"ההסכם ייחתם מחר": ישראל וטורקיה הודיעו רשמית על סיום המשבר

במסיבת עיתונאים שכינס בצהרים הכריז ראש הממשלה הטורקי על הסכם הפיוס ופירט את ההבנות בין הצדדים. מיד אחריו כינס ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מסיבת עיתונאים ברומא והכריז: "אני דואג לאינטרס הישראלי; ההסכם יתרום ליציבות האזורית"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בזה אחר זה הודיעו לפני זמן קצר ראש ממשלת טורקיה וראש ממשלת ישראל על סיום המשבר החריף בין המדינות. תחילה כינס ראש ממשלת טורקיה, בינאלי יילדרים, מסיבת עיתונאים באנקרה במהלכה בישר כי ההסכם ייחתם כבר מחר. בהמשך פירט ראש הממשלה הטורקי את ההבנות מהן מורכב ההסכם, במרכזן: שורה של פעולות הומניטריות שתבצע טורקיה ברצועת עזה.

מדובר בספינות שיובילו מוצרים שונים לרווחת תושבי הרצועה (יעברו בידוק באשדוד), בניית בית חולים ברצועה ושיקום תשתיות.

מיד כשסיים את דבריו נפתחה ברומא מסיבת העיתונאים של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "ההסכם עם טורקיה הוא בר חשיבות אסטרטגית לביטחון ולכלכלה של ישראל…ההסכם הוא חלק מאסטרטגיה ברורה לייצר מוקדים של יציבות בתוך מזרח תיכון רוגש וחסרת יציבות", אמר נתניהו.

נתניהו הוסיף: "אנו שומרים על הסגר הימי על עזה, לא הייתי מוכן להתפשר, לא ניתן לחזק את חמאס. אנחנו כן מאפשרים לאוניות להגיע לנמל אשדוד, לפרוק אמצעים הומניטריים. הדבר השלישי שהוא עושה, זה לתת טיפול הומניטרי ברצועה. מעבר לשיקול ההומניטרי, זה אינטרס מובהק של ישראל, בשני תחומים – מים וחשמל. עזה בתהליך ייבוש הדרגתי, ומי התהום שלנו גם כן מזדהמים בגלל בעיית המים של עזה. כשאין מספיק חשמל, מתעוררות בעיות סניטציה ומגיפות, וזה לא משהו שנעצר בגבולות. אנחנו מאפשרים טיפול בתשתיות האלו".

באשר למאמצים להשבת גופות החללים מרצועת עזה אמר נתניהו כי בידי ישראל מכתב חתום ע"י ארדואן ובו התחייבות טורקית לסייע במאמצים על בסיס הומניטרי.

נתניהו גם עקץ את מבקריו בתקשורת וברשתות החברתיות, בהם גם איש הליכוד גדעון סער. "אני פועל בהתאם לאינטרסים של מדינת ישראל ולא בהתאם לציוצים ולביקורת של גורמים אלה ואחרים", אמר נתניהו. בהמשך הוא ציין מספר דוגמאות בהן נהג בניגוד לדעת הקהל רק מתוך אמונה בצדקת הדרך.

יצוין כי מאז שעות הבוקר תוקפים (רוב) חברי האופוזיציה בחריפות את נתניהו על "הסכם הכניעה" אליו הגיע. "ההסכם עם טורקיה הוא חלק מדפוס הפעולה של ראש הממשלה. מתחיל בהצהרות גדולות, ממשיך בהבטחות, נגמר בהתרפסות. החזרת היחסים עם טורקיה היא יעד מדיני חשוב אבל הפיצוי לתוקפי חיילי צה"ל הוא בלתי נתפש בייחוד כשהחתומים על פיצוי לתוקפי חיילי צה"ל זו שלישיית נתניהו-ליברמן-בנט. תדע כל אם עבריה שמנהיגי הימין ישלמו פיצוי לתוקפי בנה. מלבד הפיצוי הבלתי נתפש, הלב נקרע לראות את האדישות וההתעלמות מול משפחות הנעדרים הצועקות מדם ליבן וזעקותיהן אינן נכנסות לחדרי הלב האטומים של יושבי הקבינט", אמר יו"ר האופוזיציה, ח"כ יצחק הרצוג.

ואילו ח"כ עמיר פרץ טען: "אילו ממשלת שמאל הייתה מגיעה להסכם הזה לא הייתם מגיעים לכנס בזמן בגלל ההפגנות והסערות שהיו פה בחוץ".

ח״כ נחמן שי האשים: ״נתניהו מתעלם מהכנסת ונמנע מלהציג את ההסכם בפני ועדת חוץ וביטחון כדי להימנע מביקורת פנימית״

שי הוסיף ״ההסכם עם טורקיה פוגע בביטחון ישראל ובלוחמי צה״ל. מדובר בתקדים מסוכן לעתיד, הזמנה למשטים נוספים. ראש הממשלה נטש ברגע האחרון את משפחות החטופים ואת ערכי היסוד של צה״ל בשביל תרגיל יחסי ציבור״.

ח"כ יואל חסון אמר: "זה בוקר נהדר לחנין זועבי, זה בוקר נהדר לחמאס, זה בוקר רע למתונים, זה בוקר רע מאוד למשפחות הנעדרים, זה בוקר מצוין לכל מי שרוצה לסחוט את ישראל כי נתניהו בחתימתו על ההסכם המחפיר הזה מזמין לא רק משטים נוספים אלא מוכיח שוב שישראל בהנהגתו מבינה רק כוח.

נתניהו היה ונשאר סוחר רהיטים ועוד מהסוג הכושל ביותר. ההסכם עם טורקיה הוא לא הסכם פיוס אלא שוד לאור היום של יכולת ההרתעה הישראלית. מדיניות נתניהו היא הקלף המנצח של חמאס.

ההסכם עם טורקיה הוא גם בעיטה במשפחות הנעדרים. לא כי הן לא נמצאות בהסכם, אלא כי שנתיים שיקרו להן שהם יהיו בהסכם".

מי שעוד הצטרף למבקרי ההסכם הוא איש הליכוד, גדעון סער, שאמר: "אזרחי ישראל לא צריכים לממן מכספי המיסים שלהם התקפה על חיילי צה"ל, אם אתה שואל אותי, זה צריך להיות ההפך. למה אתה חושבים שכבוד לאומי זה עניין זניח? כל התפיסה שמאחורי ההסכם היא תפיסה שגויה. זה לא מוסרי שנשלם לטורקיה אפילו שקל אחד".

מנגד, גם באופוזיציה נשמעו מספר קולות שהביעו תמיכה בהסכם, בהם חברת הכנסת שלי יחימוביץ' שטענה כי הוא יקדם את הנורמליזיצה באזור.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture