Yonatan Sindel/Flash90

חג הנטיעות: מגרעין של אינהלציה ליער של חסד • נטיעה של מעצמה

הפלא הגדול שטבע הבורא בעולמו - זריעה של גרעין קטן שבכוחה להצמיח אילנות רבים, כאלה שהזורע כלל לא כיוון • 'חדשות JDN' חוזר 45 שנים אחורה ליום בו עסקן ירושלמי רכש מכשיר אינהלציה לשכן חולה ועד ליער החסד שצמח מהמעשה

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בט"ו בשבט התברכנו במנהגים רבים שעליהם הקפידו יהודים במשך מאות ואלפי שנים, החל מאכילת פירות שהשתבחה בהם ארץ ישראל ותפילה מיוחדת לזכייה באתרוג נאה ועד מנהגים השמורים ליודעי רזי התורה העוסקים בתורת הנסתר. אולם רבים מהעומדים על מהות היום מזכירים את הפלא הגדול שטבע הבורא בעולמו – זריעה של גרעין קטן, לעיתים אף נעשית בדרך אגב כאשר גרעין החליק מידו של האוכל – בכוחה להצמיח אילנות רבים ועצומים, כאלה שהזורע לא כיוון.

כיהודים מאמינים, יודעים אנו שתורתנו הקדושה, כשמה היא – מלשון הוראה. עלנו ללמוד מהדרך אותה הנחיל הבורא לבריאה – לצאת ולזרוע, לעשות אפילו מעשה קטן, אין אנו יודעים מתי, על מי ואיך ישפיע הדבר, אך אנחנו את חובת המעשה קיימנו.

לקראת חג האילנות, אנו חוזרים לאחד המקרים הבולטים בעשורים האחרונים שממחישים עד כמה פעולה קטנה, לא כזאת שמכוונת לכבוש את העולם כבר בצעד הראשון, יכולה לשנות מציאות, רק בגלל שנטעו את הזריעה/פעולה הראשונה.

מכשיר אינהלציה לשכן

לפני כ-45 שנים התגורר בשכנות לעסקן הירושלמי הנודע הרב אורי לופוליאנסקי ורעייתו מיכל ילד שסבל מאסתמה. בני הזוג לופוליאנסקי רצו לסייע לאותו ילד ורכשו עבורו מכשירי אינהלציה ששיפרו את איכות חייו. כעבור זמן, כאשר הם ראו איזה שינוי גדול חולל הצעד הקטן לכאורה שעשו, הם שאלו את עצמם – למה לא לתת ליותר אנשים?

הרב לופוליאנסקי, אז ‘אברך-כולל’ צעיר וחסר ניסיון, הסתובב בין בתי המרקחת וחיפש מכשירי אינהלציה ומכשירי אדים עבור הגמ”ח הראשון בהיסטוריה למכשור רפואי אותו הקים בביתו שבירושלים. השמועה על הצעיר המוזר שרוכש מכשירים רפואיים כדי להשאיל ללא תמורה עשתה כנפיים, וזמן לא רב לאחר מכן נקש על דלת ביתו של הרב לופוליאנסקי נציג שנשלח ממפעל מכשירי האדים בחו”ל, הם לא הבינו מה קורה כאן והיו מוכרחים לוודא שהשמועה על קצב רכישות גבוה שלא על ידי בית חולים או ארגון בריאות רשמי אכן מעוגנת במציאות.


מייסד ונשיא יד שרה אורי לופוליאנסקי ליד כרזת מעקב המעידה על צמיחה וגידול משמעותיים: מ-3 ל-7 ואפילו 14 סניפים ויש תכנית פיתוח ל-20 סניפים. תשל"ו – תשל"ח 1976-1978.

הייתה זו תחילתה של מערכת יחסים מופלאה למען עם ישראל. הגמ”ח הזעיר, ​זכה אז לכינוי ‘יד שרה’ על שם סבתו של ר’ אורי שנספתה בשואה. ולמעשה, כך בעצם הוקמה "יד שרה".

מאינהלציה אחת ליער מכשירים וחסד

המעשה האצילי של הרב לופוליאנסקי צמח אט אט והגיע לממדים שלבטח לא דמיין. צעד אחר צעד, עוד מכשיר, עוד סניף ועוד הסעה, הארגון צמח וגדל כך שהיום – 45 שנים אחרי, "יד שרה" היא אחת העמותות הגדולות בישראל, המעניקה שירות וסיוע למיליוני בני אדם לאורך השנים תחת המוטו: "כולנו ערבים זה לזה".

גם חברי הארגון חריגים במספרם ביחס לכל חברה או ארגון דומה. למעשה יד שרה מופעלת כיום על ידי 7,000 מתנדבים. כיום פועלים ברחבי הארץ יותר מ-120 סניפים של יד שרה, חלקם ממוקמים בתוך בתי החולים, מה שהופך את העמותה לחלק ממערך הבריאות בישראל.


הענקת תעודות הוקרה למייסד יד שרה אורי לופוליאנסקי ופרופ' קלמן מן ז"ל שותפו לדרך ונשיא האגודה. במרכז שמעון פרס, אז ראש ממשלה. משמאל, עו"ד אהרן ברוכין ידיד יד שרה וחבר במועצה הציבורית. צילום: יצחק הררי

בסניפים השונים ניתנים להשאלה פריטים שונים שנועדו לשפר את איכות חייהם של חולים, משוקמים ובעצם של כל מי שמתקשה בתפקוד היום יומי. בסניף המרכזי של העמותה בירושלים ישנו אולם תצוגה בו מונגשים אביזרים רבים, שנועדו לאפשר למשתקמים לשפר את איכות חייהם באמצעות עזרים נלווים מגוונים וחדישים.

לאורך השנים, מאז אותו מכשיר אינהלציה שנקנה בכמה גרושים, הוסיפו בארגון עוד ועוד שירותים לטובת מי שמתמודד עם קושי תפקודי, ולטובת בני משפחתו. כך למשל, מפעילה העמותה מוקד מצוקה, חיישן נפילה שמזהה נפילה, מרכזים להפגת בדידות, מרכזים שיקומיים ברחבי הארץ, מחלקת יעוץ משפטי שמסייעת לבני הגיל השלישי ליהנות ממירב הזכויות המגיעות להם מול מערכות הצדק. שירותים אלה רחוקים מאוד מהמטרה המקורית של השאלת ציוד רפואי, אך קרובים ממש למטרת העל – לעזור למי שזקוק לכך.

תחומי העזרה עזבו כבר מזמן את מחוזות הרפואה ומגיעות היום גם לעזרה חברתית. כך למשל העמותה מובילה פרוייקט תיעוד סיפורי חיים, שמאפשר להעלות על ספר את הסיפורים של דור ההורים.

טיול לכותל בתשנ"ט

כדי להבין עד כמה רחב היקף השירותים של העמותה שהתחילה מ'גרעינון' קטן – הארגון אף מפעיל מרפאת שיניים ניידת שמביאה מזור למרותקי בית וקשישים. פתרונות אלה לבני הגיל השלישי או למוגבל התנועה ולבני משפחתם משפרים את איכות חייהם לעתים מקצה לקצה, ולמעשה לא היו נולדים בארגון בריאות רשמי. הרצון הקטן והתמים לעשות חסד עם שכן הביא למעצמה שמפעילה גם חדר מיון מתקדם כמו בית חולים (בשיתוף המרכז הרפואי שערי צדק. י.ע.).

ניתן עוד להרחיב הרבה על הפעילות שנוגעת לתחומים רבים בחיים, אך לא באנו לתת לקוראים תפריט של הפעילות, אלא בעיקר ללמוד יחד איתכם כמה הפעולה הקטנה שכל אחד מאתנו יכול לעשות בתחומו יכולה לשנות מציאות.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
5 1 הצבעה
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ר' אורי היקר עם החיוך המיתולוגי….
"יתן לכם ה' כח ואונים להיות תמיד מן הנותנים"
ו"שלא יצטרכו עמך בית ישראל זה לזה ולא לעם אחר", בייחוד לא בתחומים אלה.

רק בריאות ושמחה, אורך ימים ושנות חיים!

בהערכה ובברכה!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture