העניינים בנושא ודייקה את הנוסח לעניין סעיף ההחזר, כך שנקבע כי ההחזר האמור הוא לגבי טובות הנאה הניתנים מאוצר המדינה, לרה"מ, בקשר למילוי תפקידו כרה"מ.

צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

לעניין ההליך הוסיפה אפיק כי "הבקשה שבפניכם היא גילום על מיסוי שהוטל על רה"מ בשנות עבר, למעשה עד שנת 2015. עולה מהפרוטוקולים של דיוני הוועדה בנושא, שציינה רשות המיסים שלאורך השנים ההנחה שלה ביחס לכל התושבים, שתשלום המס הוא תשלום אמת ע"י הנישום, וככל שלא נדרשו אחרת, הם לא דרשו שומות של ראשי ממשלה. רשות המיסים לא נדרשה לשאלה אם על רה"מ לשלם מס או לא". גיא גולדמן, רשות המיסים: "נכון מאוד".

אבינועם סגל אלעד, נציג משרד המשפטים בדיון, אמר כי"הקושי לעמדתנו הוא בהיבט של הרטרואקטיבית, התיקונים של המס הכנסה נבעו מכאן והילך לעניין כל ראשי הממשלה הבאים, בהיבט הרטרואקטיבי יש היבט פרסונאלי. אנחנו לא חושבים שזה קושי המגיע כדי מניעה, אבל אנחנו מציפים את הקושי הזה".

עו"ד אפיק: "אני מסכימה שיש קושי עם רטרואקטיבית שנובעת מפרסונלית, אבל נוכח השתלשלות העניינים בסיפור הזה, שהיא כולה פרסונאלית מתחילה עד סופה, אני רואה את הפתרון הזה כמתקבל על הדעת".

רונן פרץ, מ"מ מנכ"ל משרד רה"מ, הוסיף כי "ההחלטה שבפניכם מבהירה את המצב הקיים והיא לא משנה אותו. לעניין המיסוי –מ-1982 עד 2017 לא יצאה שום דרישה לשום רה"מ לשלם שקל מס. בשנת 2017, בעקבות עתירה שהוגשה לביהמ"ש העליון, נקבע שצריך להבהיר את הדברים. בעקבות כך התכנסה הכנסת וקבעה שרה"מ לא צריך לשלם מס לעניין טובות הנאה שקיבל. גם רשות המיסים אמרה שאף רה"מ לא חויב מעולם, ולא הייתה כוונה לחייב. לפני העתירה היו חילופי מכתבים בין אותו עותר ליועמ"ש. כך כותב נציג היועמ"ש: 'יש הצדקה שהמדינה המעסיקה תישא בהוצאות הכרוכות במעון רה"מ'. התפיסה הייתה תמיד שההוצאות האלה אינן מחויבות במס. ההוצאות הן בקשר למילוי תפקידו, לא בקשר לשום דבר פרטי. אין שומה על אף רה"מ אחר למעט נתניהו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בס"ד
דיקדוקי עניות.
במקום שיפרגנו לראש ממשלה ושלא יעשו דקדוקים על כל פרוטה ופרוטה, סוף סוף הוא ראש ממשלה, ולא צריך לשגע אותו בכל מיני דיקדוקי עניות.

מה זה אמיתי הדבר הזה.
איך הוא מגכך כמו טיפש .
שואלים אותו שאלות על עבודתו והוא לא יודע.
בטח לא רק רשות המיסים ככה בטח עוד הרבה הרבה משרדי ממשלה כאלה חפרים.
משיח עכשיו

ברשות המיסים כל פקיד קובע חוקים אחרים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture