זעם בימין על הגבלת הבנייה: "לא נוכל לפתוח את מושב הקיץ"

במועצת יש"ע, דווקא אופטימיים מאישור המשך הבנייה בתוך היישובים, ומדגישים כי "יעמדו על המשמר". ח"כ סמוטריץ' זועם ואומר כי "החלטת הקבינט מטרידה מאוד. היא משאירה אמנם מרחב תמרון למבחן הישום בשטח אבל הניסיון עם נתניהו במבחני תוצאה הוא רע מאוד"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

אחרי שראש הממשלה הציג לקבינט את ההחלטה לרסן "באופן משמעותי" את הבנייה בהתנחלויות בהתאם למדיניות שמקדם נשיא ארה"ב טראמפ, במועצת יש"ע מבהירים כי המבחן יהיה מה שייעשה בשטח: "אנו נעמוד על המשמר".

במועצת יש"ע הגיבו להחלטות ואמרו כי למרות המגבלות המסוימות, "ההבנות שהושגו בין ממשלת ישראל לממשל בארה"ב מאפשרות את המשך בניין ההתיישבות בכל הישובים ביהודה ושומרון, וגם את הקמת הישוב החדש לתושבי עמונה".

ראשי המתיישבים ביו"ש הדגישו כי "גם במקרה זה המבחן האמיתי יהיה חידוש מידי של פעולות התכנון הבניה והפיתוח בכל רחבי ההתיישבות והמעשים בשטח. אנו נעמוד על המשמר ונפעל מול ממשלת ישראל להביא לכך שתוכנית זו אכן תצא אל הפועל".

גם השר אורי אריאל מהבית היהודי אמר על הודעת הקבינט כי מה שחשוב הוא מבחן המעשה: "ההבטחה להקמת יישוב חדש למפוני עמונה הייתה ברורה וחד משמעית, ולא ברור איך הידרדרנו למצב שבו צריך להודות על מימוש ההבטחה. גם כעת המבחן הוא במעשה. כך לגבי עמונה וכך לגבי המשך הבניה ביהודה ושומרון".

ח"כ בצלאל סמוטריץ' אמר כי "החלטת הקבינט מטרידה מאוד. היא משאירה אמנם מרחב תמרון למבחן הישום בשטח אבל הניסיון עם נתניהו במבחני תוצאה הוא רע מאוד. אין בסיס אמיתי להערכה שהפעם זה יהיה אחרת. תזכורת אחת מיני רבות להתנהלותו של נתניהו קבלנו אתמול כשראש הממשלה הודה למעשה שהוא הורה לעצור שיווק של 2000 יחידות דיור מתוך אלו שאושרו על ידו לפני כחודשיים וזאת לאחר שלשכתו הכחישה זאת.

לדבריו, "ההודאה הזו, בצירוף העובדה שמאז הבחירות בארה"ב מועצת התכנון העליונה ביו"ש לא התכנסה – מה שאומר שגם התכניות שרה"מ "אישר" לא קודמו, מלמדים שה- 5500 יחידות שכאילו אושרו היו לא יותר מבלוף, כפי שטענתי אז. כאמור, אין שום יסוד להנחה שהפעם זה יהיה שונה. נצטרך להיות עם יד על הדופק ולא לתת לנתניהו למסמס את הבניה.

"בפועל, נצטרך לדרוש את כינוסה של מועצת התכנון העליונה מיד לאחר חג הפסח ולהעמיד את החלטת הקבינט למבחן מידי. נניח על שולחנה של מת"ע את כל התכניות שעומדות על הפרק ונבחן האם רה"מ יאשר את קידומן או לא. אם הוא לא יאשר אותן לא נוכל לפתוח את מושב הקיץ של הכנסת כסדרו".

שר התחבורה ישראל כץ צייץ בטוויטר: "המסר החשוב מהחלטת הקבינט. ירושלים השלמה והמאוחדת בירת ישראל. תבוטל הקפאת הבניה בישובי יו"ש ואף יישוב לא ירד לעולם".

בדרך לבחירות: אם לא התאגיד, נתניהו ימצא תירוץ אחר

כזכור, הלילה, הציג ראש הממשלה בנימין נתניהו לשרים החברים בקבינט המדיני-ביטחוני שורת הגבלות על הבנייה בהתנחלויות בגדה המערבית. על פי הודעה שנמסרה הבוקר, נתניהו עדכן את שרי הקבינט במדיניות החדשה, לפיה יינקטו "צעדים משמעותיים לצמצם את ההרחבה של השטח הבנוי מעבר לקו הבנייה ביישובים הקיימים", מתוך "התחשבות בעמדותיו" של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ.

באופן כללי, על פי ההודעה, לא תקודם בנייה מחוץ להתנחלויות הקיימות, והובהר כי "ישראל לא תאפשר הקמה של מאחזים לא מוסדרים חדשים" וכי "ישראל תבנה בתוך השטח הבנוי הקיים, ככל שהדבר ניתן". עוד צוין כי "במקום שהדבר אינו מתאפשר, ישראל תבנה בצמידות לקו הבנייה הקיים. במקום ששני הקריטריונים הללו אינם מתאפשרים, בגלל אילוצים משפטיים, ביטחוניים או טופוגרפיים, ישראל תאפשר בנייה בשטח הקרוב ככל האפשר לקו הבנייה הקיים".

אתמול אישר הקבינט המדיני-ביטחוני הקמת התנחלות חדשה למפוני עמונה במאחז גאולת ציון, בעמק שילה שבבנימין. ההצבעה התקבלה פה אחד בקבינט, ועברה למשאל טלפוני בין שרי הממשלה. גאולת ציון הוא המקום שאליו ביקשו התושבים המפונים לעבור, אף שלא נכלל ברשימת החלופות שהציעה להם המדינה לאחר הפינוי בתחילת פברואר.

הלילה הגיב הבית הלבן להודעת הקבינט בנוגע לבניית ההתנחלות החדשה, ובכיר בוושינגטון אמר כי "הנשיא טראמפ הבהיר הן באופן פומבי והן בשיחות פרטיות את דאגותיו בנוגע להתנחלויות". מנוסח ההודעה משתמעת הסתייגות מן המהלך, אך בדברים שנמסרו מן הבית הלבן לא נמתחה ביקורת ישירה על ההחלטה או על פרסום המכרזים לכ-2,000 יחידות דיור נוספות בהתנחלויות.

בתדרוך מפי הבכיר הודגש כי החלטות אלה התקבלו טרם גיבש הנשיא טראמפ את המדיניות שלו בנושא. "כפי שהממשל הבהיר – בעוד שקיומן של התנחלויות אינו מכשול לשלום, בנייה נוספת ובלתי מרוסנת אינה מקדמת את השלום", נמסר. "הממשלה הישראלית הבהירה כי מעתה ואילך בכוונתה לאמץ מדיניות אשר לוקחת את דאגותיו של הנשיא בחשבון".

לגבי האישור לבניית 1,992 יחידות דיור חדשות מסר הבכיר, בתדרוך שפורסם במקביל בכמה כלי תקשורת, כי "יש לציין שאלו יחידות שהודעה על בנייתן נמסרה לפני שהנשיא הבהיר מה הציפיות שלו". דברים ברוח דומה נמסרו גם לגבי ההבטחה של נתניהו לבנות התנחלות חדשה למפוני עמונה. "מעתה ואילך, וככל שנתקדם בדיונים יותר מפורטים על האפשרות לקדם שלום בין ישראל לפלסטינים, הממשלה הישראלית הבהירה כי בכוונתה לאמץ מדיניות אשר לוקחת את החששות הללו בחשבון".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture