שר הגזירות. ליברמן. צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90

מס לעניים: עוד לפני התקציב – הגזירות הכלכליות כבר יוצאות לדרך

מחיר החד-פעמי כמעט מוכפל, עוד כשקל לכל בקבוק שתייה, מחיר הדלק ממשיך לזנק ויגרור עלייה נרחבת במשק • עוד לפני התקציב, המשפחות החרדיות צפויות להרגיש את הגזירות החדשות כבר בימים הקרובים • 'JDN' עם מפת המיסים החדשה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

עוד לפני אישור התקציב הצפוי בהמשך השבוע, כבר היום ייכנסו לתוקף שלל גזירות חדשות שייפגעו בעיקר בשכבות החלשות, משפחות ברוכות הילדים ותושבי הפריפריה.

על פי התקנות החדשות, יוטל מס של 11 שקל לק"ג על צלחות, קערות, כוסות, קשיות, סכינים, מזלגות, כפות וכפיות חד-פעמיים העשויים מפלסטיק או המכילים פלסטיק. על פי ההערכות, המס צפוי להביא לכמעט הכפלה של מחירי המוצרים החד פעמיים. כתוצאה מהטלת מס החד"פ, יזרמו לקופת המדינה הכנסות בהיקף מוערך של כ-800 מיליון שקל בשנה.

בעוד חודשיים, המס על משקאות ממותקים יכנס לתוקף. עבור משקאות מתוקים בהם שיעור הסוכר המוסף גבוה מ-5 גרם ל-100 מ"ל משקה, יוטל מס של 1.3 שקלים לליטר משקה, וכן יוטל מס של 7.8 שקלים לליטר תרכיז להכנת משקה. עבור משקאות מתוקים בהם שיעור הסוכר המוסף נמוך מ-5 גרם ל-100 מ"ל משקה (דוגמת משקאות הדיאט והזירו), יוטל מס של 0.7 שקלים, ועבור תרכיז להכנת משקה – 4.2 שקלים.

זינוק במחיר הדלק

הלילה עלה גם מחיר הדלק ב-23 אגורות ביחס לחודש הקודם, ועומד על מחיר מירבי של 6.62 שקלים לליטר בנזין 95 אוקטן נטול עופרת לצרכן בתחנה בשירות עצמי. תוספת בעד שירות מלא תעמוד על 21 אגורות לליטר. מדובר בעלייה של כ-24% לעומת נובמבר אשתקד, אז עמד המחיר על 5.34 שקלים לליטר.

כמה מתוך זה הולך למדינה? שיעור המיסוי מסך מחירו של בנזין לצרכן עומד על 65% ממחירו של דלק לצרכן. נתון זה ממקם את ישראל במקום החמישי בגובהו בין המדינות המפותחות – כאשר רק הולנד, איטליה, פינלנד ויוון מטילות על הדלק מס דומה – או יותר גבוה.

והדבר לא באמת עוזר לחסוך בזיהום אוויר ובעומס על הכישים. הוא דווקא פוגע בתושבי הפריפריה, כפי שמסביר כתב 'גלובס' עידן ארץ: "מי מבין העניים שהכי צריך רכב, זה עניים מהפריפריה. הם אלו שצריכים לנסוע למקומות רחוקים פיזית כדי לעבוד. עניים מהפריפריה הם האנשים שהכי מושפעים מהמס על דלק. הם אלו שבפועל בוחרים לוותר על רכב בגלל המיסים. אבל ברגע שהם מוותרים על רכב ונהפכים לתלויים בתחבורה הציבורית, האפשרויות התעסוקתיות שלהם מצטמצמות דרסטית".

"כלומר, מי שהכי צריכים רכב כדי לעבוד במקום שנותן להם שכר גבוה יותר וכישורים שימושיים, הם בדיוק אלו שנמצאים על הכוונת של המס על הדלק. מס הדלק הוא מס רגרסיבי אפילו יותר ממה שנראה, כי אנחנו לא יכולים לראות את האנשים שירדו ברמת השכר שלהם כי הם לא יכולים להרשות לעצמם להגיע כל יום לעבודה. המס הזה מפלה את הפריפריה, עוצר את המוביליות החברתית (היכולת של עניים להגיע למצב כלכלי טוב יותר), ומשאיר אנשים תקועים במקומות בלי הרבה הזדמנויות ואפשרויות תעסוקתיות".

מפעל קוקה קולה. צילום: יעקב נחומי, פלאש 90

הזינוק במחיר בדלק מביא גם להתייקרות כללית במשק. כפי שמסביר גד ליאור ב'ידיעות אחרונות': מחיר האנרגיה במפעלים יעלה, מחיר השימוש בחשמל בבתי העסק יזנק ומחירי התובלה יתייקרו אף הם. אין להוציא מכלל אפשרות שגם מחירי התחבורה הציבורית יעלו בקרוב, מה שייקר מאוד את ההוצאות של משפחות מרובות ילדים ושל מאות אלפי המשפחות המשתייכות בעיקר לעשירונים התחתונים. גם מחירי חומרי הגלם יתייקרו ואיך לא – הדירות.

ליאור מדווח עוד כי חברת מי עדן כבר הודיעה בימים האחרונים על ייקור מרבית מוצריה ב-%5 .מנכ"לי רשתות שיווק הזהירו בימים האחרונים כי מוצרי מזון שונים צפויים להתייקר. בשל מחסור בעולם, צפויות בקרוב עליות מחירים גם בשוק המכוניות וחלקי החילוף. יבואני מכשירי חשמל הודיעו שצפויה התייקרות, בין השאר בשל העלייה במחירי השילוח. גם מחירי התרופות יעלו בשל שיבושים בשרשרת האספקה ועלייה במחירי חומרי הגלם וההובלה.

רשתות המזון נערכות לעליית מחירים שעל פי ההערכות תגיע עד 12%, למרות שהיצרנים הגדולים כמו שטראוס, אסם ותנובה עדיין לא הגישו את המחירונים החדשים שלהם. זאת נוסף על הכפלת מחיר הכלים החד־פעמיים ועליית מחירי המשקאות הממותקים.

הגזירות הבאות

לצד המיסים וההתייקרויות הצפויות באופן מיידי, עם אישור התקציב וחוק ההסדרים צפויות גזירות נוספות. בקרוב צפויה עלייה במחירי החשמל, התחבורה הציבורית, הארנונה, הלחם, מוצרים מחו"ל, ועוד.

החל מינואר 2022 מחיר הארנונה יעלה בשיעור של 1.9%, זאת בעקבות עליית מדד השכר הציבורי ומדד המחירים לצרכן.

תעריף החשמל צפוי להתייקר בתחילת השנה הבאה. על אף שמחירי הגז הטבעי נותרו יציבים בישראל (בשל החוזים ארוכי הטווח שנחתמו מול יצרני החשמל), מחירי הפחם התייקרו במידה משמעותית – דבר שצפוי לייקר גם את תעריף החשמל הביתי.

עוד הוחלט בחוק ההסדרים לבטל את הנחת הערך הצבור ברב קו. כיום, במסגרת ההנחה, על כל 30 שקל שמטעינים לכרטיס מקבלים 7.5 שקלים נוספים, כלומר 37.5 שקל (25% הנחה). מי שיסבול הכי הרבה מההחלטה יהיו הציבורים החלשים שתלויים בתחבורה הציבורית דוגמת אוכלוסיות מחולשות, פריפריה, אנשים מבוגרים והציבור החרדי.

הדלק מזנק. צילום: הדס פרוש/פלאש90

להערכת חן הרצוג, הכלכלן הראשי של פירמת הייעוץ Bdo, "גל ההתייקרויות הנוכחי צפוי להסתכם בכ-400 שקלים בחודש למשק בית בעל הוצאה חודשית ממוצעת של 16,500 שקלים לחודש. כלומר, מדובר בהתייקרות של 5,000 שקלים בשנה למשק בית בממוצע" – כך אמר ל'וואלה'.

לגבי ההתייקרות בסופרמרקטים, איציק אברכהן, מנכ"ל שופרסל, מעריך כי "גובה עליית המחירים ינוע בין 3% ל-7%". אייל רביד, מנכ"ל ויקטורי, מעריך כי תהיה התייקרות של 8% עד 12%". לעומת זאת, ברמי לוי וביוחננוף סבורים כי העלייה תעמוד על 5% בלבד.

מי שבינתיים מתבדח על חשבוננו, במובן הפשוט של המילה, הוא שר האוצר אביגדור ליברמן, שכתב ב במוצאי שבת: "המעבר לשעון חורף הלילה שיוסיף לנו שעת שינה נוספת, בא בדיוק בזמן לפני דיונים ללא הפסקה במליאת הכנסת על תקציב המדינה. העברת התקציב זהו הישג של כל אזרחי המדינה כי הוא מביא עימו בשורות אדירות וכשזה בא אחת לשלוש שנים וחצי זה בגדר הגשמת חלום. אז לילה טוב לכולם וחלומות פז". כנראה שהילדים והוריהם שלא יסגרו את החודש הקרוב, פחות נהנו בשעה הנוספת מחלומות פז.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

יהדות החרדית העולמית תעזור עד שהמאפיונר עם הפני חזיר ייעלם מהמפה

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture