זריף

איראן: "אם ארה"ב תיסוג מהסכם הגרעין לא נישאר בו"

מזכ"ל האו"ם: "נסיגת טראמפ מהסכם הגרעין - עלולה להוביל למלחמה". הנשיא ריבלין אמר היום לשר החוץ הגרמני כי איראן, והציר השיעי כולו, "מהווים איום על העולם החופשי כולו ולא על מדינת ישראל בלבד". בכירים בארה"ב: טראמפ נוטה לפרוש מהסכם הגרעין

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

שר החוץ האיראני מוחמד ג'וואד זריף אמר היום כי ארצות הברית מפרה באופן קבוע את הסכם הגרעין שנחתם בשנת 2015 וכי מדינתו עומדת נגד "הבריונות האמריקאית". בנוסף, ציין שר החוץ האיראני כי מדינתו לא תקבל כל שינוי של ההסכם ולא תישאר בו במידה וארצות הברית תיסוג.

"לא ננהל משא ומתן מחודש על עסקה שכבר נחתמה", אמר זריף בהודעה מצולמת, "אי אפשר לבוא אחרי שלוש שנים ולקבוע מחדש את המחיר. אם ארה"ב תמשיך להפר את ההסכם או תפרוש, אנחנו נפעל ונגיב בצורה שנבחר. שר החוץ האיראני הבהיר עוד כי "איומים לא יביאו לארה"ב עסקה חדשה והיא מוזמנת לכבד את התחייבויותיה או שתיאלץ לשאת בהשלכות".

בנוסף, ציין זריף כי הוכח שמדינתו עמדה בהסכם, בניגוד לאמריקאים שהפרו אותו. "ב-11 מקרים מאז החתימה, מוסדות האו"ם אישרו שאיראן עמדה בכל התחייבויותיה. מצד שני, ארה"ב לא עמדה בהסכם כאשר איימה על מדינות לא לקיים עסקים עם איראן".

שגריר אירן בבריטניה חאמיד באינדינג'ד התראיין היום לרשת CNN, והגיב לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו והעביר מסר חד משמעי לדונלד טראמפ וממשל ארה"ב: "אם ארה"ב תיסוג מהסכם הגרעין, זה אומר שאין יותר הסכם".

"ההשלכות של פירוק ההסכם יהיו שאירן למעשה תהיה מוכנה לחזור לסיטואציה שקדמה להסכם", אמר באינדינג'ד לעיתונאית כריסטיאן אמנפור. "זה יכול להתבטא בהעשרת אורניום, הפסקת שיתוף הפעולה עם הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית ויש עוד מספר פעולות שאנו לוקחים בחשבון".

השגריר גם הגיב לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו במהלכו חשף את ארכיון הגרעין האירני שנתפס על ידי המוסד ומוכיח כי אירן עסקה בפיתוח פצצה גרעינית: "היו גם בעבר האשמות בנוגע לאירן ופצצה גרעינית אך מעולם לא הובאה הוכחה. הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית סגרה את החקירה לצמיתות וזו החלטה שהייתה מבוססת על המציאות בשטח".

מזכל האו"ם, גוטרש. צילום: פלאש 90

"נסיגה מההסכם עלולה להוביל למלחמה"

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש שיגר פנייה הבוקר לנשיא ארה"ב דונלד טראמפ והפציר בו שלא לצאת מהסכם הגרעין עם אירן. בריאיון לרשת BBC אמר גוטרש כי קיים איום ממשי מפני מלחמה אם ההסכם לא יחזיק מעמד.

גוטרש אמר כי ההסכם שנחתם ב-2015 בין אירן למעצמות מהווה הישג דיפלומטי חשוב וחייב להישמר. "אם יום אחד יהיה הסכם טוב יותר להחליפו זה יהיה בסדר, אבל אסור לנו לבטל אותו אלא אם כן יש לנו אלטרנטיבה טובה", ציין. "אני מאמין שהסכם הגרעין היה הישג דיפלומטי משמעותי ואני חושב שיהיה חשוב לשמר אותו. אבל אני גם מאמין שיש בו היבטים שמחייבים דיאלוג רציני כי אני רואה את האזור כולו מצוי בעמדה מאוד מסוכנת".

עוד הוסיף מזכ"ל האו"ם: "אני מבין את החששות של חלק מהמדינות בנוגע להשפעה האירנית במדינות אחרות באזור. אנו ניצבים בפתח של תקופה מסוכנת"

בכירים בארה"ב: טראמפ נוטה לפרוש מהסכם הגרעין

כזכור, טראמפ התייחס ביום שני לנאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, במהלכו הציג ראיות להמשך פעילות איראנית גרעינית באתר סודי שהוקם בטהראן. לדבריו, "יש רק עוד שבע שנים עד שהעסקה תפוג ואיראן תוכל להתחיל לייצר נשק גרעיני. זה לא מתקבל על הדעת".

כשנשאל טראמפ האם יפרוש מהסכם הגרעין, אמר: "נראה מה יקרה, אני לא אומר מה אעשה. הרבה אנשים חושבים שהם יודעים. זה לא אומר שלא ננהל משא ומתן על הסכם אמיתי. זה הסכם נוראי, כולל העובדה שנתנו לאיראן 150 מיליארד דולר וקיבלנו כלום. אז זה לא אומר שלא נדון בהסכם חדש, אבל אני חושב שמה שלמדנו היום הראה שצדקתי ב-100 אחוז לגבי ההסכם עם איראן".

לדברי טראמפ, האיראנים "לא יושבים בשקט. הם מציגים ניסויי טילים, לדבריהם למטרות תעמולה בטלוויזיה, אני לא קונה את זה". טראמפ אמר את הדברים במהלך מסיבת עיתונאים שנערכה זמן קצר לאחר נאומו של נתניהו בקריה.

שלשום התייחסו בבית הלבן באופן רשמי לחשיפת "הארכיון האטומי" של נתניהו ואמרו כי המידע שהציג "מספק פרטים חדשים ומשכנעים על מאמציה של איראן לפתח נשק גרעיני". בהודעת הבית הלבן נמסר כי הפרטים "עולים בקנה אחד עם מה שארצות הברית ידעה זה זמן רב – לאיראן הייתה תכנית נשק גרעיני והיא ניסתה ונכשלה להסתיר זאת מן העולם ומאזרחיה שלה".

טראמפ. צילום: פלאש 90

גורמים בממשל האמריקאי אמרו היום בשיחה לרויטרס כי הנשיא דונלד טראמפ כמעט והשתכנע לחלוטין לפרוש מהסכם הגרעין עם איראן, אך כי טרם קיבל החלטה סופית בנושא. על פי הדיווח שיוחס לגורמים וכן לאדם נוסף הבקי בדיונים הפנימיים בבית הלבן בנוגע להסכם, יתכן שטראמפ יחליט להישאר בהסכם בשל מחויבות לצרפת.

העיתון "א ראי" הרואה אור בכווית דיווח כי ארה"ב מתכננת להעלות את סוגיית "הגרעין האיראני" מחדש במועצת הביטחון של האו"ם. לפי הדיווח, המשלחת האמריקנית בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית תבקש מפקחי הארגון לפקח על כל אחד מהמתקנים שהופיעו במסמכים האיראניים עליהם הצליחה ישראל לשים את ידה. מתקנים אלה לא היו מפוקחים על ידי הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לפני שהושג הסכם הגרעין עם איראן.

כמו כן, וושינגטון מעריכה כי איראן תביע התנגדות לפיקוח מחדש על מתקניה בטענה כי מדובר בפגיעה בריבונותה, דבר שיאפשר לארה"ב לדרוש ממועצת הביטחון לשוב והטיל עליה את העיצומים.

שגריר ארה"ב בישראל לשעבר (ואיש ממשל אובמה), דן שפירו, טען כי הנשיא דונלד טראמפ כבר קיבל את ההחלטה לסגת מהסכם הגרעין עם איראן. "אני חושב שההופעה של ראש הממשלה הייתה מתואמת עם טראמפ, שישתמש בזה כדי להצדיק את ההחלטה שלו".

בסוף השבוע הבא, ב-12 במאי, אמור טראמפ למסור את החלטתו על הישארות בהסכם הגרעין. גורם מדיני מסר השבוע כי בירושלים לא יודעים כיצד יחליט לפעול הנשיא האמריקני. "הוא יכול להחליט כל מני החלטות. הוא עצמאי, הוא יחליט לבד. אנחנו יכולים רק להציג את החומר ולהביע את דעתנו", הוסיף הגורם.

"חשוב שהעולם החופשי כולו יהיו ערים להתעצמות איראן"

נשיא המדינה ראובן ריבלין אמר היום בפגישתו באתיופיה עם שר החוץ של גרמניה הייקו מאס כי איראן, והציר השיעי כולו, "מהווים איום על העולם החופשי כולו ולא על מדינת ישראל בלבד". ריבלין הוסיף כי "חשוב שגרמניה והעולם החופשי כולו יהיו ערים להתעצמות איראן ולא יעמדו מנגד מול התרחשותה". עוד הדגיש הנשיא כי אסור לאפשר התבססות איראנית בסוריה ובלבנון וכי לחץ בינלאומי הכרחי להשגת מטרה זו. מאס, שארצו מתנגדת לביטול ההסכם אך קראה לבחינה מהירה של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית (סבא"א) של המידע שהציג השבוע ראש הממשלה בנימין נתניהו בנושא מאמצי איראן בעבר להשיג נשק גרעיני, השיב לריבלין כי "ביטחון מדינת ישראל עומד מול עיניה של גרמניה כל העת". ריבלין גם הודה למאס על שגינה את דבריו האנטישמים של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן.

שר הביטחון אביגדור ליברמן התייחס אתמול בראיון לעיתון 'קומרסנט' הרוסי לדברים שחשף ראש הממשלה על תכנית הגרעין האיראנית ונשאל על העובדה שלא הוצגו הפרות של ההסכם מהשנתיים האחרונות. "אנחנו מדברים על התוכנית האיראנית הגרעינית באופן כללי. לא מדובר פה לא בשנתיים, לא ב-12 שנה ולא ב-20, אמר ליברמן. "אנחנו מדברים כאן בכלל על למה איראן צריכה אורניום מועשר, למה הם צריכים תוכנית גרעינית, כשיש להם מאגרי ענק של נפט וגז? איראן תמיד דיברה על כך שהיא מפתחת תוכנית גרעין אזרחית, אבל מהתחלה זו לא הייתה המטרה שלה. תוכנית הגרעין האיראנית כאמור לא נסגרה, היא רק הוקפאה, על מנת להשיג ממנה מקסימום תועלת ולחזור אליה לאחר מכן".

"צריך להתייחס להסכם הזה בדיוק כמו להסכם מינכן", הסביר. "הייתה תוכנית ומולה מערב עייף שאיבד את כוח ההתנגדות שלו, שאיבד את הרצון הפוליטי שלו ושהחליט לפייס את המגפה של המאה 21 – האיסלאם הרדיקלי. בדיוק כמו שניסו לעשות עם היטלר, ובסוף שילמו מחיר כבד מאוד. בסוף נקבל איראן עם טילים גרעיניים, וכדי לעצור אותם אח"כ נשלם מחיר כבד הרבה יותר".

משלחות מודיעין מבריטניה, צרפת וגרמניה צפויות להגיע בימים הקרובים לישראל על מנת לבחון מקרוב את המידע שהציג נתניהו בנאומו בקריה בתחילת השבוע.

שעות ספורות לפני נאומו של נתניהו קראו נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא צרפת עמנואל מקרון לטראמפ לשמור על הסכם הגרעין. השניים שוחחו בטלפון ועל פי הודעת הקרמלין דנו ב"שמירה על ההסכם ועל הפיקוח ההדוק כלפי איראן". מקרון, שהעריך כי טראמפ לא צפוי להישאר בהסכם, הציע לכונן הסכם נוסף שיעסוק בסוגיות אחרות הקשורות באיראן, דוגמת תכנית הטילים שלה ופעולותיה במזרח התיכון. הסכם כזה, לדבריו, יוכל להגביל את המשך תכנית הגרעין עד מעבר לשנת 2025.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

בזכות רשבי
טראמפ יסוג מההסכם
ואיראן תביא על עצמה מלחמה
כן יאבדו כל שונאי ישראל
ימח שמם וזכרם של שונאי ישראל

מה אתה היועץ של הקב'ה יש דרכים משלו רק להתפלל שיהיה טוב ליהדים בכל העלום ומשיח שיגיע כבר כך נתפטר מכל הצרות

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture