עשור למלחמת האזרחים בסוריה: מאות אלפי הרוגים, מיליוני עקורים ואסד אחד

היום לפני עשר שנים הפכו המהומות העממיות בעיר הדרומית דרעא למחאה אלימה שסחפה את סוריה כולה למלחמת אזרחים • מאות אלפים נהרגו, מיליונים הפכו פליטים - אך עדיין הרודן בשאר אסד נותר על כס השלטון וטרם רואים את הסוף • מיוחד

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מלחמת האזרחים בסוריה החלה בהשפעת מהפכות האביב הערבי בתוניסיה, במצרים ובלוב לפני 10 שנים בדיוק. מאות בני אדם שיצאו להפגין נגד משטר אסד בעיר הדרומית דרעא לא חשבו שבמחאתם על השחיתות השלטונית הם פותחים תקופה אפילה בהיסטוריה של המדינה שתגבה את חייהם של מאות אלפי בני אדם.

המחאה החלה כמחאה עממית שלווה שפרצה במחוז דרעא הדרומי בחודש מארס 2011. לאחר שאזרחים סורים מכל המעמדות והעדות במדינה הזדעזעו ממעצרם של 15 סטודנטים צעירים, שכל פשעם היה ריסוס כתובות נגד המשטר.

בתוך ימים התפשטה המחאה גם לערים אחרות, ו-15 במרץ 2011 (היום) נחשב למועד שבו ההתקוממות הפכה לכלל-ארצית ושבו החלה למעשה המלחמה. כאמור, לאורך המלחמה נהרגו מאות אלפי בני אדם. מרכז המעקב הסורי אחר זכויות אדם פרסם היום נתונים מהם עולה כי 388,652 בני אדם מתו במלחמה. יצוין כי מספר זה הוא מספר המתים הרשמי, אך הערכות מדברות על יותר מחצי מיליון מתים.

לפי הארגון שמושבו בבריטניה ושמזוהה עם האופוזיציה הסורית, בין ההרוגים 117,388 אזרחים – מתוכם 22,000 ילדים. ראש הארגון, ראמי עבד אל-רחמן, טוען כי 2020 הייתה השנה הכי פחות קטלנית מאז תחילת המלחמה, ובמהלכה נהרגו קצת יותר מעשרת אלפים בני אדם.

אוכלוסיית המדינה מנתה לפני המלחמה 23 מיליון נפש. כמחצית מהאזרחים נמלטו מבתיהם – מתוכם 5.6 מיליון הפכו לפליטים במדינות שכנות או באירופה. כמיליון ילדים נולדו כפליטים בגלות. כ-6.5 מיליון סורים הפכו לפליטים בתוך ארצם, רבים מהם חיים במעוז המורדים הגדול האחרון באידליב, שם שולטים ארגונים ג'יהאדיסטיים. חלק גדול מהפליטים הגיעו ללבנון השכנה שאוכלוסייתה מונה בסך הכל כחמישה מיליון איש אך היא מארחת כמיליון פליטים.

סורים רבים לא יכולים לחזור לבתיהם מהסיבה הפשוטה שהבתים נהרסו במהלך הלחימה הקשה, אך אחרים חוששים שמשטר אסד יחייב אותם להתגייס לצבא או ינקום בהם. לפי הארגון הסורי לזכויות אדם, כ-200 אלף איש מוגדרים נעדרים.

עוד עולה מנתוני הארגון כי קיימים תיעודים של לפחות 16 אלף מקרי מוות בבתי הכלא של המשטר מאז פרוץ המלחמה ב-2011. עם זאת, בארגון אמרו כי המספר האמיתי ככל הנראה גבוה יותר, משום שהם לא כללו 88 אלף איש שלפי ההערכות מתו מעינויים בבתי הכלא של המשטר.

הקרבות דעכו בשנה החולפת בזכות הפסקת אש בצפון-מערב המדינה בין משטר אסד הנתמך על ידי רוסיה לבין המורדים הנתמכים בידי טורקיה, בנוסף למאמצים לבלימת התפשטות מגיפת הקורונה.

למרות ההרס והחורבן הנשיא אסד נותר בשלטון, כיום, אסד שולט ביותר מ-60% משטחה של סוריה בזכות התערבות של רוסיה מאז 2015 לצד משטרו ותמיכת איראן, חיזבאללה ומיליציות שיעיות אחרות שמפעילה טהראן. כוחות אלו הביאו לסדרת הישגים צבאיים נגד הארגונים הג'יהאדיסטיים, בראשם דאעש, ונגד כוחות המורדים, עם תחילת הכוחות הפרו-איראניים נוכחים בשטחים שונים במדינה, וישראל מנהלת מלחמת התשה נגד ניסיונות איראן להתבסס בסוריה.

האזורים בהם המשטר טרם השיג שליטה הם מחוז אידליב בצפון, שבשליטת המורדים הנתמכים על ידי טורקיה, ושטחים בצפון-מזרח המדינה המוחזקים על ידי כוחות כורדיים הנתמכים על ידי ארצות הברית.

למרות המחיר הכבד ששילמה סוריה בחיי אדם והתפרקותה של המדינה, הרודן בשאר אסד נותר על כס השלטון. זאת על אף מעשי הטבח האכזריים, השימוש שעשה בנשק כימי כנגד בני עמו והמחיר הכבד ששילמה האוכלוסייה האזרחית בסוריה, שנותרה מצולקת ושסועה ולמעשה נמצאת תחת כיבוש רוסי ואיראני, תוך שפעילי ארגון הטרור הלבנוני חיזבאללה עושים במדינה כרצונם.


הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture