עוד שיא בטרור הבלונים: 60 שריפות פרצו ברחבי עוטף עזה משעות הבוקר

צוותי כיבוי אש, בסיוע קק"ל ורט"ג פעלו בעשרות רבות של מוקדים באזור. רובם היו קטנים, אך בחלקם נגרם נזק. בשישה ימים מאז חודשה הפרחת הבלונים מהרצועה נשרפו כ-2,000 דונם של עצי יער ושדות. ראש מועצת אשכול: "מצפה משרי הממשלה לזכור את מחויבותם לביטחון אזרחי ישראל"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


צילום: משה ברוכי יערן קק"ל

60 שריפות פרצו מהבוקר (שלישי) בעוטף עזה. על פי חוקרי הכבאות כל הדליקות נגרמו מבלוני תבערה שהופרחו מרצועת עזה. מדובר בשיא במספר השריפות שפרצו באזור כתוצאה מבלוני תבערה. שריפה גדולה פרצה סמוך לחוות השיקמים, בנוסף לדליקות שפרצו מוקדם יותר ליד קיבוץ ארז. זהו היום השישי ברציפות שבו הופרחו בלונים מהרצועה.

רוב השריפות פרצו באזור כיסופים ובארי שבמועצה האזורית אשכול, ומולן פעלו צוותי כיבוי רבים ורכזי ביטחון מהיישובים עם לוחמי צה"ל. מאז השבוע שעבר כילו השריפות קרוב ל-2,000 דונם של עצי יער ושדות חקלאים. בכל האירועים לא היו נפגעים. מוקד אש נוסף ארע במכתש בארי – שם נשרפו עשרות דונמים של שטחים שבהם בעלי חיים רבים.

צילומים: פלאש 90

View of a fire near Kibbutz Be'eri, caused from kites flown by Palestinians, near the border with the Gaza Strip

View of a fire near Kibbutz Be'eri, caused from kites flown by Palestinians, near the border with the Gaza Strip

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר היום כי "אני רוצה להבהיר לכל הגרורות של איראן, לרבות בעזה – יהיה מחיר כבד מאוד לטרור הבלונים. אנחנו לא נסבול את זה. אנחנו נפעל ונגבה מחיר יקר. עשינו את זה בעבר, כדאי שיזכרו זאת, כי נעשה זאת גם עכשיו". לדבריו, "אנחנו נתייחס לזה בחומרה רבה, ואתה תראה את התוצאות של זה מהר מאוד. יותר חשוב שהחמאס והג'יהאד האיסלאמי יראו את התוצאות הקשות של הפורענות הזו. יהיו לזה תוצאות קשות ומחיר כבד מאוד".

שר הביטחון וראש הממשלה החליפי אמר כי "חמאס מאפשר להמשיך להפריח בלוני תבערה ובלוני נפץ למדינת ישראל, אנחנו לא מוכנים לקבל את זה וסגרנו את מעבר כרם שלום כתוצאה מכך. טוב יעשו אם יחדלו מלהפר את הביטחון והשקט במדינת ישראל. אם זה לא יקרה – נצטרך להגיב, ובעוצמה".

על רקע התגברות בלוני התבערה, אמר ראש מועצת אשכול גדי ירקוני: "אנחנו עמוק בתוך הסלמת בלוני התבערה ששורפים את שדותינו. בזכות אנשינו הנהדרים והמסורים במחלקת הביטחון של המועצה שפועלים יחד עם צה״ל וכוחות כיבוי אש, רשות הטבע והגנים וקק״ל, אנחנו מצליחים למזלנו להתגבר במהירות על השריפות ולמנוע את התפשטותן ואת הנזקים לחקלאות".

ירקוני הוסיף באומרו כי "ברור שזה לא הפתרון. הפתרון הוא מדיני. ההסלמות החוזרות הן תוצאה של קיפאון מדיני מתמשך מול הרצועה ותושבי העוטף הם הראשונים לשלם את המחיר. כמו שאני קם כל בוקר ומזכיר לעצמי שאני משרת בראש ובראשונה את התושבים שלי, כך אני מצפה משרי הממשלה לזכור את מחויבותם לביטחון אזרחי מדינת ישראל שחיים ליד הגבול".

העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" הפרו-קטרי דיווח כי הפלגים בעזה, וחמאס בפרט, מעוניינים בעימות מוגבל עם ישראל – אך במידה והמתווכים וישראל יתעלמו מדרישות עזה, העימות יתרחב. עם זזאת, הם הוסיפו כי בכל מקרה הוא לא צפוי להידרדר למלחמה כוללת. עוד דווח כי חמאס העביר מסר לישראל באמצעות מתווכים אודות העיכוב בהבנות הרגיעה, ו"רמז" על החזרת השימוש באמצעים אלימים בגבול.

מקורות נוספים בחמאס הגיבו הבוקר ב"אל-אחבאר" לדברי שר הביטחון בני גנץ אתמול בנוגע להחזרת השבויים בעזה. לדבריהם, המשא ומתן אודות עסקת שבויים תקוע זה כמה חודשים כיוון שישראל מסרבת לשלם את המחיר הנדרש, שכולל בין השאר את שחרור העצורים שכבר שוחררו בעסקת שליט ונעצרו מחדש.

גורמים ביטחוניים שצוטטו הבוקר ב'וואלה' אומרים כי "חמאס מעודד את שיגור בלוני התבערה כדי לקדם את תהליך ההסדרה ופרויקטים אזרחיים לבניית תשתיות ברצועת עזה". לפי הגורמים, המהלך נועד להפעיל לחץ על ישראל בנושא, כמו גם בסוגיית העיכוב בהעברת הכסף הקטארי.

"חמאס העביר מסרים לישראל באמצעות מתווכים שעיכוב בכסף הקטארי לא מקובל עליו, לצד העיכובים בפרויקטים הקשורים למרקם החיים הפלסטיני, בכפוף לתהליך ההסדרה עליו התחייבה ממשלת ישראל", טענו הגורמים. המיזמים שחמאס דורש לקדם כוללים בניית תשתיות חשמל, מים, מערכות ביוב, יצירת מקומות עבודה ונושאים נוספים הנוגעים לתחום האזרחי.

גורם ביטחוני בכיר נוסף אמר כי "בחמאס חייבים להבין שלא מדובר בפעולה מכוונת של ישראל, אלא תוצר של המציאות. המסר שהתקבל מהחמאס באמצעות המתווכים הוא שהוא מתעלם מהעניינים הפוליטיים בישראל, ודורש התקדמות מיידית בפרויקטים".

ע"פ הדיווח של העיתונאי אמיר בוחבוט ב'וואלה' בצה"ל ממליצים בשלב זה על תגובות מדודות בניסיון שלא לדרדר את המצב, אולם גורמי ביטחון הבהירו כי עמדה זו לא תישאר בתוקף אם המצב יימשך. ואומרים: "אם לא יהיה מנוס ישראל לא תהסס להחריף את התגובות ולהגיע לימי קרב. ישראל לא תקבל את השריפות ולא את בלוני הנפץ".

החשש במערכת הביטחון הוא שהארגון ימשיך במדיניות עידוד הטרור גם עם חזרת הלימודים המתקרבת, על מנת להטיל אימה על הציבור הישראלי בעוטף עזה – ולהלחיץ את הדרג המדיני. אחייחד עם זאת, נראה כי הן חמאס והן ממשלת ישראל לא מעוניינות בשלב זה בהסלמה. בשל כך המתיחות מתבטאת בשלב זה רק בפעולות מצומצמות יחסית: חמאס מפריח בלונים – ובירושלים מצמצמים העברת סחורות לעזה במעבר כרם שלום.

בחמאס הגיבו הבוקר לסגירת מעבר כרם שלום, ומסרו: "זכותו של העם הפלסטיני לחיות בכבוד על אדמתו ולהיאבק למען הסרת המצור שנכפה עליו כבר 14 שנים. כל דרכי הלחץ והאיום הישראליים לא יועילו נוכח הרצון לשבור את המצור".

כזכור, בהמשך להנחיית שר הביטחון בני גנץ, הוחלט אתמול על סגירת מעבר כרם שלום, החל ממחר בבוקר – כך נמסר ממטעם פעולות הממשלה בשטחים. על פי ההודעה, ההחלטה היא "בעקבות המשך הפרחת בלוני התבערה מהרצועה לשטח מדינת ישראל". מעבר כרם שלום ייסגר למעט כניסת ציוד הומניטארי חיוני ודלקים.

עוד נמסר כי "ההחלטה התקבלה בתום התייעצויות ביטחוניות ולאור פעולות טרור חוזרות ונשנות מצד ארגוני הטרור ברצועת עזה כנגד אזרחי ישראל אשר מהוות הפרה של הריבונות הישראלית. חמאס נושא באחריות לכל הנעשה ברצועת עזה וממנה כלפי ישראל, והוא יישא בהשלכות לאלימות המופעלת כנגד אזרחי ישראל".

בישראל אומרים עוד כי "הפרחת בלוני התבערה והפרת השקט הביטחוני, יפגעו בראש ובראשונה בתושבי רצועת עזה, בפיתוח הכלכלה ובנסיונות לשיפור המצב האזרחי של תושביה. צה"ל ומדינת ישראל יגיבו בתקיפות ובנוקשות לכל פגיעה בריבונותנו ובאזרחינו".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture