הותר לפרסום: נכשל ניסיון להביא לסיום פרשת רון ארד

מדובר במאמץ משותף ואינטנסיבי בו נטלו חלק מספר מדינות ביניהן גרמניה ואיראן, במטרה להביא לסיום הפרשה העגומה הנמשכת זה למעלה משלושה עשורים • כל הפרטים שהותרו לפרסום ע"י הצנזורה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מסתבר כי כשראש הממשלה חוזר מעת לעת בנאומיו על כך, כי ישראל מחויבת להחזיר את בניה שנפלו בקרבות השונים ולהביאם לקבר ישראל, דבריו הנם בעלי משמעות מעבר לכללי הנימוס ולפרוטוקול.

הבוקר חושף העיתון 'ידיעות', ניסיון שקט שהתנהל מאחורי הקלעים, ניסיון משותף לישראל, איראן, ארגון הטרור חיזבאללה וגורם ביון שלישי, להביא לסיומה את פרשת הנווט רון ארד, שנטש את מטוסו מעל לבנון לפני כמעט 30 שנה ונשבה ע"י לבנון כשבהמשך הועבר לידי האיראנים ומאז נעלמו עקבותיו.

הצנזורה הצבאית מתירה לפרסם כי בשנה האחרונה התקיימו מגעים בין ישראל וחיזבאללה בתיווך גורם המודיעין המערבי, כשראשי משמרות המהפכה של איראן מעורבים אף הם במו"מ.

כעת מתברר כי חיזבאללה הביע אופטימיות בשיחות עם הגורם המערבי כי יצליח להביא לפתרון התעלומה, בעקבות מידע חדש שאסף בחודשים האחרונים. ואולם בסופו של דבר הודיעו נציגי הארגון כי לא הצליחו לעשות זאת, לפחות בינתיים. "הם אמרו שהקרקע באזור שבו ארד נקבר זזה והשתנתה מאז שזה קרה", הסביר גורם הביון המערבי. "הם ממשיכים לנסות ובטוחים שיצליחו בסופו של דבר לאתר את הקבר".

ע"פ הדיווח ב'ידיעות', הסיבה למעורבות העמוקה של האיראנים היא כפולה: ראשית, היו אלה משמרות המהפכה שהחזיקו ברון ארד מ־1988 ועד שנפטר ושנית, ארגון משמרות המהפיכה האיראניים נמצאות בלחץ כבד מצד בכירים בשלטון להביא לסיומה פרשת נעדרים שבה נעלמו ארבעה דיפלומטים איראנים בלבנון ב־1982. כאשר באיראן מאשימים כבר במשך שנים את ישראל, כי היא זו שעומדת מאחורי חטיפת הארבעה ומחזיקה בהם בעודם בחיים.

מצד השני, חשוב להוסיף, כי במהלך 2005 ועד תחילת 2006 ערכו אנשי חיזבאללה כמה ניסיונות, שנראו לגרמנים כנים למדי, כדי לפתור את תעלומת רון ארד. חיזבאללה פעל מול נציגי משמרות המהפכה ומיניסטריון המודיעין בלבנון כדי לחקור את הפרשה ולספק לישראל דו"ח על מה שאירע בשנים האבודות. נציגי חיזבאללה נסעו ובאו מטהרן, ונציגים איראנים באו ללבנון, כדי ללמוד את העניין ולעסוק בו.

בעקבות הבדיקות ערכו אנשי חיזבאללה חפירות באזורים שונים בלבנון. אחרי החפירות הועברו לישראל בכמה מקרים עצמות שונות. חיזבאללה ציין במפורש כי הוא אינו בטוח שהעצמות שייכות לארד, אבל הוא מעביר אותן לשם בדיקה.

מהעצמות נלקחה דגימה, ופרופיל הדי־אן־אי הושווה לזה של רון ארד שנמצא במכון לרפואה משפטית עוד מ־1996, אז הופק בעזרת הצלבה עם דגימות הדם של בתיה וחן ארד, אמו ואחיו של רון. כדי לוודא את התוצאות נערכו ארבע בדיקות השוואה שונות לכל עצם, ובכל פעם מחדש ציפתה לבודקים אכזבה. העצמות לא היו של רון ארד.

בשנה האחרונה, כאמור, חודשו המאמצים לפתור את הפרשיות. אות לרצון האיראני העז לסיים את עניין הדיפלומטים היה דיווח של אמיר טאהרי, עיתונאי איראני המתגורר באירופה שנחשב לאחד ההיסטוריונים הבולטים של מהפכת חומייני ובעל קשרים עמוקים לחלק מהפלגים בשלטון גם כיום. טאהרי כתב ב־10 ביוני כי יו"ר הפרלמנט האיראני מציע לישראל עסקה: רון ארד תמורת ארבעת הדיפלומטים. מעט מאוחר יותר התבטא העיתונאי כי בין ישראל לאיראן התקיימה פגישה מרתונית בקפריסין במאי. לדבריו נכחו במפגש בכירים ישראלים, ולצידם עוזרו של נשיא איראן לשעבר האשמי רפסנג'אני.

מסתבר שגם ניסיון זה לא צלח, כך לפי מקורות מודיעין מערביים שמצוטטים בעיתון "ידיעות" כמי שמדווחים כי המאמצים עלו בתוהו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture