ברוב גורף: מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הרפורמה בתכנון ובנייה

שר הפנים: "אחד מהמהלכים החשובים ביותר נגד הבירוקרטיה שממררת את חיי אזרחי ישראל", בסעיפי החוק: סגירת מרפסת במבנה קיים, הוספת בנייה של עד 25 מ"ר, הוספת מרחב מוגן למבנה קיים, הוספת מעליות ומעלונים למבנה קיים ועוד. ההליך המקוצר ייקבע כך שבמידה ולא יתקבל אישור עד 45 יום יתקבל אישור אוטומטי לפונה

כתבות נוספות בנושא:

התעלמות מהחלשים: זאת התוכנית להורדת יוקר המחייה של בנט וליברמן • צפו
צפוי מחסור? מחיר החלב בישראל גבוה ב-80% מממוצע המדינות המפותחות
בגלל האומיקרון? ירידה בקניות הישראלים בחודש שעבר
יוצא לפנסיה? בשורה: דמי הניהול יוזלו מהותית

מליאת הכנסת אישרה הבוקר (רביעי) ברוב גורף (65 בעד, 16 נגד) בקריאה ראשונה את הרפורמה בתכנון ובנייה, שמוביל שר הפנים, גדעון סער.

קרא עוד ב-JDN:

[postim]

בדיון שהתקיים במליאת הכנסת הציג שר הפנים את עיקרי הרפורמה, שר הפנים, גדעון סער, אמר במליאת הכנסת: "אנו מביאים היום לכנסת את אחת הרפורמות החשובות ביותר באחת המערכות הזקוקות ביותר לרפורמה- מערכת התכנון והבנייה. הרפורמה הנוכחית היא אחד מהמהלכים החשובים ביותר נגד הבירוקרטיה שממררת את חיי אזרחי ישראל".

עוד אמר השר סער: "הרוב הגורף שבו אמרה הכנסת "כן"! לרפורמה בתכנון ובנייה מלמדת על ההכרה הרחבה בצורך בשינוי שידלל את הבירוקרטיה והריכוזיות במערכת התכנון והבנייה", השר סער הביע הערכה לכך שגם חברים רבים באופוזיציה תמכו בהצעת החוק.

שר הפנים, גדעון סער, הציג את הבעיות העיקריות בתחום התכנון והרישוי איתן מתמודדת הרפורמה הנוכחית:
התמשכות בלתי סבירה של הליכי תכנון בוועדות המחוזיות. בהקשר זה ציין השר סער את לוחות הזמנים הארוכים לאישור תכניות-אישור של תכנית קטנה של עד 20 יחידות דיור אורך בממוצע 3.5 שנים ואישור תכנית גדולה של מעל 200 יחידות דיור אורך בממוצע 6.5 שנים.

ההתמשכות הבלתי סבירה של לוחות הזמנים נובעת מכך שמערכת התכנון בישראל היא ריכוזית ולא יעילה, אמר שר הפנים. 6 ועדות מחוזיות מעניקות שירות לכ- 2.5 מיליון משקי בית בעוד ש 125 ועדות מקומיות נעדרות סמכויות לאשר תכניות. המצב הקיים היום בוועדות המחוזיות הוא ש 76% מזמנן מוקדש ל2% מהמלאי התכנוני של יחידות הדיור.

התמשכות הליכי רישוי הבנייה וחוסר יעילות מובהק בתהליכים מול האזרח- האזרח שבוי בתהליכים ממושכים, כשיש ריבוי של גורמים המעורבים בהם והם מתנהלים בדרך לא יעילה ומיושנת. השר סער פירט כי במצב הנוכחי יש לגורמים רבים סמכויות שונות ומעורבות בהליכי הרישוי, האזרח צריך להיות מטורטר ולפנות לכל גורם בנפרד. עוד בנוסף מערכת הרישוי מתנהלת בדרך מיושנת באמצעות פעולות ידניות ולא מקוונות.

שר הפנים, גדעון סער, הציג במליאת הכנסת את עיקרי הרפורמה, שנועדו לתת מענה לבעיות המרכזיות בתחום התכנון והרישוי: בתחום הרישוי הציג שר הפנים צעדים משמעותיים שנועדו להקל על האזרח ולצמצם את הבירוקרטיה.

במסגרת זאת אמר השר כי הרפורמה מוביל שינוי מהותי בכך שלא כך דבר מצריך היתר, ולא כל דבר שמצריך היתר צריך לקחת פרק זמן כה ממושך.

בתוך כך הציג השר את ביטול הצורך בהיתר בכל הנוגע לביצוע שינויי בנייה במקרים שונים דוגמת פרגולה, סוכך מתקפל, גידור ביתי ועוד, שאין בהקמתם הפרעה ממשית לזולת.

עוד הציג השר הליך רישוי מקוצר במסגרתו תיקבע לראשונה הגבלה בחוק שתהליך הרישוי לא יוכל להימשך מעל 45 יום בכל הנוגע למבנים ועבודות מסוימים, למשל: סגירת מרפסת במבנה קיים, הוספת בנייה של עד 25 מ"ר, הוספת מרחב מוגן למבנה קיים, הוספת מעליות ומעלונים למבנה קיים ועוד. ההליך המקוצר ייקבע כך שבמידה ולא יתקבל אישור עד 45 יום יתקבל אישור אוטומטי לפונה.

כמו כן לראשונה ייקבעו לוחות זמנים מרביים לאישור תכניות, השר גדעון סער הציג את המהלך החדשני להקמת מכוני רישוי שנועד להקל על האזרחים בתהליך מתן הרישוי באמצעות הקמת "מכוני רישוי", שיאפשרו לאזרח להנפיק את כל האישורים הנדרשים מכלל הגורמים הממשלתיים המעורבים בהליך הרישוי תחת קורת גג אחת (מכבי אש, פיקוד העורף, משרד הבריאות, המשרד להגנת הסביבה). ואת המעבר לשירות מקוון לאזרח במסגרתו תוקם מערכת רישוי ממוחשבת, שתאפשר להגיש בקשות בדרך מקוונת, לחסוך זמן ולהקל על האזרחים. בנוסף יוקם אתר אינטרנט ייעודי לרווחת הציבור בו יוצג כלל המידע הרלוונטי.

בתחום התכנון הציג השר כי יוענקו סמכויות לוועדות מקומיות לאשר תכניות נקודתיות וסמכות בכל הנוגע לניהול שטחי ציבור והוספת זכויות ושימושים. כחלק בלתי נפרד מהמהלך יוקמו מנגנונים שיבטיחו שקיפות ומקצועיות בעבודת הוועדות המקומיות וכן פיקוח ובקרה עליהן. בין היתר, באמצעות הקמת יחידה ייעודית לפיקוח ובקרה על פעולת הוועדות המקומיות, ליווי והדרכה מקצועית של חברי הועדה המקומית להגברת המקצועיות בוועדות המקומיות. כמו כן הציג את השר את המהלך לפתיחת מסלולים לבחירה- במקרה של אי עמידה בלוח הזמנים של הועדה המוסמכת תעמוד האפשרות להעביר את ההליכים בוועדה גבוהה יותר.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture