למה הערוץ האורגני לא הולך להעלם בקרוב?

דווקא מי שהצליח להתברג במקומות אורגנים זכה לפעמיים ליותר חשיפה מכיוון שלא היה להתחרות ישירות מול גוגל

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

חברות הטכנולוגיה מנסות כל שנה להמציא את המודלים המוכרים של פרסום ברשת מחדש. מצד אחד לחברת גוגל יש את המודעות הממומנות שלה (המודעות) שמופיעות לצד תוצאות החיפוש ובאתרים נוספים בצורת תמונות או קטעי וידאו, ורק לאחרונה היא יצרה מערכת חדשה שמאפשרת לבנות מודעות בצורה חצי אוטומטית על סמך מספר מודעות לדוגמה שהמשתמש מקליד ועם התאמה אוטומטית למסכים של טלפונים.

מן הצד השני ומתחת לרדאר של רובינו, פייסבוק ממשיכה לשפר את יכולות הפילוח שלה ולהציע כלים אוטומטים משלה, ועוד לא דיברנו על הרשתות הנישתיות יותר כגון טוויטר שמחפשות מודלים חדשים על מנת להצדיק את המשך הקיום שלהן.

כאשר מדברים על קידום אורגני, רבים סוברים שאם החשיפה הקיימת לתוצאות אורגניות (כלומר, כאלו שלא צריך לשלם עליהן) תמשיך לרדת, הן יהפכו לפחות ופחות רלוונטיות. למרות שקל ללכת אחרי המחשבה הזו, בפועל זה לא תמיד המצב ויש לכך כמה סיבות שונות:

תחרות מול מפרסמים אחרים, לא נגד הגולשים

האיחוד האירופאי קנס את גוגל בסכומים גבוהים מאוד עקב יצירת תחרות לא הוגנת מול אתרים אחרים בתחום המלונאות והמסחר האלקטרוני, אך חובה להבין שבמקרים האלו גוגל הציבה את אתריה שלה במקומות שהיו מיועדים בכל מקרה לתוצאות ממומנות. לכן, דווקא מי שהצליח להתברג במקומות אורגנים זכה לפעמיים ליותר חשיפה מכיוון שלא היה להתחרות ישירות מול גוגל.

הגולשים צמאים למידע

נקודה נוספת היא שגוגל משתפר מאוד במתן תשובות מדויקות והפניה למקורות רלוונטיים דרך התוצאות האורגניות. קידום אורגני משמע לגרום לגוגל להאמין שהאתר שאנחנו מקדם הוא התוצאה הראויה ביותר – מטרה לגיטימית ביותר. על הדרך לעשות את זה – אפשר להתווכח…

כך או כך, האמון של הגולשים בגוגל רק הולך ועולה. לעומת זאת, תוצאות ממומנות בדרך כלל יהיו כלליות מאוד ולא יתאימו לחיפושים פופולאריים.  לדוגמה, חיפוש של "טלפון כשר מומלץ" יביא רשימה של אתרים עם רשימות מומלצות של טלפונים. גם אם אחת החנויות למכירת טלפונים תופיע במודעות, הרבה גולשים יסתכלו עליה בחשדנות מכיוון שיש לה אינטרס ברור למכור דגמים ספציפיים מאוד של טלפונים או לעבוד עם רשת סלולרית מסוימת.

יחד עם זאת, לפי אתר SeMarketing – ברור שפרסום בגוגל לא הולך להיעלם בזמן הקרוב.

ואגב, בגלל הצורה שבה גוגל עובד, באתר אינטרנט שמופיע בעיקר בתוצאות האורגניות אפשר לקדם עשרות ביטויים שונים בלי ליצור מאות מודעות ולהחליף ביניהן כל הזמן.

חוקי הפרטיות החדשים עושים כאב ראש לחברות הפרסום

לאחרונה הוחלו חוקי פרטיות חדשים באירופה הדורשים מחברות הפרסום להיות שקופות לחלוטין לגבי המידע אותו הן אוספות על הגולש ולאילו מטרות בדיוק הן משתמשות בו. אם אתם מנויים על אתר גדול וקיבלתם הודעה לאשר מחדש את תנאי הגלישה שלכם, יכול מאוד להיות שזו הסיבה לכך (ואם תקבלו הודה כזו, שימו לב איזו הודעה אתם מוסרים).

נכון, זה לא אומר שמחר המודעות יפסיקו לרדוף אחרינו, אבל כאשר הגולש נעשה מודע יותר למניפולציות שמפעילים עליו,  כך סביר להניח שהגבולות בין תוכן ממומן או מקודם לבין תוכן אורגני יתחילו להיעשות ברורים יותר והמגמה של השנים האחרונות תיחלש.

המלחמה בחדשות מזויפות

כולנו מודעים לחוסר האמון שהתפתח אצל הגולשים בכל מה שקשור למידע לא מבוסס ברשת, במיוחד ברשתות החברתיות, שם קל יחסית לזרוע מידע מטעה בכוונה תחילה. אמנם גם מחוץ לרשתות האלו לא חסרים אתרים שמפיצים סיפורי כזבים והודעות טקסט מפוקפקות, אבל הן בדרך כלל פחות מתוחכמות וקל לעלות עליהן. זוהי עוד סיבה לכך שהאמון של הגולשים בתוצאות האורגניות הוא גבוה יותר.

התוצאות המקומיות מצמצמות את הפער

כידוע, אחד היתרונות של הפרסום הממומן הוא שניתן להתאים אותו לשילובים ספציפיים של כמה מילות מפתח בקלות יחסית. לדוגמה, אם אני רוצה לפרסם מלון קרוב לכותל בירושלים, אני אבחר את מילות המפתח "מלון בירושלים" ו-"הכותל המערבי" (או רק הכותל). אני יכול גם להוסיף יישובים שקרובים לירושלים. כאשר אני אפרסם את המודעה, גוגל או רשת פרסום אחרת תדע שכל פעם שהגולש מקליד את המילים האלו (לא בהכרח את כולן), יש להציג לו את המודעה הזו.

לעומת זאת, בערוצים האורגנים מדובר לפעמיים באתגר מכיוון שצריך למלא את כל העמודים עם מילות המפתח המתאימות בתוכן, ואם מצברים עשרות עמודים כאלו, צריכים להיות מאוד יצירתיים בשביל שהתוכן יהיה באיכות גבוהה וגוגל יציג אותו במקומות גבוהים.

היום לעומת זאת גוגל מציעה הרבה כלים לשיווק של עסקים מקומיים דרך לוח הבקרה לעסקים או מפות גוגל שיושבות תחת המטריה של התוצאות האורגניות. באופן זה גוגל מזהה אוטומטית את המיקום של המכשיר של המשתמש ומציג את התוצאות הרלוונטיות ביותר גם אם העסק לא מפרסם בצורה ממומנת.

העכבר מול כדור השלג

נקודה חשובה נוספת היא ההתחייבות שלכם מול חברות הפרסום ברגע שאתם מתחילים לפרסם תמורת כסף. אפשר לדמות זאת לעכבר שרץ על גבי גלגל בכלוב – ברגע שהעכבר יפסיק לרוץ, הגלגל ייעצר תוך כמה שניות. במילים אחרות, ברגע שתפסיקו לשלם כסף, גם המודעות שלכם לא תופענה יותר. . לעומת זאת, בקידום האורגני ככל שאתר צובר וותק, כך גם האמון של גוגל בו עולה ומתקבל אפקט הפוך של כדור שלג שמתגלגל במורד. האפקט הזה יימשך כל עוד האתר ימשיך להתעדכן, אבל העדכונים האלו הם חלק בריא מכל מסלול חיים של אתר ממוצע.

יש לאפקט הזה גם צד נוסף : אם כל מה שיש לכם הוא קמפיין עם כמה עמודים יפים, תתקשו למנף את ההצלחה של הקמפיין מעבר לערוץ הממומן. לעומת זאת, אתר שמקודם אורגנית זוכה גם לתנועה ממקורות נוספים כמו שיתופים ברשתות החברתיות, אזכורים בפורומים, פוסטים, מאמרים והרשימה עוד ארוכה.

 

 

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture