שר השיכון מודה: "יש מה לשפר בתכנית מחיר למשתכן"

ראש מטה הדיור יצחקי: צריך למצוא פתרון לפריפריה, אולי באמצעות הגדלת המענק; ח"כ מלינובסקי: משרד השיכון לא מיידע כ-10,000 קשישים נזקקים על הזכאות לסיוע במשכנתה; מנהלת אגף התחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון: מקווה שתוך שבועיים שלושה ימונה מנהל לרשות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

עדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, התכנסה היום לשורה של דיונים בנושאי בינוי ושיכון בהשתתפות שר הבינוי והשיכון, ח"כ יואב גלנט. בפתח הישיבה עסקה הוועדה בתוכנית מחיר למשתכן, ובטענות לפיהן הזוכים מהמרכז נהני כבל: בסוף זה לא רק עניין של מחיר דירות בפריפריה. היו"ר כבל התייחס לתוכנית ואמר כי המחיר הנמוך הוא גורם אחד אבל לא מספיק מתוך מכלול השיקולים של משפחה היכן לרכוש דירה. לדבריו, אם לא תהייה גם עבודה, נגישות תחבורתית וחינוך ברמה נאותה אנשים לא יבואו לגור במקומות הללו גם אם הדירות יהיו זולות. "כבר היו מחירי אפס, אבל בלי כל החבילה זה לא יעבוד ולא יעזור בית דין", אמר.

הישיבה התקיימה לבקשת חברי הכנסת מאיר כהן, מנואל טרכטנברג, אורן חזן ויגאל גואטה. ח"כ מאיר כהן אמר כי במרכז ההנחה עומדת על 600-700 אלף שקלים לדירה, בעוד שבפריפריה ההנחה נמוכה משמעותית. הוא הוסיף כי רבים מוותרים על הזכיות בפריפריה ומכרזים נכשלו בבאר שבע, דימונה וקריית שמונה. ח"כ טרכטנברג הוסיף כי בפריפריה אחוז ההנחה הוא כ-17.5%, בעוד במרכז הוא עומד על כמעט 25% ובזה צריך לטפל. ח"כ גואטה אמר כי צריך לשפר את הכדאיות של התוכניות בפריפריה.

השר גלנט אמר כי מאז מאי 2015 המדינה מוכרת את כל האדמות שלה לזוגות הצעירים במסגרת מחיר למשתכן. לדבריו, מחיר מוזל בתוכנית בכ-200 אלף שקל ואם המדינה מתכוונת לשווק 50 אלף דירות כאלה המשמעות היא להעביר 10 מיליארד שקל לטובת הזוגות הצעירים. עם זאת הוא הוסיף כי התוכנית לא מושלמת ויש מה לשפר ואמר: "אנחנו לומדים תוך כדי תנועה. צריך לשפר את הצדק החלוקתי. אנחנו רוצים לעודד תנועה לפריפריה משיקולים לאומיים וצריך לספק גם תעסוקה, חינוך ואיכות חיים". ראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, אמר כי בפריפריה ההנחות נמוכות יותר מאחר שעלות הבניה גבוהה יותר ולכן הקבלנים נותנים פחות הנחות. "בפריפריה אנחנו נותנים 80% הנחה על הקרקע, אבל עלות הבניה למ"ר גבוהה ב-20-25 אחוז", אמר. לדבריו, צריך למצוא פתרון לפריפריה אולי באמצעות הגדלת המענק. הוא התייחס לביטולי זכיות ואמר כי "בקריית ביאליק למשל קבלן עשה טעות ותכנן דירות עם כיוון אוויר אחד, שאף אחד לא רוצה. לא נאפשר את זה יותר ונקבע כללים בעיצוב הדירה".

ח"כ רועי פולקמן תקף את שר האוצר הקודם, ואמר כי מחר ימלאו שנה ו-9 חודשים לשר האוצר משה כחלון בתפקיד, אותו זמן בדיוק בו כינן שר האוצר הקודם יאיר לפיד. לדבריו, מה שלא נעשה אז באותה תקופה נעשה כעת עם למעלה מ-23 אלף דירות ששווקו ויותר מ-8,000 זוגות צעירים שזכו במכרזי מחיר למשתכן וחיסכון של למעלה מ-7 מיליארד שקל. הוא אף ציין כי לפי מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת אין כמעט הבדל באחוז ההנחה בין הפריפריה למרכז. על רק תקיפת שר האוצר הקודם התפתח עימות בינו לבין ח"כ כהן. ח"כ כהן קרא לפולקמן לחזור בו מהביקורת על שר האוצר הקודם ואמר לו: "אתה חבר כנסת, אתה לא מינוי של מעודד של מישהו", והיו"ר כבל ביקש להרגיע את שני הצדדים.

כמו כן עסקה הוועדה גם בטענות לפיהן אזרחים ותיקים אינם ממצים את זכויותיהם בקבלת ההטבות המגיעות להם ממשרד הבינוי והשיכון, לבקשת ח"כ יוליה מלינובסקי. ח"כ מלינובסקי הציגה נתונים לפיהם כ-10,000 קשישים היו יכולים לקבל סיוע ממשרד השיכון של בין 150 ל-300 שקלים בחודש לתשלום משכנתה, אולם המשרד לא מיידע אותם בדבר הזכאות והתקציב לא ממומש. סמנכ"ל אכלוס במשרד השיכון, רונן כהן, אמר כי המשרד פנה מיוזמתו בנקים ומתכוון לקבל מהם את כל המידע ולהגיע לאחרון הזכאים. היו"ר כבל דרש משר הבינוי והשיכון להביא לידיעת הקשישים את דבר הזכאות וליזום פרויקט הסברה בעניין, וכן לאפשר לכולם למצות את הזכאות.

לבקשת ח"כ יוסי יונה וחברות הכנסת יוליה מלינובסקי ותמר זנדברג, דנה הוועדה גם בעיכובים בהקמת הרשות להתחדשות עירונית. ח"כ יונה מחה על כך שהשר גלנט נאלץ לצאת ולא נכח בדיון, וביקש לדעת איפה עומדת שאלת המינוי של ראש הרשות והוסיף כי אם הרשות עדיין לא קמה ואין לה ראש לשם מה היא צריכה הקצאות תקציביות. מנהלת האגף להתחדשות עירונית במשרד הבינוי והשיכון, עינת גנון, אמרה כי היא ועובדי האגף הם כבר עובדי הרשות. היא הוסיפה כי הקמת רשות זה לא עניין של מה בכך, באשר לתקציב אמרה כי יש משימות שהאגף כבר עובד עליהן ולשם כך הוא נדרש. לדבריה, "תוך שבועיים שלושה תוגש לממשלה הצעת החלטה שתעשה סדר בהקמת הרשות ואני מקווה שיהיה כלול בה מינוי המנהל". ראש מטה הדיור יצחקי ציין בעניין זה כי "מי שפנינו אליו לא רצה, ואנחנו עדיין מחפשים". ח"כ תמר זנדברג אמרה כי אם אין עדיין אין מנהל אולי לא צריך את הרשות, ושאלה מדוע גנון לא מועמדת. יצחקי הגיב ואמר כי גנון כן מועמדת. היו"ר כבל אמר כי הוועדה תובעת מהמשרד לסיים את הליכי הקמת הרשות, לרבות מינוי מנהל, בהקדם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture