המסוק שהושמד בשל תקלה טכנית. צילום ערבי

50 אנשי קומנדו ותקלה דרמטית: המבצע נגד מנהיג דאעש – מאחורי הקלעים

כיממה מאז התאבד במטען שהפעיל אל האשימי, ב"וושינגטון פוסט" מתפרסמים האירועים שהובילו את הצבא האמריקני למקום המסתור • ביידן בחר ברגע האחרון בפשיטה קרקעית במקום בתקיפה מהאוויר ואחד מלוחמי דאעש ואשתו פתחו באש וחוסלו

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"


כריזה בלהג העיראקי שנשמעה מצד הכוחות האמריקאים ליד הבית באטמה. צילום ערבי.

"הוושינגטון פוסט" דיווח הלילה (בין חמישי לשישי), יממה לאחר המבצע הדרמטי לחיסולו של מנהיג דאעש, אבו איברהים אל-האשימי אל-קוריישי, פרטים חדשים על המבצע ועל ההערכות האמריקנית שדרשה חודשים של תכנון ועבודה מודיעינית.

מיקומו של אל-קוריישי אותר כבר לפני כארבעה חודשים ובסוף השנה האזרחית נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, תודרך על מספר האפשרויות השונות לתפיסתו של הטרוריסט, שבסבירות גבוהה הייתה צפויה להסתיים במותו. לפי הדיווח, ביידן אישר באופן סופי את המבצע רק בשלישי בבוקר, יום לפני הביצוע.

ב"וושינגטון פוסט" ידעו לספר כי התדרוך כלל רשימת סיבוכים וסיכונים אפשריים של המבצע בהן הרוגים בקרב הכוחות האמריקניים, או לאבידות בנפש של אוכלוסייה אזרחית. ככל הנראה, אל-קוריישי הקיף עצמו בנשים וילדים כדי להקשות על פעולה לתפיסתו ללא הרוגים חפים מפשע.

אחרי ששמע את האפשרויות ולאור המצב בשטח, הנשיא ביידן הורה לעצב מחדש את המבצע, כך שיכלול פשיטה רגלית של כוחות אמריקניים, במקום תקיפה אווירית. בנאום שנשא בבית הלבן אתמול בבוקר אמר ביידן: "עשינו בחירה לבצע פשיטה של הכוחות המיוחדים, תוך סיכון גבוה יותר לאנשינו, כדי לצמצם פגיעה באזרחים".

עוד עולה מהפרטים החדשים שנחשפו על המבצע כי בפעולה בכפר אטמה שבמחוז אידליב השתתפו 24 לוחמי קומנדו. גורמים אמריקניים אמרו כי הלוחמים האמריקניים ידעו שבקומה הראשונה בבית גרים אזרחים, ובתחילה כרזו ללא מעורבים לצאת מהמקום. גבר, אישה וכמה ילדים נמלטו, ולפי אחת העדויות אותו שלב בתחילת המבצע ארך 45 דקות.


פעולה אמריקאית משמעותית על אדמת סוריה. צילום ערבי

בהמשך הזהירו האמריקנים שיפתחו באש, מסוקי הבלקהוק נשמעו היטב – ומנהיג דאעש שהסתתר בקומה השלישית ידע שאין לו דרך מילוט. "למרבה הצער, דאעש שוב חשף את הברבריות שלו", אמר בכיר בממשל לאחר שהטרוריסט פוצץ עצמו – והביא למותם גם של כמה מבני משפחתו.

דובר הפנטגון ג'ון קירבי אישר כי אחד מאנשי דאעש ואשתו פתחו בירי לעבר הכוחות מהקומה השנייה. "הם חוסלו", אמר. לפי הגורמים, או אז עזבו את הבניין ארבעה ילדים. ילד חמישי נהרג בקומה השנייה.

הפעולה כולה ארכה כשעתיים, כולל הזמן שלקח ללוחמי הקומנדו לקחת טביעות אצבעות כדי לאשר שאכן ההרוג שפוצץ עצמו הוא מנהיג דאעש. בנוסף הם אספו דגימת רקמות לניתוח DNA מדויק יותר.

בפנטגון הגדירו את הפשיטה כ"מבצע מוצלח", אבל תקלה אחת כן הייתה – באחד ממסוקי הכוח התגלתה תקלה, ומטוס אמריקני נאלץ להשמידו. התמונות מזירת המסוק שפוצץ מרמזות שמדובר בבלקהוק, שעלותו – לפני הציוד שהתווסף אליו לשימוש הכוחות המיוחדים – היא כ-5 מיליון דולר.

תושב מחנה פליטים סמוך, ג'מיל אל-דדו, אמר על תחילת הפשיטה לסוכנות הידיעות AP: "הרגעים הראשונים היו מפחידים מאוד. איש לא ידע מה קורה, חששנו שאלו מטוסים סורים, זה החזיר זיכרונות של חביות הנפץ שהושלכו עלינו".

הנשיא ביידן נאם הלילה והבטיח כי ארה"ב תמשיך לרדוף את בכירי דאעש וטרוריסטים אחרים בכל מקום שבו יסתתרו: "המבצע הזה הוא עדות ליכולותיה של ארה"ב להגיע לכל איום טרוריסטי ולחסלו, לא משנה היכן הם מנסים להסתתר ברחבי העולם".

"במבצע הלילה הסרנו מנהיג טרור מרכזי משדה הקרב, וזה שולח מסר חזק לטרוריסטים ברחבי העולם: אנחנו נרדוף אתכם ונמצא אתכם. היום, אנחנו ממשיכים שוב את המאמץ הבלתי פוסק לשמור על העם האמריקני בטוח, ולחזק את הביטחון של בעלות בריתנו ושותפינו ברחבי העולם", הוסיף הנשיא.

הכתבות המעניינות ביותר

דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture