המכירה שחשפה מדוע זכה תלמיד הגר"א להסכמות חסידיות

מה כתב הבבא סאלי בסוף המחזור? מי באמת חיבר את הספר 'מנחם ציון'? מיהו רבי יעקב פיש ומה הקשר שלו לבעל-שם-טוב הקדוש? מכירה פומבית מרתקת שמתקיימת בימים אלו עונה על השאלות המסקרנות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

במכירה הקרובה של בית המכירות 'מורשת – מכירות פומביות', מוצגים למכירה פריטים מאוספים פרטיים, בהם ניתן למצוא פריט נדיר והיסטורי: כיסא של אליהו הנביא לברית מילה מקהילת מץ מלפני כמה מאות שנים. הכיסא אשר בודדים מסוגו נמצאים במוזיאונים ברחבי העולם כבר הצליח למקד את תשומת לבם של גורמים שונים שהביעו עניין ברכישתו. עוד במכירה, כלי כסף לספרי תורה עתיקים ונדירים וחפצים נוספים ייחודיים.

במכירה בולטים ספרים רבים ונדירים מבית מדרשו של הגאון מווילנא ותלמידיו רבי אייזיק חבר ועוד. בולט במיוחד הספר 'מנחם ציון', מהדורתו הראשונה של הספר 'מים אדירים' אותו חיבר רבי מנחם מנדל משקלוב, תלמידו של הגאון מוילנא.

כפי הנראה טעות של המדפיסים שסברו בטעות שאת הספר חיבר רבי מנחם מענדל מוויטבסק, הביאה לכך שעל גבי הספר צוין שהספר נכתב ע"י "הרב הקדוש… מנחם מענדיל זצלה"ה אשר מנוחתו כבוד בעיר טברי'…, והנה הספר הלז היה חביב מאד בעיני כ"ק אדמו"ר מצאנז כמעט בכל יום היה לומד בספר הזה, לא זז מחבבו ולא היה מש משלחנו…".

על הספר ישנן הסכמות מבניו של ה'דברי חיים', מרבי צדוק הכהן מלובלין, מרבי אברהם אייגר, מרבי שלמה הלברשטאם האדמו"ר הראשון מבאבוב ועוד אדמו"רים חסידיים שונים. במהדורה השנייה של הספר כתב תוקנה הטעות וההסכמות לא הופיעו בשנית.
2

1

פריט מרגש במיוחד שמוצג במכירה, הוא מחזור לשלש רגלים שהיה בשימוש אצל רבי ישראל אבוחצירא ה"בבא סאלי" הקדוש, זכותו תגן עלינו. בין דפי המחזור ניתן להבחין בדמעותיו של הצדיק אשר זלגו בתפילותיו. בדפי ברכות ארבעת הכוסות בהגדה של פסח, ישנם כתמי יין שנטפו במהלך ליל הסדר אותו ערך. בכתב ידו בסוף המחזור מתחנן הבבא סאלי לבורא עולם: "עבר קציר כלה קיץ ואנחנו לא נושענו. כי לך משפט הגאולה קום גאל".

פריט נדיר במיוחד שגם אותו תוכלו למצוא במכירה, הוא קמע על קלף מידיו הקדושות של האדמו"ר רבי ישעי'לה קרעסטירער, שהיה ספון במשך קרוב למאה שנים ומוצג לראשונה במכירה פומבית. הקמעות שנתן בחייו למבקשי ישועה נכתבו על גבי קלף על-ידי סופרים מומחים מתלמידיו, והוא עצמו היה נוטלם בידו ומברכם טרם נתינתם. סיפורים רבים נלחשו מפה לאוזן אודות הישועות הגדולות להם זכו מחזיקי הקמעות. ביותר נודעה תמונתו כסגולה לשמירה מפני עכברים בבית, וגם תמונה כזו מוצגת למכירה בבית המכירות.

4

3

במכירה ניתן למצוא אוסף מיוחד במינו של ספרי חסידות נדירים חלקם במהדורות ראשונות ומיוחדות, חלקם עם חתימות של רבנים ואדמו"רים חשובים. הספר 'עטרת צבי' של הרה"ק רבי צבי הירש מזידיטשוב, עורר עניין מיוחד בקרב חוקרי חסידות רבים, בעקבות חתימות בכתב יד בדף המקדים לדף השער: יעקב פיש והירש פיש. לדברי החוקרים אשר בדקו את הספר טרם כניסתו למכירה, החתימה "הירש פיש" שייכת ככל הנראה לנכדו של רבי יעקב, הצדיק רבי הירש פיש. הבדיקה מאששת את ההנחה שמדובר בספר שהיה בחזקתו של הצדיק רבי יעקב פיש, שהיה מבאי ביתו של הצדיק רבי יצחק אייזיק מקאליב, וראש הקהל בעיר.

רבי יעקב נודע בדורו כצדיק אמת ובעל רוח הקודש. מקובל שנפטר בגיל מבוגר מאד לאחר שהבעל שם טוב הקדוש אותו פגש מספר פעמים בחייו, ברכו בעשירות ובאריכות ימים. את הספר הנחיל רבי יעקב פיש לצאצאיו וכל הידוע לא מצויה חתימה שלו במקומות נוספים.

פריט נוסף שמעורר עניין בעולם החסידות הוא ספר מספרייתו של האדמו"ר הראשון לבית באבוב הרה"ק רבי שלמה הלברשטאם, אשר ככל הידוע ספרייתו כולה עלתה באש בזמן מלחמת העולם השנייה. הספר הזה שמופיע במכירה ניתן במתנה לחתנו שעלה ארצה.

6

5

עוד מוצגים במכירה ספרי קבלה רבים, חשובים ונדירים, בהם גם רבים שנדפסו בירושלים עיה"ק. בין השאר מוצגים ספרי המהדורה ראשונה של ספרי המקובל רבי יהודה לייב אשלג 'בעל הסולם'. הספרים הללו נדפסו במהדורת "סטנסיל" (שכפול של דפים שהוקלדו במכונת כתיבה). ספרים אלה שנושאים את הסכמותיהם של רבני ירושלים, נדפסו בכמות מצומצמת ונועדה רק למקורביו שכן מטרתו הייתה לשמור בסוד את דבר חיבוריו הגדולים. הוא אף גילה תרעומת כאשר עותק מספריו הגיע לוורשה לסופר רבי הלל צייטלין שהפליג בהערכתו לחיבור החדש.

פריט מיוחד במינו שמוצג במכירה ושורשיו נעוצים בהתיישבות החב"דית בעיר הקודש חברון, הוא כתב שד"ר שניתן לשליח כולל חב"ד חברון וירושלים רבי שאול ברימ"ט אשכנזי, אבי משפחת שאולזון. על הכתב מופיעה המלצה בכתב יד קודשו וחתימתו של רבנו רבי חיים פלאג'י, אליו הגיע השד"ר בשליחותו. המסמך כתוב על קלף גדול בתבנית של גיליון שלם, המזכירה היטב את כתבי השד"רות המפוארים שנכתבו במאות האחרונות. המסמך הזה הוא בעל תוכן למקומה של חברון בהתיישבות היהודית של אז.

במורשת אומרים כי פריטים רבים שנמצאים בביתכם עשויים להיות בעלי ערך. המומחים והמעריכים של בית המכירות ישמחו לעמוד לרשותכם בכל עת ללא תשלום וללא התחייבות.

7

8

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture