צוואה נוטריונית פגם בצוואה נוטריונית

פסק הדין בעניין נעים אוחנה מלמד כיצד ניתן להתגבר על פגם בצוואה נוטריונית

כתבות נוספות בנושא:

שלושה מתכונים קלילים לשולחן ליל הסדר
מהו טיח הסלע של Dryvit?
אחרי אסם: גם חברת דיפלומט 'תדחה' את עליית המחירים בשלושה חודשים
כיצד גרביים מעוצבות הפכו לפריט אופנה מבוקש?

גב' אוחנה התקשרה טלפונית עם עורך-הדין י' נבון, אשר טיפל בעבר ברכוש המשפחה.

עורך-הדין נבון הינו גם נוטריון. גב' אוחנה מסרה לעורך-הדין נבון בטלפון כי ברצונה לעשות צוואה. היא הקריאה לו בטלפון את פרטיה.

לאחר ימים מספר באה למשרדו של י' נבון. היא חתמה על צוואה נוטריונית שהכין עורך-הדין. בצוואתה חילקה את רכושה בין בעלה ובניה. היא קבעה במפורש כי "לבנותי, אין אני מצווה דבר". בסוף הצוואה (סעיף 9) נכתב:

"הנני יודעת ומבינה תוכן צוואתי זו, ולאחר שהוקראה לי והוסברה לי בשפה פשוטה ומובנת לי, והנני חותמת עליה מרצוני הטוב והחופשי ללא שום אונס או השפעה ו/או כפיה, מתוך הכרה ברורה ומלאה ובדעה צלולה ובנוכחותם של העדים הנזכרים והנני מצהירה בפניהם כי זו צוואתי".

עורך-הדין נבון, שהיה עורך דין צוואות מומלץ,  צירף לצוואה "אישור עשיית צוואה לפי סעיף 22 לחוק הירושה ובהתאם לחוק הנוטריונים, התשל"ו-1976". באישור שערך עורך דין אוחנה נקבע כי עורך-הדין מאשר כי הגב' אוחנה ניצבה בפניו במשרדו כי היא הגישה לו את דבר הצוואה; כי הוא השתכנע כי המצווה מבינה את השפה העברית שבה נערכו דברי הצוואה; כי קרא למצווה את דברי הצוואה וכי המצווה הצהירה כי זו צוואתה וחתמה עליה מרצון חופשי; כי המצווה חתמה על הצוואה מרצונה החופשי.

גב' אוחנה נפטרה. בעלה ביקש לקיים את צוואתה. בנותיה התנגדו. בפני בית-המשפט המחוזי (השופט צ' מ' הכהן) העיד עורך-הדין (ונוטריון) נבון. הוא נשאל מדוע נכתב בסעיף 9 לצוואה כי המנוחה חתמה בנוכחותם של עדים, בעוד שהלכה למעשה לא היו כל עדים.

עורך-הדין השיב כי סעיף זה השתרבב לצוואה מתוך טעות. לא הייתה כל כוונה שהצוואה תהיה בעדים. בית-המשפט קבע כי אינו יכול לסמוך על דברים אלה. בית-המשפט סבור כי מתקבל על הדעת שהמנוחה ביקשה להכין צוואה שתיחתם בפני עדים, ותוקפה של הצוואה כפוף לכך שהמנוחה תחתום עליה בפני עדים. בית-המשפט הוסיף, כי הפגם בצוואה הינו "יותר מפורמלי", שכן יש יותר מחשד שהמנוחה נכנעה מאונס לרצון בעלה, אשר בינו לבין בנותיו שררו יחסי איבה. מטעמים אלה נפסק שאין לקיים את הצוואה. על כך הוגש הערעור שלפנינו.

המערערים טוענים בפנינו כי אין כל בסיס בחומר הראיות לטענה בדבר השפעה בלתי הוגנת של מר אוחנה על רעייתו. לדעת המערערים, היה על בית-המשפט לכבד את רצונה של המנוחה, ולקיים את הצוואה, תוך היזקקות להוראות סעיף 25(א) לחוק הירושה, תשכ"ה-1965. מתוך חומר הראיות עולה כי רצונה של המנוחה היה כי הצוואה תיערך בפני נוטריון ולא בפני עדים. המשיבות סומכות ידן על פסק-דינו של בית-המשפט המחוזי. סעיף 9 לצוואה, בעניין נוכחותם של עדים, מהווה פגם השולל את תוקפה של הצוואה. כן נטען, כי לא קוימו דרישות חוק הירושה בעניין "צוואה בפני רשות", שכן הוראותיה של המנוחה בדבר תוכן צוואתה נמסרו לנוטריון בטלפון. לבסוף נטען כי בעלה של המנוחה – שהיה מסוכסך עם בנותיו – הפעיל עליה השפעה בלתי הוגנת.

בית המשפט העליון קובע כי אמנם נפל פגם בצוואה ואולפ הפגם אינו כזה הפוסל את הצוואה.

"האם נפל פגם בצוואתה של המנוחה? ודאי שכן, אילו נתבקשנו לראות בה צוואה בעדים. אך זו אינה הטענה בפנינו. הכול מסכימים כי "המיקום הגיאומטרי" של הצוואה הוא בגדרי צוואה בפני רשות. האם מנקודת מבט זו נפל פגם בצוואה? בעניין זה הועלו בפנינו שתי טענות: האחת, שדברי המצווה נמסרו לנוטריון בטלפון ולא על-פה, ועל-כן לא נתקיימו הדרישות של סעיף 22(א) לחוק הירושה; השנייה, כי התוספת בדבר נוכחותם של העדים פוגמת בצוואה. נדון בכל אחת מטענות אלה בנפרד.

נפתח בטענה הראשונה. סעיף 22(א) לחוק הירושה קובע שתי דרכים להבאת דבר המצווה בפני הנוטריון: הדרך האחת היא "באמירת דברי הצוואה בעל-פה"; הדרך השנייה היא "בהגשת דברי הצוואה בכתב". הוראות אלה מתקיימות אם המצווה מוסר את הוראותיו לנוטריון בטלפון, הן מועלות על-ידי הנוטריון על הכתב ומוקראות על-ידיו למצווה".

עוד קובעים שופטי בית המשפט העליון כי התוספת בעניין נוכחותם של העדים אינה פוגמת בצוואה. התוספת אינה נוגעת ליסודות הצורניים של הצוואה, וממילא אינה פוגמת בהם. מנקודת המבט של הדרישות הצורניות הקבועות בסעיף 22 לחוק הירושה, הצוואה של המנוחה היא ללא כל פגם. מכיוון שכך, גם אין מקום להוראת סעיף 25 לחוק הירושה המסמיך את בית-המשפט – שעה שאין לו ספק באמיתות הצוואה, לקיים צוואה שנפל בה פגם או שיש חסר בצורתה.

 

 

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture