תמונת אילוסטרציה. צילום: מאת Original: lyzadangerיצירה נגזרת: Diliff - https://www.flickr.com/photos/lyza/49545547, CC BY-SA 2.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1405631

הבלוף הגדול מאחורי "גל ההתייקרויות" – והדרך למלחמה בחברות הענק

הם מסבירים לנו כי אין ברירה וחייבים לעלות את המחירים לצרכן עקב העלייה המטורפת במחירי השילוח, אבל שוכחים לעדכן אותנו בעובדות הרלוונטיות, שמשפיעות ישירות עלינו • לצרכנים יש מספיק כח לנצח – אם רק יהיו נבונים / דעה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

גל התייקרויות עצום עומד לשטוף את מדינת ישראל, והאזרחים עומדים לגלות כבר בתקופה הקרובה כי סל המוצרים שלהם בסופר, התייקר משמעותית. זאת כמובן, מלבד הכבדת נטל המס על ידי הממשלה, באמצעות מסים על מוצרי חד פעמי, שתייה מתוקה – ועוד.

הנימוק הרשמי לעליית המחירים, הוא העלייה המטורפת במחירי השילוח. איש אינו יכול להכחיש זאת, שכן לא מדובר בתופעה ישראלית מקומית, אלא בבעיה גלובלית. משלוח ימי עולה כיום פי 4 (!) ממחירו בעבר, לפני שהעולם שינה את פניו בעקבות מגיפת הקורונה.

האם הדבר אמור להשפיע על המחיר הסופי לצרכן? חד משמעית, התשובה חיובית. שולי הרווח של היבואנים יורד משמעותית, ואת ההפסדים הצפויים הם מפילים עלינו, הצרכנים הקטנים. לגיטימי לחלוטין.

אבל, תמיד יש אבל. האם יש הצדקה לעליית המחירים המתוכננת כפי שמצהירים רבים מהיבואנים ובעלי רשתות השיווק? גם כאן, התשובה חד משמעית. שלילית. מדוע? כי הנה מה שהם שוכחים לספר לנו: מחירי השילוח הימי אכן הוכפלו פעמיים, אבל הם משלמים בדולרים. לנו, הם מוכרים בשקלים.

בעבר, מחירי הדירות היו נקובות בדולרים, וחלק גדול מהמסחר בישראל היה במטבע חוץ. כיום, לרוב גדול של האוכלוסייה – השער היציג של הדולר לא ממש רלוונטי לחיי היומיום. מדובר בעוד מדור זניח שדוחפים בעמוד האחורי של העיתון לצד תחזית מזג האוויר, בעיקר כדי לגבות חסות מעוד איזה מפרסם.

אז אם לא עקבתם, נגלה לכם כי למרות המאמצים האדירים של בנק ישראל, שרכש עשרות מיליארדי דולרים כדי למנוע את התרסקות המטבע האמריקני מול השקל הישראלי, הדולר בישראל נסחר בשפל של 25 שנה.

עכשיו נחזור לעלייה במחירי השילוח. כאשר הדולר נסחר סביבות הארבעה שקלים ליחידה, מחירי השילוח היו נמוכים בכ-60% ממחירי השילוח כיום, אבל עכשיו הדולר נסחר תמורת 3.15 ש"ח בקירוב – ובמהלך היום אף נמוך מכך. שפל של 25 שנה במחיר הדולר. כאשר לנו מוכרים בשקלים ועל השילוח משלמים בדולרים, הדבר מגדיל משמעותית את שולי הרווח של היבואנים.

בנוסף, הרווחים של רשתות השיווק הגדולות המריאו שחקים במהלך השנים האחרונות. כאשר המספרים שיחקו לטובתם, הם לא הורידו מחירים. הם התרגלו לרווחים הגבוהים, וכעת הם מסרבים להשלים עם ירידה בשולי הרווח. ולא, לא מדובר עדיין בהפסדים. עליית המחירים – לגיטימית. אבל לא באחוזים עליהם מדברים כעת.

מה עושים? בשביל מחאה חברתית, אין צורך להפוך את הקוטג' לאויב העם או לעבור לגור באוהלים. מחאה חברתית נכונה, שתלמד את היבואנים, בעלי החברות ורשתות השיווק שלא כדאי להם לעלות מחירים, היא כזו שתפגע להם בכיס. ואת זה – אנחנו יכולים לעשות בלי להפוך לאנרכיסטים ופורעי חוק.

מעט צרכנות נבונה, לא תזיק לאף אחד אף פעם. תופתעו לגלות כי גם חטיפים זולים יותר עדיין טעימים ולא בריאים באותה מידה; לשמפו של המותג הזול יש ריח נעים יותר; הקטשופ של המותג הפרטי מעולה והטישיו הנמכרת בחבילת חיסכון – רכה יותר.

תענישו את מייקרי התעריפים. התרחקו מרשתות שיווק יקרות, הזניחו את המותגים הנוצצים, ובסופו של דבר, ברוב גדול של המוצרים, גם כאשר המחירים יתאזנו מחדש, תגלו שאין לכם בשביל מה לבזבז יותר כסף על אווירה ורושם.

השוו מחירים, היו צרכנים נבונים – וגם מייקרי המחירים יקבלו תבונה, בעזרתכם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

הלואי, העם הרבה יותר טיפש ועדרי ממה שאתה חושב 🙁

שלום וברכה לכבוד הכותב והקוראים.
ראיתי את הכתבה שלך ואני רוצה לחזק אותך מחד גיסא ולהעמיד אותך על טעותך מאידך גיסא.
בדבר הצרכנות הנבונה אני מסכים איתך בהחלט והיום יש המון מוצרים מצויינים שאינם משקיעים בשטיפת מוח(פרסום ומיתוג) ולכן יכולים להימכר במחירים צנועים. אבל כבר נאמר "טוב שם (שמן ממותג) משמן טוב"(שמן מהאיכות המעולה אבל בלי מותג).
אם אדם יהיה חכם הוא יחפש מוצר טוב במחיר טוב ללא קשר למותג וזו עצה טובה לכל תקופה ולא רק לתקופת משבר.

בעניין המחירים אתה טועה בחלק מהמוצרים. המחיר של השילוח הימי הוא יחסי לשווי התכולה המשולחת. לדוגמא אם יבאתי מכולה שתכולתה עולה 2000 דולר והשילוח עולה עוד 2000 ד אז מחיר המוצר בסוף הוא 4000(2000+200) ד. אם את אותו המוצר אני יביא בשילוח של 18000 ד מחיר המוצר בארץ יהיה 20000(2000+18000)ד עליה של פי 5(!!) במחיר. לעומת זאת אם מחיר המוצר הוא 100000 ד אז העליה היא יחסית זניחה, 102 אלף לעומת 120 אלף(עליה של פי 1.176) שזה עליה של כמעט 18 אחוז. שתי הדוגמאות הם להמחשה. בין שתי הדוגמאות יש קשת עליות מחירים לפי שווי המכולה.
לכן אתה צודק שזה שהדולר ירד ב20 אחוז זה מועיל למי שמביא מכולות יקרות שהתייקרו רק ב20 (כמו שהדגמתי לעיל) אבל ליבואנים שמביאים מכולות זולות כמו מוצרי בסיס, צעצועים תיקים ביגוד זול וכו' העליות הם מאד משמעותיות וכאן אתה טועה.
ה' הטוב ירחם ויתן לנו כח לעמוד בעקבתא דמשיחא שבה היוקר יאמיר.

הכתבה מאוד לא נכונה בחלקה לפני הקורונה היה עולה קונטיינר 2000 דולר היום יותר מפי 5 11000 דולר ומתי שהדולר יורד בכל העולם ולא רק מול השקל הם גם מעלים מחירים לדוגמא היה לי 10000 דולר בבנק בדולרים הפסדתי על זה כי המחירים הדולר ירד והם מעלים מחירים
גם בחול הם לא פראיירים

בשה וחרפה מזה אמור להיות השם ישלם להם מידה כנגד מידה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture