תחקיר קובע: המטרו של גוש דן יעבור תחת בתי קברות ויהיה אסור בנסיעה לכהנים

תחקיר שפורסם הבוקר ב'יתד נאמן' בשיתוף ארגון "התאחדות הכהנים" קובע כי לפי התוכניות שנמצאות בשלבי אישור אחרונים בוועדה הארצית לתשתיות לאומיות, קווי המטרו יעברו מתחת לשולי שלושה בתי קברות ובבית קברות נוסף באמצעו. בעקבות כך כהנים לא יוכלו להשתמש במטרו

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בנימין י. רבינוביץ / יתד נאמן

עבודות התכנון על הפרוייקט המגה שאפתני ותחבורתי הגדול ביותר שנעשה כיום בישראל – ה"מטרו" – נמצא בשלבי תכנון ואישורים מתקדמים, אשר ביום מן הימים, בעוד כ-12 שנים לפי התכנון, ולפי הניסיון מספר שנים נוספות, יתן פתרון תחבורתי רציני ויסודי בשלושה קווי מטרו תת-קרקעיים, אשר יכלול 22 רשויות, 110 תחנות באורך של כ-140 קילומטר, מפתח תקוה במזרח, רחובות בדרום ורעננה בצפון, בעלות כוללת של כ-150 מיליארד שקל, ושוב, באומדן ראשוני בלבד ולא סופי, וגם כאן, בסבירות גבוהה לאור ניסיון העבר של הרכבת הקלה בירושלים ובגוש דן, שהעלות תגדל בצורה משמעותית מאוד.

הפרוייקט שכבר הושקעו בתכנונו מאות מיליוני שקלים, אמור גם לעבור בחוק מיוחד אשר יצורף לחוק ההסדרים לקראת אישור התקציב הבא (ראה מסגרת), נמצא במוקד מחלוקות רבות מצד ראשי עיריות, כל אחד וטענותיו, הן לגבי מיקום התחנות, מספרם, ועוד כיו"ב, אולם מתחקיר של "יתד נאמן" שנעשה בליווי ארגון "התאחדות הכהנים" מתברר, כי לפי התוכניות שכאמור נמצאות בשלבי אישור אחרונים בוועדה הארצית לתשתיות לאומיות, קווי המטרו יעברו מתחת לשולי שלושה בתי קברות ובבבית קברות נוסף ממש באמצעו, כאשר משמעות הדבר היא, לאור ההנחה שטומאת קברים הינה טומאה רצוצה שיורדת עד לתהום, שכהנים לא יוכלו להשתמש בכל קווי המטרו, גם במקומות בהם הרכבת התחתית אינה עוברת מתחת לבית קברות.

הגאון רבי יחיאל פישהוף שליט"א הידוע כבר סמכא גדול בכל עניני טהרה, והכרעותיו מקובלות על מרנן ורבנן גדולי התורה וההלכה שליט"א (מחבר הספר "טעם ודעת" על הלכות טומאת מת) התבקש ע"י בית רשכבה"ג מרן שר התורה שליט"א להביע את חוות דעתו – דעת תורה והלכה – בענין מורכב זה, "בהיות ומרן שליט"א סומך ידו על הכרעותיו בכגון דא", וכתב את הדברים הבאים: "היות ושמעתי כי הרכבת המכוננת בגוש דן עומדת לעבור מתחת ביה"ק, והנה לרוב ראשונים אסור לכהן לנסוע מתחת לקבר, ולדעת מהר"מ כל המנהרה נאסרת, כיוון שהטומאה אחר שבוקעת למטה מתפשטת בכולה. ע"כ ודאי שעפ"י דין חייבים להסיט את תוואי המנהרה, או לחילופין לעשות אהל טפח פנוי ע"ג המנהרה תחת מקום הקברים באופן שהטומאה המגיעה לשם לא תרד לתוך המנהרה".


תוואי הרכבת בהוד בשרון מתחת לבית הקברות

הגאון הגדול רבי דוב לנדו שליט"א הצטרף לדבריו של הגר"י פישהוף שליט"א, ובמכתב מיוחד שכתב בענין זה (באור לג' כסלו תשפ"א) גם קרא לכל מי שיוכל לתת את ידו לביעור המכשול החמור. "ראיתי את דברי הגאון ר' יחיאל פישהוף שליט"א בעניין המנהרה המיועדת לרכבת שעוברת תחת בתי קברות. ולשיטת מהר"ם כל המנהרה נאסרת לכהנים שטומאה בוקעת לשם מתפשטת ככולה. ומלבד זה כשעוברים מתחת לקברות ממש העניין חמור יותר, כיון שרוב הפוסקים סוברים שהטומאה בוקעת לשם, ודבר זה הוא מכשול גדול לכהנים שיעשו דרכם ברכבות אלו. וחובה לעשות כל מה שאפשר או לשנות את תוואי המנהרה או לחילופין לעשות אהל פנוי ע"ג המנהרה תחת מקום הקברים. כאמור, העניין חמור מאוד ויש לתקנו בהתייעצות עם הרב הנ"ל שבקי היטב בעניינים אלה, ואשרי כל הנותן יד לביעור מכשול חמור זה לכהנים כחובה המוטלת על כולם למנוע טומאת כהנים, אך טוב וחסד באהלו לאי"ט וירווה נחת מכל אשר לו".

הגאון רבי שמואל דוד הכהן גרוס שליט"א, רב דחסידי גור באשדוד הצטרף למכתב וכתב: "כיהודה ועוד לקרא, אצטרף ג"א למכתבו של הגאון הרב דב לנדו שליט"א". גם הרבנים הגאונים רבי דוד הכהן מונק שליט"א ורבי יוחנן לומברד שליט"א מחברי הספר "טהרת הכהנים" וחברי בית דין "טהרת הכהנים", עוררו על המכשול החמור שעלול להיווצר כתוצאה מהקמת הפרוייקט בצורתו הנוכחית.


תוואי הרכבת בבני ברק בשולי בית הקברות

במסגרת זו, לא נעסוק בפרטי ההלכה של דיני הטומאה במנהרות מתחת בתי קברות, ורק נפרט באילו בתי קברות מדובר. במכתב מפורט שנשלח בענין זה למשרד התחבורה ולסגן שרת התחבורה ח"כ הרב אורי מקלב, מפורטים כל בתי הקברות שבהם תוואי המטרו עובר, כך גם האפשרויות המעשיות לפתרון ענין טומאת הכהנים.

א. קו M1 צפון (תתל 101/ב) מתוכנן לעבור מתחת לבית העלמין נווה הדר – הוד השרון, יש להסיט את התוואי.
ב. לגבי המיקומים והקווים דלקמן יש לוודא בעת התכנון והביצוע שהתוואי לא יעבור מתחת לקבר או חלק מקבר:
קו M3 (תתל 103) מתוכנן לעבור בצמוד מאד לבית העלמין קריית שאול תל אביב.
קו M2 (תתל 102) מתוכנן לעבור בצמוד מאד לבית העלמין נחלת יצחק גבעתיים.
קו M2 (תתל 102) בחלופת ר"ג מתוכנן לעבור בצמוד מאד לבית העלמין בבני ברק.

במכתב כאמור, בקשו לפעול כעת בשלב התכנון שקו המטרו לא יעבור מתחת לבתי הקברות הנ"ל. כמו"כ מוצע פתרון נוסף, "והוא הנחת גגון מעל חלק המנהרה הנמצא מתחת לקברים, אך בפתרון זה, גם אם יהיה מוטמע כתנאי בתכנית הסטטוטורית, ישנו חיסרון מהותי של חוסר פיקוח לאור היות מנהרות הנסיעה חסומות לכניסת אדם. לגבי בית הקברות בבני ברק צויין במכתב, כי ככל הנראה כעת, חלופת ר"ג לא תאושר וממילא לא אמורה להיות בעיה.

בעקבות הפניה, נכנס סגן שרת התחבורה הרב אורי מקלב לעובי הקורה, וכבר קיים שיחות ראשונות עם גורמים הקשורים לפרוייקט. בשיחה ל"יתד נאמן" אמר הרב מקלב, כי במהלך עשרות השנים האחרונות, בפרוייקטים תחבורתיים וכן במבני ציבור שונים, התחשבו כל הגורמים בענין טומאת כהנים, שכן אי מתן פתרון הלכתי, מונע מציבור גדול לנוע בכבישים אלו וכן להכנס למבני הציבור. "אפשר לפרט אין ספור דוגמאות, ששרים ומנכל"ים שאף שאינם נמנים עם ציבור שומרי התורה, הבינו את החשיבות הגדולה לתת פתרונות לפי ההלכה, וכך פעלו הלכה למעשה".


תוואי הרכבת בקרית שאול בשולי בית הקברות

הרב מקלב סיפר על השתלשלות הדברים, בעת שנבנה בנין בתי המשפט בבאר-שבע, כאשר במהלך חפירת היסודות לבנין הגדול, נתגלו קברים. "שר המשפטים באותם ימים, פרופ' דוד ליבאי, פעל באופן נמרץ, כדי להסדיר את הבניה בצורה כזו שמחד לא יחוללו הקברים והם יישארו במקומם, ומאידך הדבר לא תמנע כניסת כהנים לבנין. כדי להסדיר את הענין, נדרש תוספת תקציב משמעותית לפרוייקט, וכך נעשה. כך גם נעשה במהלך סלילת כבישים ברחבי הארץ, שנבנו 'כיפין' כדת וכדין, כדי שכהנים יוכלו לנסוע על כבישים אלו".

כתבנו מציין בהקשר זה, את סיפורו של השייח' עלי, אשר לפי סיפור העם הערבי הדמיוני נקבר בתשע מקומות ברחבי הארץ, כאשר אחד ה"קברים" שלו מצוי במרכז שער הגיא, במקום בו מתרחקים בין הנתיב העולה לירושלים לבין הנתיב היורד ממנו, כאשר בתווך, בין העצים, נמצא "קברו" של השייח עלי. גם כאן, שונה תוואי הכביש בעלות כספית ניכרת מאוד, כדי להמנע מהזזת "קברו" של השייח'. "זו עוד דוגמא", אומר הרב מקלב, "שראינו איך המדינה משקיעה סכומי עתק כדי להמנע מפגיעה בקבר סיפורי של שייח' מוסלמי, ובוודאי שגם במקרה הזה שלפי ההלכה, יש טומאת כהנים במנהרות המטרו, אשר ימנע מציבור עצום של כהנים להשתמש בו, שאנחנו מחוייבים לפעול בכל הדרכים, על-מנת להסדיר את הענין על הצד הטוב ביותר".

הרב מקלב אמר עוד לכתבנו, כי במגה פרוייקט תחבורתי זה של המטרו, בו יושקעו לפי האומדן הנוכחי כ-150 מיליארד שקל, הרי שחובה להשקיע את כל הדרוש כדי לפתור את עניין טומאת הכהנים. "מהבדיקה הראשונית שעשיתי אני יכול לומר, שב-3 בתי קברות (בני ברק, קרית שאול ונחלת יצחק) מדובר בהשקעה ממש קטנה כדי להסדיר את הענין, ואילו בבית הקברות נוה הדר בהוד השרון שהתוואי עובר ממש באמצעו של בית הקברות, יהיה צורך בהשקעה גדולה יותר במידה ויהיה צורך להזיז את התוואי ולחילופין, בפתרון הלכתי אחר, אבל מחובתנו לעשות הכל כדי להסדיר את הענין על הצד הטוב ביותר, ובימים הקרובים תתקיים ישיבה עם כל הנוגעים בדבר, יחד עם נציגי 'התאחדות הכהנים', כדי לבדוק את הפתרונות הישימים של הענין".

הגאון רבי אליהו בייפוס שליט"א, ביקש באמצעותנו לפנות בפניה אישית לציבור הכהנים והישראלים בכל אתר ואתר. "התאחדות הכהנים בנויה על כמה מתנדבים, ואנו ומייחלים למתנדבים נוספים ברו"ג, אך בעיקר הארגון בנוי על הציבור הרחב, כאשר חלק גדול מהמידע הגדול שמתקבל בארגון, אם זה לגבי טומאת כהנים בבתי חולים, בתי קברות, עצים, מסלולי טיולים, כבישים ועוד, מקורו בערנות של הציבור".

לדבריו, מצופה מהציבור הרחב, להעביר כל שאלה וכל חשש כדי שניתן יהיה לבדוק את הענין. "אנחנו גם מנסים לערוך את המידע שיהיה נגיש לציבור, וכן אנו פועלים להכין אפשרות מיוחדת באמצעות תוכנת וויז, שתסייע לכהנים היכן אפשר והיכן אי אפשר לנסוע, וכל מי שיכול לעזור לנו בענין, יבוא על הברכה. כן יש גם אפשרות להעביר ולקבל אינפורמציה בכתובת המיל של התאחדות הכהנים [email protected] ובטלפון 072-2722901 וכן בבית הוראה טהרת הכהנים 02-5862153.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture