צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת

רמ"י ומשרד השיכון יקדמו הכללת משאבות מים עם מנגנון שומר שבת במפרטי המכרזים

בשורה בוועדה לפניות הציבור: לבקשת יו"ר הוועדה ח"כ יעקב טסלר, רמ"י ומשרד השיכון הודיעו כי במכרזים החדשים יקדמו את הכללתן של משאבות מים עם מנגנון שומר שבת במפרט המחייב. כמו"כ ימצאו פתרונות משפטיים למכרזים שכבר שווקו

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

הוועדה לפניות הציבור בראשות ח"כ יעקב טסלר קיימה הבוקר ישיבה בנושא היעדר מנגנון שבת במערכת משאבות מים במפרט הפרויקטים של "מחיר למשתכן" ששווקו בעבר. יו"ר הוועדה ח"כ טסלר קרא לאפשר התקנת משאבות מים מיוחדות שלא יגרמו לחילול שבת. משרד הבינוי והשיכון הודיע בישיבה כי בשל חשיבות הנושא יקיים דיון פנימי על מנת להכליל מנגנון שומר שבת במפרטי המכרזים הבאים. כן ינסו לגבש פתרון משפטי רטרואקטיבי למכרזים שכבר נסגרו.

לדברי יו"ר הוועדה, הרבה זכו בדירה שהם יכולים להתגורר בה רק בימות החול אך לא בשבת. "לגור בדירה אין פירושה רק לישון, אלא גם לפתוח ברז ולשתות מהמים מבלי לגרום לחילול שבת. לא מדובר פה בנושא חרדי או דתי. מרבית אזרחי ישראל הם שומרי שבת ואינם יכולים להשתמש במים בשבת. זה לא כמו מעלית שאפשר לעלות במדרגות, במים אין אלטרנטיבה אחרת ואנו צריכים לאפשר לספק מנגנון שיאפשר שהייה בבית ושימוש במים בשבת. חובה לכלול בחוזה של הקבלנים מול משרד השיכון סעיף של משאבות מים בהיתר, בדיוק כפי שכלים סניטריים וברזים נמצאים במפרט", אמר. "הגשתי יחד עם חברים נוספים הצעת חוק להתקין משאבות מים עם היתר כמו במעליות שבת".

ח"כ אליהו ברוכי טען כי ללא משאבות מותאמות נפגעת זכות הקניין של מי שרכש את הדירה. מונעים ממנו למכור את הדירה שלו לשומר שבת. ח"כ שלמה קרעי הוסיף: "בפריפריה רובם שומרי מסורת. בלי משאבות עם מנגנון שבת, לפתוח את הברז זה כאילו להדליק אור בשבת".

נציגי 'מכון צומת' ו'משמרת השבת' מסרו כי בזמן תכנון הבניין, עלות ההתקנה היא שולית. לעומת זאת, לאחר שהבניין נבנה צריך לקבל הסכמה של כל תושבי הבניין והעלויות הן פי שלושה. זה כמעט בלתי ישים להתקין משאבות מים כאלה לאחר הבניה". עוד הוסיפו כי ישנם קבלנים המוכנים לכלול את מנגנון השבת מיוזמתם, אבל הייעוץ המשפטי אינו מאשר להם.

אוריאל רוזנברג, מנהל אגף בכיר שיווק בפועל במשרד הבינוי והשיכון עדכן בישיבה שלדירות יש מפרט מחייב, אולם אין התייחסות למשאבות שבת, גם במפרט של צביון חרדי. אפשר לתקן לעתיד לבוא במפרטים עתידיים. "רוב האזרחים במדינת ישראל הם שומרי שבת ובלי השירות הזה לא יכולים להתקיים".

עו"ד לידור לוי בונן ממשרד הבינוי והשיכון מסר כי ברשות מקרקעי ישראל התקבלה בעבר החלטה שלא לאשר שינוי בתנאי המכרז בצורה רטרואקטיבית. עם זאת יקיימו דיון פנימי עם משרד הבינוי והשיכון כדי לכלול את המנגנון במכרזים הבאים ומציאת פתרון רטרואקטיבי.
יו"ר הוועדה ח"כ יעקב טסלר סיכם ואמר כי מדובר באבסורד שלא מאפשרים לקבלנים החפצים מיוזמתם להתקין מנגנון שבת. "אני מודה לשר השיכון ח"כ יעקב ליצמן על הירתמותו לנושא החשוב של שמירת השבת ומצפה לקבל את מסקנות הדיון שיתקיים בין רשות מקרקעי ישראל למשרד הבינוי והשיכון למציאת פתרונות לנושא זה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture