צה"ל המליץ, הקבינט אישר: יופחת אספקת החשמל לעזה

הקבינט אישר את עמדת צה"ל ומתאם הפעולות בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי לקצץ באספקת החשמל לרצועה. בישיבה הוחלט להיענות לבקשת הרשות הפלסטינית, שהבהירה בחודש שעבר כי לא תעביר את הסכום המלא לכיסוי חשבון החשמל של עזה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

הקבינט המדיני-ביטחוני החליט אמש (ראשון) לצמצם את אספקת החשמל לרצועת עזה. בישיבה שהוקדשה למשבר החשמל בעזה, בעקבות החלטת הרשות הפלסטינית לקצץ את מימון החשמל לרצועת עזה, שרי הקבינט קיבלו את המלצת צה"ל להיענות לבקשת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ולצמצם את הספקת החשמל לרצועה – כך נחשף הבוקר.

החשמל בעזה מסופק על ידי ישראל, אך הרשות הפלסטינית שמשלמת את החשבון הודיעה לאחרונה כי תפסיק לשלם – מה שעלול להוביל להסלמה ולמשבר הומניטרי חמור ברצועה. "הכסף הולך למנהרות וייצור נשק", אמרו בכירים ברשות הפלסטינית בפגישה עם שר האוצר משה כחלון.

מדיווחים שהועברו בשבוע שעבר, עלה כי ראש הממשלה הפלסטיני ראמי חמדאללה והממונה על העניינים האזרחיים ברשות הפלסטינית חוסיין שייח תקפו בחריפות את חמאס, במהלך פגישה שנערכה בין כחלון ומתאם הפעולות בשטחים, האלוף יואב (פולי) מרדכי, במוצאי חג השבועות.

"אנחנו לא משלמים את חשבון החשמל לחמאס", אמרו לאחר שכחלון ומרדכי הביעו חשש ממשבר הומניטרי שעלול להיווצר ברצועה. "הם מנהלים מהפיכת 'לוקסוס', הם הקימו ממשלת צללים והם תוקפים אותנו ואת אבו מאזן".

עוד עולה מאותם דיווחים כי הרשות העבירה מסמך לחמאס בו כתוב כי הם מוכנים לשלם 65% מחשבון החשמל בלבד – 25 מיליון שקלים לעומת 40 מיליון ששולמו עד עכשיו. "אם אתם רוצים לשלם את החשבון של חמאס זו בעיה שלכם, אנחנו לא חוששים מאסון הומניטרי", הבהירו הגורמים לבכירים הישראלים.

ההחלטה מגיעה בצל מתיחות הולכת וגוברת בגבול רצועת עזה. בשבועות האחרונים נערכו הפגנות בסמוך לגבול, ובסוף השבוע האחרון אף נהרג מפגין בן 35 מירי כוחות צה"ל בצפון הרצועה ולפחות 16 נוספים נפצעו. בהפרת סדר אלימה נוספת בתחילת השבוע נפצעו שניים מירי של כוחות צה"ל.

בסוף החודש שעבר הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, כי ישראל תפחית בהדרגה את אספקת החשמל לרצועת עזה בתקופה הקרובה. זאת, בשל חוסר הסכמה בין הרשות הפלסטינית וחמאס על מימון עלויות החשמל. בריאיון לרשת BBC בערבית אמר מרדכי כי "ישראל תאלץ להפחית את החשמל לרצועת עזה".

הוא הוסיף כי "למרבה הצער חמאס לוקח מדי חודש מאה מיליון שקל מהעם ברצועה: מהסחורות, מהמסים של כל הפלסטינים העשוקים ברצועה וזה לא מגיע לרשות הפלסטינית". לדבריו, "הסיבה לכך היא שחמאס מעדיף שהכסף ילך למנהרות, לחפירות ולארגון. ישראל היא היחידה שמספקת חשמל לרצועה. זה אומר שרצועת עזה תלויה לגמרי בתחום החשמל בישראל".

מרדכי התריע לפני כחודש בפני ארגוני הסיוע הבינלאומיים הפועלים בעזה כי עליהם להיערך לאפשרות שישראל תנתק בהדרגה את זרם החשמל בעזה. עלות צריכת החשמל ברצועת עזה מסתכמת ב-40 מיליון שקלים בחודש. הרשות הפלסטינית שלחה מכתב רשמי שבו היא אומרת שהיא מעוניינת להעביר מדי חודש 30-25 מיליון שקלים ולכן, לדבריו של מרדכי, המשמעות היא צמצום באספקת החשמל לרצועה.

גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי הפחתת החשמל במהלך חג הרמדאן, בשל חוסר הסכמה בין חמאס לרשות הפלסטינית על תשלום עלויות החשמל, עלול להוביל להידרדרות ביטחונית ברצועה. מצוקת הרחוב הפלסטיני שבשלב זה מקבל בממוצע ארבע שעות חשמל ביום עשוי להידרדר למחאה אלימה וההשלכות עלולות להתבטא בפעילות נגד ישראל.

קטאר, איראן ומצוקה כלכלית: חמאס יפתח בעימות נוסף מול ישראל?

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture