Yonatan Sindel/Flash90

201 אלף מאומתים ב-3 ימים: ישראל בדרך לחסינות עדר לאחר הגל החמישי?

על רקע שיא אחר שיא במספר המאומתים לנגיף בישראל כשאתמול אובחנו 72,120 מאומתים, מומחים מתחום הבריאות חלוקים האם בקרוב תהיה ירידה בנתונים וישראל תיכנס לתקופה של "חסינות עדר" בה יהיה קשה לנגיף להמשיך להתפשט בארץ

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

גל האומיקרון ששוטף ישראל מגיע בעוצמה שלא נראתה בגלים הקודמים, כשבשלושת הימים הראשונים של השבוע אובחנו קרוב ל-201 אלף ישראלים כחיוביים לנגיף ואתמול אובחנו 72,120 בני אדם בישראל כחיוביים לקורונה.

מספר מומחים מתחום הבריאות ששוחחו עם 'ישראל היום' הסבירו האם על רקע התחלואה הנרחבת ישראל עומדת בפני חיסון עדר שלאחריו נראה הקלה וירידה במספר המאומתים לנגיף.

מומחה בטיפול ויעוץ במחלות זיהומיות ואימונולוגיות בילדים בבית החולים מעייני הישועה בבני ברק, פרופסור אלי סומך, העריך כי אנו רק לקראת שיאו של הגל החמישי וישנם סיכויים גדלים לירידה במספר המאומתים בתוך ימים בודדים.

לדברי פרופ' סומך: "ירידת גל מזהים תמיד רק יומיים-שלושה אל תוך הירידה, כי אז הנתונים מצטברים והופכים לוודאיים. אם צריך להעריך, אנו בימי העלייה האחרונים של נגיף האומיקרון – ובקרוב מאוד תחל הירידה המצופה. המצב הנוכחי בישראל או שאנו נמצאים בעלייה תלולה של נדבקים, אולי אפילו יותר מזו שהייתה בארה"ב".

לדבריו, "מספר הנדבקים בארץ הוא עצום, וכל נדבק הוא אדם שהנגיף לא יכול להדביק פעם נוספת, ולכן הרושם הוא שהתפנית תהיה בקרוב מאוד". לגבי השאלה האם יהיו גלים נוספים לאחר התחלואה הנרחבת אמר הפרופ' כי "נגיף הקורונה לימד אותנו שיעור גדול בצניעות מול הטבע".

סומך פרט: "הייתה הערכה שאחרי הגל השלישי והרביעי תהיה הפוגה כי הייתה הדבקה גדולה מאוד של האוכלוסייה, אבל במקום זאת קיבלנו את המגה-גל האדיר של האומיקרון, שמדביק בעוצמה שלא נראתה קודם לכן. אולי ניתן להעריך שתהיה קצת הפוגה של כמה חודשים, וזאת מהסיבה שהאומיקרון הדביק מאסה עצומה של אנשים – ולכן תהיה כעת סוג של חסינות עדר, לפחות לזמן מה. מעבר לכך, צריך להתכונן גם להפתעות, כי אם יש משהו שהקורונה מלמדת אותנו זה שאנו פשוט לא יודעים מספיק".

מומחה נוסף, אימונולוג ומומחה לביולוגיה חישובית מהטכניון, ד"ר דביר ארן, הסביר כי במצבה של ישראל תהיה עלייה וירדה מתמדת בגלי הקורונה: "עד כה, נדבקה אולי רק עשירית מהאוכלוסייה – כך שמתמטית יש לנו המון לאן לעלות, וזה יכול לקחת שבועות נוספים רבים. גם גל ההדף של ההדבקה נמשך אחרי השיא, כשחצי עד שני שליש מהחולים מגיעים לאחר סיומו. מי שחושב שאנחנו בשיא גל האומיקרון – טועה".

"בגלל שכרגע יש בארץ מין סגר וולונטרי, לדעתי נראה בקרוב ירידה במקדם ההדבקה – כך היה גם בדרום אפריקה, בארה"ב ובבריטניה. תהיה עלייה תלולה ואז היחלשות גדולה", הוא מוסיף. "אבל בל נטעה – ברגע שאנשים ייצאו לרחוב, המקדם יעלה שוב. אנו נידונים לחיות לצד עליות וירידות של גלי קורונה, עד שיימצא למוטציה הזו חיסון".

מנהל בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון, פרופסור נדב דוידוביץ', חולק על קודמו וטוען כי אנו נמצאים לקראת שיאו של הגל החמישי, אך שגם עם סיומו לא תורגש הקלה מיידית על המערכת הרפואית. "שיא הגל יגיע בתוך ימים ספורים עד שבוע. עם זאת, חייבים להגיד כי מבחינת העומס על בתי החולים הוא יהיה כבד בהמשך, כי אנשים שנדבקים כרגע מתווספים לחולים שכבר קיימים, וכך העומס הולך וגדל. עם זה לא מספיק, השנה יש שפעת חריפה מאוד ברחבי הארץ, כך שהשילוב של הקורונה, מחלות החורף והשפעת הוא לא פשוט בכלל".

לגבי השאלה האם האומיקרון ייצור חסינות עדר לעתיד אמר דוידוביץ': "כאן אני נתלה באילנות גדולים ממני, שסבורים שייתכן והתשובה לכך היא שכן, שאחרי הדבקה כה גדולה במוטציה הזו, כשיש לנו חיסונים ותרופות וידע יותר טוב, אז נהיה במציאות אחרת לגמרי. זה תרחיש סביר, אבל חייבים לסייג אותו ולהגיד שעקב האכילס שלו הוא שעדיין אין התחסנות מספקת בכל העולם".

"לכן המחלה עדיין תתפשט ועלולים להיווצר וריאנטים נוספים. אני חושב שתהיה חזרה חברתית לשגרה לאחר הגל העצום הנוכחי, אלא שיהיה צורך גדול לשמר את מוכנות ודריכות המערכת, את כוח האדם, ויהיה צורך להמשיך לרצף את הנגיף כדי לזהות מוטציות על מנת להיות ערוכים להפתעות בעתיד".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture