Miriam Alster/Flash90

המח"ט טוען: "התנגדתי לפעילות, חטיפת החיילים יכולה הייתה להימנע"

מי שהיה מח"ט גבעתי ב"צוק איתן" התייחס בהרצאה לתקרית שבה נהרגו שלושה לוחמים: "לא היה נכון לצאת לאיתור המנהרה בהפסקת אש" • לדברי עופר וינטר, "קשרתם ללוחמים שלנו את הידיים בכך שהכנסתם אותם למבצע תוך כדי הפסקת האש"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אירוע שלא פורסם ממבצע "צוק איתן" מסעיר בימים האחרונים את צה"ל. מדובר בהתנהלות שקדמה לאירועי "יום שישי השחור", שבו נהרגו רס"ן בניה שראל, סגן הדר גולדין וסמ"ר ליאל גדעוני בפעילות של סיירת גבעתי שהסתבכה. הדר גולדין אף נחטף על ידי חמאס.

הפעילות המדוברת התבצעה ביום שישי, 1 באוגוסט 2014. באותו בוקר הוכרזה הפסקת אש למשך 72 שעות, ביוזמתם של מזכ"ל האו"ם באן קי מון ושר החוץ האמריקני ג'ון קרי. למרות הפסקת האש, יצא כוח בפיקודו של שראל לפעילות לאיתור מנהרה באזור רפיח. מחבלים שיצאו ממנהרה תקפו את הכוח, הרגו את שלושת הלוחמים וחטפו את גופתו של גולדין, שמוחזקת מאז בעזה.

הבוקר נחשף בישראל היום כי בהרצאה שנשא בחודש שעבר בפני חניכי קורס מח"טים, חשף תא"ל עופר וינטר כי התנגד לפעילות הזאת. וינטר פיקד על חטיבת גבעתי במהלך "צוק איתן", ולדבריו סבר כי לא נכון לצאת לפעילות בזמן שהוכרזה הפסקת אש. וינטר העריך כי הסיכון לכוח גדול מהסיכוי לאתר את המנהרה, והביע חשש מכך שהפעולה תסתבך.

ערב הפעילות הביע וינטר את התנגדותו בפני מפקד האוגדה דאז מיקי אדלשטיין, שהחליט בכל זאת לאשר אותה. עמדתו של אדלשטיין נסמכה על כך שהמודיעין העדכני של השב"כ וצה"ל מאותו היום קבע מפורשות כי באזור רפיח עובר תוואי של מנהרה התקפית, שטרם אותרה למרות כמה מבצעים שקיים גדוד הסיור של גבעתי בגזרה.

וינטר סיפר בהרצאה, "קשרתם ללוחמים שלנו את הידיים בכך שהכנסתם אותם למבצע הזה תוך כדי הפסקת האש. התעקשתי שאם המלחמה מסתיימת, לא נכון להיכנס להרפתקה הזו. גם ככה לא גמרנו את כל המנהרות".

לפי הדיווח של הפרשן לענייני צבא וביטחון של ישראל היום, יואב לימור, מאוחר יותר הובאה התנגדותו של וינטר גם בפני אלוף פיקוד הדרום דאז, סמי תורג'מן. בתום דיון ממושך הכריע תורג'מן בעד עמדתו של מפקד האוגדה, וקבע כי הפעילות תבוצע.

"בדבריו של וינטר בהחלט היה טעם, אבל החשש הגדול יותר היה מכך שהמנהרה שידענו שקיימת שם גם תופעל", אמר גורם בכיר שהשתתף בדיון, "קודם לאירוע הזה היו כבר ארבע או חמש הפסקות אש שהתפוגגו, וחמאס כבר הפעיל מנהרות וגם הצליח להרוג באמצעותן ישראלים".

גורם אחר שהשתתף בדיון הזכיר שהמשימה העיקרית של מבצע צוק איתן היתה לאתר ולהשמיד את כל המנהרות ההתקפיות של חמאס, עד לאחרונה שבהן. "לא היתה לנו אז דרך לאתר מנהרות מרחוק. היינו צריכים להגיע פיזית לפיר של כל מנהרה, ורק אז להשמיד אותה. לכן לא היה תחליף לפעילות הזאת". הגורם הזה סיפר כי הפעילות נשענה גם על חוות דעת משפטית, שאישרה כי צה"ל יכול להמשיך במאמץ לפעול לאיתור מנהרות בשטחים שהיו בשליטתו.

גורם שלישי דווקא החמיא לוינטר, ואמר כי התנהלותו בדיון היתה "דוגמה ומופת לאיך מפקד צבאי צריך לנהוג". לדבריו, "וינטר הציג עמדה מקצועית סדורה ומנומקת, וגם הזהיר ממה שיקרה אם תתקבל החלטה אחרת. הוא צדק". עם זאת, גם הגורם הזה הסכים כי החלטתם של אלוף הפיקוד ומפקד האוגדה היתה סבירה, וכי העמדות הסותרות הן חלק משיח מפקדים קבוע שמתקיים, "וטוב שהוא מתקיים".

משפחת גולדין אמרה אמש בתגובה: "תורג'מן, אדלשטיין ו־וינטר הגיעו אלינו בינואר 2015 כדי להציג את תחקיר התקרית, וישבו אצלנו בסלון והתווכחו ביניהם. וינטר אמר מפורשות שהוא נלחם כל הלילה נגד הפעילות הזאת, כדי שלא יהיו לנו נפגעים. לצערנו, גם הוא שכח מאז שחייל שלו נשאר בעזה, והוא לא עושה כלום כדי להחזיר את הדר הביתה. אף אחד לא הסביר לנו מעולם למה שלחו אותם בהפסקת אש כשידעו שחמאס מפר את כל הפסקות האש, ומי נתן את ההערכה המודיעינית שאפשר להיכנס לעזה בהפסקת אש שהתקבלה ללא הסכמת חמאס?"

מדובר צה"ל נמסר בתגובה לישראל היום: "לא נתייחס לתוכן דיונים סגורים ולתחקירים מבצעיים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture