מאירים את העיר • היסטוריה: ברובע ו' באשדוד

.

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

בשטיבל דחסידי בעלזא שברחוב אבוחצירא באשדוד סערו הרוחות בשבוע החולף, לכאן או לכאן, אזוי צו אזוי…

ובכן מה קרה, הסכיתו ושמעו, לפני שנה וחצי, גמרו אומר חברי השטיבל יחד עם העסקנים הצעירים והנמרצים, לבנות שלד בנין למשכנם הקבוע, אותו בנו בדמים תרתי משמע, אברכים שרובם בני תורה או בעלי בתים מעוטי יכולת הוציאו הלוואות על חשבונם לטובת בניית הבית הרוחני שלהם.

ארבע עשרה שנה, חלפו מעת פתיחת השטיבל במקום שכור צר ודחוק, כאשר שמו הטוב של השטיבל, איכות התפילה וקביעות התורה יצא למרחקים, כשהדומ"ץ החשוב הרה"ג ר' אלחנן וינד שליט"א עומד בראשו, מנווט את דרכו בדרך רבותינו הק' לבית בעלזא, כל באיה יודו ויברכו וישבחו על האחדות והרצינות השוררת בין חבריה.

מאז נוספו לגור באזור רובע ו' מאות משפחות מאנ"ש, כשאין להם מקום כלל בו יכולים הם להתפלל וללמוד ברוגע ובישוב הדעת, ולהיטהר במקווה טהרה.

הדחיפות לעבור מהמיקום הנוכחי בגלל תת התנאים שבו, אין בו מקום כלל להתפלל עבור הילדים הרבים כן ירבו, בנוסף לצרכים הקהילתיים המינימליים החסרים באזור המתחרד, מנינים לתפילה, היכל ללימוד התורה, אולם שמחות ומקוה טהרה, הכריחו את הקהל הקדוש, להתאסף ולהתכנס ולטכס עצה, מה לעשות כדי לגמור את פנים הבנין, שיוכלו בקרוב לעבור ולחנכו לתפארת.

המצב בשטיבל הדחוק הפך מיום ליום לקשה מנשוא, אברכים צעירים הפכו להורים לצעירי הצאן בלע"ר כ"י, גדיים נעשו תיישים, האברכים המבוגרים החלו להשיא את צאצאיהם, הצפיפות והדוחק רבתה, כשאין מקום לילדי החמד להתפלל בו, ומי מדבר מלהתכנס בזמני שלש סעודות וכדומה, כשאין מקום בו יוכלו לערוך את שמחות הקידושא רבה, ומי מדבר מעזרת נשים שיש רק חדרון צר בלי שירותים מינימליים, בו יכולים בדוחק לבוא ולענות 'ברכו'.

אורח כי יקלע למקום, יתמה וישאל לעצמו, הזאת שטיבל של חסידי בעלזא, האם כך נראה מקום תפילה של אברכים ההולכים בדרכי רבותינו הק' אשר מסרו את נפשם לבניית בתי מקדש מעט.

 

מכריעים ומאירים…

וכאן הגענו לנקודת מפנה דרמטי ומחולל שינוי, הכנס המדובר כ"כ, שהתקיים במוצאי שבת שעעל"ט היה הוא שהכריע את עתיד הקהילה ועתיד דורותיו!.

באחדות ובתמימות דעים באו כולם דרוכים בלב פועם ומלוכד, כאשר השולחנות ערוכים בפאר ובטוב טעם לסעודת מלוה מלכה חגיגית. מנחה הערב הרב אלי' שמוטץ פתח את הכנס בקריאת הצלה, המצב של השטיבל במיקום הנוכחי בלתי נסבל, עלינו להכריע כאן ולהיות כנחשונים לקפוץ למים, ולא להרים ידיים נוכח הקשיים והמניעות שצצים לקראת הכניסה לבנין בית מדרשנו.

אחריו כיבד את הדומ"ץ הנערץ, שבדברים היוצאים מהלב ביטא את הכאב והצער על המצב הנוכחי, וקרא בקריאת קודש, שבוודאי כוחות הטומאה פועלים בכל הכוח לעצור את הרחבת גבולות הקדושה ברובע ו', ועלינו לצאת כחשמונאים בשעתם עלי קרב, שנוכל לחגוג בקרוב חנוכת הבית.

אחר פרקי שירה נעימים שנשמעו מחברי המקהלה המנצחת בידי אמן הרה"ח ר' שמואל פרידמן מחברי ביהמ"ד, הוקרנה בפני הציבור שו"ת זכרונות קדומים מעבר והווי השטיבל, ע"י הרב חיים צבי פינצ'בסקי, מראשוני המתפללים וחבר וועד קרן הבנין.

כעת הגיע מועד ההכרעה, על הבמה עלו הרה"ג פנחס ברייער והעסקן הדגול הרב יעקב גרוס יו"ר קרן הבנין, ובשלהבת אש קודש הלהיבו את הציבור למען המטרה הקדושה, כאשר הזכירו את גודל השעה ונחיצות הזמן, שאם לא עכשיו אימתי, והעבירו את המסר לקהל, שכך לימדנו כ"ק מרן האדמו"ר מבעלזא שליט"א, 'ויתן ויחזור ויתן', ואף שהאברכים כבר מסרו מלחמם הדל, עלינו ללמוד מעקשנות דקדושה שהיה בשעת בניית ההיכל, כשחזרו שוב ושוב במגביות עבור השלמת הבנין, ואף מר"ש התבטא בשעתו, "איך לערן אויס דעם עולם וויאזוי צו געבן".

באמצע מעמד ההכרעה התקבל בכבוד גדול, אחד מבני המלוכה שבא בשליחות הקודש, נטע שעשועים הרב נתן נטע שליט"א נכדו חביבו של כ"ק מרן האדמו"ר מבעלזא שליט"א, והעביר מטבעות קודש ממר"ש לתורמי הבנין, והאציל מברכתו ואף נאם לכבוד האירוע

יחד עם הציבור עקב אחר השתלשלות הבנייה, כאשר לפני הקהל הוקרנה דו"ח ההוצאות וההכנסות שנכנסו ויצאו מקופת קרן הבנין על כל שלביה ופרקיה ודקדוקיה, עד לרגע זה בו אנו זוכים שהבנין עומד על תילו מצופה באבני חן, כל זאת עקב מסירות נפשם של האברכים, ונדבת לבם של הנגידים שבעם, וגם תקציב מיוחד שהתקבל מעיריית אשדוד בהשתדלות העסקן הדגול ר' אפרים ובר שליט"א חבר העירייה.

אחרי זה הראו בנתונים מדוייקים, כמה עדיין חסר לגמר עבודת פנים הבנין, ומה התוכניות לעתיד – בשלב ב', כאשר הוכח לעין כל, שנוכל להכריע היום, אם נזכה להיכנס ולחנוך את ביהמ"ד החדש בעוד כחצי שנה.

רגע ההכרעה הגיעה, האש הורגש באוויר, כאשר הציבור הראה את נכונותו ואומץ חילו, כשבתוך 22 דקות הכריעו בדעה אחת והתחייבו במסירות עצומה, להשיג עד כחודש את הסכום החסר המעכב בעדם להיכנס לבית המדרש החדש, אם מכיסם הפרטי ואם בגיוס חברים ואנ"ש דחסידי בעלזא בארץ ובעולם.

כאן עלה הרה"ח אברהם פרסטר חבר וועד קרן הבנין ומי שהשקיע אנרגיות רבות לארגון המעמד ולהפקת המצגות והתכנים במקצועיות ובמסירות, ר' אברהם הציג את תכנית הפעולה ולו"ז היעדים לגיוס כל הכסף הנותר, בעיסקה משולבת ומנצחת של מכירת שאר המקומות, תקצוב עירוני, והשלמת המשכנתא, בכפוף ובמקביל לגיוס מספר הזהב של כל הקהילה.

הסכומים הגדולים שקבלו על עצמם חברי השטיבל, הפתיעו את כל הנוכחים כאשר המפחית לא הפחית מלקבל על עצמו עול השגת עשרת אלפים שקלים חדשים טבין ותקילין, אותו יביא בעז"ה במשך הימים הקרובים במהלך ימי ההתרמה.

באמצע אף התקבלה בשורה מרנינה, משפחת קליין בהשתדלות הנגיד הרה"ח ר' יו"ט קליין, הוסיפו על חלקם בבנין, ומלבד מטבח החסד על שם אמם ע"ה, הוסיפו כעת רבע מליון ₪… לבניית ארון קודש מפואר אשר בו יכניסו את ספרי התורה, ביניהם הספר שתרמו לעילוי נשמת אמם.

אחר מעמד ההכרעה יצאו כל הקהל הקודש בריקודים של שמחה, ופצחו בשירת 'בורא עולם בקנין השלם זה הבנין', הרגשות גאו והתרוממו טפחיים מעל הקרקע, יחד עם נכד מר"ש שאף רקד במיוחד עם עסקני קרן הבנין, בלבבות נרגשות יצאו מן המעמד, ביודעם שבכח הרבים ובברכת קדשו של כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א יכול נוכל לה ובעז"ה בקרוב ממש נזכה לחגוג את חנוכת הבית.

בטוחים אנו שכלל חסידי בעלזא לא יעמדו מנגד, כי המלחמה הוא על הבית ממש, לכאן או לכאן, ורק יחד נצליח לגייס את הסכום נוכל לשנות בעז"ה את כל האזור החילוני למוטב, יתרחב גבולות הקדושה, יהיה מקום לתורה ולתפילה, נוכל לערוך שמחות בקהילתנו, ונוכל לחנך את ילדינו הטהורים להתפלל וללמוד עמהם בהרחבת הדעת, ונגיע לחנוכת הבית אי"ה במהרה – בעזרת לבבות אנ"ש שיכריעו ויאירו את העיר אשדוד באור יקרות!.

כחשמונאים בשעתם אנו יוצאים בקריאת "מי לה אלי"!, בני הקהילה קבלו על עצמם עול כבד של גיוס סכומים גבוהים כדי להבטיח את עתידם ועתיד ילדיהם ומצפים הם לעזרת תושבי העיר והשכונה בימי ההתרמה להגיע ליעד הנכסף והקריטי להמשך עתיד האזור והעיר!

הנאום שנגנז…

דברים היוצאים מהלב מפי הרב ר' אלימלך נתן נטע שליט"א נכד כ"ק מרן אדמו"ר מבעלזא שליט"א

א גוטע וואך  

האמת היא שהכנתי לעצמי לומר כמה דברי תורה לקהל המתאספים כאן, אך אחרי שהייתי עדות להכרעה האמיצה שקיבלתם על עצמכם, אני מעדיף להביא לפניכם את רגשות ליבי ההומים בעודי עומד ומשתומם ממה שראה עיני במעמד גדול זה.

זו פעם הראשונה שאני משתתף בכנס כעין זה, ואני מלא וגדוש בהתפעלות עצומה, לראות איך שאברכים מוכנים ועומדים בהתלהבות וחסידישע ברע'ן להטות שכמם ולקבל עליהם חלק ממשא הכבד הרובץ על העסקנים, ועיקר מטרתכם להרבות כבוד ה' וכבוד בית בעלזא בהבאת נדבת לבבכם למען בית מקדש מעט זו. בעזר השם אמסור לזקיני כ"ק מרן אדמו"ר שליט"א מה שראו עיני, ואני בטוח שירווה נחת ממכם, וברור לי שעם אברכים כאלו אין לו מה להתבייש להקביל פני משיח צדקינו.

אמנם ביקרתי כבר בבית מדרשיכם בעבר בעת שמחה משפחתית, וכבר אז ראיתי את האוויר דקדושה וההתלהבות בתורה ובתפילה המורגשת בבית מדרשיכם, אך בעת הזאת מורגש ביתר שאת ההוייה והרוח הרוחני של השטיבעל, כשכל אחד קטן כגדול חי עם השני באחדות נפלאה ביותר.

מה נאה להתאים להתכנסות זאת מאמר חכמינו ז"ל על הפסוק 'ושכנתי בתוכם' – "בתוכה לא נאמר אלא בתוך כל אחד ואחד", ואכן ברור שכשבונים בית לה' יש בה השראת השכינה, ומה שהוסיפו חז"ל 'בתוך כל אחד ואחד' אפשר לומר שהכוונה, שכאשר מרחיבים גבולות הקדושה ומרבים כבוד שמים בבניית בית מקדש מעט לשכינה הקדושה, הרי זה מביא השפעות טובות 'בתוך' ולכל אחד ואחד בעניניו הפרטיים, ובוודאי יעזור השי"ת שכולכם תזכו להרחבת הדעת, בני בריכי, מזוני רוויחי וכל מילי דמיטב.

השי"ת יעזור שתזכו לברך על המוגמר בקרוב ובניקל, ותזכו להרבות כבוד שמים ברובע זו שצריך כל כך לאור כזה שיאיר את כל הסביבה, ותזכו לסייעתא דשמיא על כל צעד ושעל, ולהשראת השכינה מתוך נחת דקדושה, עד ביאת גואל צדק ומלכינו בראשינו במהרה בימינו אמן


 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture