צילומים: דובר צה"ל

הותר לפרסום: המנהרה שנחשפה אתמול בגבול עזה – מנהרה התקפית של חמאס

הותר לפרסום כי בהמשך לחקר של תוואי מנהרת הטרור שאותרה אתמול, ניתן לקבוע כי מדובר במנהרה התקפית שנחפרה על ידי ארגון הטרור חמאס. הכוחות גילו כי עומק המנהרה הוא בגובה ממוצע של אדם בוגר והיא כוללת הסתעפויות וחידושים שמטרתם להטעות את צה"ל - שנכשלו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הותר לפרסום כי בהמשך לחקר של תוואי מנהרת הטרור שאותרה אתמול, ניתן לקבוע כי מדובר במנהרה התקפית שנחפרה על ידי ארגון הטרור חמאס. פעולות חשיפת המנהרה עדיין נמשכות וצפויות להתקיים בימים הקרובים. בינתיים, גילו הכוחות כי עומק המנהרה הוא בגובה ממוצע של אדם בוגר והיא כוללת הסתעפויות וחידושים שמטרתם להטעות את צה"ל – שנכשלו.

ב'ווינט' דווח כי הכוחות טרם נשלחו לתוך המנהרה והם יעבדו תחת אבטחה היקפית כבדה על חישופה גם בשעות הלילה, באמצעות יותר מעשרה כלים הנדסיים שונים כגון דחפורים ומקדחי ענק. הלוחמים, בהובלת יחידת יהל"ם של חיל ההנדסה, פועלים לאט ובזהירות יתרה כדי למנוע אפשרות של פגיעה אם המנהרה תתגלה כממולכדת. כמו כן, מעריכים בפיקוד הדרום כי המנהרה תנוטרל בשבוע הקרוב.


מימין מפקד החטיבה הדרומית באוגדת עזה, אלוף-משנה טל אשור, ומשמאל מפקד יחידת יהל"ם, אלוף-משנה מ' במרחב הגדר


מפקד אוגדת עזה, תת-אלוף נמרוד אלוני

תמונות נוספות מפעילות כוחות צה"ל במרחב הגדר לאיתור וחשיפת מנהרת הטרור בדרום רצועת עזה:

הרמטכ"ל אביב כוכבי התייחס היום לחשיפת המנהרה אתמול בגבול עזה ואמר כי "אנחנו מציינים שני אירועים משמעותיים: הראשון- מנהרה שאותרה ונחשפה ברצועת עזה שמראה שהאיומים לא נעלמו. אלו 24 שעות של פעילות בכלל הגזרות- יש אתגרים מלבד הקורונה, ואנחנו נחושים לטפל באיומים הקיימים ובאלו שעוד שוקלים לעשות".

אתמול הותר לפרסום כי היום אותרה ונחשפה מנהרת טרור, אשר חדרה לשטח מדינת ישראל מדרום רצועת עזה, במרחב חאן יונס. "התוואי אותר במסגרת המאמץ הקבוע והמתמשך לאיתור מנהרות טרור ונטרולן, והודות ליכולות הטכנולוגיות והאיסופיות של המכשול בגבול רצועת עזה. המנהרה לא חצתה את המכשול התת-קרקעי ולא היוותה איום ליישובים במרחב", נמסר מדובר צה"ל.

מדובר צה"ל נמסר עוד כי בעקבות אינדיקציה שעלתה במכשול, שנבנה בגבול רצועת עזה לאורך השנים האחרונות ובנייתו מושלמת בימים אלו, כוחות הנדסיים של צה"ל פעלו היום במרחב הגדר ואיתרו את מנהרת הטרור. "ארגון הטרור חמאס נושא באחריות לנעשה ברצועת עזה וממנה והוא יישא בהשלכות לפעולות הטרור נגד אזרחי ישראל. צה"ל נחוש להגן על ריבונות ישראל וביטחון אזרחיה וימשיך לפעול נגד הטרור מעל ומתחת לקרקע בכל גזרה בה יידרש לכך", הוסיפו בישראל.

דובר צה"ל תא"ל הדי זילברמן עדכן בשיחה עם כתבים כי "המנהרה היא מנהרת טרור שנחפרה במרחב חאן יונס, היא חוצה בעשרות מטרים לשטח ישראל אך לא חוצה את המכשול. היא קרובה לקיר, עדיין לא יודעים להתחייב אם היא נוגעת במכשול עצמו. מצאנו אותה לאחר שהייתה לנו אינדיקציה טכנולוגית אתמול. בשום שלב המנהרה הזו לא מהווה סיכון ליישובים הסמוכים".

"אנחנו בודקים את השיוך הארגוני של המנהרה. אנחנו עדיין לא יודעים לומר מי אחראי על חפירתה. זה לא סוד שפרויקט המנהרות לוקח חלק גדול בפעילות של הארגונים מסביב. ואנחנו פעלנו ופועלים נגד זאת. הכסף הרב שמושקע במנהרות כאלו בא על חשבון תושבי עזה. מציאת המנהרה מבטאת קפיצת מדרגה ביכולות שלנו. המנהרה בעומק של כמה עשרות מטרים. לא היה לה פתח יציאה לפי מה שראינו".

"ההשלמה של בניית המכשול מיועדת לעוד כחמישה חודשים. מדובר בשלושה רבדים: בגדר עילית, מחסום בטון ואמצעים טכנולוגיים. המנהרה הראשונה שפוגשת מכשול שהוא כמעט מושלם. המנהרה בעומק של כמה עשרות מטרים. אנחנו נמשיך ונפעל בימים הקרובים. המכשול התת קרקעי – במכשול יש עוד השלמות קטנות שצריך לעשות. יש הרבה עבודה על המכשול העילי. העבודה אמורה להיגמר במרץ".

המנהרה שאותרה היום היא המנהרה ה-19 שנמצאה בשטח מאז מבצע צוק איתן. לפני למעלה משנה אותרה מנהרת טרור התקפית בגדר הגבול עם רצועת עזה, בזמן שבוצעו עבודות בניית המכשול התת-קרקעי. כוחות אזרחיים גילו את התוואי שעורר את חשדם, והזעיקו את כוחות הביטחון – שהבינו כי מדובר במנהרה של חמאס החודרת לשטח ישראל.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר על איתור מנהרת הטרור מעזה ע"י צה"ל: "אנחנו ממשיכים לפעול בנחישות בכל הגזרות למען ביטחון ישראל ונגד כל ניסיון פגיעה בריבונותנו או באזרחינו".

שר הביטחון בני גנץ אמר כי "גם בימים שנראה שהדרום שקט- מתחת לפני השטח ארגוני הטרור ממשיכים במאמציהם לפגוע באזרחי ישראל ובריבונותה. כוחות צה"ל פועלים בנחישות מול איומי הטרור, וגילו היום מנהרת טרור משמעותית שחדרה לשטח ישראל אך לא חצתה את המכשול שהקמנו.

"גילוי המנהרה הוא עדות ליכולות המודיעיניות והטכנולוגיות של צה"ל- שימשיך לפעול מול האיומים ולפגוע ביכולות ארגוני הטרור בזמן ובמקום שאנחנו נחליט. היום בסיור שערכתי במכשול ובאוגדת עזה ביחד עם הרמטכ"ל, הדגשתי את חשיבותה של העליונות המודיעינית, הדריכות והמוכנות המבצעית מול כל איום – מעל לפני הקרקע, מתחתיה ובכל המרחבים, בכדי להעניק ביטחון לתושבי הדרום ולכל אזרחי ישראל".

שר הביטחון לשעבר ויו"ר ימינה נפתלי בנט על חשיפת מנהרת הטרור: "אני מברך על חשיפת מנהרת הטרור בזמן, לפני שהגיעה לכדי איום ממשי על חיי תושבי העוטף. עם זאת, חשוב להתריע, כפי שהתרעתי על סכנת מנהרות הטרור לפני צוק איתן – ביטחון לא משיגים בהתבצרות מאחורי חומות. אנחנו כבר רואים שאויב שאינו יכול להגיע דרך היבשה, מגיע דרך האוויר (כפי שקורה עם בלוני התבערה) ואם לא כך, אז בדרך אחרת. טילים בלי נפגעים בנפש זה לא ביטחון. בלוני תבערה בלי טילים זה לא ביטחון. שריפות ועשן חונק זה לא ביטחון. רק מדיניות של עוצמה אשר מבהירה כי אין טעם לנסות לתקוף, יכולה להביא ביטחון אמיתי, ארוך טווח".

ראש המועצה האזורית שער הנגב אופיר ליבשטיין אמר כי "הערב התבשרנו על גילוי מנהרה ע"י כוחות צה"ל ועל כך אני כמובן מודה לצה"ל וכוחות הביטחון. קיבלנו עוד הוכחה שהשקט באזורנו הוא מדומה ורגעי, ושעל ממשלת ישראל האחריות לפעול במיידי על מנת להבטיח שקט ארוך טווח וחיזוק אמיתי לעוטף עזה".

"קיבלנו תזכורת למציאות הבטחונית הקשה של ילדי שער הנגב, שמתמודדים עם מציאות בטחונית מעורערת לצד קשיי הקורונה, העדר שגרת לימודים או יציבות. אני שב וקורא לממשלת ישראל ושר החינוך לאשר במיידי את המתווה שגיבשנו להחזרת ילדי שער הנגב ללימודים במרכזי הלמידה שהקמנו ביישובים. המתווה מאפשר לילדים לחזור ללימודים באופן שיחזק את החוסן הנפשי של ילדינו על רקע המציאות הבלתי אפשרית של מתח בטחוני ומשבר קורונה. זה חיוני לשימור תחושת הביטחון של הילדים וההורים", דברי ראש המועצה.

ראש מועצת אשכול גדי ירקוני: "הקמת המכשול לאורך הגבול הוכיחה את עצמה והצדיקה את ההשקעה. לרגע לא השלינו את עצמנו שהצד השני יפסיק לנסות את טרור המנהרות, אך ידענו שאנחנו בטוחים בזכות המעטפת הבטחונית והמכשול שהוכח עכשיו הלכה למעשה".

"האירוע מחדד שבעוטף עזה אף פעם אין שקט אמיתי וארגוני הטרור ממשיכים עם הטרור. לצד פעולות הסיכול החשובות והמוצלחות נדרש שינוי באסטרטגיה ויצירת פתרון ארוך טווח לצד חיזוק יישובי העוטף. אנו מודים לכוחות צהל היקרים שלקחו חלק בפעילות סיכול המנהרה תוך סיכון אישי למען בטחון תושבי אשכול", דברי ירקוני.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture