ישראל וארה"ב חתמו על הסכם הסיוע הביטחוני הגדול בהיסטוריה

לאחר עיכובים ומו"מ פתלתל, נחתם אמש בוושינגטון הסכם הסיוע בין ישראל לארה"ב, בנרכזו חבילת סיוע ע"ס 38 מיליארד דולר בעשור הקרוב • הישג או החמצה? תלוי את מי אתם שואלים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אמש נחתם בארה"ב הסכם הסיוע הביטחוני בין ארה"ב לישראל, כאשר בישראל נחלקות הדעות סביב הצלחתו של רה"מ בניהול המו"מ על גובה הסכום שתעניק ארה"ב, בתום מו"מ מייגע שנמשך כ-3.5 שנים.

מבקריו של רה"מ מבקשים להזכיר כל העת כי לאחר שחתמה ארה"ב על 'הסכם הגרעין' עם איראן, ביקש אובאמה לפצות על כך את ישראל והציע שארה"ב תגדיל לישראל משמעותית את גובה הסכם שיוענק לה במסגרת ההסכם שכבר נדון בין הצדדים באותה תקופה.

אלא שנתניהו שחש נבגד על התעלמות ארה"ב מאזהרותיו החוזרות ונשנות דחה את המחווה שהציע אובאמה, כך שעם סיום המו"מ הסכום המדובר אמנם נמוך משמעותית מזו שהוצעה בתחילה, אך עדיין מדובר בסכום הגבוה אי פעם שהעניקה ארה"ב למדינה אחרת.

ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס היום להסכם שייחתם הערב בוושינגטון ואמר כי "ההסכם הזה יבטיח היקף סיוע ביטחוני חסר-תקדים לישראל בעשור הקרוב. זוהי חבילת הסיוע הצבאי הגדולה ביותר שארצות הברית נתנה אי-פעם למדינה כלשהי".

ראש הממשלה ציין כי הסיוע הביטחוני "יסייע לנו להמשיך לבנות את כוחנו הצבאי, ולהמשיך לשפר את ההגנה שלנו נגד טילים, וזהו כמובן הישג חשוב מאוד למדינת ישראל, וכל אזרחי ישראל יכולים בצדק להתברך בו". נתניהו הדגיש כי "ההסכם הזה ממחיש אמת פשוטה והיא שהיחסים בין ישראל לארצות הברית איתנים ועוצמתיים. אין זה אומר שאין בינינו מחלוקות מעת לעת, אבל אלו מחלוקות בתוך המשפחה. הן אינן משפיעות כהוא זה על הידידות הגדולה בין ישראל לארצות הברית, ידידות שמתבטאת בהסכם הזה שיסייע רבות להמשך ביצור כוחה של ישראל בעשור הקרוב".

נתניהו ביקש להודות לנשיא האמריקני ולממשלו, כמו גם "לחברינו הרבים רבים בקונגרס האמריקני, ולעם האמריקני, על תמיכתם הגדולה, תמיכה שחוצה מפלגות וחובקת את אורכה ורוחבה של ארצות הברית". "רבים בארצות הברית מבינים שהשקעה בביטחון ישראל מחזקת את היציבות במזרח התיכון הבלתי-יציב, ומשרתת לא רק את האינטרס הביטחוני שלנו, אלא גם את האינטרס הביטחוני של ארצות הברית", אמר נתניהו.

ראש הממשלה הודה גם לצוות שניהל את המו"מ מצד ישראל שבראשו עמד ממלא מקום ראש המל"ל יעקב נגל, וראש אגף התכנון במטכ"ל, אלוף עמיקם נורקין. "הם עשו שניהם עבודה מצוינת, פעלו באחריות, בדיסקרטיות, במקצועיות, עד שהגיעו לתוצאה המיטבית", ציין.

במסגרת ההסכם, ארצות הברית תעביר לישראל במשך העשור הקרוב סיוע ביטחוני בסך 38 מיליארד דולרים, כלומר 3.8 מיליארד דולרים בשנה, מתוכם חצי מיליארד בשנה לתכניות הגנה מפני טילים. מדובר בסכום הגדול ביותר שארצות הברית נתנה למדינה כלשהי אי פעם, אך כאמור מדובר בסכום נמוך יותר, מהסכום הראשוני אליו ביקש ראש הממשלה בנימין נתניהו להגיע, נזכיר כי בתחילת המשא ומתן ביקשה ישראל להגדיל את הסיוע ל-4.5 מיליארד דולרים בשנה.

כמו כן, במהלך המשא ומתן, ישראל נאלצה להיענות לדרישות האמקריקנים כי עם רוב הסכום שתקבל ישראל, תשתמש לרכישת תוצרת ביטחונית אמריקנית בלבד, מה שעלול להוות מכה קשה לתעשיה האווירית, ישראל התחייבה בנוסף שלא לבקש בעתיד כל סיוע נוסף מהקונגרס.

עם זאת במקרה של מלחמה או מצב ביטחוני מתוח, תורשה ישראל לבקש מהקונגרס סיוע נוסף.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture