פלאש 90

קווים לדמותו של יוסף פריצקי: פירק את שינוי וידע לנבאות מה בנט יעשה

השר לשעבר שנפטר השבוע, זכה להספד ממשה גפני שהזכיר לו דברים טובים שעשה • כך הפך הפעיל הבולט נגד "הכפיה הדתית" כלשונו לאיש שפירק את מפלגת שינוי של טומי לפיד • וגם: מה חשב על בנט שרכש ממנו את מפלגת המדף "צל"ש"?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

השר לשעבר יוסף פריצקי, או בשמו המלא יוסף יצחק פריצקי, שנפטר השבוע, בלט בעובדת היותו לוחם חריף בציבור החרדי. עוד לפני שנכנס לפוליטיקה, הקים עמותה בשם "עם חופשי", והציק רבות לציבור הדתי והחרדי בנימוק של מלחמה בכפייה הדתית כלשונו.

יו"ר יהדות התורה, ח"כ משה גפני, בחר דווקא להספידו במילים חמות: "הצטערתי לשמוע על פטירתו של ח"כ והשר לשעבר יוסף פריצקי ושולח תנחומים למשפחתו ולקרוביו. פריצקי ז"ל ייזכר כמי שפירק את מפלגת השנאה ועשה דברים טובים רבים, גלויים ושאינם גלויים".

פריצקי, כעורך דין, הגיש עתירות רבות לבתי משפט נגד הציבור החרדי. בין היתר היה בין מתניעי ההליכים המשפטיים על מנת לחייב בחורי ישיבות להתגייס לצה"ל, על מנת לכפות ליב"ה במוסדות החינוך התורניים, ואפילו מלחמה אישית נגד מחזירים בתשובה.

מאמציו אלו, הביאו את טומי לפיד ואברהם פורז לבקש ממנו להצטרף למפלגת שינוי, למרות שבכלל היה חבר מפלגת "רצ", כיום מרצ. בפריימריז של מפלגת השמאל הוא נכשל, אך ברשימת "מפלגת השנאה", כלשונו של גפני – הוא הוצב במקום הרביעי.

הקואליציה בה הייתה חברה מפלגת שינוי, עם 15 המנדטים שלה בממשלה בראשות אריק שרון, זכורה לרע בציבור החרדי. הם קיצצו בצורה דרסטית את קצבאות הילדים, יחד עם שר האוצר דאז, בנימין נתניהו. הם סגרו את משרד הדתות, ביטלו את חוק טל וניסו גם לפגוע בקדושת מוסד הנישואין בישראל.

מאיגרא רמא לבירא עמיקתא, מערכת בחירות אחת בלבד אחרי השיא, המפלגה לא עברה את אחוז החסימה. כמו מפולת שלגים המתחילה מכדור אחד קטן המידרדר מראש ההר הלבן, כך גם את ההתרסקות של שינוי התחיל פריצקי במהלך אחד קטן, אליו נקלע לגמרי בטעות.

מפלגת שינוי רצה בבחירות עם שני דגלים. דגל המלחמה בחרדים ודגל המלחמה בשחיתות. לכן, מה גדולה הייתה המבוכה, כאשר התפרסמו קלטות בהם נשמע פריצקי מדבר עם חוקר פרטי על חיפוש חומרים מפלילים על חבירו לסיעה, אברהם פורז.

החוקר הפרטי בכלל נשלח לפריצקי מסיבה אחרת לגמרי. הוא כיהן באותם ימים כשר האנרגיה, תפקיד בו לא רצה כלל שכן הוא לא אפשר לו להילחם בציבור החרדי ובמה שהוא ראה ככפייה דתית. בימים ההם, נאלץ לקבל החלטה האם לרכוש גז מחברה זו או אחרת, וכחלק מהניסיון להטות את קבלת ההחלטה, נשלח החוקר.

קשר בין פריצקי לבין חברת הגז לא נמצאה, אך כותרת במהדורות החדשות הוא סיפק, מה שהביא את פריצקי להתייצב באולפן בהוראת טומי לפיד, ולהתנצל בפני פורז. בכל זאת, במפלגת שינוי לא הסתפקו בכך, והחליטו לבקש מראש הממשלה אריק שרון לפטר אותו מהממשלה.

פריצקי לא עזב את החיים הפוליטיים, אלא הקים סיעת יחיד בשם "צל"ש – ציונות ליברליות שוויון". התדמית של מפלגת שינוי נפגעה, והתרסקה סופית כאשר יהדות התורה נכנסה לקואליציה בעקבות פרישת מפלגות הימין בשל תכנית ההתנתקות. הישיבה המשותפת עם החרדים בקואליציה, למרות שבסופו של דבר הם פרשו ממנה, פגעה בהם אנושות.

בדרך, הקרב שהתחיל פריצקי מאחורי הקלעים הגיע אל קדמת הבמה, ולעין כל נחשף כי גם האידיאולוגים הגדולים לכאורה של מפלגת שינוי, נלחמים כמו כולם על מקומות סביב שולחן הממשלה. רבים פרשו מהמפלגה, שהתרסקה אל מתחת לאחוז החסימה, למרות הקמפיין האנטישמי והבוטה שניהלו אז שרידי המפלגה.

במאמר המוסגר ראוי לציין, כי את מפלגת המדף של פריצקי, צל"ש, רכש נפתלי בנט על מנת לפרוש ממפלגת הבית היהודי ולהקים את מפלגת הימין החדש, שלא עברה את אחוז החסימה. לימים, הפכה המפלגה ל'ימינה', בנט קיבל 7 מנדטים וכעת, למרות שלא זכה לאמון הציבור, הוא עומד בראשות הממשלה בעקבות ניצול ציני של המצב הפוליטי.

היום, כאשר בנט הקים ממשלת רוטציה עם יאיר לפיד, בנו של טומי לפיד שירד מגדולתו בזכות פריצקי, מעניין להיזכר בהתבטאות של השר לשעבר שנפטר השבוע, כאשר עו"ד מטעם בנט רכש ממנו את שלד המפלגה כדי לרוץ לבד לכנסת.

כך אמר אז פריצקי לעיתון מעריב: "אני מניח שאם בנט, מועמד לתפקיד שר הביטחון מטעם עצמו, בדק היטב והחליט לקנות מפלגה, שמצעה הוא הפרדת הדת מהמדינה והגעה להסדר קבע עם הפלסטינים, מאוד יכול להיות שדבר חדש מתחיל בפוליטיקה הישראלית". ניבא, ולא ידע מה ניבא – למרות שמבחינתו מדובר היה בעוד הערה סרקסטית.

אז מה הם אותם מעשים טובים שעשה פריצקי עליהם דיבר גפני? לפחות אם נשפוט על פי ראיונותיו שלו עצמו בשנים מאז פרש את הפוליטיקה, למרות התבטאויותיו הרבות נגד טומי לפיד, הבעיה העיקרית שלו הייתה בעובדה שמפלגת שינוי לא ניצלה די את כוחה הפוליטי על מנת לשנות בצורה משמעותית את יחסי הדת-מדינה בישראל. לא בעצם הפעילות נגד הדת ונגד הציבור החרדי.

גם פירוק מפלגת שינוי היה במקרה, כחלק מהתגלגלות אירועים שקשורה אליו, אך לא הותנעה על ידו. אך כאשר גפני מדבר על דברים טובים לא ידועים, הוא כנראה יודע על מה מדובר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

"כפיה דתית" היתה ססמא שלו לכיסוי נחמד לשנאת כל מה שקשור לשמירת תורה.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture