מארק צוקרברג מציג את המטאוורס. צילום מסך

Metaverse: המיזם הוירטואלי המפחיד שמקדם המיליארדר היהודי

סיפור דימיוני שפורסם לפני כשלושה עשורים רוקם בימים אלו עור וגידים, וירטואליים כמובן. עם הצטרפות עוד חברת ענק למירוץ אחרי הטכנולוגיה שתשנה את העולם בצורה מעט מפחידה – זה הזמן לסקירה מקיפה ומפחידה • דע את העתיד

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

"במקום שמחשבתו של אדם שם הוא נמצא"

משפט זה של מרן אור שבעת הימים הבעל שם טוב הקדוש, נשמע מעט קשה להבנה. האם האדם לא נמצא במקום בו הוא שוהה כעת פיזית? האם כאשר אני יושב מול המחשב ומקליד את הכתבה, אך מחשבותיי נדדו לבית המדרש – אני מאלה שזכו לשקוע בעולמה של תורה ולא נאלץ לעבוד לפרנסתי ופרנסת אנשי ביתי?

כמו רבים מהאמרות, גם משפט זה מיוחס למרן החפץ חיים אך יש המצטטים אותו בשם גדולי ישראל אחרים. כך או אחרת, מסופר כי כאשר המציאו את הרדיו, אותם גלים ראשוניים שהעבירו קולות ממקום למקום במקביל למצלמות הראשוניות, הוא ראה בכך לימוד חשוב בעבודת ה'. דוגמה מוחשית לנאמר בחז"ל על "עין רואה ואוזן שומעת".

החפץ חיים הסביר כי בדורות קודמים, יהודים היו בעלי אמונה פשוטה ולכן לא נזקקו להסברים מוחשיים. כיום, בשל ירידת הדורות, העולם "מתקדם" כדי שנבין את הנאמר בחז"ל ויהיה מורא שמיים עלינו.

בהשאלה, ניתן להסביר לדור שלנו את המאמר של הבעש"ט באמצעות ההמצאה הבאה, שתשנה את העולם לחלוטין. הכירו את ה"מטאוורס".

במה מדובר? מדובר במושג שמולחם משני מילים שונות: Meta, מֵעֵבֶר, ו-Universe, יקום. את המושג, טבעו כאמור בספר בידיוני לפני כמעט שלושים שנה, ובו תיארו עולם אינטרנטי ווירטואלי אשר האדם אינו צופה בו, אלא נמצא בתוכו. איך זה ייתכן? מיד נגיע לשם.

אם אתם מבוגרים מספיק בשביל לזכור, או אם יש לכם סבא או סבתא שיכולים לספר לכם, בקשו מהם לתאר לכם את החיים לפני מספר שנים לא רב. כאשר בשביל חיבור של טלפון קווי לבית נאלצו להפעיל פרוטקציה או להמתין שנים ארוכות, והמבוגרים יותר עדיין יזכרו את המקררים הראשונים שהגיעו לישראל.

גם אם אתם בני שלושים, תנסו רגע להיזכר בפלאפונים הראשונים, כאשר עדיין ידעו כי אם מישהו מדבר לעצמו ברחוב הוא לא שפוי בדעתו ולא איש עסקים עסוק. שיחות טלפון אמרנו? רק בציבור החרדי הנשמע לקול רבותיו ומחזיק במכשירים כשרים. שאר העולם כבר שכח מזמן מה זה.

כל אחד משינויים אלו שינו את העולם, אבל אם חשבתם שאין כבר לאן להתקדם, או בלשונו של החפץ חיים "להתקדם" בשל העובדה שהעולם צועד אחורנית, הנה ההמצאה החדשה. יותר לא תצפו באינטרנט, אלא אתם תהיו בתוך האינטרנט. הטכנולוגיה הבסיסית כבר קיימת, באמצעות משקפי מציאות מדומה (באנגלית: Virtual reality, ובקיצור VR) – או באמצעות מציאות רבודה (באנגלית: Augmented Reality, ובקיצור AR).

במציאות רבודה, משלבים אלמנטים וירטואליים בתוך סביבה קיימת. אם יש לכם חברים גיקים להם אינטרנט פחות מסונן, ודאי ראיתם לפני תקופה תמונות של חיות מפחידות בסלון ביתם. במציאות מדומה, מדובר בשלב נוסף: מחליפים את כל המציאות הנחזית לנגד עיניך למציאות וירטואלית.

אם הטכנולוגיה כבר קיימת כיום, מדוע היא כמעט לא שימושית ולמה מדובר במשהו שישנה את העתיד ולא משנה את ההווה? בדיוק כמו הפלאפונים המגושמים שלא הצליחו לבצע את המהפכה, רק כעבור שנים כאשר הקטינו אותם, שכללו אותם והפכו אותם לזמינים לכולם – במקביל למהפכת האינטרנט, כך גם כאן. כרגע המטאוורס עדיין מסורבל.

כדי לעבור למציאות וירטואלית, יש צורך בחבישת משקפיים גדולות ומסורבלות, וזאת מלבד המחיר היקר שתאלצו לשלם עליו. השבוע, נרשם פריצת דרך עם ההכרזה על היוזמה להפוך את התוכנה המפחידה, שתאפשר לכם להיות במקום אחר, למשקפיים קטנות – אולי אפילו בגודל של עדשות מגע שתרכיבו על עיניכם.

דמיינו לעצמכם. אתם רוצים לפגוש את החברים שלמדתם איתם בישיבה? זימון אחד קטן בעולם הוירטואלי וכל אחד יושב אצלו בבית, ואילו הפגישה הוירטואלית, בו אתם נוכחים; מדברים; אוכלים ושותים – מתקיים בעולם וירטואלי המדמה בכלל עיירה ציורית בשווייץ. חוקי הפיזיקה, יהיו שייכים לעבר.

משחקים שחמט במטאוורס

איך זה קורה? מדובר כמובן בסודות מסחריים ממעלה ראשונה, אבל הרעיון הוא שיהיה לכם הולוגרמה בדמותכם ובצלמכם, בו תפיחו "רוח חיים" כאשר תתחברו לאותה תוכנה ותחבשו את המשקפיים. כעת, אתם יכולים לפגוש הולוגרמות אחרות, לטייל ברחבי העולם – ואפילו לקנות ולמכור מוצרים ייעודיים לעולם הוירטואלי.

הנושא עלה לסדר היום בעקבות הכרזתו של מנכ"ל חברת "מטא", המיליארדר היהודי מארק צוקרברג, על שינוי שם החברה בראשה הוא עומד מ'פייסבוק' ל'מטא' – על מנת להדגיש את התקדמות החברה ומאמציה בתחום המטאוורס. כמובן, גם חברות טכנולוגיה אחרות כמו גוגל, אפל ועוד משקיעים מאמצים בתחום, אך צוקרברג הקדים את כולם, לפחות הצהרתית.

צוקרברג הסביר, "אנחנו עוברים ממחשבי PC לרשת לטלפונים, מהודעות טקסט לצילומים ולווידאו, אבל זה לא סוף הדרך. הפלטפורמה הבאה והמדיום הבא יהיו אינטרנט אפילו יותר מוטמע שניתן לשקוע לתוכו, שבו אתם נמצאים בתוך החוויה, לא רק צופים עליה".

לפי החזון של צוקרברג, במקום פרופיל בפייסבוק, יהיו למשתמשים אוואטרים – ובמקום תמונה סטטית, המשתמשים ינועו בתלת מימד, בחלל שייקרא מטאוורס – בו כל אדם יוכל להיכנס אליו עם משקפי המציאות המדומה, להזמין חברים, להיפגש איתם בבית, לשחק ביחד, לצפות בסרטונים ביחד ועוד. לשאלה לגבי הבטיחות בעולם הוירטואלי, אומר צוקרברג כי בחברה ידאגו שהעולם הוירטואלי יהיה מקום בטוח כבר מהרגע הראשון.

"אנחנו מאמינים שהמטאוורס הוא היורש הטבעי של האינטרנט – הוא יספק חוויות חברתיות עשירות יותר ויאפשר לכולנו להרגיש נוכחים אחד לצד השני, מכל מקום בעולם", אמר צוקרברג, "כשאשלח וידיאו להורים שלי הם יוכלו להרגיש שהם ברגע איתנו. בפגישה עבודה, תוכלו להרגיש שאתם במרחב אחד, חולקים את אותו המקום. כל מה שאנחנו עושים יהיה יהיו יותר טבעי וחי. הרעיון הוא לשפר את הזמן שאנחנו כבר מבלים מול מסכים, לא להאריך אותו. הגרסה הבאה של האינטרנט יכולה לייצר תחושת נוכחות – טכנולוגיה שבנויה סביב אנשים. זו המשמעות של המטאוורס".

בזמן שהוא עושה שימוש במילים יפות של חיבור בין בני אדם, אנחנו יודעים את האמת – המבוססת על הניסיון המר. כמה שפחות אינטרקציה בין בני אדם, ולא הולוגרמות, כמה שיותר שקיעה באינטרנט – שלא לדבר על יקום וירטואלי שלם, רק יהפוך את העולם הזה למקום קצת יותר טוב. פגעי הטכנולוגיה, לא רק כחשש רוחני. גם פחד גשמי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
4 1 הצבעה
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

לא הבנתי כלוםםםם
רק הבנתי שזה הולך להרוס לנו את החייםםם כי כל היום ניהיה שקועים בזה!!!

לא צריך כוחות של טומאת האינטרנט בקרוב ה' יוריד מציאות וירטואלית משלו ללא קרינה מסכנת חיים של מארק צוקרברג. ה' יתברך יתן לנו יכולות וירטואליות מעולם האמת בלי השטויות של האנשים!!

הלואי של יצליח!
מספיק סיאב את העולם עם ה"פייסבוק"

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture