חילופי מכתבים בין גדולי ישראל בארה"ב ובארץ אודות הגיוס, היום ואז

מכתב ששלחו רבנים מחו"ל אל ראשי ישיבות בארץ עם טענות שונות כביכול בחורי הישיבות בארץ נמצאים בסכנת גיוס, הביאה לתגובה חריפה עם טענה כי הטעו אותם בשקרים • כבר היו דברים מעולם: חילופי המכתבים בין גדולי ישראל אודות גיוס בנות

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

מי שפתח אתמול, (א'), את היומונים החרדיים יתד נאמן והמבשר, הופתע לגלות כותרות על "זעם על פרסומים רשמיים של חוגים ידועים בחו"ל במאמרים פוגעים במרנן ורבנן שליט"א חברי מועצות גדולי וחכמי התורה". במאמרים מנומקים הבהירו כי אין כיום "גזירת גיוס" נגד בחורי ישיבות, וכי כל בחור ישיבה המבקש להסדיר מעמדו כבן ישיבה ולהישאר ללמוד – יכול לעשות זאת.

בעיתונים נטען כי "צוות מיוחד ומוגבר של 'ועד הישיבות' שנעזר בחברי כנסת של יהדות התורה, פועל ללא לאות להסדרה מחודשת של מעמדם של אותם מאות לומדי תורה מול שלטונות הגיוס, ע"מ שישובו ויקבלו את טופס הדיחוי משירות צבאי". והסבירו כי הנוהל האמור נבנה משנות קום המדינה ועד היום.

"בסיס העבודה של צוות מיוחד זה, בנוי על המסורת שלפיה מתנהל ועד הישיבות מאז שנת תש"ח, כאשר הושג ההסדר בימי קום המדינה, שכל תלמיד שתורתו אומנותו, מקבל דיחוי משירות צבאי, כאשר לכך נדרש מהתלמיד שמבקש משלטונות הגיוס דיחוי, להתייצב ולהוכיח את היותו בן ישיבה. הסדר מסורתי זה שהונהג ופעל לאורך עשרות שנים, התנהל ע"י ועד הישיבות ואף פעל לפי הנחיות הוועד הפועל שלו שהיה מורכב מראשי ישיבות ובנשיאות מרנן ורבנן גדולי התורה והחסידות זצוק"ל ולהבחל"ח שליט"א.

במאמרם הסבירו כי כדי לשמר את מעמד בן הישיבה יש להתייצב בלשכת הגיוס וכל התנהלות אחרת – מסכנת את ההסדר החרדי מול צה"ל. "באסיפת ראשי ישיבות שהתקיימה לפני החג, הופיעו בפניהם אותם גורמים המוסמכים שעוסקים בנידון, והם ציינו את העובדה שהם התריעו מבעוד מועד, שהנסיון להנהיג התנהלות חדשה שבו בן ישיבה יוכל לקבל טופס דיחוי מהצבא, ללא שיתייצב בלשכת הגיוס, נדונה לכשלון, וכי הדבר עלול לגרום לאלפי תלמידים הסתבכות, עד כדי מעצר, כאשר ברור שהמעצר הוא על אי קיום חוק, ולא מעצר בגין לימוד תורה".

מה הוביל לפרסום כותרות אלו?

האם מדובר במתקפה נגד עמדתה של חסידות סאטמר המנסה בימים אלו להביא את גדולי ישראל בארצות הברית אל כנס אדיר נגד מה שהם מכנים "גזירת הגיוס"? ייתכן מאוד שהתשובה לכך חיובית, אך לא רק זה מה שגרם למאמרי ההסברה המנומקים ביומונים החרדיים. הבוקר, בעיתון המבשר, במאמר המערכת נכתב כי "העיתון אינו יכול לנהל ויכוח על דרך ועל שיטה, אבל באותה מידה אינו יכול להבליג כבלע את הקודש בהשמצות זולות". בהמשך נכתב כי "כשם שהיהדות הנאמנה לא תפעל מעולם בקרב המחנה האחר לשכנעם נגד דעת רבותיהם, כן אין מי שיבוא מחוץ למחנה הגדול לפעול בתוכו נגד הוראותיהם של המכוונים דרכו. יש לגנות ולהוקיע התנהגות פסולה זו". לסיום חזרו על טענותיהם: "איננו מתכוונים להתווכח על עובדות ידועות כי אף לומד תורה, מכל סוג שהוא ומכל עדה שהיא, קיבל ומקבל דיחוי כתמיד. ומאידך, שלטונות הצבא מעולם לא נתנו 'דיחוי' למי שלא התייצב מאז הקמת המדינה וצבאה".

אך מתברר כי מדובר בנעשה מאחורי הקלעים, בחלופת מכתבים בין גדולי ישראל. בעוד המתנגדים לדעתם של חברי מועצת גדולי התורה בארץ ישראל, הקובעים ומנחים את קו הפעילות של נציגי הציבור החרדי בכנסת, דאגו במשך התקופה האחרונה למסע תעמולה נרחב אודות מה שהם רואים כסכנה המרחפת על עולם התורה בארץ, כאשר מסע התעמולה שלהם כלל אף ביקורים ושכנועים בבתיהם של גדולי ישראל בחו"ל, הרי שגדולי ישראל אלו לא קיבלו ביקור תגובה מנציגי הציבור החרדי בארץ. על מנת ללבן את העניינים, שיגרו גדולי ישראל בחו"ל מכתב אל ראשי הישיבות והרבנים כאן בארץ הקודש, ומלבד מכתב תגובה, הוחלט לפתוח במסע הסברה פנימי, שכלל גם את הפרסום החריג אתמול ביומונים, יתד נאמן והמבשר.

על המכתב חתומים חמישה מגדולי הרבנים בארה"ב, שרובם מכהנים כחברים במועצת גדולי התורה שם: האדמו"ר מנובומינסק, הגר"א פלדמן, הגר"מ הרשקוביץ, הגר"מ קוטלר והגר"י הורוויץ. המכתב הגיע לבתיהם של מרן הגראי"ל שטיינמן, הגר"ג אדלשטיין, הגרמ"ה הירש, הגר"ד לנדו, הגר"א פילץ, הגר"ד כהן, הגרב"מ אזרחי, הגר"ב ויסבקר והגר"מ ברזובסקי. במכתבם כתבו גדולי ישראל בארה"ב אודות מה ששמעו ממספר ראשי ישיבות מהארץ אודות "המצב העגום של בני הישיבות באה"ק בענין גיוס בני הישיבות".

במכתבם מציינים השולחים את ששמעו כי בעוד מספר שנים, יבטלו את הפטור הניתן לבני הישיבות. עוד הם מביעים את דאגתם מעניין המכסות אותם נדרשים בני הציבור החרדי למלאות, וכן ההסתבכות של בחורי הישיבות, כאשר לדברי הרבנים מארה"ב, הם נחשפו לרשימות של למעלה מאלף בחורי מבני עדות המזרח שהסתבכו. כן מציינים הרבנים כי יש גידול במספר החרדים המתגייסים לצה"ל, ועוד אי אלו טענות שנשמעו בדרך כלל רק מפיהם של אלו שאינם מיוצגים במפלגות החרדיות ובמועצות גדולי וחכמי התורה בארץ הקודש.

האדמו"ר מנובומינסק הוסיף והדגיש כי "בעבר כן גם עתה ובעתיד הנני כפוף ונשמע לדעתו והנהגתו של מרן הג"ר אהרן לייב שליט"א, אמנם כפי שהוגד לפנינו מאנשי נאמנה יש משבר רציני בענין הגיוס ובפרט במוסדות אחינו הספרדים, ואנו מעוררים שמוטל על הציבור התורה ודובריו לטכס עצה ולטפל בה".

לאחר התייעצויות רבות כתב הגר"ג אדלשטיין, ראש ישיבת פוניבז' מכתב תגובה אל נשיא מועצת גדולי התורה של 'אגודת ישראל' באמריקה, האדמו"ר מנובומינסק, כאשר אל המכתב הצטרף הגר"ד לנדו ראש ישיבת סלבודקא. מכתב התשובה נשלח בהוראת מרן ראש הישיבה, הגראי"ל שטיינמן שליט"א. בבסיס המכתב עומדת הטענה כי מרנן ורבנן מודעים לכל פרטי ודקדוקי נושא הגיוס וכי הכל נעשה בהכוונתם המלאה תוך סיעתא דשמיא גדולה, וכי יש הנהגה רוחנית בישראל הנוטלת אחריות מליאה לפעילות הנתמכת על ידם.

כבר היו דברים מעולם: חלופת מכתבים אודות גזירת הגיוס

היה זה בשנת תשל"ח, רבנים וראשי ישיבות שסברו כי יש לנקוט בקו תקיף יותר בסערה סביב גזירת בנות כאשר נטען לטענתם כי הנציגות החרדית החליטה להתפשר וכי ישנן נשים ובנות שקיבלו צווי גיוס, פנו אל הגאון רבי משה פיינשטיין, נשיא אגודת הרבנים בארה"ב, שפנה לגדולי הדור בארץ על מנת לברר האם הפרטים הנכונים והאם אכן קיימת גזירה של גיוס בנות. בתחילה שלח מרן הגר"מ פיינשטיין מברק אל הגרא"מ שך והרבי מגור בו קבל כי רבנים רבים מתריעים על המצב בעניין גיוס בנות והינו מבקש לדעת מהו אכן המצב האמיתי.

ב׳ טבת תשל״ח
מע״כ ידידי עוז הגאון הגדול כש״ת מוהרא״מ שך שליט״א
שלו׳ וברכה כל הימים, אחדשה״ט באהבה ובכבוד גדול כראוי להדר״ג
הנה בא אצלי קאמיטע מהתאחדות הרבנים הם הרבנים מקהלות דסאטמאר ואמרו איך שעדיין מצוי ניתוחי מתים ועושין משפטים על בנות שאינן רוצות לילך לצבא ולשרותים אחרים אף שהן בנות שומרות תורה ועונשין אותן בישיבה בבית האסורים, והמודיע פסק מלכתוב זה שלכן נתרשלו ידי אלו המתעסקים בזה, וגם הרב ר׳ רפאל סאלאווייציק שליט״א מסר להם בטעלעפאן זה, כי בשביל שאגודת ישראל נכנסו בקשר בממשלה זו בעגין אין עתון המודיע רוצה לפרסם, ואם היה המודיע מפרסם זה היו עוסקין כמתחלה והיו מצילין עד שיתמעט מניתוחי מתים וגם מעט מגיוס הבנות. ודברתי עם הרה״ג ר׳ פינחס מנראסטער וכן הרב פרוש והם אומרים שאף שעדיין לא נשתנה החוק של גיוס הבנות מפני שכל שינוי חק נמשך זמן גדול, אבל מצד הידיעה שישתנה החק אין מענשין את הבנות שאין רוצות לילך מצד שהן שומרות תורה בכלום ואין אוסרין אותן, אבל הם אומרים שאינו אמת, ואנו מרחוק לא שייך שנדע, ואמרתי כי אכתוב להדר״ג ויראה הדר״ג שאם אמת הדבר שעדיין אוסרין את הבנות ומענישין אותן ואיכא ניתוחי מתים, שהמודיע יודיע זה ויזרז את המתעסקין להצילם, ובבקשה להודיע לי מזה ואם נעשה איזה דבר בזה.
והנני ידידו באמת מוקירו ואוהבו ומברכו בבריאות הגוף והנפש
משה פיינשטיין
ונא להתפלל עלי כי עדיין חולשה יתירה ד׳ יחלמני.

וכה ענה לו הגראמ"מ שך:

יום ג' י" טבת תשל"ח
למע"כ ידידי גאון עוזינו שר התורה פאר ישראל והדרו
מהור"ר משה פיינשטיין שליט"א
שלו' וברכה מרובה עד בלי ירח לו ולכל המשפחה שיחי'.
תמול הגיעני מכתבו והנני להשיבו כפי שידוע לי מאנשים הנאמנים עלי ומתעסקים בזה שבלי יוצאת מן הכלל אין מענשין ולא לוקחין בבית הסוהר שום בת המצהירה שהיא דתית, ואם יש איזה מקרה שאסרו תיכף אחרי השתדלות משחררין אותה ומה שמקבלות הבחורות הודעות שצריכות אחרי כמה חדשים להתיצב, להיפך זהו דיחוי שבמשך החדשים האלו יתוקן החוק שפטורות ואז תהיינה משוחררות לגמרי. אבל כל זמן שלא יתוקן החוק, לפי חוקם שחקקו אי אפשר שיקבלו פטור לגמרי, ובדרך כלל היחס של שר הבטחון בענין זה הוא טוב.

ובכללות מה שנוגע לדת הוא טוב יותר מכפי שהי'לפני זה, אבל הרבה הרבה עוד צריך תיקון, כמו ניתוח מתים, יש הרבה מקרים שמנתחים אפילו נגד החוק, ועל כל מקרה באה תגובה מהצירים שלנו ומבקשים לענוש אותם אכל כמובן הרופאים שלא מסתכלים כעין יפה לזה מערימים על החוק בכל האופנים אבל שלקוות שגם זה ישתפר ובדרך כלל צריכין רחמי שמים למצב הדתי הירוד. וכפי שהודעתי כבר שכשיהי' שלו' יש סכנה גדולה מהתבוללות על ידי הסטודנטים מאוניברסיטאות, כי כבר יש סימנים לזה ואין לנו אלא להשען על אבינו שבשמים ולהתחזק באמונה בה' ובביאת המשיח.

ואני מתפלל שה' ישלח לו רפואה שלימה כי עיני כל ישראל על הדר"ג שליט"א.
מנאי המכבדו ומוקירו ידידו עוז
אלעזר מנחם מן שך

מכתב ההבהרה והודעת אגודת הרבנים:

בדבר השמועות שנפוצו וגם היו אצלי רבנים גדולים וחשובים שקבלו שמועות כאלו איך שעדיין מגייסין הרבה בנות דתיות בארץ ישראל, אחרי הבטחת ראש הממשלה, מר מנחם בגין לחברי האגודה שלא יגוייסו שום בת האומרת שהיא שומרת דת, ולבסוף נתוספה שמועה שיותר משבע מאות בנות קבלו צו שיהיו נכונות לגיוס. אמרתי שאכתוב מזה לאדמו"ר מגור שליט"א ולהגאון הרא"מ שך שליט"א שהוא איש נאמן וירא שמים. וכאשר נתאחרה קצת התשובה, נתתי טעלעגרמה והנה קבלתי תשובה, מתחלה בטעלעגראמעס והיום קבלתי מכתבו מי"ז טבת שמעיד שידוע לו שבאין יוצאת מן הכלל אין מענישים ולא לוקחים בבית הסוהר שום בת המצהירה שהיא דתית ואם יש איזה מקרה שאסרו, תיכף אחרי השתדלות משחררין אותה ומה שמקבלות הבחורות הודעות שצריכות אחרי כמה חדשים להתייצב, להיפך, זו דיחוי שבמשך חדשים אלו יתוקן החוק וכן על שאלתי מאדמו"ר מגור שליט"א ע"י טעלעגרמה, השיב על ידי נאמן ביתו, הרה"ג מוהר"ר פנחס לעווין שליט"א, גם כן, שלא נתגייסה שום בת ונותנים זמן ארוך שעד זמן ההוא ודאי יתוקן החוק. וגם הודיע לנו האדמו"ר מגור, שגם חוק מיהו יהודי יתוקן בודאי במשך הזמן והם יזרזו זאת. אשר ודאי הם, האדמו"ר מגור שליט"א והגרא"מ שך שליט"א נאמנים לנו ולכל ישראל שכן הוא באמת, והשי"ת יעזרנו וישלח לנו את משיח צדקנו בקרוב.

משה פיינשטיין

בסיום הדברים והסקירה ההיסטורית חובה עלינו לדעת כי על כל אחד ואחד ללכת בדרך כאשר יורו לו רבותיו, ואין בפרסום הדברים משום נקיטת עמדה בחילוקי הדעות בין רבנים וגדולי ישראל.

הכתבות המעניינות ביותר

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
17 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יש נושא כאוב, שבהרבה נושאים יש כמה שיטות בדבר, וכל אחד צריך ללכת על פי רבו, מתי נוצר הבעיה, כשצד אחד ישנם אנשים הצועקים ברחוב את שיטתם ומשקיעים הון עתק בהסברת שיטתם וכו וכו׳ והצד השני אינו רואה בזה ענין להסביר שיטתו, ולכן נוצר בלבול נורא גם בחצרות של השיטה המתונה יותר. כיום הרבה אנשים השייכים לחצרות הכפופים למעצג"ת ומעצג"י אינם בטוחים בצדקת רבותיהם רח"ל. מה גם שרוב גדו"י לא התנגדו מעולם לעצם הגיוס לצבא, ולכן לא היה ברירה והגיעו מים עד נפש, וכדי לברר הענין יצאו גדולי ישראל במסע הסברה למרות שלא ראו בעצם ההסברה תועלת עד היום

עיקר ההסברה היא עבור תושבי חו"ל, שמשום מה בטוחים שיש בארץ גזירת גיוס נוראית שחוטפים בחורים על ימין ועל שמאל לצבא או לכלא, והם בטוחים שרוב הציבור לא מתייצב לדיחוי מלבד קבוצה קטנה, כך שכל הציבור בסכנה.
הם "משתתפים" בהפגנות "שלנו", ומגנים את אותה "קבוצה קטנה" שמתייצבת לדיחוי.
במילים פשוטות: הם פשוט הוטעו בנושא.

הבעיה הקשה בנושא שהוא מאוד רגיש ממול אחינו החילונים, וצריכים לטפל בזה ברגישות הנדרשת גם בשביל להרויח את לומדי התורה וגם בשביל לא לעורר שנאה מיותרת. נושא זה אינו נושא לדיונים ציבורים בשום צורה שתמיד רק מזיקה.

'מה גם שרוב גדו"י לא התנגדו מעולם לעצם הגיוס לצבא' מאיפה אתה לוקח את זה ?ההיפך הוא הנכון

איני יודע לאיזה גדולי ישראל אתה מתכוון באמרך שרובם לא התנגדו לגיוס לצה"ל רח"ל אולי אתה צריך לשנות את הכותרת שלך לחרד"ל…….

אשרינו שגדולי התורה דארה"ב לא מאמינים לשקרנים המשכנעים בכל דרך על המצב בארץ [אשר כל אחד יודע כמה הדברים שקרים נבזים], ומבררים אצל גדולי ישראל שבארץ את המצב לפני שהם נוקטים עמדה או פועלים איזו פעולה, מימות הגר"מ פיינשטיין ועד היום. לזו אחריות יקרא. אשרינו.

תפסיקו להאמין לכל ה"סיפורי סבתא" שממספךים לכם כדי לעשות כסף על חשבונכם

למה אתם לא מביאים את המכתבים ? מסקרן לראות מה הרבנים בחו"ל טוענים ומה עונים הרבנים של ארץ ישראל לעומתם

אפשר לראות את חלופת המכתבים?

לא מראים את חלופת המכתבים שמא ישפיעו גם עליכם

האם באמת אין חוק שב2023 יגוייסו כולם עם מכסה קבועה?

שרגי, שים לב איך במשפט כה קצר הצלחת לסתור את עצמך.

תחליט, יגוייסו "כולם" או מכסה קבועה?

החוק הנוכחי מפקיד את סמכויות הדיחויים למי ש"תורתו אומנותו" בידיו של שר הביטחון, כפי שהיה מאז קום המדינה (למעט 9 שנים בהן כיהן משה דיין כשר הביטחון משנת 1968 עד הכניסה לקואליציית בגין ב-1977 בהן הוחלט על מכסות של תוספת של עד 800 תלמידי ישיבה בלבד לשנה), לא היה מעולם מצב שבחור ישיבה שהגיש דיחוי בזמן גוייס לצבא בכפייה.

כל הניסיונות המרושעים לזרות חול בעיני הציבור האמריקאי שלא מתמצא כלל וכלל בנעשה בארץ הקודש, מטרתם אחת ויחידה והיא: לנגח את מועצות גדולי וחכמי התורה ולהציגם כביכול מפקירים הם חלילה את בני הישיבות.

התקווה שבסופו של דבר גם הסאטמערס הזאלים יתפקחו ויבינו שאף אחד לא קונה את הלוקשען שלהם ושל הפלג.

הינך מוזמן לבדוק זאות במערכת החוקים של מדינת ישראל.

וַיְהִי, בִּימֵי שְׁפֹט הַשֹּׁפְטִים, וַיְהִי רָעָב, בָּאָרֶץ; וַיֵּלֶךְ אִישׁ מִבֵּית לֶחֶם יְהוּדָה, לָגוּר בִּשְׂדֵי מוֹאָב–הוּא וְאִשְׁתּוֹ, וּשְׁנֵי בָנָיו. ככה זה כשכל דרדקי (החרד"קים האמיתיים) מבין יותר טוב מגדולי ישראל שליט"א

סופסוף יש גדולי דור בארה"ב שנחלצו חושים ומבררים הדברים לעומק ולרוחב, ברוך שמסר עולמו לשומרים ברוך הוא.

נא למחוק את התגובה האחרונה של "קורא המבשר"

מדוע שמועצת גדולי התורה בארה"ב, לא יתאספו לישיבת מועצת, ויקראו לשם 5 נציגים מהטוענים שהחוק כהיום נפלא ביותר, ו-5 נציגים מאלו הטוענים שהחוק כהיום גרוע ביותר, וישמעו את טענות הצדדים ויכריעו, מדוע כל דבר צריך שיהיה מלווה בהשמצות וטרור?

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture