שברי המטוס שהופל. צילום: פלאש 90

תחקיר צה"ל על הפלת מטוס ה F-16: "הטייסים לא פעלו כנדרש"

מתחקיר חיל האוויר ליום הקרב בצפון עולה שטייסי ה-F16 שהופל מטיל נ. מ. סורי טעו מקצועית ולא פעלו כנדרש מול האיום. עם זאת, הדגישו בתחקיר כי לאחר היפגעות המטוס החלטתם לנטוש את המטוס הייתה נכונה

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

דובר צה"ל פרסם הערב (ראשון) את ממצאי תחקיר חדירת כלי הטיס הבלתי מאויש לישראל והפלת מטוס ה"סופה" (F-16I). על פי התחקיר של חיל האוויר, צוות המטוס שגה מקצועית ולא התגונן כנדרש מפני ירי הטילים. עוד צוין כי החלטתם לנטוש את המטוס – הייתה החלטה נכונה.

בתחקיר ציינו ,תחילה, כי התכנון המקדים למשימות התקיפה היה נכון והביא לתוצאה מבצעית טובה – השמדת המטרות שנקבעו עוד טרם הביצוע. עוד ציינו בתחקיר, כי מטוסי קרב נוספים פעלו בזירה להשלמת המשימה תוך התגוננות מירי טילים נגד מטוסים.

בחיל האוויר בדקו את מערכות המטוס והגיעו למסקנה כי המערכות שאמונות על התרעה מפני איומים על המטוס פעלו כראוי וסיפקו לצוות המטוס את המידע הרלוונטי כנדרש ובזמנים הנכונים. בנוסף, המודיעין שסופק לטייסים ולמתכנני המשימה היה מספק ונתן מענה טוב לצורך ביצוע המשימה.

מהתחקיר עולה כי הטייסים לא הקפידו על התגוננות ראויה וטעו מקצועית בהכרעת המתח שבין ההתגוננות מפני איומים לבין הרצון שלהם להשלים המשימה . "פעולותיו (של הטייס) לא תאמו את סדר העדיפויות הנדרש באיום הטילים שבו היה מצוי", נכתב בתחקיר. עם זאת, חרף התעדוף השגוי ולמרות השגיאה במהלך התקיפה – שהובילה לפגיעה במטוס – החלטת הצוות לנטוש את מטוס הקרב המתקדם, הייתה החלטה טובה ונכונה.

בוידאו: רגע התרסקות המטוס כפי שתועד ע"י מצלצות האבטחה

גורם בכיר בחיל האוויר התייחס לתחקיר בשיחה ל'חדשות 2' וגיבה את הממצאים. "הצוות לא התייחס לאיום ולכן הוא נפגע, הוא שגה", טען. "הם היו צריכים לעזוב את המשימה ולהתייחס לאיום המתקרב. ההחלטה שלהם לא תאמה את האיום".

"המשימה בוצעה אבל המטוס לא היה צריך ליפול", סיכם הגורם. "עם זאת אנחנו מחבקים אותם, והם חוזרים וממשיכים בפעילות המבצעית". הגורם סיפר כי לא היה מדובר במארב טילים סורי, אך למרות זאת נורתה כמות גדולה מאוד של טילים. "בלילה הספציפי הזה כמות הטילים שנורתה לעבר מטוסי חיל האוויר הייתה גדולה מאי פעם", אמר. "סה"כ 27 טילים נורו כשאל מול המבנה התוקף נורו 13".

"היה ניתן להשלים את המשימה וגם להתגונן – מישהו אחר במרחב היה מגבה אותם ושולח את החימוש במקומם", ציין הגורם הבכיר. "הצוות קודם כל דבק במשימה, לא טיפל באיום שהיה נעול עליו. ההתגוננות חייבת להיות בעדיפות גבוהה, זה הוסבר לטייסים. אבל לא נתקפל מול כל איום שיגור, ביצוע המשימה הוא ערך עליון".

היום ביקר הרמטכ"ל, רב אלוף גדי איזנקוט, בבסיס חיל האוויר ברמון, ממנו יצאו המטוסים לתקיפה וקיבל לידיו את התחקיר המלא. "אני רוצה להביע הערכה עצומה על מה שאתם עושים ועל הדרך בה אתם תורמים לחוזק ולעוצמה של מדינת ישראל", אמר הרמטכ"ל. "לא פעם הדרך להישגים מבצעיים משמעותיים דורשת מאתנו ליטול סיכונים".

"הציפייה שלי מכל לוחם היא שבזמן משימה יראה את גורל המשימה על כתפיו", הוסיף הרמטכ"ל. "הדרך הנכונה היא לצד ההערכה גם לשאול שאלות. התחקיר שהוצג לי הינו מקצועי ונוקב ואני משוכנע שיופקו הלקחים המבצעיים".

גם מפקד חיל האוויר, האלוף עמיקם נורקין קיבל לידיו את התחקיר במהלך הביקור בבסיס רמון. "אני רוצה לשבח את פעילות מערכות ההגנה האווירית שהביאו לגילוי וזיהוי המל"ט האיראני, כמו כן את פעילות הלוחמים שיירטו את המל"ט, השמידו את קרון הפיקוד והשליטה האיראני ומטרות סוריות ואיראניות נוספות שהביאו לפגיעה משמעותית במערכות ההגנה האווירית הסוריות", אמר מפקד חיל האוויר.

מפקד חיל האוויר ציין גם את פעולת החילוץ וההצלה של הלוחמים: "פחות מ-52 דקות עברו מרגע הנטישה ועד לטיפול בבית החולים", הוסיף האלוף נורקין. "שמחתי לטוס ביחד עם הנווט, רב-סרן א', ולשוחח עם לוחמי הטייסת. כמו כן, שמחתי לראות את הטייס, רב-סרן ע', משתחרר מבית החולים ואני מצפה לשובו לפעילות מלאה".

//www.jdn.co.il/breakingnews/951954
//www.jdn.co.il/breakingnews/951343
//www.jdn.co.il/breakingnews/951322

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

זה היה צפוי מראש, מיד אחרי ההיפגעות, שהיה כאן כשל של הטייסים!
וכן יעיד שמיד אחרי התאונה האווירית הוציא חיל האוויר את כל הטייסת לרענון! (ממידע אמין)

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture