מהפכת החינוך החרדי על השואה ב-VR • סיור בני ברקי באושוויץ

אחרי שסייר פיזית במחנה ההשמדה בפולין וראה את המקומות בהם התרחשו הזוועות מכלי ראשון, יעקב בנדה חזר לסיור וירטואלי באושוויץ עם משקפי מציאות מדומה • כך הצליחו 3 בוגרות סמינר להביא את זיכרון השואה למוסדות החינוך

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בעבר, אחת הדילמות הגדולות במוסדות החינוך החרדים הייתה ההתעסקות בנושא השואה – הפצע היה פתוח מדי והיו שהתקשו להכיל את גזירת ה'. עם השנים הפך סיפור השואה לאחד הכלים הבסיסיים להעביר לילדינו הגדלים בעולם השפע מסירות נפש מהי. אולם, המסע אליו יוצאים צעירים ישראלים כדי ללמוד את סיפור השואה נותר, וכך גם יהיה, רחוק ממוסדות הלימוד התורניים.

מלבד השאלה האם מותר לצאת מארץ ישראל למטרה נעלה זאת, הדרך לאתרים הקדושים, בהם יהודים ויתרו על חייהם למען שמירה על קדושת ה', רצופה באתגרים רוחניים עבור הנוער המתגבר. אל החלל שנוצר בין הרצון לראות ולחוות את המקומות בהם נכתב הדי. אן. איי היהודי לשמירה על קדושת המחנה, לעובדה שסמינרים וישיבות בפרט וחלקים גדולים מהמגזר החרדי בכלל, לא נוסעים באופן מאורגן לפולין, נכנסו שלוש נשים שהחליטו להביא את מסע האמונה המטלטל לתוככי מוסדות החינוך.

מסע האמונה המטלטל, הרב גולדווסר באושוויץ.
מסע הקודש

שלושת הנשים: חני קפילוביץ המפיקה, מרים כהן הבימאית ויוטי ניימן אחראית הפוסט, הגיעו מרקעים שונים והקימו לפני 15 שנה את אולפני רקורד, אולפני הפקה המתמחים בהפקות תוכן.

הן מסבירות שדווקא החוסר העמוק שהיה להן כנערות בסמינר, שלמדו חומר רב על השואה אך לא יכלו לראות ולחוש את המקומות והקהילות בהן התרחשה הזוועה, הביא אותן לרצות למצוא תחליף ראוי פה בארץ.

וכך, בתקופת הקורונה הן החליטו להפיק את המסע לפולין באופן מותאם לציבור החרדי. לאחר תחקיר מקיף שעשו, ומסע מפרך (ששווה כתבה נפרדת) לקבל את האישורים ממוזיאון אושוויץ לצלם בטכנולוגיה המיוחדת, הן השיגו בסייעתא דשמיא מיוחדת אישור צילום חסר תקדים בתוך המחנה הריק הסגור למבקרים בגלל הקורונה, וכך יצאו לצלם את המסע.

"חובה לעשות הכל שהשואה תיחקק בזכרון", הן אומרות ומוסיפות: "ניצולי השואה הולכים ונעלמים, העדות הבלתי אמצעית כבר כמעט לא קיימת. לקחנו על עצמנו משימה שהיא שליחות – לגייס את הטכנולוגיה הכי מתקדמת כדי להנחיל את זיכרון השואה לדור הבא. לייצר שיח שמה שקרה אז לא ישכח, שזה לא יהיה עוד פרק קדום בהיסטוריה, האש שעשתה שריפה גדולה בשואה חייבת לבעור בעל יהודי ואסור שתעלם".


צילום בטכנולוגית VR

שידור חוזר

כשהציעו לי לעשות כתבה על הפרויקט המיוחד שלהן, לא ממש התלהבתי. היה נראה לי מופרך וקצת יומרני להביא את את החוויה המיוחדת והעוצמתית שיהודי היודע מהי מהות החיים חווה במסע למחנות המוות. "פשוט תבוא ותראה, מבטיח שלא תתאכזב", ניסה איש השיווק לרכך את הביטול המנומס שלי לצפייה בסיור ווירטואלי באושוויץ.

היה לי מוזר לשמוע את הביטחון הגבוה שלו למרות ההסבר המנומק שלי – זכיתי בעבר לעשות את המסע המיוחד והמרגש הזה, באותו מקום ועם אותו מדריך, הייתי שם פיזית כך שכל סיור וירטואלי, ולא משנה טכנולוגיית הצילום בה השתמשו – יקטין את החוויה העוצמתית של המסע המיוחד. לאחר שכנוע נוסף הבנתי שאין לי ממש ברירה ועלי לנסות – "אתה לא חייב לכתוב על זה", הוא הבטיח.

למכשיר הניווט הכנסתי כתובת של דירה בני ברקית, לתמיהתי השיבה מפיקת הסרט כי אפשר לצאת למסע המחזק מכל מקום – "אין צורך לצאת ממקום העבודה או המוסד. המסע שהיה רחוק מהציבור החרדי מטעמים מובנים, מגיע כעת לכל מקום בצורה נקייה וברמה גבוהה". בהמשך אחתום על הדברים שנאמרו בצניעות ביחס לתוצאה.


כותב השורות צופה בתוצאה המרתקת

VR עם הרב גולדווסר

אז איך זה עובד? מרכיבים משקפי מציאות מדומה (VR) על הראש, והם מאפשרים להיות נוכח במחנה – להסתכל סביב 360 מעלות וגם לראות מעל באמצעות רחפן שסוקר את המחנה, לראות את האפר, להרגיש כאילו אתה פיזית במקום. לצעוד בעקבות המדריך בין המשרפות, המקלחות, הביתנים, רציפי הרכבת ורחבת המסדרים. למשש את דרגשי התאים ולעבור מסע מטלטל ומסעיר בדיוק כפי שעובר מי שנוסע לפולין.

את המסע המרגש במחנה מלווה ההסבר המרתק של הרב ישראל גולדווסר, מרצה בעל שם עולמי לחקר השואה. אבל כיהודים המנסים להפיק תועלת רוחנית מכול חוויה בחייהם – המסע בליווי הרב גולדווסר מלמד אותנו מה באמת חשוב בחיים. בדרך מופלאה יודע הרב שליט"א לשזור את סיפורי האמונה ויד ה' בטרגדיה הנוראה בתוך הזוועה הבלתי נתפסת, ומוציא את השומעים עם כלים מעשיים להתעלות בעבודת ה' – דווקא מתוך ההסתר.

הסיור נפתח באזור בו הייתה קהילה יהודית שוקקת חיים בקראקוב ומשם עוברים למחנה אושוויץ-בירקנאו, כשלאורך כל הדרך מתבלטת הגבורה היהודית הנצחית. בסיור חווים את החוויה הקרובה ביותר לשהות הפיזית במקום.


הרב גולדווסר באושוויץ.

כאמור, זכיתי בעבר להיות במסע המחזק יחד עם הרב גולדווסר. ללא ספק, הנוכחות בד' אמות של המקום המקולל והקדוש בו נרצחו במוות אכזרי מיליוני יהודים לא יכול להיות מועבר בכל טכנולוגיה, מתקדמת ככל שתהיה. אך המסע הווירטואלי היה מיוחד גם הוא ובהחלט הביא פתרון ראוי לחוסר היכולת לצאת למסע במוסדות החינוך החרדי.

כדי לקבל חוות דעת שלא שופטת בהשוואה למסע פיזי, סחבתי איתי לצפייה ידיד קרוב שלא נסע לפולין, אך העביר שעות רבות בקו 'יזכרם' בו מתואר סיפור השואה מתחילתו ועד סופו. בתום המסע הווירטואלי הוא סיכם: "זה מסע מיוחד. צריך לבוא אליו עם ידע ורקע על הזוועות שהתרחשו שם".

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
5 1 הצבעה
דירוג הכתבה
8 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

איך אפשר להשיג את זה? יש מספר טלפון או מייל?

פשייייייייייייייייי איזה רעיון מוצלחח

זה מהמםםם בטירוף
הפקה מרהיבה
ראיתי את זה, זה המורה שלי עשתה וזה מושלם ברמות,
מומלץ לכל אחד!

ראיתי את זה,
זה פשוט לא יוצא מהראש.
החיים מתחלקים עד אז ומאז

מיזם הסטורי, לדעתי חובת צפיהלכל יהודי ויהודיה. יישר כח למפיקות

לנסוע לפולין, לסייר במחנה עם כל התחושות המטלטלות וחווית ההיסטורייה
והכל בתוך שעה וחצי בסמוך לבית ובלי בדיקות קורונה…

שלוש הנשים המפיקות הוסיפו שלב בסולמו של משיח
האמונה הנבטת מבעד לחרכי החושך יש בה פעמי משיח
מרים זכית להוסיף לבנה במשכן הזכרון
לבנה ועוד לבנה מקרקוב מאושוויץ
לבנים של בתי כנסת של זכרון בלתי נשכח…

אין איך לתאר את החויה !!!!!!!
מרגש סוחף ממש תחושה שאת שם!!!!
לדעתי כל יהודי ויהודיה חייבים לצפות!!
התוכנית מלווה בשירה מרגשת
העובדות והעובדים נעימים
הכי מושלם שיכול להיות!!!! לא שוכחים לכל החיים!!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture