קרבות בגבול הצפון במהלך מלחמת לבנון השניה. צילום: פלאש 90

הערכות בישראל: גובר הסיכוי לעימות קרוב עם חיזבאללה

בצל פנייתו של דובר צה"ל לתושבי דרום לבנון, מתפרסם הבוקר כי ההצהרות הלוחמניות של נסראללה והתעצמות חיזבאללה מחד, והכרעת המערכה בסוריה מאידך, מובילות לסיכוי הולך וגובר להתלקחות צבאית בגבול הצפון

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם


(בוידאו: תרגיל שמדמה לחימה בחיזבאללה. צילום: דובר צה"ל)

"בצה"ל מעריכים כי השנה הקרובה צפויה להיות מתוחה יותר בחזית הצפונית, ובפרט בגזרת לבנון מול חיזבאללה. הערכות אלה נשענות על החרפת ההצהרות מצד מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, לצד בניין הכוח וההתעצמות המואצת של הארגון, וכן על ההכרעה המסתמנת במלחמת האזרחים בסוריה. כל אלה יחד עלולים להוביל להסלמה לאורך הגבול עם לבנון", כך מפרסם הבוקר העיתונאי טל לב-רם ב'מעריב'.

ע"פ הדיווח, ההערכות מדברות על כך ש"השנה הקרובה צפויה לעמוד בסימן שובו של הארגון הלבנוני־שיעי להתמקד בנעשה בארצו, תוך צמצום המעורבות הצבאית בסוריה. לפי ההערכה, מבחינת חיזבאללה קיים צורך בהגדרת ישראל כאויבת המרכזית. צורך זה צפוי להתחזק בחודשים האחרונים כחלק מאתוס ההתנגדות של הארגון ועל רקע הביקורת הפנימית בלבנון על המחירים הכבדים ששילם חיזבאללה בלחימתו לצד כוחות משטר אסד בסוריה. בישראל מזהים התגברות של מגמה זו בחודשים האחרונים.

ההערכה במערכת הביטחון אינה מתייחסת רק להחרפת הטון מצדו של חסן נסראללה נגד ישראל, אלא גם לתהליכי בניין כוח והתעצמות מואצים של חיזבאללה ומוכנותו הגוברת והולכת לקראת עימות אפשרי עם ישראל, אם יפרוץ".

//www.jdn.co.il/breakingnews/944508

הדברים מתפרסמים על רקע המאמר שהתפרסם אתמול באתרי אופוזיציה בלבנון ובתקשורת הערבית, שבו קורא דובר צה"ל, תא"ל רונן מנליס, לאזרחי לבנון לפקוח את עיניהם בצל ההשתלטות האיראנית על מדינתם. "לבנון הופכת במעשה ובמחדל של הרשויות הלבנוניות ושל העלמת עין מצד חברות רבות בקהילה הבינלאומית למפעל טילים אחד גדול", הזהיר מנליס.

"כשאני נדרש לבחור את תמונת השנה שלי בחזית לבנון אני חוזר לסיור המשותף של מפקד חזית דרום לבנון בארגון הטרור חיזבאללה, וידידו, מפקד אחת מהמליציות השיעיות הנאמנות לאיראן, קיס חזעלי. התמונה הייחודית מבטאת יותר מכל את המעורבות האיראנית בלבנון ומרימה מסך מעל המציאות של שליטה איראנית בלבנון ההולכת ומתהדקת. ברור כי תופעה ייחודית זו של "תיירות טרור" היא ביטוי מוחשי וייחודי לסכנה לעתידה של מדינת הארזים ושל האזור כולו – סכנת ההשתלטות של עושי דבריה של טהרן.

לדבריו, "שנת 2017, כמו 11 השנים שקדמו לה מאז סיום מלחמת לבנון השנייה, התאפיינה ביציבות יחסית בחזית לבנון. השקט הזה הוא לרווחת התושבים משני הצדדים. העובדה שבצפון ישראל ובדרום לבנון חיים ילדים בכיתה ו' שלא שמעו אזעקה בחייהם היא ההישג המשמעותי של מלחמת לבנון השנייה וההוכחה הטובה ביותר ליציבות ההרתעה הישראלית ולזיכרון הצרוב בקרב הלבנונים בדבר עוצמת הטעות הקודמת של נסראללה.

דובר צה"ל הבהיר לתושבי לבנון: "את השנה החולפת ניצלנו בצה"ל לשיפור משמעותי של המוכנות למלחמה בחזית הצפונית: תוכניות, אימונים, הצטיידות ותרגילים משמעותיים, כשהבולט שבהם הוא תרגיל הגיס הצפוני, שנערך השנה בפעם הראשונה זה כ-20 שנים והביא לתרגול ממשי של התוכניות המבצעיות של צה"ל בזירה הצפונית.

"כמו כן, ובכל העת, המשיכה מלאכת איסוף המודיעין, וכבר אמרו הרמטכ"ל וראש אמ"ן כי אילו אויבינו היו מבינים כמה אנחנו יודעים עליהם, הם היו מורתעים מכניסה לעימות לעוד שנים ארוכות. אנחנו מסיימים את השנה כשאנחנו ערוכים בעוצמה גדולה יותר ומוכנים טוב יותר לכל תרחיש בזירה הצפונית, למרות שפנינו אינן למלחמה.

מנליס התריע מפני התעצמות חיזבאללה. "מנגד המשיך ארגון הטרור חיזבאללה במעורבות במלחמות שלא לו, ואף הצליח להגדיל את רשימת ההרוגים שלו ואת המשבר הכלכלי בו הוא מצוי. השנה החולפת היתה הוכחה נוספת לכך שחיזבאללה משמש כזרוע מבצעת של איראן. בכל מקום בו שרר חוסר יציבות גילינו את טביעת האצבע של איראן ובכל מקום גילינו את מעורבותו של חיזבאללה: לסוריה שלח אלפי לוחמים, בתימן העצים את הקרבות באמצעות מאות יועצים ואפילו לעזה התרברב נסראללה כי שלח טילי נ"ט מיוחדים ואף נפגש עם נציגי כלל ארגוני הטרור הפלסטיניים, שהשנה חלקם גם עברו לגור בשכנות אליו בדאחיה בבירות. מיליארדים זורמים מטהרן דרך בירות לכל מקום במזרח התיכון בו יש רוע וטרור.

"בלבנון לא מסתיר חיזבאללה את ניסיונו להשתלט על המדינה שמצא את ביטויו בהתפתחויות הבאות: נשיא הנותן לגיטימציה לארגון טרור, ראש ממשלה שמתקשה לתפקד בצל ההתנהלות הבריונית של נסראללה, הקמת תשתיות טרור ומפעלים לייצור אמצעי לחימה מתחת לאפה של ממשלת לבנון והיטמעות צבאית באוכלוסייה באין מפריע.

דו"צ הזכיר כי "לאורך הגבול עם ישראל, ועל אף החלטה 1701 של מועבי"ט, האוסרת על נוכחות של פעילי הארגון בדרום לבנון, המשיך חיזבאללה לקרוא תיגר על האינטרס של מדינת לבנון; פעילי חיזבאללה ממשיכים לסייר לאורך הגבול בלבוש אזרחי ותוך שפועלים בלב האוכלוסייה. יתרה מזאת, חיזבאללה מנסה לגייס ולהפעיל קצינים וחיילים מצל"ב להשגת מטרתו. באופן חסר בושה אף הזמין חיזבאללה עיתונאים לסיור מיוחד להראות כיצד הוא "מצפצף" על ריבונות מדינת לבנון והחלטות מועבי"ט. ההפרות האלה לא מאיימות עלינו. להיפך, המרחק מהפרה שמסתיימת בדו"ח לאו"ם להפרה שתביא להידרדרות ביטחונית נתון בראש ובראשונה להחלטה ישראלית.

"החמור מכל הוא דווקא הסמוי מהעין: לבנון הופכת במעשה ובמחדל של הרשויות הלבנוניות ושל העלמת עין מצד חברות רבות בקהילה הבין-לאומית למפעל טילים אחד גדול. זו כבר לא העברה של נשק, כסף או ייעוץ. דה-פקטו איראן פתחה סניף חדש, "סניף לבנון" – איראן זה כאן.
יטעה האזרח הפשוט לחשוב שתהליך זה הופך את לבנון למבצר, היא לא יותר מחבית אבק שריפה עליה הוא, משפחתו ונכסיו יושבים. אחד מכל שלושה או ארבעה בתים בדרום לבנון הוא מפקדה, עמדה, מחסן נשק או מקום הסתר של החיזבאללה. אנחנו מכירים נכסים אלו ונדע לתקוף אותם באופן מדויק אם נדרש לכך. עתידם של אזרחי לבנון הוא כלי משחק בידיו של הדיקטטור מטהרן ואשמים בכך גם אותם ראשי כפרים, עיירות ומוסדות שלטון שרואים ובוחרים לשתוק.

דובר צה"ל הזהיר את תושבי לבנון: "בפתח שנת 2018 אני חושב שנכון להזהיר את תושבי לבנון מהמשחק האיראני בביטחון ובעתיד שלהם. מדובר בשנת מאבק ומבחן בנוגע לצורה בה תתעצב לבנון. המאבק נובע מצד אחד מהצורך להביא ליציבות המדינה, לשגשוג כלכלי ולקידום נושאים מדיניים של לבנון לבין המשך הפעילויות להחלת הגמוניית איראן-חיזבאללה. כך לדוגמא, עומדים על כף המאזניים, מצד אחד, פיתוח מגזר הגז שיוביל להטבות כלכליות לשני העשורים הבאים, עלייה בתמ"ג המדינה, סיוע משמעותי לתעסוקה וחיסכון במטבע החוץ, ומצד שני, הגעת מליציות שיעיות חמושות נוספות לשטח לבנון, פגיעה בתדמית המדינה בעיני הקהילה הבינלאומית, אי-פיתוח הכלכלה, פגיעה בתיירות, בבנקאות ומעל לכל אפשרות להידרדרות ביטחונית חמורה.

"המאבק תלוי בשני משתנים: האם מדינת לבנון והקהילה הבינ"ל יאפשרו לאיראן ולחיזבאללה לנצל את תמימותם של ראשי מדינת לבנון ולהקים מפעל לטילים מדויקים כפי שהם מנסים בימים אלו, והאם חיזבאללה בחסות שיטת הבחירות החדשה יצליח לדחוק את המחנה הסוני בבחירות הקרובות (מאי 2018) מאחיזה בשלטון ולהפוך את המדינה באופן רשמי למדינת חסות איראנית.

"צה"ל, מצידו, ערוך ומוכן לכל התרחישים, ואף מתכנן לשפר עוד יותר את מוכנותו במהלך השנה. כפי שהוכחנו בשנים האחרונות, ומי שצריך לדעת על כך יודע, הקווים האדומים הביטחוניים שלנו ברורים, ואנו מוכיחים זאת מדי שבוע. גילויי חוש ההומור על "גובה השכר האיראני" שמשולם למזכ"ל חיזבאללה אינם מרשימים אותנו וגם לא את תושבי לבנון. הבחירה בידיכם".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture