צילומים: דובר צה"ל

צפו: המנהרה העמוקה ביותר מעזה; נחשף את הפרויקט הסודי להגנת הגבול

צה"ל סבור שהמנהרה נועדה לחדירה של "סיירת המנהרות" של חמאס, כדי לבצע פיגועים בזמן מלחמה. במקביל, צה"ל משלים בימים אלה את בניית המכשול התת קרקעי והעילי בגבול הרצועה. הערכה: הנורמליזציה השפיע לרעה על ההסדרה מול חמאס

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


צפו: תיעוד מתוך המנהרה

כחודש אחרי חשיפת המנהרה החודרת מחאן יונס מעריכים בצה"ל כי היא יועדה לפשיטה נרחבת של כוח העילית "נוחבה" של חמאס ולא בהכרח לחטיפה. הפעולה עשויה הייתה להתבצע בחסות החורשה הסמוכה לקיבוץ כיסופים, שתקשה על התצפיות לזהות את החדירה, ומטרתה תקיפת מוצב צה"לי או יישוב סמוך. צה"ל מתכוון להשתמש בתוואי שנותר כשדה ניסויים נגד מנהרות הטרור.

מאז סיום מבצע צוק איתן בקיץ 2014 איתר צה"ל כ-20 מנהרות, אולם התמונות החדשות מראות כי מדובר באחת המנהרות המשמעותיות מכולן: המנהרה עמוקה באופן מיוחד, בניסיון להערים על המכשול התת קרקעי. כמו מנהרות רבות אחרות, כפי שאפשר לראות בתמונות, המנהרה עשויה מלוחות בטון וקשתות, והיא מצוידת במערכות חמצן ואוורור כדי לאפשר לחופרים לעבוד ולחוליות המחבלים לשהות בתוכה.

המנהרה שנחשפה מבוטנת וארוכה, יותר מ-2 קילומטרים אורכה. היא נחפרה מחאן-יונס וחצתה את הגדר, אך אותרה ונבלמה לפני שפגשה את המכשול התת-קרקעי. צוותי החופרים ברחו כשהוחדרו המצלמות של לוחמי ההנדסה לתוך התוואי, אך הם המשיכו לחפור עד הרגע האחרון. קצב החפירה שלהם היה 5 מטרים ביום.

בצה"ל סבורים כי הסיכויים להגיע להסדרה ארוכת טווח עם חמאס ברצועת עזה נמוכים והפערים בין ישראל לחמאס גדולים. לאחר שבחודשים האחרונים היו סימנים להתקדמות, ההתפתחויות האחרונות בזירה המזרח תיכונית שינו את המצב. מהסכמי הנורמליזציה של ישראל עם מדינות המפרץ ועד חידוש התיאום הביטחוני של הרשות עם ישראל, וההתקרבות ביחסים עם איראן – כל אלה מציבים את חמאס במצב שהוא יתקשה להתקדם לעבר הסדרה עם ישראל.

במקביל צה"ל משלים בימים אלה את בניית המכשול התת קרקעי והעילי בגבול הרצועה – שהודות לו נחשפה המנהרה. מתחת לקרקע נמצא קיר הבטון האינדיקטיבי, ומעל – מערך שלם של אמצעי הגנה ותקיפה שזכה לשם "גבול חכם וקטלני". רובוטים, מכ"מים וטכנולוגיות נוספות, שמחוברים כולם זה לזה – במטרה לפגוע בכל מי שינסה לצאת להתקפה לעבר ישראל. בנייתו של המכשול, שנבנה בשלוש השנים האחרונות צפויה להסתיים במארס 2021.

צה"ל מציג היוםאת מערך ההגנה החדש בגבול רצועת עזה, הכולל את החומה התת-קרקעית שמקים צה"ל לאורך הגבול, יחד עם אמצעי לחימה אוטונומיים המגובים באיסוף מודיעין בשטח בזמן אמת. הרעיון פותח לראשונה על ידי מפקד פיקוד דרום, אלוף הרצי הלוי, שהציע שילוב של בינה מלאכותית, סנסורים מתקדמים, ורובוטים באוויר וביבשה, שיאבטחו את מרחב הגבול.

צפו: הדמיית הגנת ׳גבול חכם וקטלני


השבוע ציינו שנה למבצע "חגורה שחורה" אשר מהווה דוגמה ל"מערכה מתוחמת". מדובר בכלי נוסף עבור מקבלי ההחלטות, להשפעה על המציאות הביטחונית בדרום ומענה המותאם להשתנות ארגוני הטרור ברצועת עזה לאורך השנים. מטרת המערכה המתוחמת היא לאפשר פגיעה משמעותית בארגוני הטרור, תוך זמן קצר ללא היגררות למערכה רחבה ותוך שינוי הסטטוס קוו. כך נעשה במבצע "חגורה שחורה". התפיסה אשר פותחה בשנה האחרונה בפיקוד הדרום מתווספת למנעד האופרטיבי בפיקוד כשלב בין סבב לחימה לבין מערכה רחבה ומהווה יכולת נוספת בארגז הכלים של צה"ל.

בצה"ל אומרים כי מתוך הבנה כי לצד השקעה רבה ביכולותיו ההתקפיות של צה"ל, יש להישען גם על יכולות הגנה חזקות, על מנת שהישגי ההתקפה לא יקוזזו בהישגי אויב בשטחנו, פותחה תפיסת ההגנה הרב ממדית והתחיל פיילוט "גבול חכם וקטלני" בחטיבה הצפונית באוגדת עזה.

תפיסת ההגנה הרב ממדית בנויה על המפגש בין טכנולוגיה, מודיעין ויכולות מבצעיות והיתוכן לכדי הגנה אחרת, המתבוננת על כל הממדים: יבשה, תת קרקע, אוויר, ים וסייבר ומתבוננת גם על הקשרים שביניהם. הגנה זו מאפשרת לזהות באמצעות ניטור ולסכל באמצעות יכולות התקפה החוצות בין הממדים השונים ומביאות לפעולה חדה וממוקדת לסיכול התקפת האויב ולפגיעה בפעיליו וביכולותיו.

ההגנה הרב ממדית היא בהכרח גם הגנה קטלנית המאפשרת מתן מענה חזק כנגד יכולת שהאויב תולה בה תקוות רבות. ההגנה שואפת לשלב בתוכה גם מרכיבים רובוטיים אוטונומיים, לצד ובשיתוף הכוחות הלוחמים. נדגיש כי ההגנה הרב ממדית אינה תחליף ללוחמים, אלא כלי בידיהם שנועד לשפר את יכולתם להגן בצורה חכמה וקטלנית, תוך חיזוק ביטחונם.

כחלק מהתפיסה החל פיילוט "גבול חכם וקטלני" בחטיבה הצפונית באוגדת עזה, תוך שיתוף פעולה עם זרוע היבשה, חיל האוויר, אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה והתעשיות הביטחוניות, ובו מתנסים בטכניקות קרביות ואמל"ח שונה כדי להגיע למענה המשפר את ביטחון היישובים והכוחות. הפיילוט נמצא בתהליכים ראשוניים ולאחר התנסות בכלים השונים ופיתוח טכניקות קרביות מותאמות, יוחל על גזרה מתוחמת בחטיבה הצפונית.

מטרת הפיילוט היא להגיע למערכת מבצעית רב ממדית, גמישה ומשתנה, מבוססת יכולות טכנולוגיות מתקדמות, המאפשרות אחיזת שטח מיטבית, עיבוד, מיצוי והנגשת המידע לשם הפיכתו לפעולה מבצעית מהירה וקטלנית, באמצעות סד"כ מבצעי וטכנולוגי, המאפשרת מניעת הישגי אויב ושלילת יכולותיו במרחב הגבול.

עשרת העקרונות לפיילוט "גבול חכם וקטלני": שיפור יכולת ההגנה תוך חיזוק ביטחון הלוחמים. הגנה חדשה- דרכי פעולה חדשות, התאמה למאפייני השטח והאויב.השתנות ולמידה מתמדת- שבירת השגרה, הונאה. מענה רב מימדי- כלים אוויריים, יבשתיים, ריבוי סנסורים. שיפור הקטלניות- הפעלת כלים בעלי יכולת תקיפה. מיצוי הסד"כ הלוחם לפעילות מבצעית (פעילות התקפית והגנתית). חיזוק העתודות לאירוע מתפרץ. יצירת הדדיות בין כוחות אוטונומיים בעת פעולה במרחב בין הגדרות. פעילות חשאית- חתימה נמוכה, ניצול התווך האווירי והיבשתי. יכולות איסוף וחקר- סריקת שינויים בקרקע.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture