Yonatan Sindel/Flash90

גפני: אנחנו לא יכולים לאיים על נתניהו שלא נתמוך בו בהקמת הממשלה הבאה

יו"ר דגל התורה על משבר התקציב: "הציבור לא יקבל את זה שאנחנו הולכים עם גנץ, הוא מבין שרק עם הימין אפשר לשמור על מדינה יהודית כמו שצריך". סגן השר מקלב: "כחול לבן עושה לנתניהו את המוות. יש חוסר אמון מוחלט בין נתניהו לכחול לבן ולכן הממשלה פשוט לא מתפקדת"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

יו"ר ועדת הכספים ויו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני התייחס בראיון ל'יתד נאמן' משבר התקציב ואמר כי "מצד אחד אנחנו לא רוצים בחירות בשום אופן וצורה. מצד שני המציאות היא בלתי נתפסת. בכל מה שקשור לתקציב במיוחד במה שקשור למשרד החינוך הנושא הזה ממש קריטי. ולכן אנחנו בהתלבטות גדולה, ישבתי עם ליצמן ודרעי, סיכמנו להיפגש עם שר האוצר ולדרוש פתרונות, לא אנחנו צריכים לייצר את הפתרונות".

גפני נשאל בראיון מדוע שסיעת יהדות התורה לא תבהיר לנתניהו, שאם הוא מפרק והולך לבחירות אנו לא נתמוך בו בהקמת הממשלה הבאה, והשיב: "כשישבתי ביום חמישי עם ליצמן ודרעי, בחנו לעומק את כל האפשרויות והתרחישים. בפועל אנחנו לא יכולים לאיים באיום כזה, הציבור שלנו שמצביע ליהדות התורה הוא ציבור המעוניין במדינה יהודית, בצביון דתי ובשמירה על כל מה שחשוב ליהדות. והציבור לא יקבל את זה שאנחנו הולכים עם גנץ. הרי גם אם נציע לגנץ ולפיד שנתמוך בהם והם יתחייבו לשמור על הסטטוס קוו וכו', הם יחתמו על זה בשתי ידיים, אבל בפועל זה לא יעבוד. הציבור שלנו לא יסכים כי הוא מבין שרק עם הימין אפשר לשמור על מדינה יהודית כמו שצריך".

"מביאים כל הזמן תקציבים בחלקים", מציג גפני בראיון ליוסף טיקוצ'ינסקי את המצב. "אמרתי היום בוועדת הכספים שמחר בע"ה אמורים  להגיע 4.2 מיליארד שקלים אותם נאשר למשרד החינוך בשל הקורונה, ואחר כך עוד למעלה משמונה מיליארד שקלים לצרכים במשרדים שונים, המשמעות של ההתנהלות הזו שכל מה שמעבר לזה ימשיך להיות משותק. אסור ללכת לבחירות, אבל צריך לפתור את הבעיות האלה. אלה לא דברים שאפשר לשחק בהם, חיים של ילדים".

סגן השר אורי מקלב מוסיף כי "לא כולם יודעים ולא כולם שמים לב, אבל המצב הנוכחי הוא נורא, יש עיכובים וחוסרים גדולים בתקציב במיוחד למוסדות חינוך ובשלב זה לא כולם מרגישים את זה". הוא מסביר כי "לתקציב דו שנתי יש מעלות וחסרונות, יש מעלה לתקציב דו שנתי שהוא נותן יותר שקט למשרדי הממשלה זה נכון. מצד שני לתקציב חד שנתי יש מעלה שאתה יודע יותר טוב מה הצרכים שלך ומביא להם פתרון מידיי".

לדבריו, "חלק גדול מהסיוע לשכבות חלשות לא נמצא בבסיס התקציב אלא בתוספות תקציביות. ואם אתה רוצה לאשר את זה מיידית זה רק בתקציב חד שנתי. יתרה מכך, אם נאשר עכשיו תקציב דו שנתי ובע"ה בקרוב משבר הקורונה יהיה מאחורינו, נמצא את עצמנו עם תקציב רע, מצומק ולא מתאים לצרכים ובפרט לא מתאים לציבור שלנו. מצד שני, גם בחירות יהיו אסון, ולכן אנחנו במילכוד ובהתלבטות".

"אנחנו רוצים למצוא פתרונות", מוסיף סגן השר מדגל התורה, "כשותפים נאמנים אנחנו רוצים להשפיע, מעבר לזה שאנחנו הגורם המתווך וגם ערבנו לכך שנתניהו יקיים את הרוטציה בעוד שנה וחצי. כמובן שאין לכך כל קשר למשבר הנוכחי, במשבר זה אנחנו לא יכולים לכפות את דעתנו על אחד הצדדים אבל לקיום הרוטציה אנחנו ערבנו".

מקלב חושף הצעת פשרה: "ההצעה שאני הצעתי יכולה להיות מאוד יעילה והשאלה רק אם נתניהו יהיה מוכן לקבל אותה. הצעתי שאת התקציב ל-2020 יעבירו מיידית עכשיו ובכך יביאו להקלה גדולה, ובמקביל נחוקק חוק שאת תקציב 2021 נאשר רק חודש אחרי שהרוטציה תתממש. בכך גנץ יהיה רגוע שנתניהו לא ישתמש בנושא התקציב כדי  לחמוק מרוטציה".

מקלב מוסיף עם זאת, כי "כל זה תלוי באמת בנתניהו ובעד כמה הוא רוצה בחירות. אם הוא רוצה בחירות אז ההצעה הזאת לא תעזור. חשוב להבין שהמשחק האמיתי פה הוא פוליטי, התקציב הוא רק נושא משני והוא תוצאה של המשבר בין המפלגות". לדבריו, "כחול לבן עושה לנתניהו את המוות. הם משתמשים בזכות הווטו שלהם כל הזמן. יש חוסר אמון מוחלט בין נתניהו לכחול לבן ולכן הממשלה פשוט לא מתפקדת".

"כשיש שני ראשים המערכת לא עובדת. הם ביקשו ממשלה שוויונית והתוצאה היא ממשלה קפואה. כל אחד מהצדדים בפני עצמו הוא טוב ויעיל אבל כשהם ביחד זה לא עובד. שלא לדבר על החוקים הרבים וההתבטאויות שלהם, הם כל הזמן תוקעים לנתניהו מקלות בגלגלים, אין שום קואליציה בעולם שמתנהגת ככה. ככה אי אפשר לנהל ממשלה ואי אפשר לנהל מדינה".

ואם הסיעות החרדיות יבהירו לנתניהו שלא יתמכו בו לממשלה הבאה, זה לא יכול למנוע ממנו ללכת לבחירות, נשאל גם מקלב: "לא", הוא פוסק. "קודם כל, לא קיבלנו הוראה מגדולי ישראל לומר לו את הדברים הללו, האיומים הללו אינם לרוחנו. נתניהו לא מתנהג כאילו שאנחנו בכיס שלו, הוא מתחשב אפילו שהוא מבין שבכל מקרה נתמוך בו".

"שנית, אם נתניהו רוצה ללכת לבחירות הוא לוקח סיכונים הרבה יותר גדולים, ואם הוא לא לקח בחשבון סיכונים הרבה יותר מהותיים שעלולים להיות לו בהרפתקה הזו, אז את האיום שלנו בוודאי שהוא לא יקח בחשבון. גם אם היינו מאיימים עליו כך, לא זה מה שהיה מונע את הבחירות", דברי סגן שר התחבורה אורי מקלב.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture