4 שעות חשמל ביום: חמאס מאיים בהסלמה בעזה

חברת החשמל המצרית הודיעה אף היא כי תפסיק לספק חשמל לרצועת עזה ובחמאס מאיימים בהסלמה. ואיך נראים בינתיים החיים ברצועה? תושב עזה מספר: חשמל רק שעתיים ביום, מים במיכלים פעמיים בשבוע, אבטלה גואה וקבצנים בכל פינה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

חברת החשמל המצרית הודיעה היום (ב') לפלסטינים כי היא מתכוונת לנתק את אספקת החשמל לרצועת עזה בכל רגע. גורמים פלסטינים ציינו כי ההודעה המצרית הגיעה בעקבות החלטת הקבינט בישראל להיענות לדרישתו של יושב ראש הרשות אבו מאזן, ולקצץ את אספקת החשמל שמועבר מישראל לעזה.

במקביל, חמאס הזהיר כי החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני לצמצם את אספקת החשמל לרצועת עזה היא "מסוכנת וקטסטרופלית" וכי היא תשפיע על החיים ברצועה. עבד א-לטיף אל-קנוע, דובר מטעם הארגון, אמר כי ההחלטה עלולה לדרדר את המצב "עד כדי פיצוץ". הוא אמר כי האחראי למצב הוא "האויב הישראלי המטיל מצור על רצועת עזה, ואבו מאזן המשלים את המצור של הכיבוש".

בחברת החשמל העזתית הזהירו כי יישום ההחלטה הישראלית יכול להוביל לאסון שההשלכות שלו לא יעצרו רק בעזה. מנהל יחסי הציבור של חברת החשמל הפלסטינית, מחמד ת'אבת, אמר לסוכנות הידיעות הפלסטינית ספא כי עד כה אין כל שינוי בכמות החשמל שמעבירה ישראל. הוא גם ציין שחברת החשמל הפלסטינית לא קיבלה עד כה הודעה רשמית על הפחתה בכמות החשמל.

"עזה חיה במשבר חשמל קשה מאוד", טען. "רק ארבע שעות של חשמל על כל 12 שעות ללא חשמל. בנוסף לכך, קווי החשמל המצריים לא מעבירים חשמל סדיר. יש לישראל אפשרות להעביר 120 מגה וואט חשמל שיכולים להספיק לכל המחוזות בעזה". ת'אבת הזהיר כי "הפחתה בחשמל תשפיע על כל תחומי החיים בעזה, וחיי אזרחים יהיו בסכנה". הוא קרא לאו"ם ולארגוני זכויות אדם "להתערב באופן מיידי ולהפעיל לחץ על ישראל, כדי למנוע מהם לבצע את ההחלטה של צמצום כמות החשמל".

כזכור, הבוקר דווח כי הקבינט המדיני-ביטחוני החליט אמש (ראשון) לצמצם את אספקת החשמל לרצועת עזה. בישיבה שהוקדשה למשבר החשמל בעזה, בעקבות החלטת הרשות הפלסטינית לקצץ את מימון החשמל לרצועת עזה, שרי הקבינט קיבלו את המלצת צה"ל להיענות לבקשת יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ולצמצם את הספקת החשמל לרצועה.

כך נראים החיים ברצועת עזה:

לאחר שהקבינט החליט לקצץ באספקת החשמל לעזה, ברצועה מוסיפים להתמודד עם משבר הומניטרי שהולך ומחמיר מדי יום. התושבים נאלצים להסתפק בחשמל למשך שעתיים בלבד בכל יום, ואילו הרחובות הולכים ומתמלאים במקבצי נדבות. "אין ערך לחיים בעזה", סיפר סמי עבייד, פרשן לענייני ישראל ברדיו אל-מנאר המתגורר בעזה, בשיחה עם חדשות 2 Online.

תחנת הכוח ברצועה משותקת, ובשל כך מרבית החשמל המגיע לבתים בעזה מיוצר בישראל. יחד עם זאת, החלטת הקבינט תוביל משמעותית לצמצום האספקה לרצועה שגם כך שרויה בעלטה. "כיום בעזה יש חשמל למשך שעתיים בכל 24 שעות", הסביר עביד. "בבתי חולים ובמוסדות ציבוריים ישנם גנרטורים המופעלים מדלק למכוניות, וזה מספיק בקושי. באשר לבתים – העיר עזה חולקה אף היא לאזורים, ובכל פעם מתחדשת האספקה בחלק אחר של העיר". גם אספקת המים משובשת, והעירייה מבצעת מילוי מכלים פעמיים בשבוע.

"רואים מקבצי נדבות בכל רחוב", הוסיף. "אתה לא יכול לעבור ברחוב מרוב שיש כאלה. אפשר לראות משפחות שלמות: בני זוג וילדיהם מסתובבים ומבקשים כסף מאנשים. יש הרבה אנשים שאין להם כסף לשכר דירה, ובעל הדירה זרק אותם החוצה – הרחוב הוא קורת הגג שלהם. "אין חיים היום בעזה", טען עביד. "אין חשמל ואין כסף לתושבים, אין להם כסף כדי לאכול וכדי לשתות וכדי לקנות סיגריות. כולם מובטלים ולכולם אין כסף. תנועת חמאס יושבת בקצה וממשיכה לנופף בדגלה 'אנחנו ההתנגדות' ולא עושה שום דבר עם ישראל. התושבים אומרים – 'אם אתם ההתנגדות, אז תתחילו במלחמה. יותר טוב למות במקום לחיות בסבל אדיר'".

עביד הסביר כי בשל ההחמרה במצב הקיים, התושבים מטילים את האשמה היום על שלושת הגורמים האחראים למצבם: יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, תנועת חמאס שלאחרונה נכוותה מהפניית הכתף הקרה מצד המממנת העיקרית קטר, וכמובן ישראל. "האמירה היא ששלושתם עושים יד אחת נגד האזרח הפשוט בעזה". הראשון הוא כמובן אבו מאזן עצמו, המצטייר בעזה כמנהיג חלש וחסר משמעות, שדואג לעצמו בלבד. "כולם יודעים שהוא בן 80 שלוקח כסף למשפחה שלו. אם יהיו בחירות הוא יזכה ב-0 קולות".

יחד עם זאת, הוא מתאר תהליך שמוביל לריכוז ההאשמות לעבר חמאס. "התושבים שואלים את עצמם 'למה שחמאס לא תלחץ על ישראל?' יש לתנועה 100 אלף רקטות. אם היא לא משתמשת בהן, אז היא שותפה לסבל של תושבי עזה". לדבריו, לאחרונה הסדקים בתמיכה בתנועה הפכו לאחרונה לגלויים, אמנם מוקדם מדי לומר אם הם יהפכו להתנגדות ממשית בשטח. "חמאס אומרים לתושבים שבעוד 50 שנה נשחרר את הירושלים, אך האזרחים אומרים שלא מעניין אותם מכך, אלא ממצבם כיום – הם רוצים רק חשמל ומים. לא מעבר".

צה"ל המליץ, הקבינט אישר: יופחת אספקת החשמל לעזה

ההחלטה מגיעה בצל מתיחות הולכת וגוברת בגבול רצועת עזה. בשבועות האחרונים נערכו הפגנות בסמוך לגבול, ובסוף השבוע האחרון אף נהרג מפגין בן 35 מירי כוחות צה"ל בצפון הרצועה ולפחות 16 נוספים נפצעו. בהפרת סדר אלימה נוספת בתחילת השבוע נפצעו שניים מירי של כוחות צה"ל.

בסוף החודש שעבר הודיע מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף יואב מרדכי, כי ישראל תפחית בהדרגה את אספקת החשמל לרצועת עזה בתקופה הקרובה. זאת, בשל חוסר הסכמה בין הרשות הפלסטינית וחמאס על מימון עלויות החשמל. בריאיון לרשת BBC בערבית אמר מרדכי כי "ישראל תאלץ להפחית את החשמל לרצועת עזה".

הוא הוסיף כי "למרבה הצער חמאס לוקח מדי חודש מאה מיליון שקל מהעם ברצועה: מהסחורות, מהמסים של כל הפלסטינים העשוקים ברצועה וזה לא מגיע לרשות הפלסטינית". לדבריו, "הסיבה לכך היא שחמאס מעדיף שהכסף ילך למנהרות, לחפירות ולארגון. ישראל היא היחידה שמספקת חשמל לרצועה. זה אומר שרצועת עזה תלויה לגמרי בתחום החשמל בישראל".

מרדכי התריע לפני כחודש בפני ארגוני הסיוע הבינלאומיים הפועלים בעזה כי עליהם להיערך לאפשרות שישראל תנתק בהדרגה את זרם החשמל בעזה. עלות צריכת החשמל ברצועת עזה מסתכמת ב-40 מיליון שקלים בחודש. הרשות הפלסטינית שלחה מכתב רשמי שבו היא אומרת שהיא מעוניינת להעביר מדי חודש 30-25 מיליון שקלים ולכן, לדבריו של מרדכי, המשמעות היא צמצום באספקת החשמל לרצועה.

גורמים במערכת הביטחון מעריכים כי הפחתת החשמל במהלך חג הרמדאן, בשל חוסר הסכמה בין חמאס לרשות הפלסטינית על תשלום עלויות החשמל, עלול להוביל להידרדרות ביטחונית ברצועה. מצוקת הרחוב הפלסטיני שבשלב זה מקבל בממוצע ארבע שעות חשמל ביום עשוי להידרדר למחאה אלימה וההשלכות עלולות להתבטא בפעילות נגד ישראל.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture