סגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' במלאת 80 שנה ל'ועידת ואנזה': גם היום יש המבקשים להשמידנו

בטקס שהתקיים באוהל יזכור במוזיאון השואה בפאריס בראשות הרב חיים קורסיה אמר נשיא הקהילה הקתולית 'לצערנו לקתולים מסורת של 2000 שנים נגד היהודים; האחריות מחייבת להילחם נגד האנטישמיות' • סגן נשיא הקונגרס היהודי הרוסי ויוזם 'יום השחרור וההצלה' ד"ר זכרייב: 'עלינו להתמקד במלחמה ב'נאציזם' ולא ב'נאצים'.

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

'לאורך כל הדורות היו סימנים לפני שבאו להשמידנו; החורבן שהיה בתשעה באב החל במצור שהוטל על ירושלים בי"ז בתמוז וכך לאורך כל ההיסטוריה העולם ראה גילויי שנאה ושטנה בטרם עלה הכורת ושתק. על העולם כולו מוטלת האחריות לגלות עירנות ולהילחם בכל גילוי של אנטישמיות בנחישות מיד ללא היסוס' – כך אמר סגן נשיא 'ועידת רבני אירופה' ורבה של צרפת הרב חיים קורסיה בטקס מיוחד שהתקיים באהל יזכור במוזיאון השואה בפאריס במלאת שמונים שנה ל'ועידת ואנזה' שבה החליט הרייך השלישי על 'הפתרון הסופי'.

בטקס השתתפו ונשאו דברים ניצולי שואה. נשיא הקונסיסטואר בצרפת מר אלי קורשיה. ראשי דתות נציגי ארגונים יהודיים וכמאה תלמידי כיתות י"ב מבתי הספר; 'אליאנס' ע"ש גורג' לון ו'פרונקבז'ואה להסל' בפאריס. התלמידים הדליקו נירות זיכרון סביב אבוקת אש התמיד והחזן הצבאי של שטרסבורג וחבל הריין הר' יונתן בלום נשא תפילת ק-ל מלא רחמים וקדיש.

נשיא ועידת הארכיבישופים מר מולא בופאר אמר בטקס כי 'על הקתולים מוטלת אחריות כבדה להילחם נגד האנטישמיות בנחישות רבה – לבושתינו ולצערנו לקתולים מסורת ארוכה בת 2000 שנה נגד היהודים והאחריות מחייבת אותנו לפעול בכל גילוי של אנטישמיות ולמגר אתה'.

נשיא הפדרציה הפרוטסטנטית מר פרנסואה קלורולי אמר כי 'עלינו למקד את עבודתנו בעיקר בצעירים שיגלו ערנות מרבית ויגדעו מידית כל פעילות אנטישמיות שהם נתקלים בה'.

סגן נשיא 'ועידת רבני אירופה עוזרו המיוחד של רבה של צרפת ורב הז'נדרמריה הצרפתית הרב משה לוין ממארגני הטקס אמר כי האירוע המיוחד הזה מתקיים לראשונה בנוכחות ראשי דתות המבקשים להביע בכך את הזדהותם עם קורבנות השואה והרגשת המחויבות שלהם, נוכח העבר, למלחמה באנטישמיות. הרב לוין הביע את תודתו לכל הארגונים שסייעו בהפקת האירוע הנדיר ובהם סגן נשיא הקונגרס היהודי ברוסיה מר גבריאל גרמן זכרייב יוזם רעיון ׳יום השחרור וההצלה׳ הפועל להטמעת התאריך העברי של יום הניצחון על הנאצים והנצחת רבע מיליון הלוחמים היהודים מצבאות בעלות הברית והצבא האדום שנהרגו במלחמה עם הנאצים.

ניצולת אושויץ גב' אסתר סנו ריגשה את הנוכחים כשאמרה כי כל חייה ובמיוחד בטקס זה היא מרגישה מחוייבת לקיים את צוואת אחותה פאני שנרצחה יחד עם שני אחיה והוריה במחנה המוות אושויץ בירקנאו. 'היא אמרה לי לפני שהובלה אל הכבשנים ; 'אסתר תשבעי לי שתעשי הכל לספר לעולם כולו מה שארע כאן' – והנה אני ניצבת כאן בפניכם, מספרת את סיפור הדמים של בני משפחתי ועמי ומבקשת להזכיר לעולם כולו לאן שנאה יכולה להגיע'.

ד"ר גרמן זכרייב אמר כי ביום הזה חשוב לנו להפנים כי השואה הנוראה הותירה את העם היהודי חבול וזועם וחסר אימון כלפי העולם כולו, ששתק. כל מירקם היחסים בין ישראל לאומות העולם, הוכתב ע"י המשקע שסרב להתאדות מהזיכרון.

'האירוע הזה תואם את מטרת העל של יסוד 'יום השחרור וההצלה'. בעולם שבו שולטת אמונה, יש מקום לכל ברואיו של הקב"ה. כן פעילותנו היא לעצב מחדש את הזיכרון הקולקטיבי העולמי,  בתפילה לעתיד והודאה על ההצלה. להפיג את הטעם הרע על ידי עין טובה, לנטוע בלב העולם רגשות של הכרת טובה לאלו שנלחמו נגד המפלצת הנאצית ושילמו על כך בחייהם. לנקז את המשקע המר ואת הזיכרון המקפיא והמשתק, לאפיק של אמונה והשלמה – כי יש מנהיג אחד לעולם שעושה את הכול.

'נמקד את העדשה האנושית להבדיל בין טוב לרע, לא נעסוק ב"נאצים" אלא ב'נאציזם'. עלינו לתעב את האידיאולוגיות הרעות שגרמו למה שארע. המסר הוא לא לעסוק בעבר האפל אלא בעתיד שיכול להאיר. נהפוך את הזיכרון המשתק לזיכרון בונה, ונחזיר לאדם את מוסריותו, את צלם אלוקים שלו, ע"י איחוד הלבבות של כל בני האדם על האדמה'.

צילום סטילס: אלן עזריה

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture