וול סטריט • By Billie Grace Ward from New York, USA - Wall Street Sign Close-up with American Flags, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=99269793

מה זה יעשה לכלכלה ולבורסה? "היכונו לשבע העלאות ריבית ב-2022"

להערכת כלכלני בנק אוף אמריקה, העלאות הריבית החדות שהם צופים, יכבידו על הכלכלה רק משנת 2023. ואולם גם לגבי הטווחים הקצרים יותר, יש באוויר לא מעט סימני שאלה • הערכות השווי כורעות תחת המשך העלייה בתשואות הקצרות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'

אמיר כהנוביץ', הכלכלן הראשי של הפניקס אקסלנס מעדכן היום (ראשון) את הלקוחות של של בית ההשקעות כי קונצנזוס ההערכות (קונצנזוס שמתבסס על הערכות של בנק אוף אמריקה ו-JP מורגן) מדבר על 5 עד 7 העלאות ריבית כך שעד לסוף השנה הריבית בארה"ב תגיע אף לרמה של 3%.

לדבריו, העלייה החדה בשוקי המניות ביום שישי הגיעה, בין השאר, לאחר פרסום נתוני התמ"ג בארה"ב לרבעון הרביעי, שתיארו עלייה של 6.9% לעומת צפי ל-5.5%, במה שהיווה סדק בטיעוני הסטגפלציה (מיתון ואינפלציה), אבל לא הספיקו כדי להרוג אותם. גם לאחר העליות ביום שישי, השבוע החולף הסתכם ברוב השווקים בקיפאון או בירידה. עבור הנאסד"ק מדובר בשבוע הירידה החמישי ברציפות, ועבור S&P 500 התחלת השנה הגרועה ביותר מאז 1939.

אצלנו מדד ת"א 35 מחק 5.1% משוויו. הערכות השווי כורעות תחת המשך העלייה בתשואות הריאליות הקצרות, איומי המלחמה באוקראינה, שדוחפים לזינוק במחירי האנרגיה (הסקטור היחיד שעולה מתחילת השנה), תחזיות פושרות של החברות ועל ידי אינדיקטורים חלשים קדימה.

עלייה בתשואות הקצרות התעצמה בשבוע החולף, לאחר שיו"ר הפד ג'רום פאוול הכין את הקרקע להעלאת ריבית במרץ ולשאלת כתבים השאיר את הדלת פתוחה להעלאה בכל אחת מהפגישות הבאות.

בעקבות הדברים, בנק אוף אמריקה העלה ביום שישי את תחזית הריבית שלו לשנה לשבע העלאות (של 25 נ"ב עד לריבית של 2.75%-3.00%) וכלכלני ג'יי. פי מורגן עדכנו לחמש העלאות. העדכונים הגיעו גם לאחר שחמישה בנקים מרכזיים נוספים בעולם העלו בשבוע החולף ריבית, ולאחר פרסום נתוני האינפלציה מיום שישי, שתיארו המשך עלייה בליבת מחירי הצריכה (CORE PCE) בשינוי שנתי של 4.9% לעומת צפי של 4.8%.

לעומת עליית התשואות הקצרות, תשואות האג"ח הארוכות (לחמש שנים בעוד חמש שנים) יציבות כבר שלושה שבועות – שילוב שהמשיך לדחוף למטה את שיפועי עקום התשואות, שבלטה כעת בעיקר בשיפוע של 2-30 שנים, התנהגות שמאותתת שהמחזור הכלכלי מתקדם מהר לסופו.

"השאלה היא לא 'אם', אלא 'מתי' הכלכלה תיחנק" אומר כהנוביץ'. "להערכת כלכלני בנק אוף אמריקה העלאות הריבית החדות שהם צופים יכבידו על הכלכלה רק משנת 2023. אך גם לגבי הטווחים הקצרים יותר יש באוויר לא מעט סימני שאלה: מודל הצמיחה של הפד של אטלנטה חוזה כעת קיפאון ברבעון הראשון, שאם יתרחב לרבעון השני יהפוך לאזהרת מיתון.

סקר הצרכנים של אונ' מישיגן, שפורסם בסוף השבוע, הפתיע בירידה נוספת לשפל של עשרות שנים, על רקע עליות המחירים החדות. ברקע מוסיף דאגה משחק הפוקר של רוסיה לגבי פלישה אפשרית לאוקראינה, שבדרך אגב גילתה שברית נאט"ו היא אשליה".

אחד הסיכונים הגדולים לכלכלה העולמית היא התלקחות החזית בין רוסיה לאוקראינה שתגרור גם את המערב לזירה המסוכנת הזו. כהנוביץ מנתח את האירועים ואומר כי "המתיחות סביב אוקראינה גילתה שברית נאט"ו היא בעיקר תעתוע. האמריקאים מתנגדים ללחימה בעולם. בעיקר לאחר ההתקפלות מאפגניסטן.

"טורקיה, החברה השניה בגודלה בברית, קרובה יותר לרוסיה מאשר לאמריקאים, הגרמנים תלויים כלכלית בגז הרוסי ולא רוצים להתעמת איתה, שר ההגנה של לטביה, ארטיס פבריקס, תקף את מערכת היחסים ה"לא מוסרית והצבועה" של גרמניה עם רוסיה וסין, והאשים את ברלין בנעילת טריז בין מזרח למערב אירופה. נראה שהעדר תגובה אחידה, נחושה ואסרטיבית של נאט"ו לתוקפנות הרוסית לא רק מעלה את הסיכוי לאירוע צבאי ביבשת אלא גם לפלישה סינית לטיוואן, תרחיש שיהיה הרבה יותר מטריד מבחינת הכלכלה העולמית".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

רק מיתון יציל את העולם מעליית מחירים מטורפת

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture