החרדים נוהרים לפריפריה: העילית בחרה בעפולה – אלפי משפחות מצטרפות

'מקומי JDN' ממשיך בסדרת הכתבות על התפתחות הקהילות החרדיות בערי הפריפריה • מהנתונים המרשימים ניתן ללמוד כי רבים מחליטים לקבוע את מושבם בערים אלו • השבוע: הצצה לקהילות החרדיות בעיר עפולה אשר משאירות טעם מר להישאר לגור במרכז הארץ • פרק שני בסדרה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

פתיחת שנת הלימודים זהו זמן טוב לבדוק את עלייתה או שקיעתה של קבוצות וקהילות, אלו מתפתחות ופורחות ומי להיפך. בסדרת כתבות שהתחלנו בשבוע שעבר ב'מקומי JDN', אנו מנסים לעקוב אחר הקהילות החרדיות המתפתחות בערי הפריפריה. בשבוע שעבר סיקרנו בהרחבה את הקהילה הליטאית הצעירה בעיר הצפונית קרית אתא, השבוע אנו נשארים בצפון ונעים לכיוון מזרח אל היישוב הפורח – עפולה עילית.

בעיר הצפונית מתגוררים כ-1200 משפחות חרדיות כשמאות משפחות נוספות רכשו דירות בעיר וממתינים לאכלוס. הקהילה הליטאית בגבעת המורה (הסמוכה לעפולה עילית) מונה כ-350 משפחות. בעפולה עילית מתגוררים כ-220 משפחות מחסידות ויז'ניץ, כאשר 300 משפחות נוספות כבר רכשו דירות בפרויקטים הנבנים במקום. כמו כן, את העיר מפארת קהילת בני תורה ספרדים אשר מונה כ-200 משפחות וקהילת חב"ד עם כ-100 משפחות.

בשנים האחרונות הוקמה בעפולה עילית קהילת נצח ישראל הליטאית אשר נמצאת בתנופת פיתוח ומונה כיום 40 משפחות ומאות משפחות ממתינות להצטרף לקהילה עם קבלת דירתם. בעיר עוד מגוון קהילות אשר קבעו את מושבם כמו מאקווא, ברסלב ועוד. בבחירות האחרונות קיבלו מפלגת ש"ס – 1925 ויהדות התורה – 1054.

בעפולה קיימים מוסדות לימוד מכל הזרמים בציבור החרדי, כמות גני הילדים בעיר מלמדת על הקהילה הצעירה והמתפתחת. כיום ישנם 4 תלמודי תורה ו-4 בתי ספר לבנות. ישיבות קטנות וגדולות וכן כוללים רבים בהם שוקדים על לימודם מאות אברכים. עפולה התברכה במקומות תעסוקה רבים לנשות האברכים וכיום היצע גדול ואף עולה על הביקוש.

ביישוב פועלת תחבורה ציבורית סדירה לכל הריכוזים החרדים ברחבי הארץ בהם -בני ברק, ירושלים, מודיעין עילית, חיפה, בית שמש, אלעד, אשדוד, פסגת זאב, צפת, טבריה וחצור. זאת בנוסף לתחנת הרכבת הממוקמת בין השכונות.

קול התורה בעפולה עילית

קהילת בני תורה

את הסקירה נתחיל בקהילת בני תורה הספרדים אשר רושמת השנה התרחבות משמעותית במוסדות הקהילה כאשר בקרוב אמורים כ-150 משפחות נוספות להצטרף לקהילה לאחר שרכשו דירה בפרויקטים הנבנים בעיר. קהילת בני תורה בעפולה הוקמה לפני 6 שנים בנישאותו של חבר מועצת חכמי התורה מרן הגר"ש בעדני שליט"א ובראשות הקהילה עומד הגאון הרב יצחק עמרני שליט"א. הקהילה מונה כהיום כ-200 משפחות.

לקהילה שני בתי כנסת מרכזים "חניכי הישיבות", עיקר מושבם של בני הקהילה זה בעפולה עלית אך הקהילה פועלת גם בשאר רחבי העיר. בין מוסדות הקהילה ניתן למנות רשת של שישה כוללים לאברכים, מכינה לישיבה קטנה, וישיבה קטנה "הישיבה לצעירים עפולה". כמו כן, לקהילה תלמוד תורה ובית ספר לבנות וכן גני ילדים. השנה נפתחו בסייעתא דשמיא גני ילדים נוספים וכן כולל נוסף למען משפחות האברכים החדשים שהגיעו לעיר.

הקהילה מקיימת פעילות ענפה של עזרה הדדית הכוללת תמיכה ועזרה למשפחות, גמ"ח עזר ליולדת, ועוד גמח"ם נוספים למען בני הקהילה, תמיכה וליווי של בני הקהילה החדשים, פעילות רחבה לילדים ופעיליות תרבות. בני הקהילה מוסרים שיעורי תורה בכ -50 בתי כנסת בעיר במסגרת פעילות קירוב לבבות, וכן מפעילים מדרשיות נוער ונשים. בנוסף יוצא לאור מידי חודש ירחון בני הקהילה המרכז את הפעילות.

נצח ישראל

קהילת נצח ישראל בעפולה עילית מונה כיום 40 משפחות המצטרפות לקהילה הליטאית הוותיקה בגבעת המורה המונה 350 משפחות. מאות משפחות נוספות צפויות להצטרף לקהילה לאחר שרכשו דירות באזור. את העיר מפארת הישיבה הגדולה בראשות הרב רפאל בלום שליט"א המונה כ-250 בחורים, צוות הישיבה גר בעיר. בקהילה פועל כולל אברכים חשוב "נצח ישראל" אשר בו לומדים טובי האברכים שקבעו את מושבם בעיר. הקהילה שולחת את ילדיה למוסדות הליטאים הוותיקים בגבעת המורה בראשותו של הרב גרינשטין. בית כנסת פעיל בכל שעות היום ובו הוגים בתורה חשובי האברכים.

אברכי נצח ישראל
קהילת נצח ישראל – טיול ישיבת בין הזמנים קיץ תש"פ

כאמור, עדות להתפתחותה המרשימה של הקהילה היא העובדה שהשנה נפתחו מספר גנים פרטים עד גיל 3 בעקבות הביקוש הרב. פעילות הקהילה ענפה וכוללת מתמידים לילדים וישיבות בין הזמנים, לצד ערבי גיבוש לאנשי הקהילה. בנוסף קיימים מספר גמ"חים בהם – עזר ליולדת וסידור עבודה לאישה..

בשיחה עם 'מקומי JDN' מתאר אחד מחברי הקהילה את את חווית המגורים בפריפריה: "מאז שהגעתי לעפולה עילית מצאתי את מקומי, הקמתי שעור דף היומי בנוסף לכולל". אברך נוסף מספר כי "מאז שעברנו מהמרכז לעפולה עילית חיי המשפחה נראים אחרת לגמרי הרוגע והשלווה שיש בעפולה לא תמצאו באף מקום אחר וזה רק נסיעה של שעה ורבע מהמרכז". לדבריו: "בקהילה שלנו מקבלים את כולם ללא ראיון וללא שום תיוגים כולם מתקבלים בשמחה, יש את המוסדות הליטאים בראשותו של הרב גרינשטין שליט"א שגם כן גר בעפולה עילית ומחברי קהילתינו יש כולל אברכים יש תעסוקה לנשים וכל מה שצריך".

ויז'ניץ

בעפולה עילית מתגוררים כ-220 משפחות מחסידות ויז'ניץ, כאשר 300 משפחות נוספות כבר רכשו דירות בפרויקטים הנבנים במקום ועתידים להצטרף לקהילה. מוסדות החסידות כוללים את כל מה שמשפחה חרדית צריכה – גני ילדים, תלמוד תורה לבנים ובית ספר לבנות, ישיבה, כוללים כשכולם עומדים תחת נשיאותו של כ"ק מרן האדמ"ר מויז'ניץ שליט"א.

ראש העיר עפולה בפגישה עם שר השיכון ליצמן וח"כ טסלר. את הפגישה יזם מנכ"ל מוסדות ויזניץ יעקב זורגר

מנכ"ל מוסדות החסידות בעיר, יעקב זורגר, מספר לנו כי ראש העיר, אבי אלקבץ, קשוב מאוד לצורכי התושבים החרדים. לדברי: "רק לאחרונה הוא הקצה למוסדות שלנו שטח ענק של כ-20 דונם אשר בקרוב נוכל להתחיל בבנית המוסדות עליו". זורגר מוסיף כי רה"ע נותן לכל הקהילות אפשרות להתפתח ואף תומך בהן.

הייתם עדים לאירוע שהתרחש בעירכם ואתם חושבים שכולם צריכים לדעת את זה? שתפו ב'מקומי JDN' בכתובת – [email protected]

פארק נחל המורה עפולה עילית
פגישה עם מנכ"ל נתיב אקספרס שאורגן ע"י עסקני הקהילה והמנכ"ל להרחבת התחבורה בכל אזור הצפון
מעצמת חסד – בתקופת הקורונה קהילת ויזניץ עפולה דאגה למשלוחי סעודות שבת למלוניות הקורונה

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture